Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalainen ja Suomen tulli

Vierailija
15.07.2013 |

Olisi tehnyt mieli vitsinä laittaa, että ulkosuomalainen ihmettelee mutten sitten viitsinyt koska en halua tulla liitetyksi siihen yhteen outoon tapaukseen.. :D

Kysymykseni on kuitenkin, että tietääkö kukaan voinko ostaa verovapaasti Suomesta jos en asu siellä? Haaveilen eräästä kalliimmasta ostoksesta ja mietin voisinko saada siitä alvin takaisin Helsingin lentokentällä vaikka suomalainen olenkin? En siis enää pariin vuoteen ole asunut Suomessa, mutta todennäköisesti olen kuitenkin parin vuoden päästä muuttamassa takaisin. Jostain olen lukenut, että jos tavaran tuo pysyvästi takaisin maahan josta sen on ostanut, tulisi siitä maksaa ne verot takaisin.

Kellään kokemusta? Tullin sivuilta en löytänyt tietoa ja tietenkin voin soittaakin sinne, mutta ajattelin kysellä täältäkin. :)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kamalaa jos on kunnon auto, toisaalta verotus tekee autoista kohtuuttoman kalliita.

Vierailija
2/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 06:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:16"]

Ai tuhannen euron laukku? No, jos se on unelmiesi täyttymys... kaikki on niin suhteellista. Mulla menee rahaa milloin mihinkin, paha mennä toista arvostelemaan, tonnia laukkuun en silti laittaisi. Mulle laukut on kyllä sellasta käyttökamaa ja ostelen niitä tosi usein, en halua upottaa tonnia vain yhteen, kun sillä saa ostettua USA:ssa tosi upeita monta.

[/quote]

Juuri niin, kuka käyttää rahansa mihinkin. :) Laukkuihin saatan laittaa monien mielestä varmasti tarpeettomankin paljon, mutta toisaalta olen monissa muissa asioissa ihan periaatteiden vuoksi järjettömän pihi. En esimerkiksi ikinä osta Suomessa pullovettä, koska se on turhuutta vaan kannan aina sitä omaa kraanasta otettua vettä mukani. Samoin en ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat autoon lainaan. Minulla ei ikinä tarvitse olla niin kallista tai hienoa autoa, että minun pitäisi ottaa sitä varten velkaa. Jos joku saa kuitenkin siitä hienosta autosta samalla lailla iloa kuin minä laukuistani, niin kuka minä olen tuomitsemaan silloin sitä varten otettua lainaa? ;)

[/quote]

Minä ajelen aika ylellisellä autolla niiden hieman halvempien laukkujeni kanssa :0)

Ei meillä silti ole ollut autolainaakaan. Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, ei osteta. Auto-lainaa otettiin kerran mun nimiin sen takia, että mulle kertyi luottohistoria.

Minä kanssa täyttelen pulloni kraanavedellä...

[/quote] Tuo autolaina nakyy olevan kuin punainen vaate Suomessa. Taalla USAssa kannattaa ottaa laina, saa halvemmalla sen auton.

[/quote]

No ei se nyt ihan noin mene, ei autoa halvemmalla saa lainan kanssa?! Miten sen oikein lasket ja selität?

Moni asiantuntija nimenomaan USA:ssa sanoo, ettei ainakaan yli 3v autolainaa missään tapauksessa kannata ottaa.

Neuvottelemalla auton saa kyllä autokaupasta paljon alle ekan pyntihinnan. Kun kilpailuttaa paria kauppiasta samaan aikaan vuoden viimeisinä päivinä, ennen loppuvuoden inventaariota( kauppias maksaa verot autoista jotka on silloin tontilla) saa aika uskomattomia alennuksia.

[/quote] Not a math major? Ottaa lainan jossa korko 2% ja pitaa loput rahat tililla jolla tienaa 3.5%. Kun maksaa kerralla kateisella, sinne meni korkorahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa, sun täytyy vaan mennä passin kanssa kauppaan ja ne pakkaa sen sun ostoksen sitten sillai, ettet käytä sitä Suomessa. Se tuote sitten mukana lentokentälle ja kuitti. Eli sitten saat siellä veron takaisin, sulla on oltava tuote pakattuna alkup. pakkauksessa, ilman että sitä on avattu. 

http://www.helsinki-vantaa.fi/enemman-tietoa/tiedotearkisto/tiedote/id=4803730/t=helsinki-vantaalle-on-avattu-uusi

Vierailija
4/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis asut EU:n ulkopuolella.

Vierailija
5/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähi-idässä asuvana, kyllä onnistuu. Vaativat viisumin siis tästä todisteena käytännössä. En tiedä mitä tehdä tapauksissa jossa mahdollisesti et tarvitsisi viisumia niin joku muu todiste varmasti käytännössä.

Vierailija
6/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle! Voi olla, että teenkin sitten juuri noin. :)

Vaikka lainkuuliaisena ihmisenä itseäni usein pidänkin luulen, että yritän salakuljettaa esineen nykyiseen asuinmaahani käytettynä. Eli puran pakkauksen siellä missä vaihdan lentokonetta. Etu verottomuudesta voisi nimittäin helposti kadota siinä vaiheessa kun tuon esinettä maahan ja maksan ne tullit täällä.

Vierailija
7/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme Suomessa on tuollainen tuote?

Vierailija
8/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Australiassa ja passissani on Australian viisumi eli pitäisi onnistua sen suhteen. Ostan sen tuotteen, sain sitten alvia takaisin tai en, mutta koska Suomessa se on niin korkea, niin mielelläni sen edun tietenkin käyttäisin.

Vierailija
9/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan helposti vihat päälleni tällä palstalla tästä, mutta voin tunnustaa kyseessä olevan laukku. ;)

Vierailija
10/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:00"]

Saan helposti vihat päälleni tällä palstalla tästä, mutta voin tunnustaa kyseessä olevan laukku. ;)

[/quote]

Ja se kannattaa ostaa Suomesta? ei hyvä ihme sentään, miten se on mahdollista?

Itse asun USA:ssa ja Suomesta ei kannata ostaa mitään, jos ei erityisesti halua jotain suomalaista.

Vierailija
11/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALV on kyllä tosi korkea. Olisin säästänyt paljon, jos olisin viitsinyt passia mukana kuljettaa kun olin ostoksilla. Ongelmana on vain se pakkaaminen. Kun matkalaukun painot on mulla aina ihan just niin tarkat, ei niitä tavaroita voi sitte kentällä alkaa lisään laukkuihin. Mulla menee aina tunteja, ennenkuin saan laukut tasattua. Eli pakkailen perheen kaikki laukut ja siirtelen tavaroita niin kauan, että jokasella on vain sallitut kg.

Valitettavasti sitten kirjoja aina jää osa Suomeen, ei mahdu mukaan, kun painoa tulee liikaa.

Vierailija
12/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:00"]

[/quote]

Ja se kannattaa ostaa Suomesta? ei hyvä ihme sentään, miten se on mahdollista?

Itse asun USA:ssa ja Suomesta ei kannata ostaa mitään, jos ei erityisesti halua jotain suomalaista.

[/quote]

Euron ja Australian dollarin tämän hetkisillä kursseilla yhdistettynä paikallisiin hintatasoihin itse asissa aika moni asia kannattaa ostaa Suomesta. ;) Jos vielä saan Suomessa tuon alvin pois on etu yli tonnin tuotteessa jo varsin huomattava.

Vierailija
13/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:08"]

ALV on kyllä tosi korkea. Olisin säästänyt paljon, jos olisin viitsinyt passia mukana kuljettaa kun olin ostoksilla. Ongelmana on vain se pakkaaminen. Kun matkalaukun painot on mulla aina ihan just niin tarkat, ei niitä tavaroita voi sitte kentällä alkaa lisään laukkuihin. Mulla menee aina tunteja, ennenkuin saan laukut tasattua. Eli pakkailen perheen kaikki laukut ja siirtelen tavaroita niin kauan, että jokasella on vain sallitut kg.

Valitettavasti sitten kirjoja aina jää osa Suomeen, ei mahdu mukaan, kun painoa tulee liikaa.

[/quote]

Tiedän ongelmasi! Itselläni on nyt kyseessä vain parin viikon loma ja tuon ostoksen saisin käsimatkatavaraksi eli ongelmia ei pakkaamisessa tulisi olla. Olen melkoinen lukutoukka ja ymmärrän myös tuon harmistuksen kirjoistasi. Nyt ajattelin itse pärjätä yhdellä ainoalla 800 sivun kirjalla ja vielä kun tuo loma on niin täynnä ohjelmaa ja ihmisten näkemistä, niin uskon sen riittävän. :)

Vierailija
14/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tuhannen euron laukku? No, jos se on unelmiesi täyttymys... kaikki on niin suhteellista. Mulla menee rahaa milloin mihinkin, paha mennä toista arvostelemaan, tonnia laukkuun en silti laittaisi. Mulle laukut on kyllä sellasta käyttökamaa ja ostelen niitä tosi usein, en halua upottaa tonnia vain yhteen, kun sillä saa ostettua USA:ssa tosi upeita monta.

Vierailija
15/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten huomioida ettei koko alvia palauteta, vaan kyseessä taitaa olla 15-16% sen 25% sijasta.

Vierailija
16/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juuri niin, kuka käyttää rahansa mihinkin. :) Laukkuihin saatan laittaa monien mielestä varmasti tarpeettomankin paljon, mutta toisaalta olen monissa muissa asioissa ihan periaatteiden vuoksi järjettömän pihi. En esimerkiksi ikinä osta Suomessa pullovettä, koska se on turhuutta vaan kannan aina sitä omaa kraanasta otettua vettä mukani. Samoin en ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat autoon lainaan. Minulla ei ikinä tarvitse olla niin kallista tai hienoa autoa, että minun pitäisi ottaa sitä varten velkaa. Jos joku saa kuitenkin siitä hienosta autosta samalla lailla iloa kuin minä laukuistani, niin kuka minä olen tuomitsemaan silloin sitä varten otettua lainaa? ;)

Vierailija
17/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:23"]

Kannattaa muuten huomioida ettei koko alvia palauteta, vaan kyseessä taitaa olla 15-16% sen 25% sijasta.

[/quote]

Ahaa.. kiitos tästä tiedosta. :) En ole ikinä näin päin matkustaessa yrittänyt saada veroja takaisin ja sen takia olenkin täysin tietämätön.

Vierailija
18/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 eurosta Suomessa ostetusta saa takasin 134e. tuossa laskin.

http://www.globalblue.com/

Vierailija
19/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:29"]

1000 eurosta Suomessa ostetusta saa takasin 134e. tuossa laskin.

http://www.globalblue.com/

[/quote]

Juuri näin. Kuulin kyllä että ainakin lähi-itään vietäessä loppualviakin voisi hakea takaisin paikan päällä. Miten tämä tapahtuu ja onko edes totta - en tiedä. Kaveri osti omenaläppärinsä suomesta ja tätä siis tuossa selitti viikko sitten.

Vierailija
20/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 04:24"]

[/quote]

[/quote]

Minä ajelen aika ylellisellä autolla niiden hieman halvempien laukkujeni kanssa :0)

Ei meillä silti ole ollut autolainaakaan. Jos ei ole varaa ostaa uutta autoa, ei osteta. Auto-lainaa otettiin kerran mun nimiin sen takia, että mulle kertyi luottohistoria.

Minä kanssa täyttelen pulloni kraanavedellä...