Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lapsella on 'miksi' -kausi?

Vierailija
31.07.2008 |

.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyselykausi? Milloin se normaalisti on? Menee hermo kouluun menijän kanssa, joka koko ajan ja joka asiasta kysyy miksi. Onko se normaalia tuon ikäiselle?

Vierailija
2/11 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus meinaa tuskastua. Etenkin, kun liian usein huomaa, ettei noihin kysymyksiin osaa itsekään vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsestasi tulee tiedemies!

Vierailija
4/11 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on kaksikin miksi-kautta. Eka tulee silloin puhumaan oppimisen jälkeen (2-3,5v) ja seuraava sitten 5-6v. Tuli psykologin kanssa puheeksi siksi, että meillä jäi tuo 1. kyselykausi vallan pois. Sitten kun se kyselykausi iski (n. 4v), niin sitä riitti... ja riitti... ja riittää vieläkin, lapsi on 9v. Valtavan tiedonhaluinen (kysyy toki muutakin kuin "miksi" ;D) ja kysymykset ovat älyttömän vaikeita.

Kaikkein "hankalin" vaihe (mun mielestä) oli 4-6 vuotiaana, jolloin jokaiseen kysymykseen annettu vastaus poiki kymmenen uutta kysymystä...

Vierailija
5/11 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsestasi tulee tiedemies!

Lapseni on kovasti kiinnostunut kaikesta, esim. luonnon ilmiöistä. Kaikki pitää selittää perusteellisesti ja senkin jälkeen hän kysyy miksi. Selitä nyt revontulet tuommoiselle, kun ei itsekään niitä ymmärrä.

Löytyykö muita samanikäisiä kyselijöitä? Poikani on 6v.

Vierailija
6/11 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella on kaksikin miksi-kautta. Eka tulee silloin puhumaan oppimisen jälkeen (2-3,5v) ja seuraava sitten 5-6v. Tuli psykologin kanssa puheeksi siksi, että meillä jäi tuo 1. kyselykausi vallan pois. Sitten kun se kyselykausi iski (n. 4v), niin sitä riitti... ja riitti... ja riittää vieläkin, lapsi on 9v. Valtavan tiedonhaluinen (kysyy toki muutakin kuin "miksi" ;D) ja kysymykset ovat älyttömän vaikeita.

Kaikkein "hankalin" vaihe (mun mielestä) oli 4-6 vuotiaana, jolloin jokaiseen kysymykseen annettu vastaus poiki kymmenen uutta kysymystä...

Meidänkään pojalla ei ollut tuota ensimmäistä kautta. Nyt on ja se on kamalaa :) Ehkä hänestä silti tulee vielä normaali.

ap

Vierailija
7/11 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tuo ensimmäinen on ihan vaan sitä että opetellaan kommunikointia. Meillä 2,5-vuotias on jauhanut siitä asti kun oppi puhumaan kaikkia mahdollisia kysymyksiä, eikä niissä ole välttämättä mitään järkeä. niitä perinteisiä "mikä tämä on" juttuja piisaa ja lisäksi niitä "miksi tämä on tämmönen ja miten tämä on tässä ja missä se nyt on". Niihin pitää vaan vastata jotain kun mitään järjellistä vastausta ei ole. Tuota on nyt jatkunut yli puoli vuotta ja olen ihan uuvuksissa ;)

Tuo jälkimmäinen kausi on varmaan haastavampi... odotan meidän moottoriturvan 2. kautta jo kauhulla

Vierailija
8/11 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä toi auto on?

niin ihanaa, ei onneksi (kai?) kestä koko loppuelämää.

Vierailija
9/11 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä välillä meinaa hermot mennä ;)

Vierailija
10/11 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3 v ja 4,5 v (ja 1v joka ei sentään vielä kysele) ja ekaks vaan vanhempi alkoi kysellä, joskus ammoin. Luulin että pienempi vaan matkii isompaa mut sillä on sit oma kautensa menossa. Ja toi vanhempi, jatkaa sit kai vissiin putkeen koko ikänsä kysellen kun kerran ei tajua että seuraava kausi on vasta 5-6 v...

Eipä mitä, minä kun olen lukenut fysiikkaakin suht paljon niin saavat sitten täyslaidallisen vastauksia takaisin :-)

Revontulet ovat maan magneettikenttään joutuneita auringosta lähtöisin olevia hiukkasia jotka magneettikentän ominaisuuksista johtuen esiintyvät pääosin maapallon napojen tuntumassa ja ilmakehään joutuessaan palavat näkyen maahan valoina. Näin muistaakseni, omin sanoin. Ja toisekseen, nettihän kertoo jos ite ei tiedä, sit voi vastata että otetaan yhdessä selvää.

Toisaalta voi myös vastata kuten lasten isä: " no siksi että lehmät tulis kesällä paremmin kotiin."

Vierailija
11/11 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla olin menettää hermoni jatkuvaan, siis JATKUVAAN, kyselemiseen. Mutta koitin pitää malttini ja vastailla juurta jaksain, vaikka joskus taisin kuitata kysymykset vähän väsyneesti, että 'en vain tiedä', ja tulihan siitä heti syyllinen olo, huono äiti..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä