Te, jotka käytätte valkoisia lakanoita
Kuinka saatte ne pysymään valkoisina? Käytättekö valko- vai kirjopesuainetta?
Ottaa päähän, että omani alkavat jotenkin harmaantua jo noin vuodessa. Vaihdan lakanat joka viikko, pesen 60- tai 90-asteessa ja käytän useimmiten valkoiselle pyykille tarkoitettua pesuainetta. En käytä huuhteluainetta. Kaikki pyykki koneessa on tietenkin aina valkopyykkiä pestessä valkoista jne.
Mitä teen väärin? Haluaisin pitää tällä viikolla ostamani valkoiset lakanat hohtavan valkoisina edes jouluun.
Kommentit (37)
Vaihda makuuhuoneen valaistus hämärämmäksi niin et huomaa lakanan lievää harmaantumista.
Olen miettinytkin tuota että mahdanko käyttää liikaa pesuainetta. Ostin sitten niitä geelityynyjä, kun ajattelin että siinä on annostus kohdallaan. No en tiedä oliko, mutta haju oli suorastaan kauhea. Tuo uusien koneiden vedensäästö on huomioitu, ja lisähuuhtelu on käytössä aina.
Voi vehnä, mistähän tässä kiikastaa... Ainakin kokeilen tuota Vanishia jo seuraavaan koneelliseen valkopyykkiä.
Kiitos vastanneille!
ap
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 21:02"]
Kuka haluaa nukkua likaisissa lakanoissa?
[/quote]
Minä. Se on kodikasta.
Vanha konsti valkopyykin valkaisuun. Jos sinulla on mahdollisuus kuivattaa pyykkiä ulkona, niin vie lakanat ainakin keväällä lumien aikaan aurinkoisella säällä ulos kuivumaan. Kaupan päälle saat vielä raikkaan tuoksun (ellet sitten asu jonkin hajuja päästelevän tehtaan tai raskaasti liikennöidyn kadun kupeessa).
Lakanat eivät likaannu viikossa jos ihminen huolehtii normaalisti hygieniastaan. Poikkeuksena toki sairaudet, vaihdevuosihikoilu, "lääkehiki" (esim. epilepsiaan sairastunut mieheni on ruvennut haisemaan pahalle lääkityksen alettua, tai siis hiki haisee, joten peseytyminen päivittäin ja vaatteiden vaihto on todella tärkeää). Mutta ns. normaalioloissa lakanoiden viikottainen vatkaaminen on turhaa, luontoa kuormittavaa ja typerää.
Jos teillä on tumma patja tai tummat yövaatteet, niin väri tarttuu lakanoihin ja saa ne harmaantumaan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 21:45"]
Vanha konsti valkopyykin valkaisuun. Jos sinulla on mahdollisuus kuivattaa pyykkiä ulkona, niin vie lakanat ainakin keväällä lumien aikaan aurinkoisella säällä ulos kuivumaan. Kaupan päälle saat vielä raikkaan tuoksun (ellet sitten asu jonkin hajuja päästelevän tehtaan tai raskaasti liikennöidyn kadun kupeessa).
[/quote]
Minä itse asiassa kuivatankin lakanoita ulkona raikkaassa meri-ilmassa silloin tällöin. Eli aurinkoisella säällä kun pahin siitepölykausi on ohi. Mutta ei, ei sekään kirkasta tarpeeksi. :)
ap
Ihminen hikoilee jokusen desin joka yö, vaikka miten huolehtisi hygieniastaan. Yöpuvulla voi kyllä vähentää lakanoiden likaantumista. Minusta on itsestäänselvää, että lakanat vaihdetaan viikoittain. Kuin myös, että ne puistellaan ennen pesua pölyn vähentämiseksi, kuivataan suorana ja viikataan hyvin.
Kovin pitkään vaihtamatta olleet lakanat muuten ihan oikeasti haisevat.
Jos valkoiset lakanat ehtivät likaantua yhtään näkyvästi ennen vaihtoa, ne ovat todella jo saastaiset.
t. friikki
Zeoliitti voi olla yksi syy harmaantumiseen, ja sitä muuten on sitten siinä Vanishissakin. Jos pulverissasi on jo zeoliittia ja lisäät siihen vielä Vanishin sisältämän zeoliitin, pääsetkin jo pian ostamaan uutta pyykkikonetta.
Liikaa pesuainetta.
Valkaisuun voi käyttää kuivatusta ulkona aurinkoisena päivänä. UV säteily vaalentaa. Näin olen saanut pois kokonaisia tahrojakin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 21:54"]
Jos teillä on tumma patja tai tummat yövaatteet, niin väri tarttuu lakanoihin ja saa ne harmaantumaan.
[/quote]
Patjat eivät ole valkoiset, mutta ovat piilossa valkoisen helmalakanan alla. Samoin petari on piilossa valkoisen patjansuojuksen alla. Yövaatteita on niukasti, ja nekin vaaleita.
Kiitos näistäkin huomioista.
ap
Meillä pyykkikone juuri huollettiin, kun ei ottanut ja poistanut vettä kunnolla. Syynä oli, että vedenpoistoputki oli melkein tukossa. Siis sellainen koneen sisällä oleva putki. Korjaaja varoitti , ettei saa käyttää zeoliittia sisältävää pesuainetta. Samoin hän sanoi, ettei nestemäinen pesuaine ole paras mahdollinen; ei liukene kunnolla veteen! Paras on hänen mukaansa pesujauhe, joka ei sisällä zeoliittia.
Olen pessyt vuosikausia nestemäisellä, hajustamattomalla pesuaineella, kun olen luullut sen juurikin liukenevan hyvin. Valkopyykin olen pessyt jauheella, joka sisältää zeoliittia.
Siinä poistoputkessa oli sisällä kummallista, harmaata mönjää. Olen kuitenkin säännöllisesti pyörittänyt koneen 90 asteessa ilman pyykkiä ja siis pesuaineen kanssa. Ei ole näköjään riittänyt poistamaan sitä kerääntynyttä zeoliittia, jota on siinä harvoin käyttämässäni valkopesuaineessa.
Lakanoiden valkoinen ulkonäkö vähenee, pinta "karhenee". Silitä lakanat joku kerta, niin näyttävät hieman uudemmille. Säästät ympäristöä, kun silität talvella.
Sitruunahappo poistaa kalkkisaostumia, poistaako se myös zeoliittijämiä?
Hajutonta nestemäistä pesuainetta ja joskus vähän kloriittia sekaan ja 90 pesu
Mä rakastan valkoisia lakanoita. Ne tuntuvat puhtaammille, kun jos siinä on jotain tahroja, ne näkevät HETI. En kestä likaisia lakanoita. Meillä pestään kerran viikossa 90:ssä.
jos vuodessa "harmaantuu" ja pesee kuitenkin valkopyykissä, juuri tuo silitysraudalla silitys auttaa parhaiten. Älkää suotta laittako niitä kemikaaleja, koska ne eivät vaikuta rakenteeseen.
Aivan uusissa voi olla tietenkin vielä jotain pinnoitetta lisäämässä kiiltoa.
Liikaa pesuainetta? Se on ainakin yksi syy harmaaseen valkopyykkiin. Lisäksi uudet pesukoneet kaikessa energiatehokkuudessaan ja ympäristöystävällisyydessään käyttävät niin vähän vettä, että pyykkiin saattaa jäädä pesuainejäämiä. Lisähuuhteluohjelma kannattaa ottaa käyttöön, jos sellainen koneessa on.