AMK-tutkinnon jälkeen yliopistoon?
Opiskelen amk:ssa tällä hetkellä, ja olen miettinyt, että pyrkisin tutkinnon suorittamisen jälkeen yliopistoon. Amk:sta päästyäni olen n. 25-vuotias, ja jos pääsisin yliopistoon saman tien, olisin sieltä päästyäni n. 30-vuotias. Kuulostaako ihan tyhmältä idealta? Amk-opintoja on jäljellä vielä siis parisen vuotta. Ala, mitä pyrkisin yliopistoon opiskelemaan on aika lähellä nyt opiskelemaani alaa.
Minua kiinnostaa siis myös akateemiset opinnot, vaikka olen nauttinut myös amk:n käytännöllisemmästä opiskelusta. Kuitenkin yliopisto on tainnut minulla aina olla se "oikea" unelma, ja vain luovutin sinne pääsyn suhteen, kun en ensimmäisellä hakukerralla päässyt silloin muutama vuosi sitten.
Kertokaa, mitä mieltä olette! Pitäisikö minun unohtaa yliopistohaaveet?
Kommentit (11)
Miksi et voi kertoa mitä opiskelit AMK:ssa. Oliko liiketaloutta ja nyt haluut Kauppakorkeeseen vai?
Älä unohda yliopistohaavetta. Uskon ettei opiskeluaika ole niin pitkä kuin kuvittelet.
https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=7969353
Uskon että saat hyväksilukuja nykyisten opiskelujen perusteella.
Sadat, jos ei tuhannet, ovat tehneet saman. Kauppakorkeankin voi ahkerana käydä kolmessakin vuodessa, ainakin mun sukulainen teki niin eikä ollut mitään muuta kaupallista koulutusta pohjalla.
Tosi hyvin jos tradenomin tutkinnolla olet päässyt suoraan yliopistossa maisteriohjelmaan suorittamalla vain 6 op lisää. Tradenomin tutkinnon laajuus lienee noin 120 -140 op ja yliopistossa kandin tutkinto (joka suoritetaan ensin) on 180 op. Tämähän tarkoittaisi sitä, että että ammattikorkeakoulututkinnon 120 - 140 op vastaa enemmän kuin yliopistossa suoritettu kandin tutkinto 180 op? Minulla on se käsitys (varmaan virheellinen), että ammattikorkeakoulututkinnolla saa korvattua kandin tutkinnosta vain n. 80 op (ei aina) eli aineopinnot (60 op) + jostain toisesta perusopintokokonaisuudesta (tai yleisistä opinnoista) 20 op eikä suinkaan yht. 180 op. Nähtävästi en osaa lukea (ymmärrä) mitä yliopistojen AHOT (aiemmin hankittu osaaminen) menettelyllä tarkoitetaan.
Go for it, ap! Koskaan ei ole liian vanha toteuttamaan unelmaansa! Jos et toteuta, uskon, että se vaivaa sua loppuelämän!
Miksi haet vasta amk:n jälkeen? Hae jo aiemmin!
6 ei ilmeisesti ymmärrä, että amk-tutkinnon suorittanut voi hakea suoraan saman alan maisteriohjelmaan (120 op). Hänen ei siis tarvitse varsinaisesti korvata kanditutkinnon opintoja. Hänelle voidaan kuitenkin määrätä täydentäviä opintoja maisteritutkintoon kuuluvien opintojen lisäksi. Omassa yliopistossani amk-tutkinnon suorittaneille määrätään yleensä täydentäviä opintoja vähintään 30 op, joten tuo toisen opiskelijan 6 op tuntuu todella vähäiseltä.
Tuo suoraan maisteriohjelmaan hakeminen on amk-tutkinnon suorittaneella usein järkevin mahdollisuus suorittaa maisterin tutkinto. Opintomenestyksen amk:ssa pitää kuitenkin olla hyvä. Esim. omalla alallani minimiopintomenestyksenä pidetään sitä, että keskiarvon amk:sta pitää olla vähintään 4 (maksimi on 5). Senkään saavuttaminen ei välttämättä takaa paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:35"]
Mä opiskelen nyt kauppakorkeassa, taustalla tradenomin tutkinto (ja sen jälkeen useita vuosia työelämää). Halusin opiskella lisää > hain suoraan maisteriohjelmaan ja pääsin > kahden vuoden täysipäiväisen opiskelun jälkeen valmistuisin maisteriksi. Opiskelen työn ohessa joten mulla menee käytännössä hiukan kauemmin.
Jos AMK-tutkinnolla menee suoraan maisteriohjelmaan, yleensä yliopisto määrää jonkin verran täydentäviä opintoja. Mulle opintoja tuli 6 op eli yksi kurssi.
Alaan liittyvällä AMK-tutkinnolla voi siis hakea nykyään suoraan maisteriopintoihin, tosin niitä täydentäviä kursseja joutuu todennäköisesti tekemään. Riippuu koulusta ja aineesta kuinka paljon.
[/quote]
Hahaha, tää oli päivän paras.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:53"]
Hahaha, tää oli päivän paras.
[/quote]
Mikäs tuossa on nyt niin naurettavaa. Minä olen töissä yliopistossa ja yksi työtehtävistäni on osallistua maisteriohjelmaan pyrkivien opiskelijoiden valintaan. Voin kertoa, että joka vuosi olemme valinneet ohjelmaan myös opinnoissaan hyvin menestyneitä (keskiarvo vähintään 4) amk:sta suunnilleen samalta alalta valmistuneita opiskelijoita. Ainoa, mikä tuossa ihmetytti, oli täydentävien opintojen pieni määrä. Meillä niitä määrätään amk:sta valmistuneille vähintään 30 op.
8
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:38"]
Tosi hyvin jos tradenomin tutkinnolla olet päässyt suoraan yliopistossa maisteriohjelmaan suorittamalla vain 6 op lisää. Tradenomin tutkinnon laajuus lienee noin 120 -140 op ja yliopistossa kandin tutkinto (joka suoritetaan ensin) on 180 op. Tämähän tarkoittaisi sitä, että että ammattikorkeakoulututkinnon 120 - 140 op vastaa enemmän kuin yliopistossa suoritettu kandin tutkinto 180 op? Minulla on se käsitys (varmaan virheellinen), että ammattikorkeakoulututkinnolla saa korvattua kandin tutkinnosta vain n. 80 op (ei aina) eli aineopinnot (60 op) + jostain toisesta perusopintokokonaisuudesta (tai yleisistä opinnoista) 20 op eikä suinkaan yht. 180 op. Nähtävästi en osaa lukea (ymmärrä) mitä yliopistojen AHOT (aiemmin hankittu osaaminen) menettelyllä tarkoitetaan.
[/quote]
Tradenomin tutkinnon laajuus on kylläkin 210 opintopistetta.
Tradenomin (AMK) tutkinto on 210 op ja ylempi (YAMK) 210op + 90 op.
Minulla sama suunnitelma: aion hakea suoraan maisteri ohjelmaan. Nyt valmistun tradenomiksi.
Mä opiskelen nyt kauppakorkeassa, taustalla tradenomin tutkinto (ja sen jälkeen useita vuosia työelämää). Halusin opiskella lisää > hain suoraan maisteriohjelmaan ja pääsin > kahden vuoden täysipäiväisen opiskelun jälkeen valmistuisin maisteriksi. Opiskelen työn ohessa joten mulla menee käytännössä hiukan kauemmin.
Jos AMK-tutkinnolla menee suoraan maisteriohjelmaan, yleensä yliopisto määrää jonkin verran täydentäviä opintoja. Mulle opintoja tuli 6 op eli yksi kurssi.
Alaan liittyvällä AMK-tutkinnolla voi siis hakea nykyään suoraan maisteriopintoihin, tosin niitä täydentäviä kursseja joutuu todennäköisesti tekemään. Riippuu koulusta ja aineesta kuinka paljon.