Suolaton ruokavalio
Onko kukaan kokeillut suolatonta ruokavaliota? Sen pitäisi kai alentaa verenpainetta, ja kilojakin, jos nestettä lähtee kehosta. Aloitin kokeilun eilen. Juu ja olen mies 43 vuotta, mutta tuosta voisi olla hyötyä mun urheiluharrastukseen.
Kommentit (13)
Suola on välttämätön elimistölle. Joten onnea vaan!
suolaa on vähä jokapaikassa, ei sitä itse tartte laittaa mihinkään ruokaan ollenkaan.
Täysin suolaton ruokavalio on pidemmänpäälle tappava. Mutta ei lisättyä suolaa-ruokavalio on joissakin sairauksissa välttämätön. Tämä tarkoittaa sitä, että et syö mitään valmisruokia tai puolivalmiita, joiden tuoteselosteessa lukee suola. Etkä myöskään itse lisää suolaa ruokiisi. Esim. lihassa on ihan luonnostaankin hiukan suolaa.
Jo sinulla on verenpainetta, kannattaa joka tapauksessa ainakin vähentää suolan määrää ruokavaliossasi. Parhaiten se onnistuu, kun teet itse kaikki ruokasi perusraaka-aineista.
Olen kokeillut usean vuoden ajan. Kaikissa elintarvikkeissa on luonnostaan natriumia, joten saat tarvitsemasi vaikket suolaa ruokaan lisäisikään. Kannattaa kuitenkin kuulostella omaa oloa, sillä esim. hikoillessa natriumia poistuu elimistöstä.
Ja epäuskoisille tiedoksi: on olemassa lukuisia sairauksia, joissa oireita lieventämään käytetään suolatonta ruokavaliota. Terveellisempää se on kuin suolan lisääminen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut usean vuoden ajan. Kaikissa elintarvikkeissa on luonnostaan natriumia, joten saat tarvitsemasi vaikket suolaa ruokaan lisäisikään. Kannattaa kuitenkin kuulostella omaa oloa, sillä esim. hikoillessa natriumia poistuu elimistöstä.
Ja epäuskoisille tiedoksi: on olemassa lukuisia sairauksia, joissa oireita lieventämään käytetään suolatonta ruokavaliota. Terveellisempää se on kuin suolan lisääminen ruokaan.
Miten ois kuitenkin "vähäsuolainen"
Minulla on verenpainetta ja olen vähentänyt suolan käyttöä.
Merkkaan kaikki syömiseni ruokapäiväkirjaan joka laskee myös kivennäisaineet ja vitamiinit. Vaikka en lisää suolaa mihinkään ja itse laittamaani ruokaan aivan minimaalisen vähän, tuppaa suolaa silti tulemaan yli suosituksen joka on 5 milligrammaa päivässä. Se tulee jo parista ruisleivästä joiden päällä on juustoa ja kinkkua.
Voit vähentää suolan käyttöä miten paljon vaan, suolattomaksi ruokavaliota ei saa, ellei sitten leivän leipomisesta alkaen tee kaikkea alusta alkaen itse.
Suomalaiset miehet käyttävät tuplasti suositellun päivittäisen suolamäärän. Suolan käytön vähentäminen tekisi hyvää monell e kansantaudillekin, kuten korkealle verenpaineelle.
Perheessäni on henkilö, jonka tauti vaatii erittäin vähäsuolaista ruokavaliota. On ollut melkoinen totuttelu, kun aika monissa ruuissa on hänelle liikaa suolaa ihan ilman varsinaisen suolan lisäämistäkin ruokaan. Omakin suolan käyttöni on samalla vähentynyt ja ilokseni olen huomannut, että joskus vaivannut jalkojen turpoaminen on jäänyt.
Esimerkiksi leikkeleitä ja juustoa meillä käytetään nykyisin tosi vähän, hiukkanen Pecorinoa raastetaan ilman suolaa keitetyn pasta päälle. Kanaa ostetaan maustamattomana, eikä marinadiliemissä.
Vähästä suolasta (kuten sokeristakin) saa makua enemmän irti kun se ripotellaan ruuan päälle, eikä sekoiteta itse ruokaan.
Ennen tehtiin paljon tomaattikastike- tai säilykepohjaisia ruokia, mutta niissä on aika paljon suolaa (ja iso mies syö paljon ruokaa, joten vielä on oppimista). Joskus koetan sanoa, että jos söisi puolta vähemmän jotain, niin silloin saisi myös vähemmän sitä suolaa, mutta kun ei ole lihava, niin syö sitten jättiannoksia ja syököön vain. Mutta näillä mennään.
Vähäsuolaista tosiaan tarkoitinkin. Valmisruoista sitä helposti kyllä saa enemmän kuin on suositus. T. Aloittaja
Kokonaan suolaton on käytännössä mahdottomuus tai ainakin hyvin vaikea toteuttaa ja järkevyyskin voi olla aika kyseenalainen. Syön niin että vältän suolaa siellä missä se on mahdollista. Syön kuitenkin leipää ja lihaa ja niiden mukana myös suolaa. Itse en suolaa lisää mihinkään. Tämä on ollut minulle todella hyvä ratkaisu. Olo on parempi ja verenpaine on laskenut.
Ohessa on hyvä artikkeli natriumin ja natriumkloridin eroista:
http://www.bodyfatguide.com/SaltPoisonous.htm
Toisin sanoen kehollamme on fysiologinen tarve natriumille, EI natriumkloridille, jota keho ei voi effektiivisesti edes hyödyntää.
Suola on ihmiselle elintärkeä toisin kuin sokeri jota kehomme osaa itsekin valmistaa. Eli jos haluat kuolla niin siitä vaan.
Suola on lisäaineeton luonnontuote joten terveellistä.
Kuulostaa yhtä järkevältä kuin akkuveden juonti