Perustelkaa mulle, mitä hyötyä häistä on?
Siis häistä juhlina, ei avioliitosta.
Häät vievät rahaa, monta tuhatta euroa yhden päivän takia. Miksi tuhlata sellainen määrä rahaa yhteen päivään? Tai vielä pahempaa - ottaa lainaa sitä päivää varten?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:12"]
No ei kai kaisesta elämässä aina tarvi olla jotain hyötyä? Mitä hyötyä on ylipäänsä järjestää mitään bileitä sukulaisille ja ystäville? No, jos nyt jotain haluaa keksiä niin se on vähän sellaista PR-toimintaa. Ihmissuhteiden hoitamista.
[/quote]
Jep. Meillä ei ollut häitä, koska minä VIHAAN kaikkia tuollaisia sukujuhlia. Mutta silti ymmärrän hyvin, että jotkut sosiaalisemmat ihmiset nimenomaan tykkää että järjestetään tilaisuuksia joissa pitkästä aikaa pääsee sukulaisia ja tuttuja näkemään ja yhdessä juhlimaan. Usein tuollaiset häät ja muut isommat juhlat on ainoita missä kaukana toisistaan asuvat sukulaiset enää yleensäkään tapaa.
AP:n mies on nakojaan suostunut menemaan naimisiin pienin menoin ja nyt meidan muiden taytyisi tehda kaikki tyo ja etsia syyt miten AP voisi perustella miehelleen miksi hanen tulisi ottaa laina ja kustantaa prisnessapaiva :D
hahhah!
Me mentiin aika nuorena naimisiin, porukat maksoi häät melkein kokonaan. Itse maksoin vain puvun, teetätin sen hinta 70 euroa, ainii äiti makso kankaat. Mies makso mun kampauksen 60 euroa ja oman puvun, 100 euroa. Eli ei tarvinu ottaa lainaa ;)
Plussaa, saa syödä hyvin perheen ja ystävien kanssa, näkee sukulaisia, ja saa lahjoja ;)
Se on loistavaa PR-toimintaa. Kaikki sukulaiset ja ystävät ovat hyvien häiden jälkeen sulaa vahaa, kun heitä pyytää esim. talonrakennustyömaalle, lapsenvahdeiksi ja paljastamaan parhaat parisuhdevinkkinsä :D Eihän meistä kukaan oikeasti pärjää ilman muita. Häät ja muut juhlat ovat sitä liimaa jonka varassa perheellisen elämä pysyy koossa. Joskus sitä on nuorten vaikea tajuta, mutta niin se vain on. Ei voi mitään saada lähipiiriltään pitkän päälle, jos ei koskaan itse anna.
Meillä varsinkin vanhemmat sukulaiset tykkäsivät ja varsinkin meidän vanhemmillemme häillä tuntui olevan paljon merkitystä. Vaikkemme erityisen sukurakkaita ole, meillä moni nuoremmistakin suvussa tykkää, kun joskus on juhlia, jolloin tulee nähtyä heitäkin, joita ei muuten näe kovin usein. Ja muutama kaverikin on ollut tyytyväinen, että "tuli niitä ja niitäkin nähtyä pitkästä aikaa".
Eli ei me niistä mitään itse hyödytty, mutta mun mielestäni on hyvä, että tuollaisia tilaisuuksia on olemassa. Pitää yllä sukuyhteyksiä laajemmin sukuun, jota ei välttämättä muuten tulisi aktiivisesti pidettyä yllä.
Toisekseen ihmiset eri kulttuureissa jostain syystä kokevat tärkeiksi siirtymäriitit, jollaisia häätkin ovat. En pidä ollenkaan huonona sellaisten ylläpitoa.
Näistä syistä me järjestimme häät.
Mä en halua, että elämä on arkea hamaan hautaan. Rakastan juhlia, ihmisiä, kauneutta, tunteita. Mun mielestä häät on ihana juhla, rakkautta ei voi koskaan liikaa juhlistaa. Ja mun näkökulmasta on tosi hyvä, että vain se yksi päivä maksaa niin paljon - eikä kaikki muut päivät päivien jatkumossa. Kalliiksihan sellainen tulisi ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:31"]
Mä en halua, että elämä on arkea hamaan hautaan. Rakastan juhlia, ihmisiä, kauneutta, tunteita. Mun mielestä häät on ihana juhla, rakkautta ei voi koskaan liikaa juhlistaa. Ja mun näkökulmasta on tosi hyvä, että vain se yksi päivä maksaa niin paljon - eikä kaikki muut päivät päivien jatkumossa. Kalliiksihan sellainen tulisi ;)
[/quote]
Minäkin rakastan kauneutta ja tunteita, ja juuri siksi rakastan omaa arkeani, joka on noita kumpaakin täynnä. En halua katkaista sitä suorittaakseni jotain kummallista seremoniallista poseerausta sekalaisen sukulaisjoukkion silmien edessä, ja nähdä vielä kaikkea sitä vaivaa mikä järjestämiseen menisi + käyttää asiaan rahaa! Elämäni on ihanaa juuri tällaisena kuin se on. Ihanan miehen kanssa ihanassa kodissamme, ihania omia ja yhteisiä juttuja tehden ja välillä kavereita tavaten. Ainoa, mitä enää tähän kaipaamme, olisi lapsi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:31"]
[/quote]
Minäkin rakastan kauneutta ja tunteita, ja juuri siksi rakastan omaa arkeani, joka on noita kumpaakin täynnä. En halua katkaista sitä suorittaakseni jotain kummallista seremoniallista poseerausta sekalaisen sukulaisjoukkion silmien edessä, ja nähdä vielä kaikkea sitä vaivaa mikä järjestämiseen menisi + käyttää asiaan rahaa! Elämäni on ihanaa juuri tällaisena kuin se on. Ihanan miehen kanssa ihanassa kodissamme, ihania omia ja yhteisiä juttuja tehden ja välillä kavereita tavaten. Ainoa, mitä enää tähän kaipaamme, olisi lapsi.
[/quote]
Näin me ollaan erilaisia. Minä pidän kaikista juhlista, en vain omistani, tietynlaisesta dekandenssistakin. Puudun helposti arkeen vaikka rakkautta riittää, olen levoton sielu ja hyvin tunneherkkä (vs. rationaalinen). En koe häitä suoittamisena tai näytelmänä, vaan rakkauden ylistyksenä ja itse muistelen omiani vielä vuosien jälkeen liikuttuneena.
Jos teille muuten siunaantuu lapsia, niin aiotko järjestää heille kaste- tai syntymäjuhlat, entä myöhemmin synttärit? Vai onko niissäkin oltava hyötysuhde balanssissa (riittävästi lahjoja esim.?) Itse paneuduin suurella innolla esikoiseni kastejulien järjestämiseen ja ne olivatkin todella liikuttava juhla, lapseni ensimmäiset.
Meille meidän hääjuhla merkitsi ainakin todella paljon. Oli oikein onnistunut päivä. Vain lähimmät sukulaiset ja ystävät. Ei mitään pakonomaisia hääleikkejä tms. Hyvää ruokaa ja juomaa, tanssia (bändi oli soittamassa). Kuka oli mitenkin pitkään. Häät pidettiin meidän kesäpaikalla, joten ei ollut tilojen tyhjentymisen kanssa kiire, osa jäi yöksikin.
Mun vanhemmat maksoi koko lystin niin ei ollut "väliä", että tuli maksamaan "ihan kivasti". Halusivat ehdoin tahdoin maksaa.
Nämä ainakin tuli mieleen:
- saa kauniita valokuvia muistoksi, joita voi käyttää myöhemmin sisustuksessa, tulee joka kerta vieläkin hyvälle mielelle kun katsoo ohimennen hääkuvaa hyllyllä :)
- saa kivoja lahjoja ja ehkäpä rahaa,jos on toivonut. Tosin yleensä ei varmaan "plussan puolelle" jää jos järjestää kalliit häät (eikä omasta mielestäni tarviikaan jäädä :)
- jää hyviä muistoja jopa ihan vanhoille päiville saakka ja keskustelunaiheita runsain mitoin varsinkin sellaisten ihmisten kanssa, jotka myös ovat häistä kiinnostuneet
- kaverit usein järjestävät polttarit, jotka ovat ikimuistoinen päivä myös
Meillä maksoi kymppitonnin ja eurokaan ei harmita näin jälkikäteen vaikka etukäteen vähän hirvittikin.
En kokenut tarpeelliseksi viettää häitä. Käytimme rahat mieluummin häämatkaan, mikä olikin loistava päätös. Sukulaisiin emme pidä yhteyttä ja ystävien kanssa tulee juhlittua muutenkin.
mun ystävä, lapsonen vielä, on menossa kohta naimisiin. en ymmärrä miksi, kun he ovat tapailleet vasta jonkun aikaa.
mä en todellakaan tiedä, mitä hyötyä häistä on. aina kun on tullut hääkutsu, oon joko irvistellen sinne mennyt tai lähtenyt ulkomaille välttääkseni koko juhlaan menon.
en myöskään tiedä, miks suhtaudun näin :D
No me pidimme juhlat ihan vain sen takia, että saimme muutenkin hajallaan olevan lähipiirin yhteen.
Aika halvallakin päästiin kun tehtiin kaikki itse (tarjottavat, koristelut jne. Hääkakut tosin tulivat miehen siskolta häälahjana mutta kyllä sitä tekemistä piisasi ja paljon!). Kaverini palkkasimme avuksi itse hääpäiväksi (tai oikeastaan vihkimisen ja sen jälkeiseksi ajaksi).
Mukavat ja rennot juhlat olivat =)
Hyötynä koen sukulaisten ja läheisten näkemisen.
Hmm. Jos nihilistiksi haluaa heittäytyä juuri mistään ihmisten "rituaaleista" on suoranaista hyötyä. Merkitystä asianomaisille niillä voi olla ja sitä harvemmin elämässä toiset kykenee sanelemaan ulkopuolelta. Vaikka tahtoisivat.
Rakastan juhlia ja niiden järjestämistä! Naimisiinmeno on valtavan hyvä tekosyy järjestää taas juhlat. Ja mitään pönötyssukulaisia ei sinne kutsuta, vaan ne joiden kanssa halutaan juhlia.
Mun mielestä häistä ei ole mitään hyötyä eikä iloa. Me menimme aivan kaksin maistraatissa naimisiin, sen jälkeen valokuvaan ja syömään hyvin. Aivan parasta :)
Meillä ei ollut mitään halua viettää päivää huomion keskipisteenä ja vielä maksaa siitä maltaita. Mieluummin käytimme nekin rahat perheen yhteiseen lomamatkaan myöhemmin (meillä oli jo kaksi lasta silloin.) Tosin tiedän, että mun vanhemmat olisivat maksaneet kunnon hääjuhlatkin, mutta se ei ollut meidän juttu. Mun sukulaiset asuvat kaukana, eikä mulla ole mitään mielenkiintoa pitää heihin sen enempää yhteyttä, vanhempiani ja veljeäni lukuunottamatta. Sukuni on pieni eikä mitään riitoja ole koskaan ollut, mutta en kai sitten vain ole sukurakas ihminen. Miehen suku asuu lähellä, mutta miehellekin riittää yhteistyöksi pakolliset synttärit yms. joihin kutsutaan. Toki tavataan sattumalta useinkin osaa miehen sukulaisista ja se on ok.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:38"]rakastan omaa arkeani - - - En halua katkaista sitä suorittaakseni jotain kummallista seremoniallista poseerausta
[/quote]
Et siis käy koskaan kylässä tai matkoilla, koska se "katkaisee arkesi"? Meinaan vaan, että jos nyt jätetäänkin pois kustannukset ja häiden suunnitteluun menevä aika, niin normaalisti häät kestävät yhden päivän (eikä sitäkään kokonaan, jos ei halua). Aika erikoista, että sinä et parin tunnin tilaisuutta kestäisi.
Ei mitään hyötyä ole eikä ole tarkoituskaan olla. Hääparille kaunis ja onnellinen tapahtuma.
No ei kai kaisesta elämässä aina tarvi olla jotain hyötyä? Mitä hyötyä on ylipäänsä järjestää mitään bileitä sukulaisille ja ystäville? No, jos nyt jotain haluaa keksiä niin se on vähän sellaista PR-toimintaa. Ihmissuhteiden hoitamista.