Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MS-äidit

Vierailija
16.07.2013 |

Onko muita joilla on ms-tauti ja jotka ovat raskaana ja/tai jo äitejä? Miten tauti teillä käyttäytynyt raskausaikana ja synnytyksen jälkeen? Itselläni on yksi lapsi ja diagnoosi tuli ekan raskauden jälkeen. Nyt toinen raskaus ihan alussa :)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Vähän kysymyksesi vierestä, miten sinulla MS oireili ja miten sait diagnoosin? Itselläni on ollut kummallisia oireita ja vähän aikaa sitten osasin itse yhdistää ne MS-tautiin. Täytyisi varmaankin hankkiutua lääkäriin, jotta pääsisi tutkimuksiin. Toinen autoimmuunitauti minulla on jo viitisentoista vuotta sitten diagnosoitu.

Vierailija
2/3 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oireet alkoi melko rajuina.. ensin puutuili sormet sitten alkoi puutuilla toinen jalka ja toisessa silmässä oli outo tunne, samantyylinen ku silmätulehdus olisi tulossa. Loppujen lopuks koko toinen puoli vartalosta oli puutunut/tunnoton.. ja tää kaikki tapahtu parin viikon aikana. Lääkäriin ku menin nii heti seuraavana päivänä oli mg kuvaus ja diagnoosi. Joten kaikki tapahtu todella nopeasti. Diagnoosi tuli v. 2011. Sen jälkeen lievempiä oireita, enimmäkseen väsymystä. Viime syksynä oli lievä pahenemisvaihe ja silloin silmäoireita ja huimausta. Muute olo ollut hyvä :) Minkälaisia oireita sulla ollut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut noin rajuja oireita lainkaan. Tuo alla oleva lista osui silmiin iltalehdessä, ja siitä tuli mieleen että voisiko tämä olla MS-tautia. Moni oire kuitenkin sopii yhteen myös tämän toisen autoimmuunisairauteni kanssa. Kaikki nuo oireet löytyvät, paitsi kihelmöinti ja virtsarakon toimintahäiriöt. Kognitiivisten toimintojen häiriöiden takia kävin viitisen vuotta sitten lääkärissä ja jossain rastitustestissä, silloin lääkäri oli sitä mieltä että ongelmat johtuvat työstressistä. Stressi on kuitenkin vähentynyt ja ongelmat jatkuvat yhä edelleen.

Nykyisin on myös näön kanssa tullut ongelmia, optikon mukaan näkö on ihan hyvä, silmissä kuitenkin "sumenee". Puheen tuottaminen on nykyisin vaikeaa, ennen olin aika taitava puhuja, nykyisin menee välillä mongerrukseksi kun ei ehdi ajatella etukäteen mitä on sanomassa.

Uupumus, puutuminen, masennus, ahdistus - nuo on ihan päivittäistä mun elämässä. Tasapainovaikeudet olen laittanut aikaisemmin alhaisen verenpaineen piikkiin.

1. Uupumus

2. Puutuminen

3. Kihelmöinti

4. Tasapaino- ja koordinaatiovaikeudet

5. Jäykkyys

6. Näön hämärtyminen

7. Kivut

8. Virtsarakon toimintahäiriöt

9. Ummetus

10. Huimaus

11. Seksivaikeudet

12. Masennus