Käytännön vinkkejä pottaharjoitteluun?
Kyseessä siis 1,5-vuotias tyttö, oltiin jossain vaiheessa jo niin pitkällä että likka tuli nykäsee hihasta ja näytti vaippaa ja sanoi pssssss ja sitten sen vei vaan kylppäriin ja kävi potalle istumaan ja pyysi vielä paperia (osoittamalla) että pääsi pyyhkimään. Mitään pissaa tai kakkaa ei oo pottaan ikinä tullut mutta on siis joskus ennen siinä istunu tovin. No nyt sit ei taas kiinnosta yhtään ja en halua painostaa mutta tytön mummi se patistaa että ollaan lipsuttu ja meidän pitäis olla aktiivisempia niissä pottatreeneissä. Miten treenaat kun ei sitä lasta kiinnosta istua sekuntia kauempaa siinä potalla?! Ja aina kun käy istumaan itse niin kehutaan kovasti...
Ei ole isoja sisaruksiakaan näyttämässä mallia. Ajattelen itse että on vielä kuitenkin aika pieni mutta tiedän monta 2-vuotiasta jotka on jo päiväkuivia ja osaavat potalla tehdä tarpeensa. Tulee stressi kun joku (minun äitini siis) hönkii niskaan että kai se jo potalla käy :(
Ei tartte stressata, mutta ota ilo irti kesästä. Kotona voi olla ilman vaippaa ja muistuttaa tasaisin väliajoin pottakäynnistä. Kaikki eivät myöskään ikinä käytä pottaa, joten itse hankkisin WC-renkaaseen supistajan ja kokeilisin olisiko se mukavampi. Eikä potalla tarvitse pitkään istuttaa, vaan tärkeämpää olisi ottaa potta selkeästi osaksi päivärutiineja: aamulla heräämisen jälkeen potalle, aamupalan jälkeen potalle, ruuan jälkeen potalle, päiväunilta potalle jne.