Tuli mieleen että jos stadilainen käyttää neljän tuulen hattua niin onko se väärin?
Kommentit (28)
Mielestäni on kulttuurista omimista. Samoin jos hesalainen syö karjalanpiirakoita, ilman että on karjalaisia sukujuuria.
Hieman kyseenalaista on myös että hakaniemen hallissa myydään kalakukkoja.
Hangossa on kahvila Neljän tuulen tupa.
Pitääkö nimi muuttaa?
On kulturaalista abrobiraatiota.
Sama kuin ei savolainen syömässä kalakukkoa.
Jätä nyt kuitenkin se pölynimuri rauhaan, ettei tule pölypusseja...
Syntyperäisen stadilaisenkin molemmat vanhemmat voivat olla saamelaisia. Stadissa asuva voi olla myös saamelainen, ja yllättävän usein onkin. :)
Mulla ei ole mitään yhteyksiä saamelaisuuteen, mutta arvostan heidän kulttuuriaan. En kulkisi Neljän Tuulen hattu päässä tai saamelainen puku yllä. Voisin kyllä tykätä sovittaa, peilin edessä. Ovat ihan hienoja. Ennen oli toki asiat ihan toisin, nykyään yritetään olla huomaavaisempia.
Just kielsin Oulusta Etelä-Pohjanmaalle muuttanutta kaveria pitämästä jussipaitaa. Kulttuurista omimista.
Eikö UBolttikin tanssahdellut intiaanipäähineessä jossain ylen dokkarissa, paljonkohan siinä on alkuperäisamerikkalaista verta...
Mun mielestä on niin junttia ja takapajuista yhä vaan vääntää vitsiä aiheesta kulttuurinen omiminen. Teiltä puuttuu päästä joku ihan olennainen palikka.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on niin junttia ja takapajuista yhä vaan vääntää vitsiä aiheesta kulttuurinen omiminen. Teiltä puuttuu päästä joku ihan olennainen palikka.
Juu, sieltä puuttuu intersektionaalinen feminismi -palikka.
Niinpä niin. Lukekaa ees pikkasen alkuperäiskansojen historiaa, vaikkapa juuri saamelaisten historiaa. Ja ajatelkaa, jos osaatte.
Joskus 80-luvulla rinteessä pidettiin respektinä. Roskiin neljän tuulen hatuthan nyt joutaa, ja kaukaa kierretään kaikki turistirysät Lapissa. Jos ei saa pitää, niin ei pidetä eikä osteta, kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Lukekaa ees pikkasen alkuperäiskansojen historiaa, vaikkapa juuri saamelaisten historiaa. Ja ajatelkaa, jos osaatte.
Nyt on nyt, se oli joskus. Miksi intersektionaalit haluaa museoida alkuperäiskansat jonnekin kivikaudelle?
Geenitutkimuksessa käynyt stadinsaamelainen saa, jos on profiloitunut intersektionaali.
Lapin lapaset myös heti pois kätösistä!
On tottakai. Tai jos hesalainen juo maitoa. Tai maalainen lukee.
Stadilaisten ei pidä syödä ruokia, jotka on maalaisten tuottamia. Ihan selvää kulttuurista omimista.
Entä jos kulkee pipo päässä? Tai lippis? Käyttää farkkuja ja buutseja? Jostainhan nekin on alun perin peräisin. Eikö lähes kaikki pukeutuminen ole jonkun kulttuurin omimista. Mistä voi tietää että esim neljän tuulen lakki on varmasti juuri saamelaisten keksintö? Muistan joskus lukeneeni että se olisi kopio jostain.
Itsellä oli lapsena neljän tuulen lakki, jonka olin saanut Lapin reissulta. Ei silloin siinä nähty mitään väärää. Nykyään en enää hankkisi itselle. Koen itse kyseenalaiseksi, jos joku ei saamelaisia sukujuuria omaava käyttää hyväkseen heidän kulttuuriaan omassa liiketoiminnassaan. Silloin jos yrittäjä on saamelainen, eikö se ole ok. Koen nämä asiat monesti aika monimutkaisiksi ja vaikeiksi. Esimerkiksi pikkuletit valkoihoisella, Afrikassa lomaillessahan paikallisessa kampaamossa voi tuollaiset itselle hankkia. En tiedä onko totta, mutta paikallisia ei kuulemma haittaa. Jos taas valkoihoisena kuljet pikkuleteissä Länsimaissa on se tahtomattasikin mielenilmaus.
Saamelaisten puvut on sukupukuja, edes toiseen sukuun kuuluva saamelainen ei käytä toisen suvun asuja. Kunnioituksesta voit askarrella omanlaisesi jossa inspiraatiota on otettu kulttuurista, mutta saamelaisten sukupukuja ei saa muut käyttää. On asiatonta ja mautonta. Vähän sama idea on romanipuvuissa. Niitäkään ei tule muiden käyttää edes kunnioituksesta.
Meille suomalaisille on olemassa kansallispuvut, näissä käyttö on vapaata, myös stadilainen voi pistää ylleen Karjalan tai Pohjanmaan pukuja.
Olen Jyväskylästä ja minulla oli lapsena hieno neljäntuulenlakki, minkä sain kummitädililtäni Lapin tuliaisena. Ei olisi tullut mieleenkään, että siinä olisi ollut jotain väärää pitää sitä lakkia. Kaikki sitä ihailivat. Positiivisen tunteen ja ihailun ko. kulttuuria kohtaan se loi ennemmin kuin että yksikään olisi sitä paheksunut.