37. vk ja menkkamaiset kivut?
Kysyn vielä täältä synnytyspuoleltakin, jos joku osaisi kertoa omia kokemuksiaan asiasta. Etsin haulla, mutta saattaa olla etten osannut ihan oikeilla hakusanoilla hakea, kun ei tullut pahemmin osumia..
Mulla on ollut kivuttomia harjotussupistuksia jo viikolta 16 asti mutta nyt muutaman päivän ajan on lisäksi tuntunut menkkamaisia jomotuksia jotka säteilee jalkoihin. Pääsen kyllä ihan hyvin vielä liikkumaan noiden aikana, eivätkä tunnu tulevan mitenkään säännöllisesti (todella usein kylläkin). Näiden kipujen aikana kohtu ei aina edes kovetu, niinkuin harjotussuppareiden kanssa tapahtuu.
Tiistain neuvolassa oli vielä kohdunkaulaa kolmisen senttiä jälellä ja paikat kiinni. Nyt olisi kiva kuulla jos jollain olisi kokemuksia, ovatko nämä nyt jotain laskeutumisesta johtuvia kipuja vai ovatko jo oikeita supistuksia? Ja kuinka kauan näitä on ehtinyt tulemaan ennen synnytystä?
Esikoinen kyseessä, eli vähän pistää jännittämään :) Leffaan olen kyllä tänään menossa, pääseehän sieltä pois jos tiukka paikka tulee eteen...
t. piirakka79 36+1
Kommentit (2)
Juuri niitä jotka alkaa pehmittää kohdunkaulaa synnytystä varten. Muunlaisia mulla ei molempien raskauksien aikana olekaan ollut, kun noita menkkamaisia jomotuksia, ja nekin loppui kun itse synnytys lähestyi. Menkkakipuja mulla oli n. kuukauden verran tai joitakin viikkoja ennen synnytystä. Sitten vaan meni lapsivedet ja alkoi voimakkaammin supistella, juuri menkkakipujen tapaan, etenkin selkään jomotti, kunnes sitten vahvistui kunnon supistuksiksi.
Nuo menkkamaiset kivut muistuttivat todella paljon synnytyspolttoja ja minä lähdinkin silloin synnärille. Sain piikin ja kivut onneksi lakkasivat. Sen jälkeen nuo kipukohtaukset jatkuivat rv 33-34 asti, mutta sen jälkeen on tilanne rauhoittunut ja kivut jääneet pois, ainoastaan kivuttomia vatsan kovettumisia on tullut. Neuvolasta tai synnäriltä eivät osanneet sanoa mitä nuo kivut olivat, mutta ne saattavat johtua esimerkiksi kohdun kasvusta tai sitten stressistä, kuka tietää.
Pantoufle 38+1