Kertokaa minulle, miten raskaus voi olla yllätys tai
joku on vahinkovauva?
Kyllä kait 2000-luvulla, ja jo paljon aikaisemminkin, ihmisen yleissivistykseen kuuluu tietää, että jos ei käytä ehkäisyä mutta harrastaa seksi, on siinä raskauden mahdollisuus? Näin ollen raskaus ei voi yllätys tai vahinko.
Tiedän, että ehkäisy voi pettää mutta näin käy kuitenkin raskauksiin suhteutettuna aika harvoin.
Kommentit (28)
Joo ja hormonikierukan piti olla sterilaatiota varmempi. No ei ollu... Nyt jännätään koska miehen vasektomia pettää...
Ehkäisyä oiken käyttävälle raskaus on minusta yllätys alkaessaan. Sitä ei ole toivottu eikä odotettu, koska ehkäisyä on käytetty oikein.
No kuukautisten aikaa paksuksi pamahtaminen
Mulle kävi. Kierto aina ollut sään. Gyneki sano, et oonko varma ajankohdasta, ku ei pitäis olla mahd. Mut näinpä oli.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:37"]
No kuukautisten aikaa paksuksi pamahtaminen
Mulle kävi. Kierto aina ollut sään. Gyneki sano, et oonko varma ajankohdasta, ku ei pitäis olla mahd. Mut näinpä oli.
[/quote] Gyne ei tasan sano noin. Kaikkihan sen tietää että se on silloinkin mahdollista. Urpå!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 10:28"]
No toi nyt on ihan paskapuhetta, että naisen sterilisaation jälkeen olisi mahdollista tulla raskaaksi.
Joko ehkäisyä eibole käytetty tai sen käytössä on oltu huolimattomia.
[/quote]
naisen sterilisaation jälkeen on silti 0,4% mahdollisuus tulla raskaaksi. Ainut 100% varma ehkäiaykeino on selibaatti.
[/quote]
Se ei ole ehkäsyä jos ei seksiä harrasta. Sehän on seksin ehkäsyä, ei ehkästä seksistä johtuvaa tilaa. En ole koskaan tajunnut tuota pointtia, eikö ihmiset osaa ajatella tätä vaan sitä vaan tyhmänä toistaa?
AIna kun harrastaa seksiä on pieni mahdollisuus raskauteen, joskus riski nousee mutta on erityisiä tilanteita jolloin omalla toiminnalla kasvattaa riskiä lisää, tälläisiä on vatsataudin jälkeen se ettei käytä tuplaehkäisyä, tai pillereitä jättää syömättä oikeaan aikaan. Eli pitäisi ehkäistä OIKEIN ja tällöinkin on riski olemassa että voi raskautua.
Kumikin pitäisi aina käytön jälkeen tarkastaa, voisi ottaa rikkoutuneen kumin jälkeen jälkiehkäsypillerin -joka sekään ei ole täysin varma.
Meillä on 4 tahdottua lasta joista on kaikista ehkäsy jätetty pois ja nyt on ehkäsy käytössä. Olisi yllätys jos tulisin NYT raskaaksi, ihan sillä etten koita saada lasta ja ehkäisen. Se ei nyt taas tarkoita sitä etten tiedä että voisin tulla raskaaksi: koska harrastan seksiä! :)
Puhekieli on sitten merkillinen asia! Vaikka kaikki puhuu samasta asiasta niin voi miten vaikeaa tämä nyt onkaan. Puhumattakaan että yksinkertainen akti saakin näin ihmiset jauhamaan omiaan. Jos puhutaan siitä, että tahtoo harrastaa seksiä (eikä siitä että ei harrasta seksiä) niin tottakai voi tulla raskaaksi vaikka ehkäsee. Ei siis puhuta ehkäsystä kun ei harrasta seksiä. Minusta voisi sitten ajatella kaikesta samoin: jos ei huolla autoa vaan mies tekee sen niin se on sitten sitä. Jos ei syö lihaa niin ei syö lihaa. Jos ei harrasta seksiä niin ei harrasta seksiä. Mutta on paljon ihmisiä jotka tankkaa autoa, syö valinnan mukaan kalaa tai kanaa tai päättää harrastaako seksiä. Ei tahdo lisääntyä, jolloin ehkäsee.
Jos taas ei tahdo syödä kalaa niin ei syö kalaa.
Ei vaan jaksa tälläisiä tyhjänpäiväisyyksiä.
Saivartelua sikäli minustakin, että jos harrastaa seksiä, on mahdollisuus raskauteen, oli tilanne ehkäisyn tai terveyden tms. suhteen mikä tahansa. Siinä mielessä ei pitäisi olla mitään odottamattomia raskautumisia. Jos ei ole neitseellisestä sikiämisestä kyse...
Yllätysvauva voisi sitten olla sellainen, joka yllättäen plompsahtaa maailmaan ilman että äiti on tiennyt olevansa raskaana. Kyllähän näitäkin on, mutta harvinaisia.
Mutta koska on ehkäisymenetelmiä ja tietoja lisääntymiselinten tilasta, joiden perusteella voidaan sanoa että raskaus on hyvin epätodennäköinen, niin kyllä minusta silloin saa olla yllättynyt raskaudesta. Tuskin se vauva sitten 9kk myöhemmin monellekaan enää yllätys on, voi sitä kai silti sanoa yllätysvauvaksi sikäli ettei hänen alkuaan suunniteltu. Vahinkoraskaus minusta viittaa siihen, että on jotenkin vahingossa kämmätty ehkäisyn kanssa, eikä sitten kuitenkaan tajuttu vahinkoa niin että olisi haettu jälkiehkäisy.
Vaikka olisi haluamattaan raskaana ja teettäisi abortin, ei muuta sitä että se raskaus siihen asti on voinut olla yllätys tai vahinko.
Minä olen itse nyt raskaana, kuparikierukka "petti". Petti lainausmerkeissä, että toki tiesin ettei se 100% varma menetelmä ole. Toimi kuitenkin monta vuotta ja luotin että toimisi vastakin. Kyllä tämä raskaus on meille yllätys, vahingoksi ei voi sanoa kun kuparikierukan kanssa se oma osuus on vain kiikuttaa sitä mukana ja sen osani hoidin kyllä.
Minun ystävälleni on tullut kolme ylätysvauvaa. Kun olen asiaa hämmästellyt, niin se yllätys on ollut siinä, että raskaus on alkanut nopeasti ehkäisyn jättämisen jälkeen. Henkilökohtaisesti pidän idioottimaisena puhua yllätyksestä, kun ei käytä ehkäisyä ja vauvakin on ihan toivottu ja ehkäisy lopetettu juuri vauvan toivossa. Ystäväni jaksaa silti päivitellä yllärivauvojaan.
Minusta ap harjoittaa saivartelua. Ihan SAMA, mitä nimitystä HÄN käyttää yllättävästä raskaudesta (siis jos pariskunnalle on lääkäri sanonut, etteivät he voi saada biolasta, mutta silti nainen tulee raskaaksi), moni MUU käyttää yllättävästä raskaudesta sanaa vahinkoraskaus.
Eli yllätysraskaus on puhekielessä sama asia kuin vahinkoraskaus, vaikka jälkimmäiseen liittyykin sanaan vahinko vähän negatiivinen mielleyhtymä. Joku puhuu yllätysraskauksesta, joku vahinkoraskaudesta (vaikka raskaus onkin hänelle tervetullut asia).