Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erikoisen nimen omaavat!!

Vierailija
12.07.2013 |

Minkä ammatin edustaja sinusta tuli, jos omaat ei niin tavisnimen? Iltalehden sivulla oikein professori kehottaa välttämään lapsen erikoista nimeä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta samannimistä saa olla että nimi luokitellaan "ei tavisnimeksi"? Mun nimisiä on Suomessa vuoden 1900 jälkeen nimetty/ristitty n. 1600. Työskentelen kaupan alalla esimiestehtävissä, tosin opettajat & kaverit ajattelivat nuoruudessani että menisin taidealalle.

Vierailija
22/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

160 saman nimistä. taidealan duunari ja kotiäiti. olen ylpeä nimestäni. ja nimi saa aina huomiota, kaipa se tekee hyvää huonolle itsetunnolleni. ja ainaki olen huono äidinkielessä, johtuneeko nimestäni..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri minusta tuli. Kaveristani harvinaisella nimellä tuli arkkitehti.

Vierailija
24/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkäri.

Vierailija
25/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja. Nimeni vuoksi olen jäänyt esim. työympyröissä ihmisten mieleen helpommin, ja minua aiemmin tapaamattomatkin ihmiset ovat kommentoineet, että "ai sinä olet se X, nimesi jäi mieleen". Tunnen myös erikoisen etunimen omaavan fysioterapeutin sekä lääkärin - kumpikin lapsuudenystäviä.

Vierailija
26/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko linkin juttuun, jossa ei suositella erikoista nimeä.

Vierailija
27/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja/ sairaanhoitaja. En ole kyllä koskaan nimestäni kärsinyt, nimi on mielestäni varsin kaunis ja helppo ulkomaalaisillekin ( esiintyykin enemmän ulkomailla). Jää myös mieleen.

Vierailija
28/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen etunimi Annunziata, ammatti IT-arkkitehti. Ei ole tosiaan mitenkään ollut haittaa erikoisesta etunimestä - päinvastoin. Herättää usein positiivista huomiota ja kiinnostusta. 

Tsekkasin huvikseni väestörekisterin nimihausta paljonko nimisiäni on, ja alle 10 näyttää olevan. Vuonna 1920-1930 alle 5 ja vuonna 1960-1979 jolle välille itse osun, alle 5.

Vierailija
29/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas toivoisin nimeni olevan harvinainen, tosin ei ole mikään hyvin yleinenkään. Mikäli olisin nuorempi niin muuttaisin etunimeni. Lapselleni annoin sitten harvinaisen ja kauniin, jota on ihasteltu usein.

Vierailija
30/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alle 100:lla.

Olin koulukiusattu, mutta tuskin nimeni takia. Minusta tuli päällikkö.

Vierailija
31/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos annat tylsän tavisnimen, susta tulee tylsä tavis?

Vanhempani antoivat mielestään harvinaisen nimen minulle. Tosin nimi on vanha eikä mikään väännös, mutta eivät tunteneet ketään sen nimistä. Yllätys olikin, kun jo heti ekalle luokalle tuli samanniminen, siitä eteenpäin joka luokalla on ollut kaimoja ja niin töissäkin. Mitä tapahtuu jos vanhemmat tuon teorian mukaan haluavat lapsestaan erikoisen ja persoonallisen ja antavat erikoisen ja persoonallisen nimen, mutta myöhemmin selviää, ettei asia ollutkaan niin. Kummanlaisia nimen hailtiasta tulee?

Ja sitten asiaan: älkää hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä jenkkilässä kirjoitellaan..

Vierailija
33/38 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimet voivat yleistyä. Minulla oli lapsena harvinainen nimi. Nykyään nimi on jo top viidessäkymmenessä ja ainakin minua se harmittaa.

Vierailija
34/38 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellä itsetunnolla varustettu, työssäkäyvä ihminen. Erikoinen nimi ei ole tehnyt minusta erilaista. Kyllä, joskus sain koulussa kuulla nimestä. Mutta silloin kun muut lapset haukkuivat minua nimeni perusteella, tiesin, ettei heillä ollut mitään "oikeasti haukuttavaa". Vielä työelämässä jotkut ovat ihmetelleet, että onko nimeni ihan alkuperäinen vain lempinimi. Silti olen aina pärjännyt, enkä ole kuunnellut muiden mussutusta siitä, että eihän kenelläkään voi olla tuollaista nimeä. Ei se nimi ihmisestä pahempaa tai parempaa tee.

Vierailija
35/38 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samannimisiä kanssani on kastettu 1900-2000-luvuilla n. 150. Minusta tuli ihan kunnon kansalainen. Olen akateemisesti koulutettu ja media-alalla. Erikoinen nimi on ollut mielestäni kiva koko ajan, ei ole kiusattu enkä ole ollut silmätikkuna lapsena, minusta on kivaa ettei ole samannimisiä joka puolella

Vierailija
36/38 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllämainitun Iltalehden juttu:

Henkilön nimi voi vaikuttaa vahvasti siihen, millaisia oletuksia muut tekevät hänestä ja jopa minkä uran hän valitsee, kertoo Hertfordshiren yliopistossa tehty nimitutkimus.

- Nimi voi kertoa muille ihmisen luonteesta ja taustasta, professori Richard Wiseman sanoo.

Nimi voi saada kantajansakin käyttäytymään tietyllä tavalla.

- Jos nimi kuulostaa älykkäältä, menestyneeltä tai viehättävältä, se voi saada henkilön käyttäytymään näillä tavoilla.

Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, että hyvin tyttömäisen nimen saaneet naiset hakeutuvat pienemmällä todennäköisyydellä matemaattiselle alalle.

- Nimet luovat vaikutelmia, aivan kuten vaatteetkin, Kalifornian yliopiston psykologian professori Albert Mehrabian sanoo.

- Älä yritä olla nokkela tai taiteellinen, Mehrabian vinkkaa lapselleen nimeä pohtiville vanhemmille.

- Yleisesti ottaen neuvoisin välttämään erikoisia nimiä.

Vierailija
37/38 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi. Nimestä on ollut vain hyötyä. :)

Vierailija
38/38 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erikoinen nimi ja olen luovssa työssä ja tyytyväinen nimeeni ja elämääni.