**KESÄNUPUT TO-SU**
Alkuviikon pino. Toivottavasti. Jos ei onnistunu, niin lisätköön joku joka osaa :)
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (76)
Kiva lukea täältä kautta kuulumisia miten teillä on alkanut menemään. Olen huonekaverisi sairaalasta. Kerroit, että käyt täällä kesänupuissa ja heti tunnistinkin sinut.
Meillä on mennyt toistaiseksi hyvin. Poika on todella rauhallinen. Isosiskokin on hiukan jo antanut pikkuveikan olla ja hoitelee ahkeraan vauva nukkeja. Ainoa, että pojan vaipat on kohta kortilla, kun isosiskon nuket kakkaa koko ajan ja aina käydään ottamassa veikan hoitopöydältä uusi vaippa.
Meillä oli viime yö ensinmäisen kerran pohja noteeraus.. puolen tunnin välein veikka heräili ja kitisi.. ja kakatkin oli tullut sänkyyn läpi.
Tarvii ruveta yrittämään kahvin juonnin vähentämistä, jos se helpottais veikkaa.
Me jouduttin 3 pv ravaan niissä verikoikeissa niiden bilirubiini arvojen ollessa koholla. Sitkeästi pummpasin iteltä lisämaitoa ja annoin pullosta niin saatiin arvot laskuun. :))
:)
Kaikista heinäkuun puolelle menevistä ennusteluista huolimatta meillekin tuli kesäkuun vauva eli poika syntyi 24.6. pikatoimituksella. Pääsimme eilen kotiin, keltaisuutta seurataan ja viime yönä noussutta maitoa koetetaan hyödyntää parhaamme mukaan. Vertaistuen tarpeessa tavataan vauva-puolella.
Tsemppiä odottaville ja onnea kaikille vauvansa saaneille!
Tonttu08 ja poika syntynyt rv 39+4
Kiva kuulla, että teillä on alkanut arki luistamaan. Sitkeässä olivat sitten ne bilirubiiniarvot teidän pojalla :-/ Hyvä, että jaksoit pumppailla ja syöttää useasti, jotta saitte ne laskemaan. Valohoitoon ette sentään joutuneet.
Meillä kuluu vaippoja myös ihan älytön määrä, ei siksi, että niitä käytettäisiin nuken vaippoina vaan ihan siksi, että meillä on melkoinen paloruisku :p kakka tulee joka käänteessä vaippaan ja sitä on usein myös selkään saakka.
Yleensä meillä nukutaan hienosti, mutta tuo unille käyminen on raskasta. "Pienten" huutojen kera nukahtaa yöllä klo 1-2 välillä ja minä siinä sitten sinnittelen hereillä, tarjoan pulloa, tuttia ja hyssyttelen. Öisin herää syömään 3h välein kun sitten viimein nukahtaa. Pullosta meni tänä aamuna jo 1,2dl, eli annoskoko on suurentunut sitten laitosaikojen melko reippaasti :) Suuremmilta masuvaivoilta olemme säästyneet, kunhan tajuan vältellä suuria määriä kahvia ja suklaata. Ruisleipä on myös pannassa.
Meillä on myös todella rauhallinen vauva. Ei kyllä heilauta evääkään kun makailee sylissä, tosin kinkeää itsensä kyljelleen sängyssäänheti kun saa siihen tilaisuuden. Tuhisee, rohisee ja itkeskelee. Kädet alkavat heilua vasta kun tarjoan rintaa, silloin ne pyrkivät koko ajan jonnekin väliin ihan väkisin.
Meillä ei imetys suju vieläkään. Koko homma menee sellaiseksi voimattomaksi nyppimiseksi. Alan epäillä, oppiiko hän sitä lainkaan, varsinkin nyt kun on tottunut pullon helppouteen. Jostakin syystä ensimaitotulvan jälkeen, pumppaaminen on käynyt hankalammaksi nyt. Syynä lienee, etten herännyt yhtenä yönä pumppaamaan ja se näkyy heti maidon määrässä. Siinä missä pumppasin 2dl parissa minuutissa, menee pumppaamiseen nyt ainakin 10min ennen kuin vastaava määrä on täynnä. Viime yönä nousinkin sitten taas pumppaamaan, jotta maitomäärä kasvaisi.
Oli tosi kiva kun tulit kirjoittelemaan kuulumisia, mietinkin tässä yhtenä päivänä, että miten teillä mahtaa sujua. Toivottavasti saan lukea kuulumisianne toistekin. :)
Kanelisokeri
...sehän taisi onnistua. Tein historiaa ja pistin pinon ekaa kertaa pystyyn. Kun ei vielä näkynyt olevan :)
Kyllä on huonosti nukuttu yö takana. Menin nukkumaan joskus vaille puolta yötä ja nukahdin kyllä ihan äkkiä, mutta... Heräsin tunnin välein aina kolmeen asti, sitten sain nukuttua pari tuntia ja heräsin viideltä, sitten joskus ennen seittemää ja lopulta sitten oli noustava ylös vähän ennen kaheksaa. Kyllä tuntuu tommonen katkonaisuus...mitenhän sitä vauvan kanssa sitten jaksaa?!!
Eilen illalla jomotteli taas varsin lupaavasti tota alaselkää ja taisi se välillä tuntua ihan vähän mahankin puolella. Melkein jo luulin, että yöllä pääsis lähtemään, mutta eipä sitten. Eilen tuli kyllä kyykkyjumpattua ja sitten illemmalla vielä miehen kanssa harrastettiin "sitä yhtä ässää"... Ihan mukavat jomottelut noista sai, mutta hiipuivat tosiaan sitten. Nyt taas jomottaa ja välillä supistaa, mutta tämä on sellasta menkkamaista eli ei mitenkään kovin voimakasta jomottelua. Katsellaan, josko sitä kuitenkin lähipäivinä jotain tapahtuisi :)
Käppäilin tossa yheksäksi neuvolaankin. Ihan rutiinikäyntihän se oli, eikä siis oikeestaan mitään uutta tuonut tullessaan. Mutta pitkästä aikaa pissassa ei ollu sokeria, jes! Verenpaine oli 114/81, paino oli laskenut 200g/vko... Vauvan syke oli n. 130 ja liikkeet ok. Sf-mitta oli 35 eli oli kasvanut sentin viime viikosta. Taashan tuo terkkari päivitteli mun mahan kokoa - se kieltämättä tuntuukin aika isolta! Mutta hänenkin mielestä vauva oli tipahtanut taas alemmas, että jospa se sieltä alkais tulla...
Mulla jääkin tuo oma terkkari nyt kesälomille ja vikat käynnit (jos niitä vielä tulee) ja kotikäynnin hoitaa sitten eri terkkari. Mutta mikäs siinä - ei sen niin väliä.
No, siinä oli omaa napaa kerrakseen.
Onnitteluja taas vauvautuneille - taisi joku ilmottautua tuolla edellisen pinon loppupuolella, jos oikein muistan... :)
Mukavaa päivää ja nauttikaahan auringosta. Täällä se ainakin paistaa ihan komeasti verrattuna viime päiviin...
makri, 40+1
Ei kauheasti tunnu siltä, että olisi juhannus ovella. Kaikki pyörii niin tämän mahan ja käynnistyksen ympärillä. Mä olin jo pitkään kyselijöille heittänyt komentin, että "kattellaan juhannuksena", mutta enpä tainnut arvata että oikeasti näin kävisi. Tosin käynnistyshän voi siirtyä vaikka maanantaihin, jolloin 42+3.
Eilinen äippäpoli käynti oli jotenkin masentava. Kaikki oli onneksi hyvin (vai pitäiskö sanoa harmikseni) eli lapsivettä riittävästi, istukka ei ole kalkkeutunut ja napanuoravirtaukset hyvät. Kohdunsuun tilanne oli "väljästi sormelle auki" sekä paksu reuna. Eli ei kait tuo ihan kypsymätönkään tilanne ole? Mitään edistystä eli suppareita ei ole edelleenkään tullut. Lääkärikin teki super hellän sisätutkimuksen, vaikka olin pyytänyt ronkkimaan ja ärsyttämään kohdunsuuta. Huomenaamulla uudestaan ja aika varmasti luulen, että laittavat mut vielä kotio silloinkin. Masentavaa oli myös kuulla, että vauva painaa tällä hetkellä 4,2 kg.
Oikein mukavaa juhannuksen alkua kaikille. Ja mahakkaille voimia.
Eliador 41+6
... mun yritys aloittaa pino meni ihan päin hittoja otsikosta lähtien, ja nyt se viesti seikkailee tuolla ihan väärässä paikassa :)
Juu eli yhdessä kasassa vielä, eilinen päivä meni synnärillä kun ne vedet meni ti-ke välisenä yönä. Sitä siis lorahti ihan kunnolla mutta supisteluja ei kuulunut ja kävinkin takas nukkumaan. Aamulla sitten sairaalaan (ei edelleenkään supisteluja eikä sitä vettäkään sen holahduksen jälkeen enää tullut) ja käyrille. Siellä sitten hengailtiin tarkkailussa koko päivä, mitään ei tapahtunut ja alkoi jo ottamaan päähän. Sitten iltapäivällä tehtiin se tikkutesti että olikos se edes lapsivettä... no testin mukaan ei ollut, mikä nyt ei sinänsä ollut ihme kun sitä vettä oli tullut kerran 12 tuntia aikaisemmin ja olin käynyt suihkussakin sen jälkeen. Lääkäri vielä tutki ja sanoi että on hyvinkin voinut olla lapsivettä, on vaan tullut pieni reikä kalvoihin johonkin ylemmäs, ja kalvorakkula on sitten ilmestynyt siihen päälle eikä vettä enää tule. Sanoi että vaihtoehtoja on kaksi, joko lähdetään kotiin tai sitten käynnistetään. En halunnut käynnistykseen kun jotenkin tuntuu että ehkä olis parempi jos tämä käynnistyis luomuna, joten kotiin vaan :) Nyt ehkä vähän jo kaduttaa että olisko sittenkin pitänyt tarttua tilaisuuteen, mutta ehkä parempi näin. Turhauttavaa vaan tulla kotiin ilman vauvaa :(
Montakohan juhannusvauvaa saadaa kesänuppuihin? Luulisi että joku ainakin viettää juhannuksen sairaalassa :)
Kyllä odottavan aika on pitkä, ei voi muuta sanoa! Miulle on ruvennut vasta nyt tulemaan "joko nyt"-viestejä ja puheluita, tänäänkin on puhelin rallattanut jo monta kertaa. Ei se nyt sinällään kauheesti ärsytä, lähinnä huvittaa.
Kauppaan pitäisi kai vääntäytyä tänään tai viimeistään huomenna, ahdistaa vaan valmiiksi se väenpaljous ja taistelu elintarvikkeista :)
No, onnea kaikille vauvautuneille ketä en ole kerennyt onnitella :) Toivottavasti liityn joukkoihin mahdollisimman pian :)
Deepest_Blue 40+2
Onnittelut taasen vauvauutisia kirjoittaneille!!!
Ja mullehan ei uutta kuulu noin niinkuin synnytykseen liittyen. Vasen kankku on vihoitellut tänään urakalla, joka toisella askeleella pistää niin pirusti. Lisäksi sain käydä hammaslääkärissä äsken. Joku aika sit huomasin ylös puhjenneen viisaudenhammasta ja eikös vain ien ole nyt tulehtunut ja jomotus ihan kiitettävää. Sain penisilliinikuuri ja suuvettä, loppukesästä sitten joutaa poistaa mokoma.
Anoppi lähti tänään reissuun ja pahin painajainen olisikin lähteä synnyttämään ennen maanantaita, silloin vasta palaa. Tänään on muuten tasan 4 vuotta, kun mulla oli toisen lapsosemme laskettu aika :) Niin ne vaan vuodet vierii..
Piia ja poika rv 39+2
Onhan täällä vielä meitä mahakkaitakin! Niin kuin joku sanoi, odottavan aika on tosiaan pitkä! Eli samoilla linjoilla mennään kun on jo koko alkuviikko menty... odottelu jatkuu!
Eilen oli kovasti alaselkä kipeä ja supisteli, välillä kipeästikin. Mutta siihenpä ne taas loppu. Yön sain nukuttua suht hyvin. Nytkin on itse asiassa selkäkipua, mutta mulle tulee aika herkästi jos olen vähänkään enemmän käveleskellyt ja äsken käytiin kaupassa. Vauva on ollut aika hiljainen ja ihan liikelaskujakin on välillä joutunut tekemään.
Olen jo kyllä ihan asennoitunut, että menee yli juhannuksen ennen kuin tämä vauva päättää syntyä. Kutsuttiinkin huomis illaksi vieraita, tietty pienellä varoituksella kuitenkin. Lisäksi huomenna päivällä tulee yks kaveri käymään pitkästä aikaa. Joten kait tässä pitäis alkaa jotain leipomaan huomiseksi.
Tuikku rv 41 +3
eli jomotusta on ollut, mutta eipä sitten paljon muuta. Heräsin yöllä viideltä siihen, kun alavatsaa särki todella paljon ja maha menikin sitten ihan sekaisin. Hihkuin jo melkein innosta, että nyt se varmaan alkaa, mutta vessakäynnin jälkeen särky hiipui ja minä nukahdin, ikävä kyllä.
Tänään paistaa taas aurinko piiiitkästä aikaa ja pyörin äsken kaupungilla pari tuntia. Ajattelin kohta lähteä vielä toiselle kävelylenkille, koska reipas kävely saa näköjään aikaan harkkasupistuksia ja jomotusta. Sanoinkin miehelle, että tänään kävelen niin kauan, että kunnon supistukset alkaa, vaikka sitten yöhön asti :)
Vauva on ollut hiljainen jo kolmatta päivää, ja mäkin olen tehnyt liikelaskuja. Tuon rauhallisuudenhan pitäisi lupailla synnytystä, mutta tää kaveri taitaakin vaan ottaa rennosti ihan jostain muusta syystä. Kai sillä on liian mukavat oltavat tuolla masussa.
Voimia kaikille mahakkaille ja hyvää juhannusta! Kaikkihan me mieluiten oltaisiin synnärillä, mutta yritetään nyt nauttia tästäkin juhlasta :D
Haissa 41+1
Ihanaa kun täällä on vielä muitakin, kovasti on väki harventunut. Meillä lähti tänään lapset mummilaan mökille juhannuksen viettoon. Oltais oltu muuten pulassa, jos ihme kävisi ja tämä kaveri päättäisi ulostautua viikonlopun aikana. Koko aamun pakkasin lasten tavaroita ja vaatteita, ja ihan itku tuli kun lähtivät matkaan :( Jotenkin outoa viettää juhannus erillään JA mä olen aina ollut juhannukset mökillä, aina!
Mulla koski mahaan tonne alas vasemmalle tosi lujaa aamuyöstä, on joskus aiemminkin ollut vastaavaa. En tiedä mistä johtuu. Varsinaisia supistuksia ei oo ollu, mut nyt mahaa särkenyt koko päivän, ja alapäätä vihloo. Limatulppaa tuli tänään ekan kerran, tulikin tosi runsaasti. Jospa jotain enteilisi. Toiveajattelua varmaan.
Ruokakauppaan pitäisi lähteä, kunhan tuo mies saa päätettyä, että mitä se haluaa grillata. Tutkii tuolla keittokirjoja ja lehtien mainoksi ;) Ihanaa tää kesä, kun saa hyvällä omallatunnolla siirtää ruoantekovastuun miehelle ;)
Mutta tällasta tänään, onkohan huomenna enää ketään koneen äärellä, taidan olla ainoa. Hyvää juhannusta!
Selma39+2
...Hyvää ja aurinkoista juhannusta kaikille!!!
Minä annoin jo periksi ja ostettiin kaappi täyteen grillattavaa ja ostinpa itselle yhden siiderinkin, aion raakasti saada sen juhannuksen aikana juotua! Sitä aina yöllä herätessä on toiveikas mutta niinpä se uni aina tulee uudestaan. Viimeyönäkin kaikenlaisia tuntemuksia ja paljon liikkeitä alavatsan kohdalla + muutamat vihlaisut, mutta siinäpä se. Nukuin heräilyjen välillä hyvin mutta nyt tuntuis jo että päikkärit vois olla seuraavaksi ohjelmassa....
Meillä on mukelolla ollut tänään todella vilkas päivä, hauskaa kun kaupassa pitää peitellä mahaa käsillä ettei ihmiset niin katsois että mikä alien tuolta kyljen läpi pullistelee, kun vauva yrittää työntää ponnekkaasti koko jalkaa kyljestä läpi :)
Jos nyt lähtis hevosia taas hoitelemaan, karkkia ja sipsejä vedetään sitten koko ilta, ei tässä kuitenkaan olla mihinkään menossa tänään ainakaan... Selkäkään ei ole nyt ollut kipeä kuin eilen illalla.
Alcatraz 40+6
Joo ihan kiva että täällä on vielä muitakin "linjoilla", ainakin toistaiseksi!
Miulla on sama homma kuin selmalla (vai olikos se joku muu), tyttö lähti mummon kanssa mökille juhannukseksi ja jotenkin en olis raaskinut laskea, hirmuinen ikävä! Kivempi hänen tietysti mökillä on olla, ja jos vaikka lähtö tulis niin hyvä että on siellä jo valmiiksi. Mies on juhannuksen töissä ja kaikki kaverit on ties missä mökeillä ympäri Suomea, joten taitaa tulla tylsä juhannus :( Voi olla että huomenna ajetaan mökille kun mies pääsee töistä, tästä ajaa sinne hieman alle tunnin joten synnärillekin kerkeää tarvittaessa sieltä käsin :) Yöksi en kyllä halua sinne jäädä.
Minäkin bongasin muuten limatulppaa tänään, ekaa kertaa! Esikoisen kohdallakaan en onnistunut tällaista havaintoa tekemään. Samoja oireita on kuin muillakin eli jomotusta, eilen illalla ihan lieviä supistuksiakin.
Kävin äsken kaupassa ja siellähän oli yllättävän rauhallista eikä kassajonotkaan olleet ihan mahdottomat. Jonkun verran herkkuja tuli osteltua, hitto kun olisin tajunnut niin olishan sitä yhden siiderinkin voinut napata juhannuksen kunniaksi.
Deepest_Blue 40+2
Täällä kans yks joka juhannuksenakin on kotona ja todennäköisesti koneellakin : )
Äsken leikkasin takapihan nurmikon ja täytyypä kyllä myöntää, että kunto on kaikkea muuta kuin hyvä. Hiki valuu ja puolet pihasta jäi leikkaamatta! Onneks mies jatkoi. Ajattelin kokeilla sitäkin, jos vaikka auttais. Mulla kun tuo kävely kans kovasti supistuttaa... Mutta kyllä vaan tulee ihana tuoksu vastaleikatusta nurmesta : )
Me kans käytiin tankkaamassa herkkupuolta kaappiin ja ajateltiin herkutella... siiderit jäi vielä kauppaan, mutta ois kyllä tehnyt mieli...
No nyt lähen leipomaan!
Tuikku rv 41+3
Eletään vuoden valoisimpia aikoja, kylläpä aika rientää.. tulin kurkkailee onko nuppuja tullut ja tais olla ainakin Suvihelena ja mapemaukka SUURET onnittelut teille nyytin saamisesta!
Art on varmasti jo kans saanut nuppunsa kainaloon ei vaan ole kerennyt ilmottelee.
Tsemppii siskot monilla jo aika hyvät lukemat että eiköhän loputkin nuput avaudu pian. Täällä vietetään rauhallisesti juhannus, 2vk päästä veljen häät että sinne sitten. Kivasti maha jo laskeutunut vaikken hirveästi ole vielä päässytkään liikkeelle.
-Zurite ja nyytti 2vk tasan! =)
Siis VIHDOINKIN rv 42+2 neiti suostui tulla ulos. Eli keskiviikkona jatkettiin isommalla annoksella pilleriä. Klo 17 puhkaistiin kalvot ja klo 19.30 syöksyi tyttömme maailmaan. kaikki ok. palaan kun kotiudumme.
art rv 0+0 (vihoinkin)
vihdoista ja viimein sait nyytin kainaloon <3
hyvää juhannusta kaikille :)
Pitää heti tulla raportoimaan että nyt vihdoinkin ja ensimmäistä kertaa on tuntunut vähän mahan puolellakin juilimista (hyvin lievästi kuitenkin). Mukelo vetää edelleen rallia, on ollut viimeksi noin aktiivinen joskus 35-37 viikkojen tietämillä, kuitenkin useampi viikko sitten. Selkä on myös kipeä. Mutta ei ole ihme, kun siivosin itsekseni alkuillasta koko hevosten pihaton ja nakkelin olkia niin että hiki lensi. Sitten vielä roijasin tallista vanerilevyn ja tein siitä koirien häkkiin jonkinlaisen katoksen jotteivat heti kastu sateella, ja kannoin sinne myös yhden lavan niille makuualustaksi.
Mitähän muuta hommaa sitä vielä keksisi, jos nuokin näin lupaavasti alkoivat vaikuttaa :) Jos ottaisin sitä siideriä vielä pienen hörpyn, niin tältä päivältä oliskin sitten vain sauna jäänyt välistä ;)
Testailen tota kuvalisäystoimintoa, ohessa kuva kaksosvarsoista ja emästä juhannuksen kunniaksi!
Alcatraz 40+6
(puolen tunnin päästä 41+0)...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e0fc9691-3e3d-11dd-82ea-…!
Mä lopetan jalkapallon kattomisen, kun aina mun suosikki häviää. Plääh!
Onnea Art!!!! Tyttö sitten tuli, hienoa!
Alcatraz, ihania heppoja! Kyllä sä tosiaan olet ahkera, taidat tosissaan toivoa niitä suppareita ;)
Me saatiin aikaseks laitettua kaks kansiollista valokuvia, jotka on odottanut laittamistaan varmaan yli vuoden. Mulla oli iltapäivään saakka juilimista mahassa ja sitä limatulppaa, mutta päikkäreitten jälkeen ei enää mitään. Hohhoijaa, kai sitä pitäs vaan unohtaa liiat lepäilyt ja ryhtyä siivoushommiin. Vaikka nyt kyllä painun pehkuihin. Hyvää yötä!
Selma 39+2
Tulin ilmoittelemaan, että tummahiuksinen prinsessa syntyi 23.6 klo 04.03. Paino 3655g ja pituus 49cm.
Kaikki meni nopeasti ja nyt jaksellaan hyvin. Eilen ollaan kotiuduttu. Ihana olla kotona : ) Vauva on rauhallinen, syö ja nukkuu pääasiassa.
Jaksamista kaikille mahakkaille!
Tuikku