Minkä ikäisenä lapset lähtevät yleensä liikkeelle?
Siis kun oma esikoinen ja nyt kuopuskin, ovat lähteneet ryömimään ja siitä miltei heti konttaamaan 5-6kk iässä. Näin ovat tehneet melkein kaikki muutkin tuntemani lapset.
Nyt kuitenkin uusi terkka ihmetteli että "oijoi onpas sulla lapset lähteneet aikaiseen liikkeelle. Oletko nyt ihan varma tuosta esikoisen konttaamisiästä? Ei kai hän oikeasti kävellyt 9kk iässä? Kyllä tämä kuopuskin nyt vaikuttaa aika hätäiseltä kun tuota konttausasentoa harjoittelee" Puhui noista kuin tuo liikkeelle lähteminen olisi huono juttu?
Aiempi terkka sanoi että ei lapsi tee mitään sellaista mihin sillä ei ole valmiuksia, eli jos harjoittelee konttaamista niin sitten lapsella on valmiudet harjoitella sitä.
Me (vanhemmat) ollaan myös lähdetty noin puolivuotiana konttaamaan.
Jotenkin jäi nyt outo maku tästä hommasta.. Siksi siis kysyn:
Mikä on se "normaali" ikä että vauva lähtee konttaamaan?
Kommentit (6)
Ihan normaaliaikaanhan nuo sinun lapsesi on liikkumisen aloittaneet. Mun toinen lapsi oli varhainen, ryömi 4,5kk iässä ja käveli 8,5kk iässä, toinen taas lähti ryömimään vasta 8,5kk iässä ja käveli 1v 4kk iässä. Molemmat oli täysin normaaliaikataulussa!
Meillä tyttö oli pienikokoinen ja kiire oli oppia kaikki asiat.
Oppi ryömimään 4kk...ensin osasi vain peruuttaa.
Konttasi 6kk ja 7kk nousi tukea vasten ja osasi myös kävellä tuen kanssa (brio-kärry) ja kävellä vaan piti vaikka tasapaino oli vielä vähän hakusessa.
Eikös liikkeellelähtö vaihtele aika lailla 4 kk ja 10 kk välillä, siis se, että jotenkin pääsee eteenpäin (ryömien / kontaten / peppukiitäen...). Kävelyn suhteen kaikki väliltä 6 kk ja 1v6kk on ihan normaalia.
Mulla esikoinen lähti 8-kuisena konttaamaan. Vähän yli 6kk ikäisenä alkoi peruuttaa ja peruuttelikin sitten tuohon 8kk asti, silloin ryömi eteenpäin ehkä viikon ja sitten alkoi kontata. Nyt ikää 9,5kk ja edelleen konttaa + nousee tukea vasten seisomaan. Kävelystä ei mitään merkkejä vielä, eikä tarvitse ollakaan. Mitä olen vauvablogeja seurannut, niin tosi monen (poika)vauvat tuntuvat lähtevän liikkeelle ja kävelemään todela aikaisin, jo puolen vuoden jälkeen ja kävellään sitten 8-9-kuisina. Tuntuu hullulta, olen aiemmin kuvitellut, että tyypillisesti kävelemään opitaan siinä 1-vuotiaina.
4-10kk on munki mielestä normaali haitari. Meilläkin tuo kuopus konttas ja niusi itse istumaan 5kk iässä. 4,5kk iässä ei vielä edes kääntyny. Ihan terve se on.
"Normaali"haarukka lienee iso. Jokainen ajallaan ja tyylillään. Ja kenties asiat myös omassa järjestyksessä. :) Omasta kokemuksesta uskon, että lapsi oppii jotain uutta kun hänellä on siihen valmiudet ja lisäksi aito oma kiinnostus. Pakottaa tai hoputtaa ei minusta voi. Tai siitä ei ainakaan seuraa mitään hyvää.
Omani osasi istua tukevasti ennen kuin oppi kääntymään selältä vatsalle. Vatsalta selälle ei ole kääntynyt koskaan (paitsi todennäköisesti nukkuessaan). Istua törötti pari kuukautta ennen kuin uskaltautui itse poistumaan istuma-asennosta. Kääntyi varsin myöhään 7,5 kk iässä, ryömi 9 kk , konttasi 10 kk, nousi tukea vasten seisomaan 10,5 kk ja nyt juuri 1 v täytettyään kävelee sujuvasti tuen kanssa.
Eli varsin myöhään alkoi tapahtua mutta kun jonkun jutun on oppinut on heti sitten tehnyt sitä. Konttaamista ei minusta varsinaisesti harjoitellut vaan kun yhtenä kauniina iltana innostui niin ryömiminen jäi kokonaan.