Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pilaa lakanat

Vierailija
05.08.2020 |

Mies on taipuvainen runsaaseen yöhikoiluun, jonka seurauksena kaikki lakanamme jäävät rasvaiseksi ja likaiseksi säännöllisestä pesemisestä huolimatta. Erityisesti miehen käyttämät tyynyliinat tuntuvat öljyisiltä ja haisevat tunkkaisilta myös puhtaana. Miten saisin rasvaisuuden ja tunkkaisen hajun petivaatteista? Käytämme hajusteettomia pesuaineita, sillä perheessämme on astmaatikko.

Myös vinkkejä hikoilun hillitsemiseksi otetaan vastaan. Mies käy suihkussa joka ilta ennen nukkumaanmenoa, nukkuu puuvillaisessa t-paidassa ja pidämme ikkunoita auki öisin. Patjamme on tehty luonnonmateriaaleista ja sen pitäisi jo itsessään vähentää yöhikoilua. Suurin ongelma on pään hikoilu/rasvaisuus, sillä tyynyliinamme ovat huonoimmassa kunnossa.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ei se mies lakanoita pilaa. Ihminen on eläin. Hajut kuuluvat elämään. Mun mies hikoilee myös järjettömästi, varsinkin päästään. Hänellä on seborrooinen ekseema eli tali-ihottuma, uniapnea ja ylipainoakin. Lakanat haisevat, mutta ei niiden perään itketä. Mies vaihtaa lakanansa 1-2 kertaa viikossa. Tyynyssä on froteinen tyynynsuoja tyynyliinan alla. On meillä silti mennyt tyynykin pilalle jatkuvan kosteuden takia. Hyvä vinkki tuo, että tyynyliinan voi vaihtaa joka päivä, varsinkin kun muutakin pyykkiä lapsiperheessä koko ajan tulee ja kone käy jatkuvasti. Ite ratkaisisin ongelman niin, että tarpeeksi lakanoita vaikka joka pv vaihdettavaksi, lakanat 90 pesuun ja tyyny vaihtoon tarpeeksi usein. Mies tuulettaa usein niin, että miehen tyyny pitää tuuletusikkunaa raollaan. Ehkä tyynykin tuulettuu siinä samalla. En kyllä ajaisi miestä mihinkään harvalautaiseen aittaan nukkumaan... tosin hän ehkä itse viihtyisi sellaisessa. Meillä on koneellinen ilmanvaihto kerrostalossa. Vieraat, jotka asuvat vanhoissa, terveissä omakotitaloissa, nukkuvat meillä huonosti ja heräävät naama turvoksissa. Eli meillä on jotain outoa ilmanvaihdossa, mutta siihen emme pysty itse vaikuttamaan. Älä ap stressaa. Anna miehen hoitaa se asia, vaihtaa lakanansa jne niin kaikilla on rauhallisempi mieli. Kuka niitä lakanoiden kellertymiä katsoo? Ei kukaan. Jos miehesi on itse huolissaan, hän käy lääkärissä tutkituttamassa ittensä. Mutta hän voi olla ihan terve. Kuten sanottu, olemme eläimiä.

Vierailija
62/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies hikoilee myös paljon enemmän kuin minä ja hänen kohdallaan lakanat ovat kellertäviä. Lakanoiden vaihto usein auttaa siihen, että lakanat saa puhtaaksi. Patjan ja tyynyn päällä käytetään viilentävää patjan suojusta. En tiedä paljonko auttaa hikoiluun oikeasti mutta ainakin patja ja tyyny säilyvät puhtaampina. Olen myös huomannut, että pellavalakanat ovat viileämmät ja mukavammat nukkua kuin puuvillaiset. Niissä mieskään ei hikoile samalla tavalla.

Etikka huuhteluaineena on meilläkin käytössä ja lakanat pesen vähintään 60 asteessa lisähuuhtelulla.

Tuollainen rasvainen iltapala ja ruokavalio muuten pahentaa hikoilua ja tekee siitä hiestä pahan hajuista. Iltapalaksi mielummin omena kuin pipareita, kasviksia dipattavaksi sipsien sijaan jne. Silloin tällöin voi herkutella mutta rasvaiset iltapalat eivät sovi jokaiseen päivään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ihan saletisti tulee puhdasta hajusteettomilla. Niistä vaan puuttuu se teollinen ”puhtaan vaatteen” yökkötuoksu. Hajustetulla pesuaineella pestyt vaatteet sen sijaan haistaa kauas ja välttelen ihmisiä jotka niitä käyttävät.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo hajusteettomat sen tekee. Mikään ei tule puhtaaksi. Siihenkin tottuu kyllä.

Ei lisätyt hajusteet mitään pese. :D Hajusteettomt pesuaineet on käytössä ja jossei muulla niin sappisaippualla, etikalla ja vetyperoksidilla lähtee kaikki tarvittava puhtaaksi.

No ei pitäisi ei mutta hajusteettomilla pestyt vaatteet haisee ja tuntuu likaisilta. Olen nyt käyttänyt niitä mut vaihtoon menee ja ostan taas lievästi hajustettuja joiden jälkeen vaate tuntuu puhtaalle. Nyt saanu arpoa onko lapsen vaatteet likavaaetta vai muuten vaan kaapista ulos vedettyjä. Mikään ei paljasta onko puhdas vai likainen.

Vierailija
64/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo hajusteettomat sen tekee. Mikään ei tule puhtaaksi. Siihenkin tottuu kyllä.

Ei lisätyt hajusteet mitään pese. :D Hajusteettomt pesuaineet on käytössä ja jossei muulla niin sappisaippualla, etikalla ja vetyperoksidilla lähtee kaikki tarvittava puhtaaksi.

No ei pitäisi ei mutta hajusteettomilla pestyt vaatteet haisee ja tuntuu likaisilta. Olen nyt käyttänyt niitä mut vaihtoon menee ja ostan taas lievästi hajustettuja joiden jälkeen vaate tuntuu puhtaalle. Nyt saanu arpoa onko lapsen vaatteet likavaaetta vai muuten vaan kaapista ulos vedettyjä. Mikään ei paljasta onko puhdas vai likainen.

Pesutottumuksissasi on oikeasti jotain vikaa kuten ap:llä se että on vaihtanut rasvaiset tyynyliinatkin kahden viikon välein jos PUHTAIDEN pyykkien hajua pitää peittää. Mitkään vaatteeni tms eivät haise koskaan puhtaina miltään kun pidän pyykkikoneen puhtaana, pesen 60 asteessa (kaikki mitkä sen kestää) tarpeeksi väljiä koneellisia ja käytän omenaviinietikkaa huuhteluaineena ja kuivaan pyykit ilmavasti kuiviksi. Tarvittaessa poistan tahrat ennakkoon esimerkiksi sappisaippualla ja pyrin sellaiseen hygieniatasoon ettei vaatteet, lakanat tai mikään muhi päällä tai korissa ainakaan haisevina ja kosteina.

Vierailija
65/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rasva lähtee 90 asteen pesussa ja kunnon pesuaineella. Vaihda pesuaine ja nosta pesulämpötilaa.

Vierailija
66/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSSAP

Vierailija
67/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yhteen aikaan paljon yöhikoilua. Heräsin joka yö ihan hikimärkinä. Varsinkin pää. Ostin sitten kovan, muotoutuvan tempur tyynyn ja pään osalta alkoi olla mukavampi nukkua kun se ei enää uponnut puoliksi tyynyyn kuin johonkin hautomoon. Mulla on astma joten senkin puolesta kiva, nenä saa olla vapaana eikä uppoa kuituihin.

Tuo toki vain osa mahdollista ratkaisua.

Vierailija
68/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän maitotuotteita.

Vierailija
69/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainaloista hikirauhadten blokkaus auttaa myös yläpään hikoilun loppumiseen.

Vierailija
70/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..yök. Miten tuollainen on mahdollista? Kuulostaa todella äklöltä. Kuinka on mahdollista ettei edes pesussa lähde?

Vierailija
71/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kuulla, että on olemassa muitakin talitiaisia kuin minun mieheni. Hän ei niinkään hikoile, mutta erittää talia, ei ehkä kuitenkaan ihan niin paljon kuin vaikkapa aloittajan mies. Mutta kun meillä on useampi pari lakanoita, joissa toinen on toisen värinen ja toinen toisen, ja mä petaan aina niin, että mulle tulee tietty väri ja miehelle tietty, ja sitten tyynyliinat ovat päinvastaista väriä, niin nuo miehen käyttämät tyynyliinat menevät rikki huomattavasti nopeammin kuin mun, koska se tali ei vain lähde 90 asteen pesussa pois kokonaan. Jotenkin ne kuidut heikkenevät ja sitten tyynyliina vain yhtäkkiä repeää käytössä. 

Vierailija
72/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaine vaihtoon, kunnon bioluvilit vaan kehiin miehen pyykkiin. Noissa on mieto tuoksu, kuivattaa ulkona, ei ne lakanat kuivana haise. Eihän astmaatikon tarvitse tulla makuuhuoneeseen.

Vierailija
73/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei juuri kumpikaan hikoile kuin korkeintaan kunnon kesähelteillä, mutta eikö hikiset lakanat kannattaisi vaihtaa päivittäin? Urheiluvaatteissakin suositellaan vähintään huuhtelua, jotta hiki ei pinty ja riko kuituja - jos lakanat vaihtaa kahden viikon välein niin kuulostaa tosi pitkältä vaihtoväliltä. Meillä vaihdetaan lakanat viikon välein vaikka ei hikoillakaan, kesällä nappaan sänkyä pedatessa aamulla useamminkin pesuun jos huomaan, että ovat kosteat, eihän ne enää lähde millään puhtaaksi jos hiki pääsee kuivumaan; lakana alkaa heti kellastumaan. 

Vierailija
74/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesuaine vaihtoon, kunnon bioluvilit vaan kehiin miehen pyykkiin. Noissa on mieto tuoksu, kuivattaa ulkona, ei ne lakanat kuivana haise. Eihän astmaatikon tarvitse tulla makuuhuoneeseen.

Bio luvilissa on todella voimakas haju, eikä se kyllä tuuletu ulkona kuivattamalla tekstiileistä.

Vierailija
75/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuuhuoneen lämpötilaa kannattaa laskea, luultavasti liian kuumassa nukuu.

Vierailija
76/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voisi nukkua ilman paitaa. Mitä materiaalia peitto on? Villapeitto haihduttaisi kosteutta paremmin ja on hengittävämpi. Tyynykin voisi olla villatäytteinen. Tyynyn päälle joka ilta uusi pyyhe, vaikkapa pellavaa?

Vierailija
77/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei juuri kumpikaan hikoile kuin korkeintaan kunnon kesähelteillä, mutta eikö hikiset lakanat kannattaisi vaihtaa päivittäin? Urheiluvaatteissakin suositellaan vähintään huuhtelua, jotta hiki ei pinty ja riko kuituja - jos lakanat vaihtaa kahden viikon välein niin kuulostaa tosi pitkältä vaihtoväliltä. Meillä vaihdetaan lakanat viikon välein vaikka ei hikoillakaan, kesällä nappaan sänkyä pedatessa aamulla useamminkin pesuun jos huomaan, että ovat kosteat, eihän ne enää lähde millään puhtaaksi jos hiki pääsee kuivumaan; lakana alkaa heti kellastumaan. 

Vauva-palstaa lukiessa olen tullut huomanneeksi, että ihmiset vaihtelee lakanoita tyyliin kerran kuussa, pesee rintsikoita kerran kuussa jne... Eli en yhtään ihmettelisi, jos useilla mene nimenomaan lakanat keltaisiksi, koska vaihtavat ne "kerran kuussa"

Vierailija
78/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska kuulla, että on olemassa muitakin talitiaisia kuin minun mieheni. Hän ei niinkään hikoile, mutta erittää talia, ei ehkä kuitenkaan ihan niin paljon kuin vaikkapa aloittajan mies. Mutta kun meillä on useampi pari lakanoita, joissa toinen on toisen värinen ja toinen toisen, ja mä petaan aina niin, että mulle tulee tietty väri ja miehelle tietty, ja sitten tyynyliinat ovat päinvastaista väriä, niin nuo miehen käyttämät tyynyliinat menevät rikki huomattavasti nopeammin kuin mun, koska se tali ei vain lähde 90 asteen pesussa pois kokonaan. Jotenkin ne kuidut heikkenevät ja sitten tyynyliina vain yhtäkkiä repeää käytössä. 

Minäkin petaan miehelle omat tyynyliinat ja lakanat, kun en itse halua nukkua niissä rasvaräteissä, joita ei saa pesemällä puhtaaksi, ja sama on käynyt meillä, että miehen tyynyliinat ja lakanat lopulta repeää! Laadullisesti ihan vastaavat pysyy mulla ehjänä, yhdetkään mun käytössä olevat ei ole menneet rikki. Ja molemmilla yhtä monet lakanat, ei siis ole kyse siitä, että mies käyttäisi omiaan useammin. Olen kyllä vuosia jauhanut, että vaihda petivaatteitasi useammin, tyynyliinaa varsinkin useammin viikossa, mutta mitään ei tapahdu. Omille petivaatteilleni riittää kahden viikon vaihtoväli, kesällä useammin, ja samalla vaihdan miehen lakanat, mutta en kyllä ala vaihdella toisen lakanoita useammin, kun itseään ei yhtään kiinnosta. Nukkukoon mönjissään. Onneksi on leveä sänky eikä tarvitse lähelle mennä.

Vierailija
79/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut hyviä vinkkejä vuodevaatteiden pesuun. Kannattaa kokeilla pesua 90 asteessa ja vaihtaa lakanat usein, hankkia hengittävä peitto ja tyyny jne.

Mutta onko mies käynyt lääkärissä? Ei kuulosta normaalilta tuollainen hikoaminen ja rasvoittuminen. Ei kannata tyytyä mihinkään terveyskeskuksen yleislääkärin käyntiin, vaan oikeasti tutkituttaa asia kunnolla.

Vierailija
80/95 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan vähän sitä ruokavaliotakin tarkistaa, ei tuollainen kuulosta enää edes terveeltä. Tai eihän miestä tietenkään kiinnosta koko asia, naisen ongelma pyykit on. On ne niin sikoja. Olkien päälle navettaan nukkumaan vaan sinne sikojen keskelle. Sinne ne kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan