Miten ihmiset jaksaa Etelä- ja Keski-Euroopassa niin "omituisella" ruokarytmillä
Aamupalalla ei syödä oikein mitään, lounas vasta joskus iltapäivällä ja päivällinen iltamyöhään.
Kävin joskus työmatkalla Saksassa ja minulla ainakin maha kurni päivällä. En varmaan osannut syödä oikein, tuskin siellä paikallisilla nälkä oli (ei kai?). Pitäiskö illalla syödä jotenkin ekstra-tukevasti, jotta niillä tulilla selviäisi seuraavan päivän lounasaikaan ja vähän ylikin, vai miten siellä on tarkoitus syödä?
Kommentit (26)
Tottumuskysymys.
Koska noita keski/eteläeurooppalaisia on paljon enemmän kuin suomalaisia, eikö ole pikemminkin niin että meillä on kummallinen ruokarytmi.
Jos olit työmatkalla, niin miksi ihmeessä skippasit hotellin aamiaisen? Siellä kun tankkaa, jaksaa pitkälle päivään.
Aamupala on pieni, tarkoitti kirjoittaja. Sämpylä, hilloa jne. t. Ei ap
Ihan ystävällisesti ja kauniisti tätä kysyin... En ole ylipainoinen, vaan kuten sanoin, olen tottunut erilaiseen. Siksi kysyinkin, pitäisikö illallisella syödä enemmän kuin Suomessa syödään lounaalla/päivällisellä, jotta se energia riittäisi tuolla rytmillä. Söin aamiaisella sen mitä pystyin, makeat kakkuset ja vanukkaat ei oikein vaan uponneet. En oikein tiedä, mitä siellä olisi voinut tankata. Ja sen mitä olen kuullut, monet eivät syö aamuisin oikeastaan mitään, vain kahvia ja jotain leivoksia. Vai auttaako tosiaan ne makeat pitämään nälkää loitolla? ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:41"]
Aamupala on pieni, tarkoitti kirjoittaja. Sämpylä, hilloa jne. t. Ei ap
[/quote]
Hotelleissa on isot aamiaiset. Ihmettelijä tarkoitti sitä.
Jos illalla syö mahan täyteen, niin ei aamulla ole nälkä. Kesälomalla meidän ruokapöytiin menee aina eurooppalaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 09:46"]
Ihan ystävällisesti ja kauniisti tätä kysyin... En ole ylipainoinen, vaan kuten sanoin, olen tottunut erilaiseen. Siksi kysyinkin, pitäisikö illallisella syödä enemmän kuin Suomessa syödään lounaalla/päivällisellä, jotta se energia riittäisi tuolla rytmillä. Söin aamiaisella sen mitä pystyin, makeat kakkuset ja vanukkaat ei oikein vaan uponneet. En oikein tiedä, mitä siellä olisi voinut tankata. Ja sen mitä olen kuullut, monet eivät syö aamuisin oikeastaan mitään, vain kahvia ja jotain leivoksia. Vai auttaako tosiaan ne makeat pitämään nälkää loitolla? ap
[/quote]
siis illalla klo 20-22 syödään oikein kunnon illaelinkaarta vastaa meidän päivällistä
Kaikki on tottumisesta kiinni. Siksi lihavatkin lihovat ja hoikat pysyvät hoikkina.
Mulla vaatisi kyllä paljon tottumista. Syön aika niukan aamiaisen. Lounasaikaan onkin jo nälkä. Töistä tultuani syön aika vähän, vain jotain leipää tms, en koskaan mitään päivällistä. Menen nukkumaan klo 20, herään klo 4.40. Mulle ei kyllä yhtään sopisi tuo Ap:n kuvaama ruokarytmi ;)
Eurooppalaiset on eläneet kaupunkielämää jo satoja vuosia. Meillä mentiin vielä vähän aikaa sitten aamiaisen jälkeen navetta- ja maatöihin ja savottahommiin, jolloin piti vetää napa täyteen energiaa. Ruokatapamme eivät ole siitä vielä muuttuneet.
Ainakin eteläeuroopassa lomaillessa tuo ei oo ollu mikään ongelma. Helteen takia ruoka ei pöivällä maistu. Hotelliaamiaisen jälkeen nälkä tulee seuraavan kerran vasta klo18-19, toki välissä on syöty jotain piebtä suolaista.
Minä jos syön ilalla kovin raskaasti, en pysty nukkumaan. Minä syön ihan runsaan aamiaisen mutta silti on kurniva nälkä jo ennen 11, vaikka töissä on pitkään ollut ruokatunti 11.30. Illalla sitten syön vain jotain ihan kevyttä ja nukun hyvin; olen normaalipainoinen. En minäkään voisi elää tuollaista ruokarytmiä, tai muuten nukkuisin ihan liian vähän.
Tuollaiseen ruokarytmiin tottuu yllättävän nopeasti, ja silloin ei vaan tee mieli päivällä mitään raskaampaa. Itselleni kuitenkin suomalainen rytmi on parempi, koska minusta energiaa pitää hankkia silloin kun sitä kuluttaa, eli päivällä. Ilman kunnon lounasta ja aamiaista syön päivän aikana huomaamatta älyttömät määrät sokeria, kun tulee otettua leipää, jogurttia, hedelmää, keksiä, pullaa jne.
mulla vaati totuttelua ensin.. Asun siis Ranskassa ja oli aina ihan tajuton nälkä n. Viiden-kuuden aikoihin, kun päivällinen on vasta noin 19-20 välillä. lounas on siis n.12-2 aikaan, en aluksi osannut syödä tarpeeksi hitaasti ja täyttävästi, joten nälkä iski äkkiä. Nykyään nälkää jaksaa pitää jo pidempään. Ja aamuisin on pakko saada jotain, syön jotain suklaamuroja niinkuin paikalliset, koska olen saanut iltamässyttelyt loppumaan (onneksi!) Niin on nälkä aamuisin. Mutta taitaa tässä tyylissä joku juju olla sillä olen nyt parin vuoden aikana laihtunut n.10 kg nälkää näkemättä, paitsi ekoina päivinä.
Olin aikoinaan kolme viikkoa oppilasvaihdossa Saksassa. Ainakin tuossa perheessä syötiin todella runsas aamiainen. Kouluun otettiin eväsleivät. Se mikä kummastutti, oli se että iltapäivän ruoka oli makea. Eli tyyliin pannukakkua ja jälkkäriksi omenakiisseliä.
Sunnuntaisin sitten aamiainen oli makea eli pöydässä oli mansikka- ja mantelipiirakkaa. Päivällinen oli suolainen.
En tiedä, oliko kyse yleisestä tavasta tuolla seudulla vai perheen omat tavat.
En todellakaan ymmärrä, miksi nukkumista varten pitää tankata itsensä täyteen. Ähky olo ja unikin häiriintyy. Olen asunut tällaisessa kultturisa jo neljä vuotta enkä vaan ymmärrä hyviä puolia.
Onhan se suomalaisesta ateriarytmistä saapuneena aika ihmeellistä, kun aamulla juodaan kuppi mustaa kahvia ja syödään joku makea croissant tai suklaadonitsi. Sama pariin otteeseen päivällä/iltapäivällä, ellei sitten mene joku patonki tai salaatti. Ja kunnon iltaruoka syödään sitten joskus iltakasin-kymmenen välillä.
Hotelliaamupalakaan ei aina asiaa ratkaise, kaikissa hotelleissa (etenkään pienemmissä) ei ole ns. skandinaavista tai amerikkalaista runsasta aamupalaa vaan se "continental breakfast" eli kahvia, croissant, ehkä luksuksena appelsiinimehua.
Itsellä menee loma- ja työreissuilla rytmi siihen, että aamupala on runsas ja monipuolinen. Sillä jaksaa sitten pitkälle iltapäivään, silloin voi syödä jonkun salaatin tai voileivän, hedelmiä, jugurttia tms. Etenkään lämpimissä maissa ei päiväaikaan jaksa kovin raskaasti syödäkään. Varsinainen iltaruoka sitten taas kunnollinen, en kyllä yleensä ihan iltaysiin jaksa vaan mennään syömään siinä kuuden-seiskan aikaan. Tähän rytmiin kyllä tottuu aika äkkiä. Lasten kanssa joutuu vähän miettimään välipaloja ja ehkä päivällä joku vähän reilumpi ruokakin, ettei nälkäkiukku tule aivan kamalaksi.
No mä syön noin, jos yleensä syön ollenkaan ennen iltaa.
Tottumiskysymyshän se varmaan osaksi on, kyllä mullakin aikoinaan se vatsa kurni kun muka söin aamupalaa ettei sitten vatsa töissä kurisisi heti. Mutta silloinhan se juuri kurisi, kun lopetin syömisen niin aamulla kuin ruokatauolla, loppuivat kurinatkin.
Mutta ehkä nyt luonnostaankin olen sellainen ettei tarvitse koko ajan olla työntämässä jotain suuhun, aikoinaan ihan kerta kaikkiaan unohdin syödä joka päivä, nykyisin paastoan päiväkausia ihan muista syistä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 10:05"]
Tuollaiseen ruokarytmiin tottuu yllättävän nopeasti, ja silloin ei vaan tee mieli päivällä mitään raskaampaa. Itselleni kuitenkin suomalainen rytmi on parempi, koska minusta energiaa pitää hankkia silloin kun sitä kuluttaa, eli päivällä. Ilman kunnon lounasta ja aamiaista syön päivän aikana huomaamatta älyttömät määrät sokeria, kun tulee otettua leipää, jogurttia, hedelmää, keksiä, pullaa jne.
[/quote]
Minä syön aamulla kaurapuuroa, päivällä pari hedelmää ja vasta illalla työpäivän jälkeen tehdään lämmin ruoka. Ihan hyvin pärjään niin. Jos punttaan päivällä vatsan täyteen, iltapäivä menee torkkujen rajamailla.
Oletko ylipainoinen? Minä pärjään täällä ihan hyvin noilla ateriaväleillä.