Mies pilaa lakanat
Mies on taipuvainen runsaaseen yöhikoiluun, jonka seurauksena kaikki lakanamme jäävät rasvaiseksi ja likaiseksi säännöllisestä pesemisestä huolimatta. Erityisesti miehen käyttämät tyynyliinat tuntuvat öljyisiltä ja haisevat tunkkaisilta myös puhtaana. Miten saisin rasvaisuuden ja tunkkaisen hajun petivaatteista? Käytämme hajusteettomia pesuaineita, sillä perheessämme on astmaatikko.
Myös vinkkejä hikoilun hillitsemiseksi otetaan vastaan. Mies käy suihkussa joka ilta ennen nukkumaanmenoa, nukkuu puuvillaisessa t-paidassa ja pidämme ikkunoita auki öisin. Patjamme on tehty luonnonmateriaaleista ja sen pitäisi jo itsessään vähentää yöhikoilua. Suurin ongelma on pään hikoilu/rasvaisuus, sillä tyynyliinamme ovat huonoimmassa kunnossa.
Kommentit (95)
Liian kuuma? Sopiva makuuhuoneen lämpötila on 20 astetta. Ei todellakaan pitäisi hikoiluttaa, jos menee puhtaana nukkumaan.
Meillä on sama ongelma. Ja se ei todellakaan johdu alkoholista tai ruokavaliosta, miehen lakanat on menneet pinttyneeksi teinistä asti (joo, ollaan oltu yhdessä lakanaongelmasta huolimatta 25 vuotta). Lakanat pestään 90 asteessa ja etikan kanssa, joskus kahteen otteeseen. Tämä auttaa vähän (parempi tulos jos ilman etikkaa ja 60 astetta), mutta ei tule täysin puhdasta tälläkään menetelmällä. Lakanat menee kellertäviksi ja "vahamaisiksi" väistämättä. Olisi mahtava kuulla jos joku on keksinyt ongelmaan ratkaisun. (Ukon vaihto ei tule kyseeseen, on sen verran rakas.)
Minä hikoilin ja valvoin öisin, kun kilpirauhanen oli liikatoiminnalla.
Lyhythihainen shortsipyjama suojaa lakanoita talilta. Meillä auttoi ongelmaan huomattavasti ja mies nukkuu yhtä hyvin. Helpompaa uusia pyjamat sitten kun alkavat olla piintyneet. Lakanat pesen välillä 90 asteessa hajusteettomalla pulverilla.
Tuo liika talineritys on jotain perinnöllistä, appiukolla on sama juttu. En usko että johtuu ruokavaliosta, nytkin olemme syöneet täysin samaa ruokaa koko koronan ajan ja minulla ei ole samaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama ongelma. Ja se ei todellakaan johdu alkoholista tai ruokavaliosta, miehen lakanat on menneet pinttyneeksi teinistä asti (joo, ollaan oltu yhdessä lakanaongelmasta huolimatta 25 vuotta). Lakanat pestään 90 asteessa ja etikan kanssa, joskus kahteen otteeseen. Tämä auttaa vähän (parempi tulos jos ilman etikkaa ja 60 astetta), mutta ei tule täysin puhdasta tälläkään menetelmällä. Lakanat menee kellertäviksi ja "vahamaisiksi" väistämättä. Olisi mahtava kuulla jos joku on keksinyt ongelmaan ratkaisun. (Ukon vaihto ei tule kyseeseen, on sen verran rakas.)
Oletko koskaan koittanut keittää niitä lakanoita? Toki pitää olla ison puoleinen kattila.
Ootteko kokeilleet kloriittia? Se ainakin valkaisee. Toinen hyvä on se kupliva juttu. Vanish-jauhe.
Meillä sama juttu. Olen luovuttanut jo pesun suhteen, koska olen kokeillut jo kaiken mahdollisen. Keltainen rasva on ja pysyy. Sen takia olen lajitellut muutamia huonomman ja kulahtaneemman tyynyliinan pelkästään miehen käyttöön. Koetan vähintään kerran viikossa vaihtaa. Meilläkin mies käy joka päivä suihkussa mutta silti likaa tyynyliinansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain useammastakin lakanasta keltaiset pinttymät pois, kun pesin Vanish Oxi Action Crystal Whitella 90 asteessa. Mut jos Vanish on jo kokeiltu, niin en sitten tiedä.
Kiitos vinkistä! Jauhemainen pesuaine yhdistettynä juuri tähän Vanishiin + pyykkietikka 90 asteessa sai vahamaisuuden poistettua ja lähes kaikki kellastumatkin lähtivät! Toivottavasti seuraavassa pesussa loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää lopettaa se jokailtainen oluenlotraus. Olut tulee hikenä läpi ja hien mukana se viina, mitä maksa ei jaksa polttaa.
Tää oli itse asiassa aika hyvä! Kun olin juomatta kolme kuukautta niin yöhikoilu loppui ja uni maittoi, nyt kn helteillä on olut alkanut maistumaan puoleenyöhön saakka niin hikoilua läpi yön ja huonoa unta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu. Olen luovuttanut jo pesun suhteen, koska olen kokeillut jo kaiken mahdollisen. Keltainen rasva on ja pysyy. Sen takia olen lajitellut muutamia huonomman ja kulahtaneemman tyynyliinan pelkästään miehen käyttöön. Koetan vähintään kerran viikossa vaihtaa. Meilläkin mies käy joka päivä suihkussa mutta silti likaa tyynyliinansa.
Eikö mies voi käyttää pitkähihasta paitaa ja pitkiä kalsareita nukkuessa? Ei niissä tule sen kuumempi kuin normi t-paidassa ja boksereissa, mutta pitää hien hieman pois lakanoista.
Miehelle kypärämyssy päähän aina yöksi
Myös sängyn koolla on väliä. Meillä oli ensin iso perhesänky, eikä kukaan hikoillut. Sitten muutettiin ja piti vaihtaa sänky 150 cm, ja samalla alkoi hikoilut. Molempien ruuniinlämpö hikoilutti toista vaikka oli omat peitot.
Eikö miesten pitäny olla Suomessa tasa-arvoisia eli pesee ite haisevat täkkinsä? Sitähän mammat aina toitottaa.