Onko hepatoosiin sairastuneita?
Itselläni todettiin viikko sitten raskaushepatoosi.
maksa arvot koholla,mutta sappiarvot onneksi vielä suht hyvät.ei lääkitystä vielä.
äitiyspolilla käyn vauvan sydänkäyrässä kahden päivänvälein.
vauva on kovin unelias.
joku arvo joka norm 7 ja alaraja 5 on ollut 5,4.
vauva liikkuu vähän.
liikeseuranta kotona.
miten muilla hepatoosipotlailla/odottajilla?
jouduitteko sairaalaseurantaan ja milloin?viikot?käynnistettiinkö synnytys?
Mulla kutina lisääntynyt kamalasti,huomenna polille.ja tänään vielä voisi mennä mutta kun vauva on vähän liikkunut odotan sinne huomiseen.
meillä suvussa ei ole hepatoosiin sairastuneita.tämähän on kuulemma yleensä perinnöllinen sairaus.
kesäkeiju rv 33+0
Kommentit (26)
..vaikka viikkoja on 38+1. Tänään oli käynnistysharkinta, mutta kaikki maksa-arvot olivat täysin normaalit, käynnistys jätettiin tekemättä. Osasyynä myös se, että osasto oli aivan täynnä porukkaa, osa äideistä oli käytävilläkin kun huoneisiin ei sovi.
Eli nyt minulle on sovittu kontrolliaika ensi viikon torstaille ja liikelaskentaa pitää tietysti tehdä. Syön siis adursalia 2 x 2..
Elluli ja vauva rv. 58+1
Kuukauden vanha vauva kollettelee kyllä jo tuossa lattialla.
Viikolla 35 pyysin lähetettä koska minulla kutinoita (äidilläni ollut). Asat ja Alat koholla sappihapot normaalit. sain lähetteen äitipolille missä seuranta noin viikon välein. Jossain vaiheessa arvot vielä normalisoituivat ja viimenen seuranta välikin oli jo pidempi. Ainoastaan ataraxia sain kutinaan. Kutinakaan ei ollut häiritsevää ja vauva liikkui hyvin.
Viikolla 39 kutinat pahenivat ja soitin äitipolille ja menin samana päivänä verikokeisiin. Seuraavana päivänä neuvolasta soitettiin että sappihappo ensimmäistä kertaa koholla ja heti huomen aamulla sairaalaan. Onneksi viikkoja jo tasan 40 ja saman tien käynnistettiin ja vauva sai 10 pistetä eli vauva voi onneksi koko ajan hyvin.
Missä sairaalassa oot seurannassa? Minä oon TAYSissa ja siellä on tällä hetkellä kova resurssipula. Taitaapi olla juurikin resurssit syynä siihen että en ole minkäännäkösessä seurannassa vaikka edelleen sappihappo on 12 ja alatkin 70. Oon koko viikon soitellu sinne ja vaatinut aikastaan kontrolliaikaa mutta ei tipu. JOuduin huomisen verikokeenkin itse vaatimaan ;)
No, vauvat on liikkunu kohtalaisen hyvin vaikka sitä koko ajan murehtiikin, en osaa edes varmaksi sanoa kumpi liikkuu kun kummatkin potkii välillä keskellä mahaa. Mutta joka kerta kun tulee reippaammin potkuja niin tulee ihmeen huojentunut olo, enkä yhtään valita vaikka kylkiluut vihloo potkujen takia - että kipu voikin tuntua hyvältä!
Elisel ja papuset 35+2
Minä käyn kerran viikkoon verikokeissa ja äitipolilla sen jälkeen. Välillä alat ja sappihapot läksivät nousuun mutta nyt ovat taas aika matalat. Vaikka veriarvoni ovat nyt normaalit, käyn silti kerran viikossa kontrollissa.
Tuon lisäksi tietysti täytyy laskea liikkeet ja lähteä " herkästi" päivystykseen ellei vauva liiku. Eikä ole tarvinnut kertaakaan itse vaatia kontrolleja vaan ainakin täällä otetaan hepatoosi melko tosissaan.
elluli ja vaavi 38+4
Lohjan aluesairaalassa käyn.
itseasiassa juri tulin kotiin taas sieltä.
MUn tilanne on nyt semmonen että arvot ovat kaiki hyviä.käynnistys oli suunniteltu perjantaiksi ,mutta vauva monologisen sydänkäyrän takia käynnistys viim.keskiviikkona.nyt teen tarkkaa liike seurantaa tämän päivän ja huomenna taas käyrälle,ja jo tänän jos ei vauva ala liikkumaan.huomisesta käyrästä riippuu käynnistetäänkö synnytys jo huomenna.
ihmettelen suuresti tuota toimintaa sairaalassa missä sinä käyt,
hepatoosissa on vauvan/vauvojen menehtymis vaara mitä enemmän viikkoja tulee täyteen ja siksi pitäisi seurata todella tiuhaan.
mä kävin parhaimmillani päivitäin käyrässä ja ultrassa.
onneksi nuo sinun maksa ja sappiarvot eivät ole kovin korkeita vielä.onko sulle annettu edes vielä lääkitystä? mä syön lääkkeitä edelleen vaikka arvot ok.
tsemppiä!
Kesäkeiju rv 37+3
aika harvoin joudut mielestäni käymään seurannassa.
itsellä arvot oli neuvolassa (kun hepatoosi todettiin) asat/alat vähän alta sata ja sappihappo 12.
sitten pari päivää myöhemmin sairaalassa oli maksa-arvot yli sadan mutta sappi vain 7.
jouduin samalla viikolla vielä maksan ja sapen ultraan.
ja laajat verikokeet otettiin ettei tuo arvojen nousu johdu jostain muusta.muut syyt poissuljettiin.
ja todettiin raskaushepatoosiksi.
vaikka mulla arvot ollut suht hyvät koko ajan käyn kerran viikossa verikokeissa ja vähintään kaksi kertaa viikossa sydän käyrässä ja ultrassa.
ja ensi viikoksi on jo sovittu käynnistys aika.kun hepatoosia sairastavillahan on suurempi riski menettää sikiö raskausaikana.
pyydä päästä useammin seurantaan!
kesäkeiju 36+6