Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhtautuminen appivanhempiin

Vierailija
18.07.2013 |

Apua tilanteeseeni?

Olimme mieheni kanssa nopeita etenemään; häät, vauvan syntymä. En ole "ehtinyt" tutustua appivanhempiini hyvin, mutta ongelma on se, ettei minua kiinnostakaan.

Mieheni vanhemmat asuvat 500km päässä, minun vanhempani lähellä.

Nyt varsinkin vauvan syntymän jälkeen mieheni vanhemmat toki haluavat nähdä meitä useammin. Emme ole vielä käyneet appivanhempien luona vauvan synnyttyä. Ensimmäisen kerran appivanhempien tullessa katsomaan vauvaa, he olivat yötä kaukaisilla sukulaisiillaan. Toki he sinne voivat mennä uudestaankin yöksi, mutta eivät joka kerta. 

Asumme kaksiossa, joten tännekin on aika vaikeaa majoittautua, vai johtuuko asenteeni vain siitä, etten osaa suhtautua appivanhempiin?(=he tuntuvat vierailta, en osaa olla heidän seurassaan)

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia, esim siitä onko joillain muulla ollut vaikeaa suhtautua appivanhempiin? Vai onko kyseessä vain asenne vamma?

Myönnän, että esim appivanhemmille kylään meno tuntuu todella "pelottavalta"; mieluiten olisin menemättä. 

Myös heidän kyläilynsä täällä saisivat puolestani jäädä vähäisiksi...

Olenko kamala eukko, asennevammainen paska vai onko joillain samoja kokemuksia/ajatuksia? Elänkö näiden ajatusteni kanssa vai miten pääsen näistä eroon?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minun eksäni ei halunnut olla missään tekemisissä minun vanhempieni kanssa. Kun he tulivat kylään, eksä vetäytyi makuuhuoneeseen "lepäämään". Oikeasti hän katseli televisiosta joutavanpäiväisiä ohjelmia ja mökötti. Toisinaan hän lähti myös omille teilleen. Vanhempiani hänen ei tarvinnut katsella kovinkaan monta kertaa vuodessa, sillä he asuvat kaukana, emmekä juuri vierailleet heidän luonaan, koska miehellä oli aina "kiire", jos ohi satuimme ajamaan. Lopulta vanhempanikin välttelivät meille tulemista, kun huomasivat eksmieheni oudon käytöksen. 

Eksän vanhemmat sen sijaan ovat saaneet kulkea meillä kuin kotonaan. Eksä antoi isälleen jopa autotallin avaimen, jotta appi pääsi tekemään autoremppaa vaikkapa keskellä yötä, jos niin tahtoi, ja tahtoihan hän toki minun kauhukseni (olen kova säikkymään yllättäviä ääniä). Eläkeläisellä ei ole niin nöpö nuukaa, milloin autoa rassaa. Mikäs siinä, ei minua eikä eksää haitannut appivanhemmat. Olisin kuitenkin toivonut, että eksä olisi pystynyt suhtautumaan yhtä luontevasti minun vanhempiini kuin omiinsa, joita (pahimmillaan ;)) näki harva se päivä. 

Vierailija
2/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuispa munkin appivanhemmat noin kaukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä vaikutat henkisest aika epäkypsältä ap.

Siis susta on "ikävää" olla tekemisissä appivanhempiesi kanssa, ja sen vuoksi sinä haittaat miehesi mahdollisuuksia tavata omia vanhempiaan ja lapsesi oikeutta saada isän puoleiset isovanhemmat läheisiksi?

C'moon. Niele se epämukavuus. Jos miehesi vanhempia ei haittaa nukkua patjalla olkkarin lattialla, miksi sen pitäisi sua haitata?

Tutuksi tulee vain tutustumalla, ei se itsestään tapahdu. Ei ne miehen sukulaiset aina tietenkään mitään sydänystäviä ja sielun siskoja ole, mutta heidän kanssaan voi aikuinen ihminen opetella tulemaan toimeen, koska suku on kuitenkin tärkeä asia ja miehelläkin on samat vaikeutensa ja epämukavuutensa sinun vanhempiesi kanssa.

Vierailija
4/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 13:30"]

Asuispa munkin appivanhemmat noin kaukana. 

[/quote]

aamen! Mun asuu kaukana mutta ei tarpeeksi!

Vierailija
5/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävä asenne ap:lta. Mietipä jos miehesi ei halua olla sinun vanhempiesi kanssa ollenkaan tekemisissä. Sinähän taatusti repisit siitä pelihousut!.

Asennevamma oikein viimeisen päälle.

Vierailija
6/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Ikävä asenne ap:lla. MUTTA ei kaksioon silti tarvitse ottaa appivanhempia yöksi, onhan hotellitkin keksitty. Omat vanhempani asuvat sen verran kaukana, että yleensä tulevat meille kahdeksi päiväksi, mutta yöt ovat kyllä hotellissa. Meille ehkä jotenkin mahtuisi, mutta menevät molempien tahdosta hotelliin.

Ehkä näin olisi kiva teilläkin. Appivanhemmat syövät aamupalan hotellilla ja tulevat avsta sen jälkeen teille. Yhdessä voitte toki tehdä päiväruokaa yms, mutta ihan illan saisitte taas rauhoittua oman perheen kesken.

"Vaikka" onkin miehen vanhemmista kyse, et mielestäni silti saa estää miestäsi näkemästä vanhempiaan. Ihan yhtäläisesti miehesi voisi olla sitä mieltä, ettei sinun vanhempasi saa tulla teille kun ei halua.

Ajatteli siis kaikkien kannalta, mutta silti isovanhemmat voivat mennä hotelliin :)

Vierailija
7/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ap täytyy todeta, että asenteesi vaikuttaa aika lapselliselta ja epäkypsältä. Appivanhemmat ovat miehsi vanhemmat ja lastesi isovanhempia, joten he tulevat aina kuulumaan osana perheeseesi (vaikka ei ehkä ihan lähimpään sellaiseen).
Kannattaisikohan sinun ottaa urakaksi tutustua heihin paremmin? Voisi olla ihan mukava yllätys sinullekin, ja mitä paremmin tunnet heidät (heidän taustansa, tietoja lapsuudesta ja heidän vaikka isovanhemmista jne), sitä isomman perinnön sinä pystyt antamaan omille lapsillesi.

Vierailija
8/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miniällä samanlainen ongelma kuin sinulle. Siksi emme koskaan majoitu heille vaan hotelliin ja poika tuo lapset sinne meitä tapaamaan tai menemme yhdessä vaikka leikkipuistoon siten, että miniä saa jäädä kotiin. Vastaavasti käydessään meillä ei miniä koskaan tule mukaan vaan ainoastaan poika ja lapset. Hän on itse tätä järjestyä ehdottanut.

Pojalle tämä ei ole ongelma, hän suhtautuu nykyisin samalla tavalla vaimonsa vanhempiin, jotka asuvat melko lähellä. Kun appivanhemmat pistäytyvät käymään, lähtee poika lenkille tai salille tms. Kiitos appivanhempien hän on saanut paljon omaa aikaa, koska ei tarvitse olla kotona, vaimolla kun on seuraa.

Vierailija
9/9 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa ap tuo sun asenteesi.! Todella keskenkasvuinen.

Mitä mieltä olisit, jos sun miehesi ei haluaisi tutustua sun vanhempiin eikä nähdä heitä. Kyllähän jokainen uusi ihmise suhde on ensin vähän kankea ja ihmiset tuntuu vieraille mutta on se ihan kohteliasta kuitenkin tutustua heihin. Ja en minä näe sitä ongelmana jos vaikka kerran pari vuodessa kaksiooni sijoittaisin appivanhempani asumaan mutta jos useammin niin mielummin sitten hotellissa tms yötä ja tulisivat päiväseltään käymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä