Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siitä jotain haittaa, jos 16v poika ei liiku?

Vierailija
18.07.2013 |

HÄn on normaalipainon alarajoilla, eli ylipainoakaan ei ole. Eli ei tästä kai mitään pitkälle kantavia seurauksiaole, vaikkei harrastakaan liikuntaa? Tykkää lukea, näpräillä tietokoneella ja pohdiskella. Koulusta tulee hyviä arvosanoja.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole luustollekaan hyväksi liikkumattomuus. Siinä ei maidon juontikaan auta, vaan pitäisi tulla tärähtelyjä.

Vierailija
22/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika sai jostain ihmeen syystä kipinän kuntoiluun 17-vuotiaana lukiolaisena. Uskoisin siihen olevan syynä koulun terveystarkastuksen ennen tulevia kutsuntoja (terkkarin puhuttelun?) - sekä ympäristön paineen.

Tätä ennen hän oli ihan liikkumaton nörtti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 23:26"]

http://rennostikuntoon.net/919/istuminen-tappaa/

[/quote]

Tästä samasta asiasta oli juuri haastateltavana lehdessä Liikuntafysiologi (LitM) ja
Väitöskirjatutkija meidän paikallislehdessä. Pisti kyllä kovasti miettimään.

Vierailija
24/28 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija, mutta eikö tuo teini-iän liikkumattomuus satata vaikuttaa myös kropan rakenteeseen pysyvästi?

Vierailija
25/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus, mutta niistä pojista, jotka ei liiku nuorena, tuppaa kasvamaan lihaksettomia ruipelomiehiä jotka ei pärjää intissä. Harvemmin  liikkumaton teini on sporttinen vetävä mies aikuisenakaan.

Vierailija
26/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/suomalainen-liikkuu-vaarallisen-vahan-mutta-maksaa-siita-yha-enemman

Luepa ap toi ja erityisesti viimeinen kappale:

"Liikkumattomuus ei ole vain syy sairauksiin, vaan siitä on tullut myös itsenäinen tappaja. Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan se on neljänneksi suurin riskitekijä elintapasairauksien aiheuttamiin kuolemiin. Edelle menevät muun muassa kohonnut verenpaine ja tupakka, mutta lihavuus ja alkoholi tulevat vasta liikkumattomuuden perässä."

Good luck....

Vierailija
27/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 23:32"]

Itsekin olen aina ollut luonnostani hoikka, teininä alipainon ja normaalin rajalla. En myöskään ole koskaan harrastanut mitään liikunnallista (paitsi pikkukaupungissa piti toki pyöräillä kouluun ja joka paikkaan välillä pitkiäkin matkoja joukkoliikenteen puuttuessa) vaan olin usein nenä kiinni kirjoissa. Uskon, että tämä "tottumattomuus" on johtanut siihen, että minun on nyt aikuisenakin vaikea pitää liikuntaharrastuksia pitkäjänteisesti yllä. Ja nyt kolmikymppisenä huono kunto alkaa jo tuntua, vaikka hoikka olen edelleenkin.

Toisaalta kyllä nuorenkin kannattaa vähän pitää huolta lihaskunnostaan. Tuntuu paremmalta  istua kirjan edessä tai tietokoneellakin, kun kroppa on kondiksessa. Itsetuntoonkin hyvä olo vaikuttaa.

[/quote]

Minulla toisin päin. Nuorena inhosin liikuntaa ja tykkäsin lukea ja olla vain. Aikuisena innostuin liikunnasta ja hurahdin siihen täysin. Pohja tietenkin täytyi tehdä, kun murrosikä meni makoiluksi. Mutta olen nyt todella hyvässä kunnossa. Paljon paremmassa, kuin kukaan entisistä koulukavereistani, jotka silloin harrastivat liikuntaa.

Vierailija
28/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 00:00"]

En tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus, mutta niistä pojista, jotka ei liiku nuorena, tuppaa kasvamaan lihaksettomia ruipelomiehiä jotka ei pärjää intissä. Harvemmin  liikkumaton teini on sporttinen vetävä mies aikuisenakaan.

[/quote]

"Ei pärjää intissä" repesin, mikä mittapuu tämä on? Miten intissä "pärjää"? Jos mielestäsi esim RUK:n käyneet ovat vain pärjänneet, niin sinne menijöistä 70% on sellaisia ruipeloita joita on koulukiusattu koko elämä ja perheeltäkin saattanut tulla paineita armeijan suhteen, ja sitten mennään johtajaksi että kerrankin saa maksaa kiusaajille takaisin. Siinä sitten naurua pidätellen kuunnella kun toinen siinä tomerana hampaita kiristellen ja nyrkkejä yhteen puristellen huutaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi