Kotirouva pohtii: Mistä rahaa? Mitkä tuet/edut mulle kuuluisivat?
Olen kotiäiti tai jonkun mielestä koti"rouva" kaikkien lastemme ollessa nyt jo alakouluikäisiä.
En saa tällä hetkellä rahaa yhtikäs mistään, elämme siis täysin mieheni palkalla koska en ole työelämässä. Olen tähän asti halunnut olla kotona ottamassa lapsia iltapäivällä vastaan ja olla aina valmiina kuskaamaan heitä harrastuksiinsa jne.
Nyt viimein olen alkanut ajatella itseäni ja lähinnä taloudellista tilannettani. Mitkä edut/tuet minulle lain mukaan edes kuuluisivat? Asumistuki? Työttömyyskorvaus?
Olen aivan tietämätön kaikista yhteiskunnan mahdollistamista tukimuodoista koska en ole niitä äitiysrahaa ja kotihoidontukea lukuunottamatta käyttänyt. Opintotukeakin sain joskus hamassa opiskelumenneisyydessäni.
Auttakaa te tietävämmät!
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:24"]
Sori vaan mut kaltaistesi kotirouvien ei kuulu saada yhteiskunnalta yhtään mitään... Mars töihin tai miehen kukkarolle!
[/quote]
Eikö koulutustakaan? No minäpäs olin vastoin omaa tahtoani kotirouvana ja siihen aikaan eli pari vuotta sitten ei sitä työmarkkinatukeakaan saanut. Mutkun kävin uuden koulutuksen, pääsin yksityiselle töihin ja kohta olen sen koulutuksen suuruisen summan maksanut veroina takaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 12:17"]
Suomessa kotirouva ei ole virallinen titteli vaikka monessa muussa maassa on. Kotioruva ei saa Suomessa eikä muuallakaan yhteiskunnan tukia mutta Suomen ulkopuolella aviomiehen velvollisuus on pitää taloudellisesti huolta vaimostaan (ei avovaimosta) eikä pelkästään huolehtia vaan aviopuolisoiden elämänlaadun taloudelliselta kantilta pitää olla samalla tasolla lain vaatimuksesta. Tästä syystä miehen palkasta menee vähemmän veroja kun vaimo ei ole töissä.
Suomessa voit vaan toivoa että mies suostuu järjestelyyn ja maksamaan koko perheen menot, myös sinun.
[/quote]
Laki ei vaadi, että aviopuolisoiden elämänlaadun tulee taloudellisesti olla samalla tasolla. Laki sanoo "Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen." Mistään samanlaisesti elintasosta tms. ei laissa tai sen perusteissa puhuta. "Kykynsä mukaan" ei tarkoita sitä, että oma osaaminen/tekeminen/jaksaminen on 100% toisen käytössä.
[/quote]
Luetunymmärtämistä, kiitos... "Suomen ulkopuolella aviomiehen velvollisuus on..." eli ei kirjoittaja viitannutkaan Suomeen vaan käytäntöihin ja lakeihin, jotka ovat vallalla jossakin muussa maassa.