Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun rahat ei riitä?

Vierailija
13.07.2013 |

Esimerkiksi kesäkuussa sain palkkaa 1350 euroa käteen, lisäksi lapsilisä ja elarit 300 euroa. Kaikki yhteensä siis 1650 euroa.

Asumiseen, opintolainan lyhennykseen, puhelimeen, nettiin, vakuutuksiin, ajoneuvoveroon, bensaan ja yhteen osamaksuun menee yhteensä 900 euroa. Kohta mätkähtää vielä Kelalle takaisinmaksettavat asumistuet, yhteensä 700 euroa ja tietysti otan mahdollisimman pitkän maksuajan...

Näiden lisäksi ruoka, pienet terveydenhoitomenot, hygienia, harrastukset, vaatteet ym. Ja ei vaan riitä! Koko ajan on rahat loppu ja ahdistaa, kun ei ole varmuutta siitä, että saa kaikki maksettua.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 09:47"]

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero

hygieniamenoja ovat pyykinpesuaineet, tiskiaineet, shampoot, saippuat, meikit, deodorantit, hiusvärit, ei tietysti mikään valtavamenoerä, mutta ei niitä ilmaiseksikaan saa.

Säästää olen yrittänyt, mutta sitten tulee aina joku pakkoreikä, mihin ne säästöt pitää käyttää. Esimerkiksi huhtikuussa oli pakko ostaa auto, koska julkisilla ei voinut kulkea töissä. Sinne meni taas vuoden säästöt ja vähän ylikin.

Toimeentulotuen perusosa meidän perheelle olisi noin 850 euroa, että ei se ehkä ihan kumma ole, että tiukkaa tekee.

Kiitos tuista.

[/quote]

kuinka paljon hygieniamenot ovat ?

Mä ostan Lidlistä 2 isoa pesupulveria vuodessa, maksaa yht 25 euroa ja kestää vuoden. Laitan huuhteluainetta vain lakana ja pyyhepyykkiin.

Työkaveri toi hiusvärejä Saksasta, 3 kpl 10 euroa, värjään joka toinen kk.

Naapurin lapsi oli Lumenella töissä, toi kerran mulle, muutama vuosi sitten meikkejä 10 eurolla. Niitä käyttelen edelleen. Ripsien ja kulmien kestoväri maksaa n 15 euroa, kestää 2 vuotta, Tarjoustalosta saa tiskiainetta ja astianpesukoneen ainetta tarjouksessa halvalla, luulen että kulutus on alle euron kuussa. Nestesaippuan ostin muistaakseen Tarjoustalosta pari vuotta sitten, 3 l pötikkä maksoi alle 3 euroa, on puolet jäljellä. Shampoota menee purkki per puoli vuosi, pesen hiukset maanantai- ja torstaiaamuisin.
Samoin hammastahnasta oli loistava tarjous.

Esim tänä vuonna ei mene mulla hygieniatuotteisiin enää yhtään rahaa.

Ystäväni muutti ja olin jeesaamassa muutossa, tästäkin on pari vuotta. Ystävän mies matkustaa paljon työnsä puolesta ja tuo ne hotellien minishampoot aina mukana. Olivat heittäneen yli 100 purkin kokoelmaa roskiin. Mä olen käyttänyt niitä pesuaineena, esim lattiat, vessa jne.

Hygieniatuotteisiin saa käytettyä tosi paljon rahaa, jos vaan haluaa.

Mä olen ainoa mun ystäväpiiristä, jolla ei ole useampaa purkkia kaapissa. Mulla on shampootakin 2 purkkia, toinen avattu ja toinen avaamaton. Ostan lisää vasta kun toinen on tyhjä ja toinen lähes tyhjä.

Vierailija
22/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 23:

teillä menee tosi vähän shampoota. Minä joudun pesemään hiukset joka päivä, lapset pesee myös päivittäin suihkussa käydessään. Meillä noita 3 litran nestesaippuoita menee monta vuodessa. Hammastahnaakin menee, kun jokainen pesee hampaansa kaksi kertaa päivässä. Sen lisäksi meidän pitää ostaa kaikki tuotteet itse. Eikö teillä mene rahaa vessapaperiin, nenäliinoihin, terveyssiteisiin? Eihän nuo yksittäiset tuotteet paljoa maksa, mutta kun niitä tuotteita on paljon.

Ap:n tapauksessa tulot on pienet, joten siinähän se suurin syy on rahojen riittävyyteen. Eipä siinä auta muuta kuin käydä jokainen kulu erikseen läpi ja miettiä, voiko sen vaihtaa halvempaan tai luopua siitä kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös AP hoitaa talouttaan esimerkillisesti. Ruoasta ei kannata säästää, koska ravitsemustilan pitäisi olla hyvä, että jaksaa työn ja lapsen kanssa ja elämänilo säilyy itsellä. Mutta toisaalta ruoassa voi säästää siten, että tekee sen itse ja suunnittelee ruokalistan pitkällä tahtaimellä.

Sämpylöiden leipominen ostoleivän sijaan säästää vuodessa jo mukavasti. Vanhanajan hernekeitto (itse tehty) on hyvää ja halpaa, lihana voi olla jauhelihaa tai jos jostain saisi vaikka savuluita. Kerran viikossa tai kahdessa voisi olla puuropäivällinen, valkuaislisänä kananmuna, niin pitää myös nälkää. Itsetehty makaronilaatikko on hyvää ja helppo tehdä.

Ehkä mietitkin, miten voisit tehdä edullista ja terveelliostä ruokaa, jos et vielä ole miettinyt, siinä on mielekäs haaste. Kirjastosta kannattaa lainata jotain peruskeittokirjoja, ei näitä trendikokkien kirjoja. Martoilla on muistaakseni jokin "Penninvenyttäjän keittokirja" tai vastaava. Marttojen sivuilla on myös reseptejä

Olethan huolehtinut, että työmatkakulusi huomioidaan verotuksessa? Tsemppiä!

Vierailija
24/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:52"]

Eipä siinä auta muuta kuin käydä jokainen kulu erikseen läpi ja miettiä, voiko sen vaihtaa halvempaan tai luopua siitä kokonaan.

[/quote]

Erittäin hyvä neuvo. Tuota kun toteuttaa kirjaimellisesti, niin kyllä ap:n tulot riittää elämiseen. Ajan kanssa jää ylikin.

Vierailija
25/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23:Oho. Mulla kestää ripsien ja kulmien kestoväri 2 viikkoa :(  

Vierailija
26/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:40"]

hygieniamenoja ovat pyykinpesuaineet, tiskiaineet, shampoot, saippuat, meikit, deodorantit, hiusvärit, ei tietysti mikään valtavamenoerä, mutta ei niitä ilmaiseksikaan saa.

Säästää olen yrittänyt, mutta sitten tulee aina joku pakkoreikä, mihin ne säästöt pitää käyttää. Esimerkiksi huhtikuussa oli pakko ostaa auto, koska julkisilla ei voinut kulkea töissä. Sinne meni taas vuoden säästöt ja vähän ylikin.

Toimeentulotuen perusosa meidän perheelle olisi noin 850 euroa, että ei se ehkä ihan kumma ole, että tiukkaa tekee.

Kiitos tuista.

[/quote]

Mä ostan Lidlistä 2 isoa pesupulveria vuodessa, maksaa yht 25 euroa ja kestää vuoden. Laitan huuhteluainetta vain lakana ja pyyhepyykkiin.

Naapurin lapsi oli Lumenella töissä, toi kerran mulle, muutama vuosi sitten meikkejä 10 eurolla. Niitä käyttelen edelleen. Ripsien ja kulmien kestoväri maksaa n 15 euroa, kestää 2 vuotta, Tarjoustalosta saa tiskiainetta ja astianpesukoneen ainetta tarjouksessa halvalla, luulen että kulutus on alle euron kuussa. Nestesaippuan ostin muistaakseen Tarjoustalosta pari vuotta sitten, 3 l pötikkä maksoi alle 3 euroa, on puolet jäljellä. Shampoota menee purkki per puoli vuosi, pesen hiukset maanantai- ja torstaiaamuisin.

Ystäväni muutti ja olin jeesaamassa muutossa, tästäkin on pari vuotta. Ystävän mies matkustaa paljon työnsä puolesta ja tuo ne hotellien minishampoot aina mukana. Olivat heittäneen yli 100 purkin kokoelmaa roskiin. Mä olen käyttänyt niitä pesuaineena, esim lattiat, vessa jne.

Mä olen ainoa mun ystäväpiiristä, jolla ei ole useampaa purkkia kaapissa. Mulla on shampootakin 2 purkkia, toinen avattu ja toinen avaamaton. Ostan lisää vasta kun toinen on tyhjä ja toinen lähes tyhjä.

[/quote]

Meillä kaikilla on toki työkaveri, joka voi tuoda hiusvärejä Saksasta, naapurin lapsi, jonka vanhempi Lumenella töissä ja ystävän mies, joka tuo saippuoita työmatkoiltaan, eikö totta! Ja kenelläkään ei ole hygienian suhteen mitään erikoistarpeitakaan, eihän.

Itselläni halvimmat pyykinpesuaineet eivät käy. Joudun ostamaan Erisania tai muuta hieman kalliimpaa. Nämä eivät yleensä ole tarjouksessakaan.

En voi käyttää markettishampoita, markettipesuainetta ym ihoni pesuun. Ainoastaan yksi apteekin pesuöljy käy ihon pesuun. Se maksaa noin 15 euroa kuukaudessa minulta. Samoin hammastahnan joudun ostamaan apteekista. Muuten suu tulee täyteen rakkuloita.  Perusvoidetta menee viikossa pelkästään minulle puolen kilon purnukka. Tähän onneksi saa reseptin. Silti pelkät rasvat maksavat kuukaudessa 15-30 euroa. Dödöksi käy ainoastaan se, joka maksaa 8 euroa. Tämä ei valitettavasti ole mitenkään riittoisaa, joten sitä menee kahdessa kuukaudessa kolme purkkia. Hiukset joudun pesemään apteekin shampoolla ja käyttämään apteekin hoitoainetta. 20 euroa kappale. Koska joudun pesemään hiuspohjani 1-2 kertaan päivässä, menee vähintään yksi pullollinen kumpaakin kuukaudessa.

Vaatteet joutuu pesemään rasvan käytön vuoksi usein. siksi vettä, sähkö ja pesuainetta kuluu.

Samoin suihkussa/kylpyammeessa pitää olla lääkärin neuvon mukaan vähintään puoli tuntia päivässä, jotta iho kerää kosteutta. Vesi maksaa.

Lisäksi menee hammaslankaa, hammastikkuja, hammasharjoja, tiskiainetta (taas kallein hajusteeton), tiskiharjoja, wc-paperia (halvimmat aiheuttavat ihon rikkoutumista), nenäliinoja, talouspaperia, tampooneja ym.

En valita, mutta moni tekee perheen kanssa lomreissun ulkomaille niillä rahoilla, mitkä minulla menee pakollisiin hygieniamaksuihin.

Vierailija
27/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:40"]

Kiitos tuista.

[/quote]

[/quote]

Meillä kaikilla on toki työkaveri, joka voi tuoda hiusvärejä Saksasta, naapurin lapsi, jonka vanhempi Lumenella töissä ja ystävän mies, joka tuo saippuoita työmatkoiltaan, eikö totta! Ja kenelläkään ei ole hygienian suhteen mitään erikoistarpeitakaan, eihän.

Itselläni halvimmat pyykinpesuaineet eivät käy. Joudun ostamaan Erisania tai muuta hieman kalliimpaa. Nämä eivät yleensä ole tarjouksessakaan.

En voi käyttää markettishampoita, markettipesuainetta ym ihoni pesuun. Ainoastaan yksi apteekin pesuöljy käy ihon pesuun. Se maksaa noin 15 euroa kuukaudessa minulta. Samoin hammastahnan joudun ostamaan apteekista. Muuten suu tulee täyteen rakkuloita.  Perusvoidetta menee viikossa pelkästään minulle puolen kilon purnukka. Tähän onneksi saa reseptin. Silti pelkät rasvat maksavat kuukaudessa 15-30 euroa. Dödöksi käy ainoastaan se, joka maksaa 8 euroa. Tämä ei valitettavasti ole mitenkään riittoisaa, joten sitä menee kahdessa kuukaudessa kolme purkkia. Hiukset joudun pesemään apteekin shampoolla ja käyttämään apteekin hoitoainetta. 20 euroa kappale. Koska joudun pesemään hiuspohjani 1-2 kertaan päivässä, menee vähintään yksi pullollinen kumpaakin kuukaudessa.

Vaatteet joutuu pesemään rasvan käytön vuoksi usein. siksi vettä, sähkö ja pesuainetta kuluu.

Samoin suihkussa/kylpyammeessa pitää olla lääkärin neuvon mukaan vähintään puoli tuntia päivässä, jotta iho kerää kosteutta. Vesi maksaa.

Lisäksi menee hammaslankaa, hammastikkuja, hammasharjoja, tiskiainetta (taas kallein hajusteeton), tiskiharjoja, wc-paperia (halvimmat aiheuttavat ihon rikkoutumista), nenäliinoja, talouspaperia, tampooneja ym.

En valita, mutta moni tekee perheen kanssa lomreissun ulkomaille niillä rahoilla, mitkä minulla menee pakollisiin hygieniamaksuihin.

[/quote]

Ok, olet erikoistapaus. Tämä naapurin lapsi oli Lumenella töissä vuosia sitten. Olen vaan käyttänyt ripsari kerralla, luomivärit kestää vuoden. Ripsari säilyy 5 v jos on viileässä ja valottomassa paikassa.

Sen lisäksi muille tiedoksi Kauklahden Lumenen tehtaalla on erittäin edullista käydä ostoksilla. Kaikki tekee löytöjä.

Jos ottaa Tarjoustalon lehtisen käteen sieltä löytyy kotivärejä hintaan 5.99 välillä. Se on tuplasti kalliimpaa kuin Saksassa mutta myös tuplasti halvempaa kuin lähikaupassa. Kun on tarjouksessa voi ostaa jemmaan vaikka parin vuoden tarpeet kerralla.

Väitän että 85 % suomalaisista voi käyttää markettituotteita jos vaan haluaa. Eri asia on haluaako ja se on pieni osa jotka tarvitsevat erikoisvoiteita, kuten sinä.

Vierailija
28/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäköhän on Kauklahti?

Täälläpäin ei ole tarjoustaloakaan...

Vierailija
29/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 16:52"]

Nro 23:

teillä menee tosi vähän shampoota. Minä joudun pesemään hiukset joka päivä, lapset pesee myös päivittäin suihkussa käydessään. Meillä noita 3 litran nestesaippuoita menee monta vuodessa. Hammastahnaakin menee, kun jokainen pesee hampaansa kaksi kertaa päivässä. Sen lisäksi meidän pitää ostaa kaikki tuotteet itse. Eikö teillä mene rahaa vessapaperiin, nenäliinoihin, terveyssiteisiin? Eihän nuo yksittäiset tuotteet paljoa maksa, mutta kun niitä tuotteita on paljon.

Ap:n tapauksessa tulot on pienet, joten siinähän se suurin syy on rahojen riittävyyteen. Eipä siinä auta muuta kuin käydä jokainen kulu erikseen läpi ja miettiä, voiko sen vaihtaa halvempaan tai luopua siitä kokonaan.

[/quote]

vessapaperisäkki ostetaan aina mun äidin kanssa mammuttimarkkinoilla, 1 keväällä, 1 syksyllä, äitini ottaa talouspaperit, mä vessapaperit. Nenäliinoja ei osteta, mulla on ikivanhoja kankaisia nenäliinoja, ovat varmaan yli 20 v vanhoja ja vielä pelittää. Terveyssiteet ovat myös Saksasta, ostin itse yli 5 v sitten ison salkun ja se ei ole vielä puolessa välissäkään.

Pesuaineesta, meillä on kaikki neste pumppupulloissa. Pumppaan kerran kun pesen hiukset ja sitten pumppaan toisen kerran kun pesen toisen kerran hiukset, eli viikossa mulla menee 4 painallusta. Usko pois, 500 ml purkki kestää 1/2 vuotta. Nestemäinen pesuaine samoin. pumppaan 2 krt pesusieneen ja saan aina huuhdella että saan kaiken saippuan pois. Hammaslangat olen saanut, vanhempien naapuri on hammaslääkäri ja tuo sinne aina näytteitä pari krt vuodessa.

Vierailija
30/30 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 17:07"]

23:Oho. Mulla kestää ripsien ja kulmien kestoväri 2 viikkoa :(  

[/quote]

värjään itse. Aine, se tuubi kestää ton verran. Sitä kirkasta nestettä jää aina yli, menee max 1/3 pullosta sinä aikana kun värituubi kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi