Ensitreffit alttarilla 2020 OFFICIAL
Alkaa vasta syyskuussa. Miten maltan odottaa?? Muita jotka haluaisivat jo tietoa pareista?
Toivotaan, että tällä kaudella ei tapahdu mitään kamalan hullua vaan parit ovat aikuismaisesti käyttäytyviä ja fiksuja. Toivoahan aina saa, vai mitä?
Kommentit (18026)
Käy Miraa sääliksi. Nätti koti ja ihana koira. Harvoin näkee noin puhdasta ja harjattua koiranturkkia. Mutta Matti, välttelee vaimoaan, ei katso häntä, vaivaannuttavia hänen vähät kosketukset. Onko kertaakaa sanonut kaunista vaimolleen? Matti on outo, ilmeisesti luulee itsestään aivan liikoja. Ei osaa olla lähellä, ei keskustella tunteistaan aidosti jne. Voi kauheaa, aikuinen mies, ei tajua mitä nyt on. Mirahan on ohjelman ainut oikeasti naisen oloinen ja näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Kati on hoksannut, että Janne on kovakuntoisempi pyöräilijä, pysyy hevosen selässä ja laski koskea kuin tyhjää vaan. On koko ajan nälvinyt, että pystytköhän, jaksatkohan, osaatkohan. Janne on selvinnyt hienosti, nyt on otettu henkiset aseet käyttöön. Kommunikaatio-ongelmat, voiko enää kuluneempaa olla? Kati näkee parisuhteen kilpakenttänä, missä jaetaan pisteitä ja mitellään paremmuudesta. Tuota taistelua Janne ei voi ikinä voittaa, ainoastaan siis Katin silmissä. Game over!
Itse asiassa hyvä analyysi!
10. jakson katsottuani tuumin, että Katille taitaa tehdä Jannen seura hyvää: Rauhallinen mies, jolta saa kovasti kaipaamaansa ihailua. Janne tuntui edelleen olevan ihan lääpällään Katin eloisuuteen. Katikaan ei enää vaikuttanut ihan niin sietämättömältä kikattajalta kuin ensimmäisissä jaksoissa.
Mutta nyt sitten Kati rupeaa taas skitsoilemaan. Ihme päällepäsmäri! Teki Janne niin tai näin, aina se on väärin: Jos Janne on eri mieltä jostakin, se on väärin; jos Janne ei kerro kun on eri mieltä, sekin on väärin, ja jos Janne on samaa mieltä, se vasta väärin onkin, sillä miehellä kuuluu olla omia mielipiteitä.
Ihan kuin pikkulapsi, joka ei osaa päättää mitä tekisi, ja rupeaa siksi kiukuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Käy Miraa sääliksi. Nätti koti ja ihana koira. Harvoin näkee noin puhdasta ja harjattua koiranturkkia. Mutta Matti, välttelee vaimoaan, ei katso häntä, vaivaannuttavia hänen vähät kosketukset. Onko kertaakaa sanonut kaunista vaimolleen? Matti on outo, ilmeisesti luulee itsestään aivan liikoja. Ei osaa olla lähellä, ei keskustella tunteistaan aidosti jne. Voi kauheaa, aikuinen mies, ei tajua mitä nyt on. Mirahan on ohjelman ainut oikeasti naisen oloinen ja näköinen.
😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat persoonallisen näköisiä. Eihän Suomessa asuneelle ja kasvaneelle pitäisi tulla minään yllätyksenä. Nähtävästi tuli 🧐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kati vaikuttaa kilpailuhenkiseltä joka meinaa mennä jo sosiopatian puolelle. Naisena voin sanoa, että tuollaisia naisia tulee aika usein työpaikoilla vastaan ehkä 10%. Ei ehkä miehille näyttäydy, koska osaavat pelata peliä erittäin hyvin. Kaava naisten kesken menee niin, että tällainen nainen ei mistään hinnasta halua saada mielestään kielteistä arviota itsestään eikä varsinkaan halua olla porukan huonoin jossain piirteessä. Usein on joku tietty piirre jota hän halvekuu/pelkää eniten esimerkiksi tulla leimatuksi tylsäksi. Hänen koko maailmansa kääriytyy tämän pelon ympärille. Siksi hän jatkuvasti asettaa muille ryhmässä oleville miinoja, ansoja ja testejä. Hän voi vaikuttaa avuliaalta, esimerkiksi tekee töissä jonkin taulukko sovelluksen jota kaikkien tulee nyt käyttää (vaikka ei olisi esimies tai muuten päätäntävaltaa tässä asiassa). Mutta asia kiepsahtaa niin, että se joka ei osaa käyttää, on hitaampi oppimaan tms. niin tästä nainen tekee uhrin. Ihmisen joka on huonompi kuin hän jolloin hän saa hetken rauhan, että ei ole se kaikkein huonoin. Seuraava askel on, että nainen tuo äänekkäästi mutta ovelasti kiertäen kaikkien tietoon tämän toisen henkilön "nolouden". Ja näin se elämä jatkuu erilaisin kudoksin ja punoksin. Erittäin rasittava piirre ja kierrän nämä naiset kaukaa. (Onneksi heidän pelinsä on loppujen lopuksi aika simppeli kun sen hiffaa, niin ei ole vaikea jarruttaa sitä.) Voisiko johtua kiintymyssuhde ongelmista? Tämän kaltaiset vibat tuli Katista pahimmillaan siinä, kun pisti Jannen juoksemaan kaupassa kilpaa.
Itse naisena en tunnista tuollaista ilmiötä ollenkaan.
Näin naisena olen joskus vain miettinyt mistä johtuu, että osa naisista (kuten sinä) kokee muut naiset jotenkin negatiivisesti ja heillä tulee helposti ongelmia nimenomaan toisten naisten kanssa?
Joku persoonallisuuspiirre ilmeisesti?Samaa miettinyt. Ei yhtä paljon törmää miehissä vastaavaan kaunaisuuteen kuin naisissa. Ja etenkin naisvaltaisilla työpaikoillahan tuo myrkynkeittäminen on aika tavallista, tai että työyhteisöstä löytyy joku myrkyn hämmentäjä, joka oman kaunaisuutensa, katkeruutensa ja ennen kaikkea kateutensa piilottaa mallityöntekijn kaapuun, mutta selän takana pelailee ilkeitä pelejään. Kateus yhdistettynä heikkoon itestuntoon on hyvin tuhovoimaista. Koulukiusaajatytöt saattavat olla opettajien silmien edessä hymytyttöjä, mutta välitunnin nokkimisjärjestyksessä itse piruja. Ja nimenomaan henkisen väkivallan käyttäjiä: eristämistä, mustamaalaamista. No, miten tähän päädyin? Nuo toistuvat Kati-spämmit kertovat minusta jostain hyvin perustavanlaatuisesta kateudesta, joka heijastuu täällä ala-arvoisena kommentointina. Tyyppi kokee selkeästi Katin jotenkin kilpailijanaan, vaikken usko häntä oikeasti edes tuntevan. Katin olemus edustaa jotain, jota ehkä itselle toivoisi, mutta jota täytyy suunnattomasti vihata, koska itse on toisenlainen ja samalla on pelko, että Kati saa jotain mitä itse ei saa. Katin tyyppiset naisethan ovat niitä syöjättäriä, seireenejä, jotka houkuttelevasti keimaillen nauravat ja esiintyvät itseriittoisesti ja nielevät kaikki miehet, jopa omani. Siitäkö tuo vimmattu paniikki? Mikä muu saa kommentoimaan niin vimmatun kielteisesti koko ajan samasta henkilöstä?
Laajentaisin pohdintaa: Miksi ihmeessä niin monet tuntuvat ottavan niin henkilökohtaisesti tvssä nähdyn, niin voimallisesti samastuvat johonkin hahmoon ja tekevät näkemästään hyvän ja pahan taistelua (samastunut hahmo se hyvä, puoliso paha)? Kun nämä kommentit kertovat huomattavasti enemmän kirjoittajista kuin tvssä nähdyistä henkilöistä. Eikö itselle parempi olisi seurata parien taivalta empaattisesti, molempien vuorovaikutustaitoja seuraten ja niistä itselle vinkkejä ottaen? Nyt joku keski-ikäinen täti on päättänyt, että suhteet kaatuvat naisten ulkonäköihin, ja jos vaan olisivat stailanneet itseään hänen neuvojensa mukaan onni nyt kukoistaisi. Joku toinen näkee Katissa työpaikkansa/perhepiirinsä inhokki-ihmisen ja kommentoi enemmän noita tuntemiaan ihmisiä kuin tvn klippejä. Rakkaudessa pettynyt näkee Tuomaksessa samoja piirteitä kuin ex kumppanissaan ja Tuomitsee omien aavistelujen perusteella miehen kelvottomaksi sarjaan... Eniten koen myötähäpeää teidän kirjoittajien puolesta, aika harva tekisi tuota omalla nimellään, täällä voi paljastaa ne omat kateudet, katkeruudet ja pelot ilmoille käyttäen välineenä näitä tvn hahmoja? Kun kuitenkin on kyse peruspositiivisesta ohjelmasta jossa yritetään löytää kumppania sellaista toivoville.
Minä olen arvostellut Tuomasta, en kuitenkaan ole rakkaudessa pettynyt. Olen ihan onnellisesti aviossa jo kohta 20v. Mutta ihan kiva keittiöpsykologinen arviointi sulla 😂
No enpä niin tarkasti ole viestejä lukenut, että yrittäisin oikeasti profiloida kirjoittajia, heittelin vain erilaisia motiivimahdollisuuksia esiin. Sinäpä itse tiedät, voisi olla melkein Tuomaksen äiti, mikä laittaa ilkeästi kirjoittamaan itselle ihan oudosta ihmisestä? Miksi otat niin tosissaan sarjan, ja miksi pitää kehitellä tarinoita ja olettaa luonteenpiirteitä tvn lyhyiden klippien pohjalta? Kirjoituksesi kertoo enemmän luonteestasi kuin Tuomaksen luonteesta, sen kai olet ymmärtänyt?
Olisikohan Matti ja Kati sopineet yhteen paremmin? Katissa olisi olllut Matin kaipaamaa menevyyttä ja ehkä ulkonäkökin sitä mitä hakee, ja toisaalta Matilla on enemmän niitä Katin kaipaamia omia mielipiteitä (lätkämatsiin pitää päästä, asutaan sitten Pirkkalassa, minähän en vasaroi, ym.)
Olisikohan Matti ja Kati sopineet yhteen paremmin? Katissa olisi olllut Matin kaipaamaa menevyyttä ja ehkä ulkonäkökin sitä mitä hakee, ja toisaalta Matilla on enemmän niitä Katin kaipaamia omia mielipiteitä (lätkämatsiin pitää päästä, asutaan sitten Pirkkalassa, minähän en vasaroi, ym.)
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille mahtaa, ihmiset ovat erilaisia, erilaisilla temperamenteilla varustettuja. Jos paritetaan ekstrovertti joka on muutoinkin hyvin railakka ja introvertti joka lisäksi on pohdiskeleva, eihän siitä mitään tule - vaikkei kummassakaan todellakaan ole mitään vikaa.
.
Minusta vika on siinä, että tässä nimenomaisessa keississä Kati ei kunnioita Jannea. Käytös on piilopiikittelevää ja alentuvaa. Kati vaatii että Jannen tulee olla toisenlainen, muttei jätä tilaa sille muutokselle ja kasvulle. Tässä keississä ekstrovertti ei hyväksy introverttia vaan kyseenalaistaa koko toisen tavan olla ihminen. Se on tässä ongelman ydin ja siitä syntyy se nähty rumuus, ei tempperamenttieroista sinällään.
Tämä, ja on sanottava että klikkejä on välillä meilläkin kun toinen on ekstrovertti ja toinen introvertti. Mutta meillä molemmat kuitenkin kunnioittavat toisiaan eikä lähdetä sille tielle, että jompikumpi ylentää oman tapansa kommunikoida jotenkin oikeammaksi tai paremmaksi. Sehän tuosta j&k jutusta tekee vastenmielistä katsoa kun extro kyykyttää introa.
Vierailija kirjoitti:
Kati ei halua penkkiurheilijaa.
Matti koittaa vaan pelata aikaa pois ja tähtää jo uusiin treffiohjelmiin. Kuvittelee, että esilläolo tarjokkaana tuo silikonimimmien yhteydenottoja.... Hahaa! Voi miesparka, herää jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Emma sanoi huomenlahjasta, että ei pitäis ostaa koruja, kun ei tiedä toisen tyyliä, niin mulle tuli ekana mieleen, että se on fraasi jonka on jostain oppinut. Itsekin oisin voinut äärimmäisessä jännityksessä ja epävarmuudessa joskus teini-parikymppisenä sanoa noin. Siinä on takana sellainen pieni esittäminen, että olen hienostunut ja tiedän asioista, tiedän mitä haen, tiedän maailman lainalaisuudet. Varsinkin jos ei ole kovin feminiininen, ei ole ollut kiinnostunut meikeistä ja naisten jutuista. Kuten minä. Niin on tottunut tukeutumaan tuollaisiin yleisiin fraaseihin ja naisten narinoihin, kun "yrittää esittää" naista. Vaikka oikeasti itse ajattelisi ihan päinvastoin, että vitsit kuin hienoa kun annoit mulle tällaisen lahjan, olen liikuttunut...en tiedä mitä sanoa, miten olla. Vähän teinimäistä joo, mutta ei Emma iältäänkään vielä kauas ole kerennyt.
Yrittää esittää naista? Ei ole kiinnostunut naisten jutuista meikeistä jne? Tukeutuu naisten narinoihin?
Mitä ihmettä kirjoitat? Etkö ollenkaan ajattele? Sehän on naisen ominaisuus.
Kun ihminen on nainen niin hän on nainen eikä ollakseen nainen tarvitse tehdä jotain mitä sanot naisten jutuiksi hyvä tavaton! Mitenkä joku voi ajatella noin ohuesti.
Sinulla ei ole kykyå arvostaa ja antaa ihmiselle arvo sellaisena kuin hän on vaan arvotat ihmistä siitä että hän on nainen väärin, kavennat hänen ihmimsyyttä Elät keskiaikaa.Et näytä ymmärtäneen kommentin pointtia lainkaan, kun muutit sen joksikin "tuo oli keskiaikaista, hyvänen aika!" -jutuksi. Naiseutta(kin) rakennetaan koko ajan, ei se ole pelkkä syntymälahja, jonka varassa porskutetaan menemään kulttuurisessa tyhjiössä kehdosta hautaan. Emman korukommentistakin voi ajatella, että se on tarttunut jostain ja kun on tilanteessa, jossa ehkä odotetaan reaktiota, ja omat tunteet ovat sekavat, on helppo napata jokin tarjolla oleva ajatusmalli.
- ohis
Jokin tarjolla oleva ajatusmalli naiselle? No jos noin on niin semmoinen ei todellakaan ole se että ei välitä saada korua huomenlahkaksi vaan juuri toisin päin!
Mielestäsi siis myös Tuomas vain esittää miestä? Eli esittää miestä kun menee kaljaa juomaan jne?
Kyllä ihmiset on pihalla.
T.ihminen joka luuli olevansa nainen mutta sitten näköjään vain esittää naista. Oi kun sattuu mahaan kun on kuukautiset, mutta ai enhän minä näin oikeasti koe vaan sanon tarjolla olevia ajatusmalleja ääneen kun en tuskassa ilmeisesti pysty itse mitään tuottamaan. Huh onneksi on valmiita lauseita.
Vierailija kirjoitti:
Kati sopii sellaiselle seuralaiselle joka ei ajattele mitään itse, ja antaa tassun ...kun Kati käskee. Ei niitä montaa enää ole jäljellä. Tämä yksi pusuttelija on oikeasti todella sekaisin tai sitten ei ole naista saanut ihan hiljattain.
Muumi-pappa kirjoitti:
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000007317125.html
Kati haluaa näköjään henkisesti vahvan "alfa-uroksen" joka pistää vastaan :) tätä minä toitotin tässä keskustelussa jo aiemmin, huomasin Jannesta heti intro videossa että aika hönön näköinen ja oloinen. Kati tarvitsee fiksumman joka osaa myös keskustella eikä hönöttää taustalla.
Oijoiii Ei mies ala piikoa ketään, yleensä etsivät kumppania ?! Kati voisi mennä pikku pikku terapiaan kasvamaan ja olemaan kasvattamatta muita. Ihan perusjuttu 30 v, sanotaan itsetuntemukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Itselläni jäi vuosien takaa mieleen tapaus, jossa naisystäväni lausui, ettei hän ole varma, olenko minä hänestä fyysisesti kiinnostunut, mutta hän ei ole minusta. En voisi kuvitella missään tilanteessa sanovani näin kenellekään naiselle.
Tuo on kyllä ihan totta! Oli sydäntäsärkevää kuulla, kun Tommo yritti pistää vakuuttavuutta ja tunnetta peliin ja selitti, että jos olis nappi mistä sais fyysisen kiinnostuksen Juuditiin, niin hän takoisi sitä. Juudit näytti nöyryytetyltä. Mä jotenkin ymmärrän häntä. Se on niin herkkä aihe meidän länsimaisessa kulttuurissa joka pyörii fyysisen vetovoiman ympärillä, että ei siitä voi tuolleen puhua. Olis ollut parempi lyhyesti ja ytimekkääti tuoda asia esiin. "En tunne fyysistä vetovoimaa sillä tavalla kuin toivoisin."
Oli kyllä niin noloa Tommilta tuo nappi-kommentti. En olisi uskonut kuulevani hänen
suustaan moista tekstiä 👎.
Minä myös ällistyneenä katsoin tuota Tommin nappi-performanssia. Hän takoi sitä mielikuvitusnappiaan niin aggressiivisella kiihkolla, että vähemmästäkin tuli asia selväksi. Tai sitten ei. (Samanlaisella vimmallakohan hän ripustelee niitä post in -lappujaan harmonian ja maailman järjestyksen ylläpitämiseksi? Mitä jos yksi lappu katoaa tai tippuu lattialle? Voittaako silloin kaaos ja epämiellyttävä hallitematon epäjärjestys?) Miten minulla tuli mielikuva vauvasta, joka hakkaa virikelelujensa nappeja, ihan oikeasti, tällaista näin silmissäni.
Niin koomisena kuin tuon tilanteen voisi ikinä nähdäkin, niin teki pahaa katsoa Juuditin reaktiota. Se hämmennyksen, pettymyksen ja nöyryytyksen katse! Että tässä näinkö, viikkojen jälkeen taot hullun lailla sitä mielikuvitusnappia, jolla toivot edessäsi istuvan muuttuvan joksikin toiseksi, paremmaksi. Joksikin, joka kelpaa sinulle. Niin surullinen hetki. Marianna Stolbown edessä, kameramiesten edessä, koko TV-yleisön edessä. Olisihan tuon voinut kauniimminkin kertoa, ainakin hienovaraisemmin.
Minusta ei olisi tuollaisen jälkeen enää ollut raottelemaan mitään ovia, jättämään ovia auki siltä varalta, että jos joskus kuitenkin kelpaisinkin. Niin armollinen ja kärsivällinen en olisi. Sellaisen loukkauksen jälkeen olisin halunnut keskustella asian perin juurin läpi ja ilmaista, ettei minusta ole jatkamaan tällaista. Tällaista merkillistä liittoa, joka päällisin puolin on vain äärikohteliasta käytöstä, mutta pinnan alla kytee turhautumat, pettymykset, täyttymättömät odotukset - ja kaikki tuo rummutetaan yhtäkkiä ja kerralla ilmoille tuossa merkillisessä performanssissa.
Minusta tuo Tommin nappien takominen oli yksinkertaisesti henkinen hylkääminen. Sitten kehtaa vielä herätellä toisessa vieläkin toiveikkuutta: ovia raolleen vaan.
Kyllä ulkonäöllä on merkitystä kemian ja kipinän synnyssä. Tottakai, sekä naisille että miehille. Miksi sitä asiaa väkisin koitetaan vähätellä?
Vierailija kirjoitti:
Matti on outo, ilmeisesti luulee itsestään aivan liikoja. Ei osaa olla lähellä, ei keskustella tunteistaan aidosti jne. Voi kauheaa, aikuinen mies, ei tajua mitä nyt on.
Mehän emme tiedä, minkälaista pariskuntien oleminen on, kun kamerat eivät ole paikalla. Ehkä Matti haluaa pitää osan persoonallisuudestaan kameroiden ulottumattomissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että onko korostunut aktiivisuuden vaatiminen ja glorifiointi itse asiassa hiljaisuuden ja kommunikoinnin - keskustelun pelkoa.
On tietenkin, mutta pelko on hyvin luonnollinen osa ihmisten tutustumista. Ei terapiassakaan ruveta saman tien avautumaan sielun syvyyksistä. Monet eivät pysty avautumaan koskaan. Monet vaihtavat terapeuttia.
Lukuisissa luonnollisesti alkaneissa parisuhteissa arastellaan toista vielä kauan seurustelun aloittamisen jälkeen. Edes isolla hädällä ei välttämättä kehdata käydä.
On täysin älytön ajatus, että kaksi toisilleen tuntematonta ihmistä laitetaan yhteen ja sitten he vain rupeavat kohtaamaan. Kohtaamiseen tarvitaan luottamusta, joka rakentuu hitaasti tutustumisen ja tekemisen kautta.
Et sinä saa angstista teiniäkään avautumaan vaatimalla avautumista, vaan rakentamalla hitaasti sidettä, joka johtaa siihen, että teini tahtoo kertoa asioistaan ja tunteistaan.
Tämän ohjelman perusongelma on se, että pareille ei tarjota luontevaa yhdessä olemisen tapaa, vaan heti pitäisi hypätä syvään päätyyn. Tästä testistä ei selviä juuri kukaan.
Loistava kirjoitus.
Esim Matti saattaa olla (spekuloin - en tunne häntä) erinomainen tunteista keskustelija, kunhan hän on tutustunut tarpeeksi ja kokee toisen luotettavaksi ja ylipäänsä sellaiseksi, jonka kanssa haluaa jotain syvempää. Voi olla, että nyt ei toteudu toinen tai kumpikaan näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä9658 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SPOILER
.....
..
Oli kyllä helppo arvata heti hääjaksosta, että T&E eroavat kesken kauden. Jotenkin tuo Tuomaksen pettymys ja Emman epävarmuus ja lapsellinen käytös heti hääjaksossa kertoi kaiken olennaisen. Edes sormuksia eivät saaneet laitettua sormeen ja Emma jotenkin löi ihan läskiksi koko homman käkätyksellään ja töksäyttelyllään. Varmasti Emman epävarma käytös ja jatkuva loukkaantuminen liittyi myös siihen, että näki Tuomaksesta, ettei hän ole tälle mieleinen, mutta Emma vaikuttaa kyllä ohjelman perusteella muutenkin todella nuorelta, epävarmalta ja kokemattomalla parisuhteista, joten ymmärrän täysin, miksei Tuomas enää jaksanut edes yrittää. Ei toki Tuomaskaan mitenkään erityisen kypsää vaikutelmaa itsestään antanut.
Miksi noin nuoret ihmiset edes pitää laittaa tällaiseen ohjelmaan? Emma on 26, aivan liian nuori menemään naimisiin. Vaikutti itsekin katuvan ohjelmaan lähtöä jo ennen häitä, kun sanoi ystävälleen, että miksei kukaan estänyt tai sanonut ohjelman olevan huono idea. Eikö kukaan pätevä psykologi arvioi osallistujien psyykettä etukäteen ja karsi pois nuoret ja epäkypsä hakijat? Emmaa ei todellakaan olisi pitänyt laittaa tähän ohjelmaan. Kaikki myötätunto hänelle kun joutunut tälleiseen myllytykseen.
Ja sitten vielä se, ettei tällä pariskunnalla edes ollut yhtikäs mitään yhteistä (paitsi asuinpaikka). Se, että joku tykkää lenkittää koiraa metsäpolulla rauhallisesti EI tarkoita, että tykkäisi ulkoilusta samalla tavalla kuin joku superurheilullinen extreme-lajien harrastaja. Emmalle seikkailu tarkoittaa selvästi sitä, että kävelee merkattua koiraystävällistä polkua hitaasti. Tuomas taas polkujuoksee, sukeltaa, kalliokiipeilee ja meloo. Tuomas halusi sporttisen naisen, jonka kanssa jakaa nuo kokemukset. Emma halusi jonkun itsensä tyyppisen rauhallisen kotona viihtyvän miehen. Mitä ihmettä asiantuntijat ovat ajatelleet, kun parittaneet nämä kaksi?!
Öh, 26v "aivan liian nuori menemään naimisiin"? Tuo on kylläkin ihanteellinen ikä naiselle mennä naimisiin, etenkin jos haluaa lapsia hankkia ja perheen perustaa. Ei tule hätä hedelmällisyyden kanssa, toisin kuin vasta yli 30v aloittavilla. Lisäksi ihan tutkimusten ja tilastojen mukaankin n. 25-vuotiaana avioituvilla avioliitto myös kestää parhaiten ja pisimpään. (Voit googlettaa tämän, jos haluat tarkistaa)
Vähän on häiriintynyt ihmisten käsitys nuoruudesta ja normaalista pariutumisiästä, jos 25-26-vuotiasta pidetään "aivan liian nuorena". Mieltääkö nuoret naiset nykyään olevansa jotain teinejä 30-vuotiaaksi asti vai? Olen itse 28v ja mulla on jo erittäin kiireellisenä mielessä lastenhankinta mieheni kanssa.
50-luvulla 26v naimatonta ois pidetty jo vanhanapiikana...
Kyllä omasta ystäväpiiristä (suurin osa yliopistokoulutettuja) naiset menneet yhteen nykyisten "pysyvien" kumppanien kanssa n. 30-vuotiaana. Itse olin 33 naimisiin mennessä. Ensisynnyttäjätkin ovat nykyään keskimäärin 29,6 vuotta ja koko ajan nousee. Luulen, että jatkossa ensisynnyttäjien keski-ikä nousee reilusti yli 30 (jos miettii juuri omaa tuttavapiiriä) ja vakiintuminen tapahtuu koko ajan myöhemmin. Ymmärrertävää, koska nykynaisilla on muitakin vaihtoehtoja kuin alkaa kotiäidiksi, halutaan kouluttautua, matkustella, seikkailla...
Ja tässä kiteytit juuri täydellisesti, mikä on syynä siihen että Suomessa syntyvyys on laskenut enennäkemättömän alhaiselle tasolle, niin että ainakintässä välillä jo meitä kuoli enemmän kuin syntyi (en ole varma mikä tilanne juuri tällä hetkellä). Kiinnostaa vain hauskanpito ja "seikkailu", koko se paras hedelmällinen ikä (eli se nuoruus) halutaan keskittyä vain itseen ja omiin huvituksiin, omiin kokemuksiin. Pitää saada kaikki mahdolliset KOKEMUKSET. Sitten herätäänkin joskus 34-vuotiaana että apua, haluaisinkin niitä lapsia. Parhaat hedelmälliset vuodet hukattu hauskanpitoon, joten käy monelle niin ettei niitä lapsia enää saa, tai sitten saa vaikka vain yhden vaikka olisi halunnut useammankin.
Tulevaisuuden Suomi tulee olemaan todella vaikeuksissa väestörakenteen kanssa tämän nuorten naisten nykyisen itsekkyysbuumin kanssa. Se sama aika, minkä nykyään monet naiset haluaa just kuluttaa tuohon maailmalla huiteluun, matkustukseen ja irtosuhteisiin on juuri sitä aikaa jolloin nainen on terveimmillään ja hedelmällisimmillään. Silloin ne lapset kuuluisi tehdä eikä sitten kun on jo niin vanha, että tarvitsee lääketieteellisiä hoitoja ja lääkkeitä ja synnytyskin on jo vaarallisempi.
Juuri näin! Paljon parempi mennä nuorena naimisiin, hommata lapset, masentua, käydä terapiassa, käydä vieraissa, erota ja alkaa vasta sitten elämään sitä ”omaa elämää”. Joka aamu voi kuitenkin herätä onnellisena, kun lapset on jo hommattu ja Suomi pelastettu
Mariannan vastaanotolla katsottiin ja arvioitiin vain Miran puhetta ja kehonkieltä. Miksi Matti ei analysoinut omaansa? Oli vain tulipunaisena vaimonsa vieressä. Matin kehonkieli on torjuva, hän vaan istua töröttää tai seisoa pönöttää. Voisiko Mattikin hieman hioa käytöstään ja puheitaan jouhevammaksi ja huomaavammaksi?
Minä olen arvostellut Tuomasta, en kuitenkaan ole rakkaudessa pettynyt. Olen ihan onnellisesti aviossa jo kohta 20v. Mutta ihan kiva keittiöpsykologinen arviointi sulla 😂