Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äidilläni alkoholiongelma?

Vierailija
20.07.2013 |

Olen melkein täysi-ikäinen, 17-vuotias tyttö. Vanhempani ovat eronneet, asun kummallakin melko tasavertaisesti, mieleni mukaan.

Vasta viimekuukausina olen alkanut miettimään, onko äitini juominen normaalia. Hän tekee paljon töitä, mutta silti arkisinkin saattaa tissutella viiniä useana iltana. Välillä on muutamia viikkoja putkeen, jolloin hän ei juo annostakaan arki-iltoina, mutta melkein poikkeuksetta viikonloppuisin kumpanakin päivänä. Vaikka hän lauantaina puolenpäivän aikoihin siivoisi, laittaisi puutarhaa tms. hän aloittelee jo siinä samalla. Seitsemän aikaan illalla puhe alkaa jo sopertaa, välillä lähtee illemmalla lähibaariin, joskus kaupungille, joskus juo yksin kotona. Sama siis tapahtuu perjantaina, välillä pienet kännit vielä sunnuntaina.

Elämäni koen täysin normaalina, lapsuuteni myös. Isäni luona meno on aivan toisenlainen, hänet näen humalassa ehkä kerran kahdessa vuodessa. Niinpä olen aika tietämätön, mikä on "normaalia" alkoholin käyttöä, välillä mietin, että liioittelen epäilyksiäni äitin juomista kohtaan, ehkä se on normaali tapa? 

Haluaisin kuulla aikuisten mielipiteitä tästä.

Kiitos!:)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kuulostaa siltä että äidilläsi on jonkinasteinen ongelma. Noin usein tapahtuva tissuttelu ei tee hyvää, se vahingoittaa terveyttä ja saattaa johtaa hyvinkin vakavaan alkoholiongelmaan.

Millaiset välit sulla on äitisi kanssa? Voisitko jutella sen kanssa ihan rauhassa, kertoa että sua vähän mietityttää kun sun mielestä äiti juo ehkä vähän liikaa. Että olet huolissasi ja toivoisit ettei sun tarvitsisi olla huolissasi. 

Voisit käydä myös lukemassa Päihdelinkki-sivustolla, siellä on Kotikanava, jossa päihteidenkäyttäjien läheiset juttelevat. Voit sielläkin kysyä, siellä on paljon ihmisiä jotka tietävät alkoholiongelmista.

Vierailija
2/5 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Äidin kanssa on hyvät välit, alkoholi tuntuu olevan jotenkin arka paikka jos siitä sanon, siitäkin olen päätellyt, että tuskin aina juo hyvällä omatunnolla. Viimetalvena suutuspäissäni hänelle sanoin, että kannattais sunkin vähän kattoo tota juomistas, muistat varmaan isäs kuolleen alkoholiin. Äiti vetäyty moneks päiväksi hiljaseks ja vähän loukkaantuneen oloseksi..

Taidan silti ottaa asian puheeksi paremmalla hetkellä, nyt kun toi puhe tuola keittiön puolella taas vähän takeltelee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta.

Äidin kanssa on hyvät välit, alkoholi tuntuu olevan jotenkin arka paikka jos siitä sanon, siitäkin olen päätellyt, että tuskin aina juo hyvällä omatunnolla. Viimetalvena suutuspäissäni hänelle sanoin, että kannattais sunkin vähän kattoo tota juomistas, muistat varmaan isäs kuolleen alkoholiin. Äiti vetäyty moneks päiväksi hiljaseks ja vähän loukkaantuneen oloseksi..

Taidan silti ottaa asian puheeksi paremmalla hetkellä, nyt kun toi puhe tuola keittiön puolella taas vähän takeltelee

Vierailija
4/5 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tuo kuulostaa ongelmalta. Eli ei ole normaalia tuollainen yksinään tissuttelu. Toivottavasti löydät apua! Hienoa kun olet ryhtynyt selvittämään asiaa.

Vierailija
5/5 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestä on kyseessä ihan selvästi riskikäyttäjä! Oikeastaan jo se, että pitää miettiä, onko juominen liiallista, on sen merkki, että yleensä toisaan on.

Pidä kuitenkin varasi, että Sä et joudu kantamaan vastuuta äidistäsi. Se ei ole nuoren velvollisuus, vaan äitisi oma asia. Voit herätellä ja kertoa, mitä näet ja miltä se Susta tuntuu, mutta  varo lähtemästä mihinkään hyysäämiseen yms, siinä vaan menee Sun omat voimavarat ja nuoruus hukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi