Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä työmatkapyöräilyyn, kiitos!

Vierailija
20.07.2013 |

Voi ihanuus, työpaikan ja kodin välimatka on vihdoinkin sopiva fillarointiin. Sellaiset 7-8 kilometriä suuntaansa suurin osa matkasta hyvää tasaista suoraa asfalttitietä. Haaveksin, että fillaroisin töihin kesät talvet lähes säällä kuin säällä. Onnistunkohan? No, kertokaa vinkkejä millainen pyörä kannattaa hankkia ja mitä varusteita ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

Yksi iso kynnyskysymys itselleni tuntuu olevan, että töissä pitäisi saada järjestettyä hyvin toimiva systeemi, vaateiden vaihdolle ja ehkä suihkussakäymiselle. Pakkaatteko mukaan aamulla työvaatteet vai säilytättekö niitä töissä?

Ihan kaikenlaiset fillarointivinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että minä saatan olla liian epäurheilullinen työmatkaani pyöräilemään. Erityisesti mietityttää just tuo sählinki vaateiden vaihtoineen ja sitten on töissä yhdistelmällä pyöräilypaita ja ruutuhame :-). Mutta tosiaan kiva kuulla, että vähän vähemmälläkin selviää kun lähtee niin ajoissa matkaan, ettei tarvitse vaihtaa vaatteita.

Vierailija
2/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poljen töihin vain sulien teiden aikaan (matkaa 11 km). Mulla on sellainen systeemi, että töissä kaapissa on meikit, hiuslakat/vaahdot, läjä vaihtosukkia ja muutamat housut/hameet + perusneule. Pyörälaukussa kulkee sitten yläosat (topit/paidat). Vaihdan kaikki vaatteet töissä. Työssä olevan vaatevaraston tuon kotiin pestäväksi tarpeenmukaan.

Töihin mennään tietenkin hiljaisempaan vauhtia kuin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen hankkinut sopivia pyöräilyvaatteita ihan siitä viisastuneena, että kymmenessä minuutissakin voi kastua aivan läpimäräksi, jos tulee kaatosade. On siis normisadetakki ja -housut, sen lisäksi goretex sellaisille ilmoille, että on sateista tai tihkuista ja kevyempi drymaxx-takki ja housut jos luvattu sadetta tai sataa hyvin kevyesti (goretex noista ei päästä sadetta läpi mutta on hengittävämpi kuin perinteinen sadeasu). Sitten on vielä materiaaleja, jotka kuivuvat nopeasti (retkeilykaupat myy) ja nekin on ihan ok kesäsateella. Kuitenkin jos esimerkiksi farkut kastuu pyöräillessä ja joutuu olemaan niissä - ei kiva.

Vierailija
4/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä, AP, et ole liian epäurheilullinen!

Olennaisempaa on, millaiset suihkutilat on ja millaista työtä teet. Jos olet myyntityössä asiakaspalavereissa päivittäin, ulkomuodolta vaaditaan enemmän kuin esim. opettajalta tai koodarilta.

Mä olen pyöräillyt töihin kevät-kesä-syksyajoin reilut 10 vuotta yhtään himmailematta menomatkallakaan, työmatka on suunnilleen sama kuin sulla. Töissä käyn suihkussa, meillä on suihkutilat ja siellä lukollinen kaappi. En meikkaa, eikä suihkussa käyntiin mene kauan. Työvaatteet (ei asiakastöitä, enemmän sitä koodarilinjaa) kulkee sivulaukussa.

Pyöränä mulla on 7-vaiheinen jalkajarrullinen peruspyörä. Jalkajarru on tärkeä, koska  kesällä pyörä on muutenkin mun pääasiallinen kulkuväline, ajan keskustassa ja suuntamerkin näyttäminen myös jarruttamisen aikana on ihan must.

Anna mennä, AP! Säännöllisestä työmatkapyöräilystä saa huimasti energiaa :)

Vierailija
5/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yks pyöräilijä. Aloin pyöräilee ihan säästösyistä, olen talvella joutunut kävelemään töihin, kun pyörällä ei ole päässyt ja bussiin ei ole ollut varaa.

Mulla on kaikki työvaatteet töissä. Työmatkalla käytän ihan perusrukkasia syksystä kevääseen, kunnon pipoa ja kypärää ja housuina on ikivanhat, rumat collarit. Löysin muutama vuosi sitten jopa mintunvihreän laskettelupuvun, muistatteko niitä ??? Ja fillaroin sillä kun oli vähän lunta.

Collareihin pitää aina laittaa paikkaa, ovat kovassa kulutuksessa ja säärissä pitää olla lämmintä.

Mutta menen myös töissä suihkuun.

Töistä tuon aina kun vaate menee likaiseksi kotiin pesuun, eli vaatepuolestakaan ei ole ongelmaa.

Vierailija
6/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen puolen tunnin työmatkat keväästä syksyyn. Lähden sen verran ajoissa että ei tarvitse pitää kiirettä. Viileämmällä säällä päällä on tuulipuku joka myös hylkii vettä. Kunnon rankkasade on silti ongelmallinen sillä vettähylkivästä asusta huolimatta se kastelee todella nopeasti kaikki vaatteet. Kun rankkasade alkoi noin 10 minuuttia ennen kuin olin perillä kerkisin silti kastua täysin läpimäräksi kun vesi tuli hetkessä tuulipuvun läpi. Vaihtovaatteita ei ollut mukana ja kyllä harmitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko DrymaxX-asu sadeasuna vai kastuuko helposti läpimäräksi jos tarvitsee pyöräillä säällä kuin säällä eli tarvittaessa lähteä rankkasateeseenkin pyöräilemään?

Vierailija
8/30 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosikausia pyöräillyt työmatkat kesät talvet. Tosin matkani on vain 4 km yhteen suuntaan.

Pyöräni on aika onneton, 7-vaihteinen, ihan tavallinen. (ja vanha) Tarakalla on kori, jossa pidän reppua (kätevä ottaa selkään jos käväsen kaupassa matkalla) ja kuljetan evääni siinä. Töissä on mahdollisuus suihkuun, mutta en läheskään aina käy. Ajelen tosi hiljalleen. Töissä meillä on työvaatteet, jotka kuljetan kotiin vain pesua varten.

Kaulan suojaan huivilla ja kovilla pakkasilla huivi+puseron korkea kaulus. Korvat suojaan korvaläpillä (juu, suoraan 80-luvulta...), mahtuvat hyvin kypärän alle. Kylmällä ilmalla pipo (ilman tupsua! eli täytyy mahtua kypärän alle) ja korvaläpät. Ja todella kovilla pakkasilla lisäksi (viime talvena jopa reilut 27 pakkasta!) kommandopipo oli hyvä. Naamasta pitää saada nenä ja posket piiloon, jotta ei viima käy.

Pyöräilen ihan tavallisilla vaatteilla eli verkkarilla ja tarvittaessa alle fleecekerrasto, pakkasilla enempi kerroksia. Sadeilmalla laitan tavallisten vaatteiden päälle sadeviitan, jolla saa kivasti polvet suojaan.

Talvella pyörässäni on nastarenkaat. Huolin vain Nokian renkaat, joissa nastat kestävät (pysyvät kiinni ja terävinä, vaikka ajaisi välillä asfaltilla, kuten lumien sulaessa helposti käy). Halvoissa nastarenkaissa (esim. Bilteman) nastat irtoilevat ja pyöristyvät eli eivät jäisellä tiellä auta yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kellään nähnyt pyörän TAKANA koria. Mikä kori teillä siellä on ihan siihen tarakkaanko tarkoitettu? Mutta kuulostaa kätevältä.

Miten toi talvella pyöräily ja pystyssä pysyminen ja jarruttaminen? Uskallatteko?

Vierailija
10/30 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 23:35"]

En ole kellään nähnyt pyörän TAKANA koria. Mikä kori teillä siellä on ihan siihen tarakkaanko tarkoitettu? Mutta kuulostaa kätevältä.

Miten toi talvella pyöräily ja pystyssä pysyminen ja jarruttaminen? Uskallatteko?

[/quote]

Takakori on nimenomaan tarkoitettu tarakalle sinne taakse. Nykypyörissä ei kait ees ole enää tarakkaa, mutta mulla on vanha pyörä. Eteen en halua koria, ihan tarpeeksi edessä on tavaraa kun siinä on jarrujen ja vaihteiden vaijerit.

Talvella pyöräilyssä on ihan omat sääntönsä:

- älä jarruta (ennakoi tilanteet hyvin, ei äkillisiä liikkeitä)

- älä käänny (ei pidä tehdä jyrkkiä, äkillisiä käännöksiä)

- aja niin pienellä vaihteella, että pystyt KOKO AJAN polkemaan (ainakin itse pysyn paremmin pystyssä kun poljen koko ajan, korostuu mitä enemmän tienpinta on jäässä)

nro 25

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei - hirmu isot kiitokset. Tästä sain vinkkejä tosiaan asioista, joita en ole tullut edes ajatelleeksi. :-) T. ap

Vierailija
12/30 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vinkeistä ja tsempistä. Jaksaisiko joku vastata vielä kahteen kysymykseen. Miten suojaatte korvat ja kaulan alueen? Ja millainen pyöräilylaukku teillä on, en halaisi pitää reppua selässä ja toisaalta joku hankala fillarilaukku töissä mukana... jaa ... haluaisin pitää käsilaukkua, mutta viime viikolla käsilaukku kensi pompun kohdalla pyörän etukorista suoraan eturenkaan eteen ja alle, hyvä etten nokalleni lentänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:43"]

Kiitos teille vinkeistä ja tsempistä. Jaksaisiko joku vastata vielä kahteen kysymykseen. Miten suojaatte korvat ja kaulan alueen? Ja millainen pyöräilylaukku teillä on, en halaisi pitää reppua selässä ja toisaalta joku hankala fillarilaukku töissä mukana... jaa ... haluaisin pitää käsilaukkua, mutta viime viikolla käsilaukku kensi pompun kohdalla pyörän etukorista suoraan eturenkaan eteen ja alle, hyvä etten nokalleni lentänyt.

[/quote]

Mä käytän ihan reppua, joka on tarakalla korissa. Mustekalalla voi tarvittaessa kiristää sen paremmin paikoilleen. Harkitsin pyörälaukkuja, mutta ne on vähän epäkäytännöllisiä muussa kuin pyöräilykäytössä. Tykkään, että repun kaikkine pikkusälöineen voi ottaa mukaan millä tahansa liikuttaessa. 

Vierailija
14/30 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:43"]

Kiitos teille vinkeistä ja tsempistä. Jaksaisiko joku vastata vielä kahteen kysymykseen. Miten suojaatte korvat ja kaulan alueen? Ja millainen pyöräilylaukku teillä on, en halaisi pitää reppua selässä ja toisaalta joku hankala fillarilaukku töissä mukana... jaa ... haluaisin pitää käsilaukkua, mutta viime viikolla käsilaukku kensi pompun kohdalla pyörän etukorista suoraan eturenkaan eteen ja alle, hyvä etten nokalleni lentänyt.

[/quote]

Mä käytän ihan reppua, joka on tarakalla korissa. Mustekalalla voi tarvittaessa kiristää sen paremmin paikoilleen. Harkitsin pyörälaukkuja, mutta ne on vähän epäkäytännöllisiä muussa kuin pyöräilykäytössä. Tykkään, että repun kaikkine pikkusälöineen voi ottaa mukaan millä tahansa liikuttaessa. 

[/quote]

Ai niin korvat ja kaulan suojaan buff-huivilla, joka mahtuu kypärän alle, on ohut ja pitää tuulta. Myös tavallinen kaulahuivi on joskus käytössä, se vaan hiostaa enemmän. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Vierailija
16/30 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:43"]

Kiitos teille vinkeistä ja tsempistä. Jaksaisiko joku vastata vielä kahteen kysymykseen. Miten suojaatte korvat ja kaulan alueen? Ja millainen pyöräilylaukku teillä on, en halaisi pitää reppua selässä ja toisaalta joku hankala fillarilaukku töissä mukana... jaa ... haluaisin pitää käsilaukkua, mutta viime viikolla käsilaukku kensi pompun kohdalla pyörän etukorista suoraan eturenkaan eteen ja alle, hyvä etten nokalleni lentänyt.

[/quote]

Itse en pyöräile työmatkoja, mutta hanki kunnon pyörälaukku ja kuljeta käsilaukku siinä? Silloin pyörälaukkua ei tarvitse irrottaa pyörästä ja käsilaukku kulkee kuitenkin mukana ja säilyy sateella kuivana.

Vierailija
17/30 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talveksi nastarenkaat, niin matkanteko on liukkailla keleilläkin tosi kivaa ja turvallista! Esim Suomi Tyres 106 tai Schwalbe Marathon Winter. Lisäksi suosittelen Ortliebin tavaratelinelaukkuja, jotka pysyvät paikallaan (Haltin vastaavat lentää kaaressa katuun, jos sattuu kunnon tälli esimerkiksi reunakiveykseen.)

Vierailija
18/30 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan tavallinen citypyörä. Siinä taitaa olla 7 vaihdestta, mutta kolmekin varmaan riittäis. Mulla ei ole nastarenkaita, koska mä olen fyysikan lakeja sen verran tarkastellut, että ei tavallisen naisihmisen paino painaisi niitä nastoja jäähän kuitenkaan, joten olisivat aika turhat. City-pyörässä on kyllä vähän urheilullisia matkapyöriä paksummat renkaat, ne riittää talvellakin.

 

Mulla on käytössä välillä selkäreppu ja välillä sellainen mummokori takaritsillä. Joudun liikkumaan työaikana ihmisten ilmoilla, joten sivulaukut ei oikein toimi. Mummokorin sisällän saa pysymään pomppimatta mukana kun vetää korin yli mustekalan pari kertaa.

 

Tuommoisessa 5-7 kilometrin matkassa ei juuri hikoile, kun kaupungissa joutuu pyöräilemään suht rauhallista vauhtiakin, joten minä en käy suihkussa töihin tullessa, enkä vaihda muita vaatteita kuin paidan. Korkeintaan pyyhin vähän kainaloita märällä pyyhkeellä vessassa. Pyyhettä säilytän töissä omassa kaapissa, vaihtopaidan kuljetan aina omassa laukussa. Isompi ongelma on tuulen tuivertama tukka, jossa mikään kampaus ei pyöräillessä pysy. Menee väkisin wash and go-linjalle, joka palautetaantöissä parilla harjanvedolla, muta eihän se mikään pöyheä kampaus ole.

 

Sadevaatteista sen verran, että minulla on hyvä sadepuku housuineen ja takkeineen, jonka voin vetää työvaatteiden päälle. Ongelma on siinä, että suomalaisessa säässä sade usein yllättää kesken päivän hienon aurinkoisen aamun jälkeen, jolloin puku on kotona naulakossa ja minä pyörällä töissä. Useammin on siis itse asiassa käyttöä kertakäyttösadeviitalle, joita mulla on töissä kaapissa aina pari. Enkä minä kertakäytä niitä, vaan kuivatan ja taittelen takaisin pusseihinsa ja, vein takaisin työpaikan kaappiin ja käytän monia kertoja uudelleen.

Vierailija
19/30 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:43"]

 iten suojaatte korvat ja kaulan alueen?

[/quote]

Buff-huivi tosiaan on hyvä ja kypärän alle sopii myös vanha kunnon kypärämyssy tai korvat hyvin suojaava ohut juoksupipo. Kaulaan kauluri ja tarvittaessa huivi tai kaulaliina lisäksi.

 

Vierailija
20/30 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin lyhyelle matkalle ei juuri tarvitse ihmeempiä varusteita. Kolmivaihteisella mummopyörällä olen pyöräillyt kahdeksan kilometrin matkoja. Kuten tuolla aiemmin sanottiin, kun ajoissa lähtee, ei tuolla matkalla ehdi saada itseään hirmuiseen hikeen. Hikisillä keleillä otan mukaan vaihtopuseron ja saatan pestä kainalot työpaikan vessassa. Hyvä vinkki helteille on ottaa pesun jäljiltä vielä kostea pusero ylle: pusero kuivuu, mutta ei tule hiki.


Coretex-vaatteiden käyttöä suosittelen ihan vain kaatosateille, koska niissä saa itsensä hikeen säällä kuin säällä. Sateella olennaisinta on vedenpitävät housut ja kengät, mutta jos keli ei ole kylmä, olen takin tilalla pitänyt ihan vain t-paitaa, jonka olen vaihtanut perillä. Mielummin kastun enemmän sateesta kuin marinoidun omissa liemissäni ;)

Olennaisin ja elämää helpottavin varuste on kunnollinen sivulaukku (tai kaksi). Kun kamat saa tarakalle pois etukorista (joka usein tekee ohjaamisesta hankalampaa) ja repun selästä pois hiostamasta, on meno todella kevyttä. Suosittelen vedenpitäviä laukkuja: ei tarvitse murehtia työpapereiden ja vaihtovaatteiden kastumisesta. Ostin omani Biltemasta (olivat voittaneet jonkin kuluttajatestinkin) ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kahdella isolla sivulaukulla olen kuljettanut työmatkalta myös ruokaostokset samalla reissulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän