Ehkä arka aihe kysyttäväksi, mutta mihin kuollut sikiö laitetaan?
Keskenmenon kokeneet: mitä pienelle sikiölle tapahtuu raskauden keskeydyttyä? Ei kai sitä voi kylmästi vessastakaan vetää alas...?! Minulla oli spontaani keskenmeno rv 4, joten itse en tähän pohtimaani asiaan vastausta osaa antaa, kun lapsen alku ei ole ollut vielä edes sikiö vaan alkio ja kirjatiedon perusteella se on ollut vasta 0,5cm mittainen. Kuitenkin kahdeksan viikon ikäinen muistuttaa jo ihmistä, joten itselle ei tulisi mieleenikään vetää sitä vessasta alas, mutta ei kyllä tule mieleen muutakaan vaihtoehtoa, mitä sille voisi tehdä. Haudatako? Kertokaa viisaammat...
Kommentit (18)
Eli luulisin, että " isommat" sitten menevät siihen sairaalan yhteistuhkaukseen. En kyllä osaa edes arvailla mikä on rajana, tuhkataanko kaikki vai vasta jonkun tietyn viikon ikäiset.
tunsin vessassa käydessäni kovaa painetta alapäässä, sitten lensi veret ja kun halusin pyhkia, WC-paperille tuli sikiö vesipussissa. Romahdin siinä vaiheessa lattialle, minusta oli ihmeellista ja pelottava nähdä että rv:lla 6 ihminen jo on oikean ihmisen näköinen.Mies kun tuli kotiin emme keksineet mitään parempaa vaihtoehtoa kun laittaa pienen ihmisalun pieneen kristallilasiin ja hautasimme hänet tontimme viereen,puun alle, jossa ei liiku kukaan muu kuin linnut. Ei puhetakaan että laittaisin omaa lastani pöntöstä alas.
Viimeisimmän keskenmenon sain viikolla 8+1. Olin valunut verta muutaman tunnin. Tunsin valtavaa painetta alapäässä ja sitten holahti jotain housuihin. Menin vessaan ja istahdin ja samalla pönttöön tipahti jotain. Kun kurkistin pönttöön, se oli aivan täynnä verta/hyytymiä, joten ei tullut mieleenikään alkaa kaivamaan mitään pöntöstä.
Meillä kävi niin, että odotin aluksi kaksosia. Rakenneultrassa lähellä raskauden puoliväliä havaittiin, että toinen vauvoista oli menehtynyt. Hän sitten kuihtui ja kuivui kohtuun. Hän syntyi samalla kertaa kuin toinen, nyt hyvinvoiva poikamme. Kätilö kysyi, haluammeko nähdä tämän toisen vauvan. Emme halunneet emmekä kyllä kadu sitä päätöstä, sillä hänen kuolemastaan oli kulunut jo jonkin aikaa emmekä tiedä, miltä hän olisi näyttänyt.
Pojan syntymän jälkeen oli rankkaa pyöritystä ja keskitimme kaikki voimavaramme häneen. Myöhemmin, aikojen päästä minulle selvisi, että B-vauvamme oli ilmeisesti tuhkattu muiden mukana ja tuhka on siroteltu eräälle hautausmaalle.
Pojan ristiäisissä kysyin papilta, mikä seurakunnan käytäntö on. Seurakunnassa, jossa poika kastettiin, käytäntö oli se, että rajana pidetään muistaakseni rv 22-23:a. Sen jälkeen syntyneet voidaan haudata, mutta varmasti siitä rajasta voidaan " joustaa" .
Itse en vain tiedä mitä tuollaisessa tilanteessa tekisin...
Ystäväni ei edes tiennyt olevansa raskaana, kun alkoi tulla supistuksia. Tosin silloin hän ei vielä tiennyt niiden olevan supistuksia. Ne kuitenkin vain yltyivät ja lopulta sikiö syntyi heidän vessaan. Ystävälläni oli vielä pitkät housut (taisivat olla pitkät kalsarit) jalassa ja sikiö tipahti housun lahkeeseen ja sieltä lattialle. Pahaksi onneksi ystäväni ei nähnyt että mihin sikiö joutui ja astui sitten sen päälle :(. Sen jälkeen hän ei edes halunnut nähdä sitä vaan mies otti sen laittoi pyyhkeen sisään ja roskikseen...
Itse en tiedä mitä olisin vastaavassa tilanteessa tehnyt. Ja minne olisin sikiön laittanut. Se oli kuitenkin ollut n. nyrkin kokoinen, rv:ja ei tiedä, koska hänellä ei ollut edes menkat alkaneet edellisen synnytyksen jälkeen.
Oma kuollut sikiöni kaavittiin rv 15+4 ja joutui varmaankin myös roskikseen... Näin olen joskus kuullut kaavittaville sikiöille tehtävän. Tosin ei siis mihinkään yleiseen roskapöntöön...
maria80 rv 15+1
Me saatiin heti lupa haudata tyttö mieheni pikkuveljen viereen,pappi siunasi ja laitettiin yhdessä hautaan,pojat tuhkattiin,en kysynyt miten ja missä... mutta aatellaan että tuolla ne lentää tuulen mukana,kysyin papilta saadaanko laittaa hautakiveen monikossa lapset eikä lapsi ja antoi luvan mutta me laitetaan kiveen pikku tytön nimen lsäksi 2 enkeliä.
Kaavinnassa varmaan sikiö menee tuhannen rikki :( Minä olen synyttänyt kaikki km vauvat,vaikka rukoilin viimmesimmässä että ottasivat kaavinnassa niin sanoivat että on niin iso että pitää synyttää.....
Me haudattiin 17 vko tyttö ja pojat 15 ja 16 vko.set tuhkattiin.
Mihin hautasitte tytön? Ja tuhkattiinko pojat siellä sairaalan yhteistuhkauksessa?
Olin töissä ja alkoi kovat vatsakivut. Menin vessaan ja pönttöön putosi paljon verta ja vauvanalku. Istuin ihan pöntön reunalla kippurassa ja alkio jäi laitaan kiinni eikä lillunut veressä pohjalla. Viikkoja oli kasassa yhdeksän. Se oli niin pieni, kädet ja jalat ja pää. Säikähdin ja vedin äkkiä vessan ja kaduin sitä samantien.
Vielä joskus mietin pikkuistani jonka menetin. Mutta en tiedä mitä olisin tehnyt alkiolle jos sen olisin mukaani ottanut. Haudannut varmaan kotipihaan johonkin rauhalliseen paikkaan.
jai labraan; ja koska oli kuollut jo aiemmin, en osannut edes katsoa sita ' vauvaksi' .
Serkullani on sitten senkin edesta ' kokemusta' eri aikaisista KM! Hanella on terve poika esikko. Kakkonen syntyi yliaikaisena rv 41+ (kuoli edellisena yona sairaalassa kohtuun) ja haudattiin siis omaan hautaansa (nimella). Seuraavat 4 tyttoa ja poikaa kuolivat kaikki ennen 5 kuukautta ja jaivat sairaalaan. Seuraava tytto syntyi keskosena 6 kuulla ja voi nykyaan hyvin. Viimeinen poika syntyi rv 22 ja haudattiin ensimmaisen siskonsa viereen. Ongelmana serkullani on kohdunsuun aukeaminen ennen 6 raskauskuukautta (vaikka on ommeltu); nyt antoi jo periksi ja hanet sterilisoitiin omasta toivomuksesta! Etta kylla niita ihmeitakin tapahtuu; mutta henkisesti ottaa koville!
Kyseisella paikkakunnalla pidetaan rv23 rajana hautaamiselle ja kastetaan vaan elavana syntynyt lapsi. Muun ikaiset siunataan ja nimetaan ' epavirallisesti' . Hiukan kylla vuosien varrella on alettu joustamaan; ensimmainenhan tapahtui jo 17 vuotta sitten!
Sairaalakohtaisia eroja on kuinka missäkin toimitaan...täälläpäin pidetään rajana tuota 22rv ,sitä ennen syntyneitä ei haudata kirkkomaahan ,vaan ne menevät sairaalan krematorioon jossa poltetaan muun sairaala/leikkaus-sali jätteiden mukana. En tiedä tekevätkö poikkeuksia jos vanhemmat vaativat ,mutta tämä on sairaalan tapa ,miten sieltä hävitettävät sikiöt ns. tuhotaan.
Luulisin ,että noilla myöhäisemmillä rv:lla vanhemmat saisivat toivoessaan sikiön esim. polttaa ,että saisivat tuhkan itselleen ja siroteltavaksi haluamaansa paikkaan.
Omat kolme km ovat tapahtuneet niin aikaisessa vaiheessa ,että kaavinnan yhteydessä ovat sinne jätteisiin menneet...niin pahalta kun se tuntuukin.
Sairaalassa kaavitut todennäköisesti päätyneet " roskikseen" . Kotona tullet menneet vessanpöntöstä (vahingossa), sairaalan tutkimuspöydälle tulleesta lääkäri kysyi olisimmeko halunneet sen mukaamme, mutta emme halunneet (päätyi tod.näk. poltettavaksi sairaalan roskiksessa).
rajana on 500g,meillä meni molemmat, mahaan kuollut sisko 25,5viikkoinen oli sisälläni 8viikkoa kuolleena,sairaala hävitti hänet,meni ensin lasipurkissa patologille,ei enää ollut ihmisen näköinen,sisko syntyi 33 viikolla ja kuoli 2kk ikäisenä ,hänet hautasimme ja toisaalta olisin jälkeempäin halunnut että molemmat olisi samassa haudassa,mutta eipä ikinä osaa etukäteen aavistaa että näinkin voi käydä,hautakilvessäkään ei ole kuin yhden vauvan nimi vaikka häntäkään ei ehditty kastaa ,pappi lupasi nimen laittaa ,ei kuulemma nykyisin niin tarkkaa.
meidän enkelipikkuveli rv 19+6 saatiin haudata ja siunattiin myös, tämän varmistin jo sairaalassa. Hän tosin painoi rakennevian takia yli 500g, mitä yleensä pidetään rajana, tai sitä 22 viikkoa. Nykyään ei kai olla enää niin kauhean tarkkoja noista viikoista. Mutta rekisteriin häntä ei ole merkattu, yli 22 viikkoiset sitten varmaan sinnekin. Sillä, että saimme hänet haudata ja että meillä nyt on hautakivi jne., on ollut meille iso merkitys, myös pienille isoveljille. Vaihtoehtona olisi kai ollut sairaalan yhteistuhkaus ja nämä tuhkat viedään hautausmaalle muistolehtoon, sen tiedän.
Keskenmeno päättyi lääkkeillä synnytykseen rv:llä 17+5, me hautasimme poikamme kirkon hautausmaalle vauvahautariviin. Vauva siunattiin sairaalan kappelissa sairaalapapin toimesta. Kun kysyin hoitajilta mitä vauvalle käy jos emme hautaa, hänen mukaansa näin pienet hävitetään polttamalla muun poltettavan jätteen kera. Kuulosti aika ikävältä kohtalolta, oli itsestään selvää että meidän poika haudataan itse.