Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada itselleen mielyttävä puheääni?

Vierailija
22.07.2013 |

Joillain ihmisillä on kiva ääni jota mukava kuunnella. Miten sitä voisi kehittää omaa ääntään positiviiseen suntaan tai harjotella puhumista tmv? 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein olen ihmetellyt naisia, jotka puhuvat korkealta. Se ei ole lainkaan miellyttävää. Toisinaan poistun paikalta, kun en jaksa kuunnella muiden naisten piipitystä. Joskus minunkin ääneni saattaa kohota falsettiin, mutta silloin olen jo kovin kiukkuinen. Yleensä tavoittelen miellyttävän matalaa puhetapaa. 

Niin kuin joku jo täällä kertoikin, terve puheääni soi kehon eri onteloissa kauniisti Mistäpä muustakaan on tullut sanonta, että joku huutaa mahan pohjasta, kun tarkoitetaan kantavaa, mutta luontevaa ääntä.  Korkeat, kimeät äänet taas muodostuvat ihmisen ylemmissä onteloissa, lähinnä pään alueella, mikä ei suinkaan ole luonteva tapa muodostaa ääntä. 

Vierailija
2/19 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:42"]

Joillain ihmisillä on kiva ääni jota mukava kuunnella. Miten sitä voisi kehittää omaa ääntään positiviiseen suntaan tai harjotella puhumista tmv? 

[/quote]

Äänen miellyttävyyttä voi lisätä opettelemalla vaivaton ja soiva äänenkäyttötapa. Se, millä tavalla tähän tilanteeseen päästään, vaihtelee ihmisestä riippuen. Pääasiassa huomioon otettavat seikat ovat riittävä kehon rentous, hyvä hengitys, puhumisasento eli kehonkäyttö ja artikulaatioelinten ja ääntöelimistön käyttötapa. Myös omalle elimistölle sopiva puhekorkeus on tärkeä asia.

Tietysti omien äänenkäyttötottumusten muuttaminen ei käy aivan käden käänteessä, mutta kun asiaa lähtee tutkimaan ja harjoittelemaan, voidaan muutoksia saada aikaan.

Toimin itse äänenkäytön ja puhetekniikan kouluttajana ja Tampereella voi opiskella aihetta yliopistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puheääneni on karmea. Kun kuuntelen sitä nauhalta, se kuulostaa järkyttävän ylimieliseltä. Olen koettanut muuttaa sitä lempeämmäksi, mutta ei onnistu. 

Vierailija
4/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yrttänyt muuttaa puheääntäni hieman puhumalla vähän korkeammalla äänellä ja välttämällä tietynlaisia sävelkulkuja, mutta unohdan aina. Mulla todella ärsyttävän kuuloinen matala ja hieman nariseva ääni. Olen joutunut kuunnella sitä nauhalta ja tiedän siis suunnilleen, miltä kuulostan toisten korvissa: kamalalta.

Vierailija
5/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoilla ihmisillä on epämiellyttävä puheääni (en nyt keksi yhtäkään) joten sullakin on varmaan ihan kiva puheääni. 

Vierailija
6/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: minulla on matala ääni, ja inhoan kuunnella sitä nauhalta. Murrosiässä minulla oli samanlainen äänenmurros kuin pojilla, ja häpesin puheääntäni vuosia syvästi. Kuitenkin olen saanut useasti palautetta nimenomaan äänestäni, ja erään haastattelun loppuyhteenvedossa korostettiin, että haastateltavalla on kaunis puheääni jota on miellyttävä kuunnella.

Joten vaikka sinusta sinä kuulostat kamalalta, niin voi olla että muut pitävät äänestäsi tai eivät ainakaan inhoa sitä. En usko että kukaan onnistuu oikeasti muuttamaan puheääntään ja olemalla silti luonnollinen. Aina siinä on jotain falskia jonka muut epämääräisesti vaistoavat.

Vierailija
7/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä epämiellyttävä puheääni. Anoppi yrittää aina matkia sitä, muttei onnistu.

Vierailija
8/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Puhu rauhallisesti

-Yritä välttää tietoista kimittämistä.

-Älä yritä matkia ketään tai muuttaa ääntäsi, se kuulostaa yleensä tyhmältä.

Vierailija
9/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:49"]

2: minulla on matala ääni, ja inhoan kuunnella sitä nauhalta. Murrosiässä minulla oli samanlainen äänenmurros kuin pojilla, ja häpesin puheääntäni vuosia syvästi. Kuitenkin olen saanut useasti palautetta nimenomaan äänestäni, ja erään haastattelun loppuyhteenvedossa korostettiin, että haastateltavalla on kaunis puheääni jota on miellyttävä kuunnella.

Joten vaikka sinusta sinä kuulostat kamalalta, niin voi olla että muut pitävät äänestäsi tai eivät ainakaan inhoa sitä. En usko että kukaan onnistuu oikeasti muuttamaan puheääntään ja olemalla silti luonnollinen. Aina siinä on jotain falskia jonka muut epämääräisesti vaistoavat.

[/quote]

Pari ystävääni ovat opettajia, ja he ovat opinnoissaan opiskelleet hieman myös äänenkäyttöä. Ainakin heidän kertomansa mukaan ihminen voi puhua ihan luonnostaankin sellaiselta korkeudelta, että ääni rasittuu, ja mun kohdalla tuo taitaa pitää paikkaansa (kurkku kipeytyy usein, jos puhun tavallista enemmän).

Suomalaiset naiset tapaavat puhua ennemmin liian matalalta kuin korkealta. Äänenkäyttö on myös kullttuurista, eri kansakunnat käyttävät ääntään eri tavoilla (esim. Yhdysvalloissa naiset puhuvat korkeammalta kuin Suomessa). 

Tämän perusteella ääntä kyllä voi käyttää eri tavalla kuin mihin on tottunut kuulostamatta silti teennäiseltä. Mulla ainakaan se hieman korkeammalta puhuminen ei mitenkään tunnu pahalta. Luulen, että puhun yleensä englantia hieman korkeammalta, olen kysynytkin joskus eräältä brittitutultani, kuulostanko erilaiselta puhuessani englantia ja suomea, ja hän on vahvistanut epäilykseni.

Sitä en tosin tiedä, miltä ääneni toisten korvin kuulostaa, semmoista on aika epäreilua kysyä! 

2

Vierailija
10/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni jossain oppaassa sanottiin, että täytyy vain "teeskennellä" jonkin verran eli tehdä kuten nro 2 sanoo. siten ajan mittaan puhetyyli muuttuu siihen suuntaan jollaiseksi sen on treenannut. Nauhoitettu puhe kyllä kuulostaa usein erilaiselta kuin alkuperäinen, koska nauhoitettaessa ihminen jännittää tilannetta ja puhuu usein jäykästi.

Minullakin on sellainen vähän "känisevä" ääni, mutta ei kovin monella ole täydellisttä ääntä :D Tärkeintä on, mitä sieltä suusta tulee, vaikutelma luodaan mielestäni enemmänkin puhetavalla (sanavalinnat, eleet yms.) kuin äänellä.

Vierailija
11/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös voimakas äänenmurros teini-ikäisenä tyttönä, puheääni madaltui. Lukioikäisenä äänenkäytössä oli niin poaljon ongelmia, että menetin sen koknaan tuon tuostakin. Pääsin lähetteellä foniatrille. Hän opetti tekniikoita, joilla lakkaan jännittämästä kaulan alueen lihaksia (joilla yritin tukea kurkunpäätä), sekä hengittämisen tekniikoita.

Äänen tuki kannattaa siis ottaa palleasta, alavatsasta eikä päkistää yläkeuhkoilla. Lisäksi kannattaa yrittää pitää olkapäät rentoina puhuessaan. Kaikkein paras rentoutusmielikuva minulle oli kuvitella pää "laakerikuulaksi" joka liukuu vapaasti "hyvin rasvatun kaulan tolpassa" :)

Tekniikoilla olen saanut myös kuluääneen lisää skaalaa. Pelkästä altosta venyin harjoittelemalla myös sopraanoääniin.

Olen työkseni paljon puhelimessa, harrastan laulamista ja tiedän että ääntäni pidetään kauniina ja miellyyttävänä, hiukan lapsekkaan heleänä. Taitaa siis olla tekniikkalaji.

Vierailija
12/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluääneen?? Tarkoitin lauluääneen.

Vierailija
13/19 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 16:45"]

Mä oon yrttänyt muuttaa puheääntäni hieman puhumalla vähän korkeammalla äänellä ja välttämällä tietynlaisia sävelkulkuja, mutta unohdan aina. Mulla todella ärsyttävän kuuloinen matala ja hieman nariseva ääni. Olen joutunut kuunnella sitä nauhalta ja tiedän siis suunnilleen, miltä kuulostan toisten korvissa: kamalalta.

[/quote]

Yleensä ihmiset pitävät matalahkoa, rauhallista, selkeää puheääntä miellyttävimpänä.

Korkea puheääni ei ole miellyttävän kuuloista. Jos vielä puhuu nopeasti ja epäselvästi, puhe kuulostaa helposti kimittämiseltä. Oikein kimeät äänet tekevät fyysisesti kipeää minun korvissani. Voin vain kuvitella, miten kamalalta ääniyliherkistä tuntuu kuunnella jonkun kimitystä päivät pitkät. 

Narina ei missään nimessä ole terveen äänen merkki. Narina tarkoittaa käytännössä sitä, että äänihuulet vuotavat ilmaa hallitsemattomasti, mikä tietenkin rasittaa äänihuulia. Pian onkin sitten kurkkukipua ja äänenkäheyttä ja pahimmassa tapauksessa voi joutua puhekieltoon. Kaikki nämä oireet viittaavat väärään puhetapaan, mistä voi myös oppia pois. 

Tervettä äänenkäyttöä voi opiskella itsekseenkin, mutta jos äänessä on pahoja vikoja, kannattaa kääntyä puheterapeutin puoleen. 

Vierailija
14/19 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka äänesi olisi ihana, et pidä siitä itse koska korvasi vain toimivat niin.

Vierailija
15/19 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin korkea ääni, samantapainen kuin naisilla vanhoissa suomileffoissa. Tämä harmittaa, koska hieman matalampi ääni toisi uskottavuutta työelämässä. En tiedä, pystyykö ääntään madaltamaan. Tosin ääneni onneksi on pehmeä ja ei ollenkaan nariseva, jotain hyvää sentään.

Vierailija
16/19 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on tosi ruma puhe ääni ja oon nainen mut ei ääni kuulosta yhtää tyttömäiseltä eikö kyl mieheltäkä.. harkan ääneltä et hävettä nähä ketään vaik miehiä äänen takiA

17/19 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni kehittyy nopeasti paremmaksi hyräilemällä. Aina kuin vain mahdollista, kannattaa hyräillä niin että suu on ihan kiinni. Ei väliä, meneekö nuotilleen.

Vierailija
18/19 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoilla ihmisillä on epämiellyttävä puheääni (en nyt keksi yhtäkään) joten sullakin on varmaan ihan kiva puheääni. 

Katri Kulmunilla ja uutisten Ripsalla on.

Vierailija
19/19 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liian nopeasti ja nauhamaisesti ilman taukoja puhuminen on kaikkein ärsyttävintä, esim. jälkiviisaissa yksi ulkomaalaistaustainen naistoimittaja puhuu näin ja puhetta on lähes mahdoton seurata. Toinen huono puoli on kimittäminen ja seuraavaksi sanojen loppujen ääntäminen nousevalla nuotilla. Kun puhuu rauhallisesti ja selkeästi, on puhe jo hyvällä mallilla. Jotkut naiset puhuvat liian pienesti ja hennolla äänellä, tätä voisi varmaan kehittää ja harjoitella ääneen vähän lisää volyymiä ja vahvuutta.