Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusallista! Ostaisitko sijoitusasunnon tässä tilanteessa?

Vierailija
05.08.2020 |

Minulla on kiikarissa hyvä sijoitusasuntokohde vanhalta kotiseudulta. Kerrostalokaksion arvo tuskin tulevina vuosina valtavasti nousee, mutta hinta on hyvin kohtuullinen ja vuokratuotto erinomainen. Vuokraa voisi mielestäni nostaakin, on halpa nyt.
Olin jo melkein kauppoja tekemässä kun sain tietää, että asunnossa on vuokralla vanha lapsuuden luokkakaverini, naapurintyttö. Sellainen kotikulmille jäänyt, marketissa kassalla ja miehensä työtön, pari lastakin. Emme ole 20 v olleet tekemisissä, mutta toki hänet ja myös hänen vanhempansa tunnen oikein hyvin.
Tilanne on todella kiusallinen. Asunto kiinnostaa, mutta lapsuudenystävän vuokraemännäksi ryhtyminen tuntuu tosi vaikealta.
Mitä tekisitte minun sijassani?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi tässä taloustilanteessa sijoitusasuntoa ollenkaan.

Vierailija
2/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin, jos kohde oikeasti on hyvä. Et ilmeisesti enää asu samalla seudulla itse? Eihän sun sitten tarvitse vuokralaisten kanssa (toivottavasti) olla juuri missään tekemisissä. Kysy myyjältä, millaisia vuokralaisia ovat olleet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelman, jos ostat asunnon ja lähdet vuokraa korottamaan. Olet varmasti puheenaihe kylillä. Jos vanha kotipaikka on pieni kylä jossa kaikki tuntee toisensa. Siinä äkkiä aletaan vanhemmiltasi kyselemään, mikä suuri herra kuvittelet olevasi. Ostat sijoitusasunnon lapsuuden maisemista ja kehtaat vielä nostaa vuokraa, vaikka vuokralaisena on lapsuuden tuttu.

Vierailija
4/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kohteesta.

Taantuviltakin paikkakunnilta saa hyvää vuokratuottoa jos yhtiö on hyvä, eikä esim. kalliita remontteja ole näköpiirissäkään.

Tuttuni on saanut kovimmat tuotot pikkukaupungista, joista on tiukkaan tinkimällä ostanut mm. kohtuukuntoisia ok-taloja.

Mutta muista, ostohinta ei saa olla kallis.

Vierailija
5/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ostaisi.

Miksi sinulle ei riittäisi mainitsemasi "erinomainen vuokratuotto", vaan lisää pitäisi saada?

Vierailija
6/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne asuu kaksiossa? Kaikki mun kotikulmille jääneet tutut asuu omakotitaloissa, vaikka olisi töissä kaupan kassalla ja puoliso työtön tai tekisi satunnaista keikkaa. Ei nyt ihan osu kohdalleen tämän tarinan palikat. Ikääkin näillä lienee jo hyvän vauhtia yli 30v, joten ei perheelliset asu taantuvilla paikkakunnilla vuokrakaksioissa, kun ympärillä on satoja muutaman kymppitonnin hintaisia rintamamiestaloja isoine pihoineen.

Vierailija
7/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sanoo intuitio, että älä osta.

Itsekin pikkupaikkakunnalta kotoisin olevana hirvittää se huhumylly ja pahat puheet, johon varmaan tuossa tilanteessa myös esim. vanhempasi joutuisivat mukaan. Tilanteesta tulee monin verroin kurjempi, jos vuokralaisten kanssa tuleekin jotain ongelmia. Itse en halua toimia kavereiden tai sukulaisten vuokranantajana, vaikka sitä joskus on kysyttykin. Enemmän harmia kuin hyötyä.

Vierailija
8/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pikkupaikkakunnilla perheet asu kaksiossa! Ja muutenkin: jos nostat vuokraa, nykyinen vuokralainen lähtee samantien pois, koska samantasoisia, mutta halvempia asuntoja on pilvin pimein. Tilalle saat jonkun Kelan elätin.

Vierailija
9/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne asuu kaksiossa? Kaikki mun kotikulmille jääneet tutut asuu omakotitaloissa, vaikka olisi töissä kaupan kassalla ja puoliso työtön tai tekisi satunnaista keikkaa. Ei nyt ihan osu kohdalleen tämän tarinan palikat. Ikääkin näillä lienee jo hyvän vauhtia yli 30v, joten ei perheelliset asu taantuvilla paikkakunnilla vuokrakaksioissa, kun ympärillä on satoja muutaman kymppitonnin hintaisia rintamamiestaloja isoine pihoineen.

Tämä on hyvä kysymys ja pakko myöntää, että ihmettelen itse samaa! Muistan joskus vuosia sitten kuulleeni, että perheen mies odottaa naapurikunnassa vanhemmiltaan vapautuvaa maatilaa, ja että "ihan kohta" muuttavat sinne tilaa jatkamaan. Mutta siis näistä puheista on varmaan kymmenkunta vuotta aikaa. Vähän erikoinen tilanne. AP.

Vierailija
10/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä kysymys ja pakko myöntää, että ihmettelen itse samaa! Muistan joskus vuosia sitten kuulleeni, että perheen mies odottaa naapurikunnassa vanhemmiltaan vapautuvaa maatilaa, ja että "ihan kohta" muuttavat sinne tilaa jatkamaan. Mutta siis näistä puheista on varmaan kymmenkunta vuotta aikaa. Vähän erikoinen tilanne. AP.

Aina menee oudommaksi! Kun ei siellä maalla talokauppaa odottava mies ole työttömänä, se on töissä siellä tilalla tai jossain muualla! Jouten ei olla, kun miljoonavelka on melkein näpeissä.

Vierailija
11/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nosta vuokraa mikäli vuokratuotot ovat erinomaiset. Normaali indeksikorotus. Sano sille vuokralaiselle että hyvä kun on tuttu henkilö vuokralla ja silleen.

Vierailija
12/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ostaisi missään nimessä sijoitusasuntoa muuttotappioalueelta. Tulkitsen aloituksesi perusteella, että tämä on sellaisella alueella. Sinun pitäisi saada vuokratuottoa niin hyvin, että sillä voi kompensoida summan, jolla asunnon arvo laskee joka vuosi, ja sen päälle saisi vielä toivomasi tuoton. Tuskinpa sinä noin hyvää vuokraa siitä saisit edes vuokratasoa nostamalla? Moni muuttotappiokunta on sellainen, jossa muuttoliike ei tule enää koskaan kääntymään positiiviseksi, joten monen asunnon arvo niissä tulee laskemaan lähelle nollaa.

Etsi sijoitusasunto paikasta, jossa voit olla kohtalaisen varma siitä että omaisuutesi säilyttää arvonsa.

Vierailija
13/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä siitä, ettei muuttotappiokunnista kannattaisi ikinä ostaa sijoitusasuntoa. Niitäkin on niin erilaisia. Jos edullisesti saa, ja usein saa, niin vuokratuotto voi olla tosi hyvä. Ei saa olla isoja remppoja tulossa ja tietysti joku vanhan ok-talon osto ei ole kannattavaa, mutta esim. Hyväkuntoinen rivitaloasunto voi pitää arvonsa hyvin muuttotappiosta huolimatta. Tietysti täytyy tuntea alue ja tietää, että muuttotappiosta huolimatta asunnon saa aina vuokrattua.

Vierailija
14/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä siitä, ettei muuttotappiokunnista kannattaisi ikinä ostaa sijoitusasuntoa. Niitäkin on niin erilaisia. Jos edullisesti saa, ja usein saa, niin vuokratuotto voi olla tosi hyvä. Ei saa olla isoja remppoja tulossa ja tietysti joku vanhan ok-talon osto ei ole kannattavaa, mutta esim. Hyväkuntoinen rivitaloasunto voi pitää arvonsa hyvin muuttotappiosta huolimatta. Tietysti täytyy tuntea alue ja tietää, että muuttotappiosta huolimatta asunnon saa aina vuokrattua.

Uskon kyllä, että vuokratuotto voi pitkään olla tosi hyvä. Mutta ei ikuisesti. Asunnon ostaminen muuttotappioalueelta on ikuisuuspäätös, jota ei voi perua muuten kuin tekemällä taloudellisen tappion, koska niiden kysyntä markkinoilla on hyvin huonoa ja huononee vain päivä päivältä. Vuokratuoton tulisi siis olla erinomaisella tasolla ikuisesti, jotta diili kannattaisi. Itse en usko niin olevan. 

Vierailija
15/15 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä ostaisi sijoitusasuntoa muuttotappioalueelta. Vaikka vuokratuotto voi hetkellisesti olla hurja, kulut juoksevat aivan kuin kasvukeskuksissakin. Silti arvo voi laskea ja jos vuokralainen lähtee, uuden löytäminen voi olla haasteellista. 

Minulla on kaksi kaveria, joille on noin lopulta käynyt, vaikka ehtivät 15 vuotta huimilla tuotoilla kehuskella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi