Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä niitä kasvomaskeja saa ostettua? Ihan prismoista ja citareista vai?

Vierailija
02.08.2020 |

Täytyy varautua, jos tulee maskisuositus tännekin.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä kittarista. (Myös rasvatonta maitoa ja beta- kasetteja)

Tervetuloa.

Vierailija
22/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä osastolla niitä on kaupoissa myytävänä? Kysyin Prismassa ja kerääjämies ei tiennyt. Yritti soittaa, mutta kukaan ei vastannut.

Sama ongelma minulla. Citymarketissa on kyllä monia erilaisia käsidesipulloja keskellä käytävää myytävänä, mutta maskeja en ole nähnyt missään. En jaksanut pyöriä siellä marketissa kun niitä ei helposti löytynyt, vaan menin apteekkiin ja ostin 50 kpl pakkauksen, maksoi 69,95 euroa. Olivat ehkä kalliita, mutta minulla ei mennyt turhaa aikaa niiden etsimiseen Citymarketista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lammas ap on? Jonkun pitää suositella häntä käyttämään maskia ja vasta sitten laittaa sen naamalleen.

Ehkä ei ollut ollenkaan kyse tästä. Jos tulee maskisuositus, saattaa käydä niin, että joihinkin paikkoihin ei enää pääse ilman maskia. Siis joihinkin paikkoihin, kuten julkiseen liikenteeseen tai kauppohin voi tulla maskipakko, vaikka virallisesti on vain maskisuositus. Nyt ei ole maskien suhteen mitään suositusta, mutta silti Finnairilla on maskipakko. Jos joutuu kulkemaan julkisilla, käymään kaupassa tms, on hyvä varautua maskeilla, jotta pääsee kyytiin/asiakkaaksi. 

Vierailija
24/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kestomaskit on yhtä turhan kanssa.

Monella paperisella kertakäyttömaskilla on sama teho kuin kangasmaskilla eli suojaa lähinnä muita ihmisiä itseltä.

Vierailija
25/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän sitten kun niitä annetaan ilmaisiksi kansalaisille.

Miks niitä pitäisi antaa antaa ilmaiseksi? Ei sinun ole pakko mennä julkisiin kulkuneuvoihin tai sisätiloihin?

Olen eri henkilö, mutta kommentoin, että aika moni on töissä julkisissa tiloissa ja joihin on pakko siksi mennä. Tästä syystä on ihan kohtuullista, että työnantaja maksaisi maskit, koska altistuminen johtuu suoraan työstä. Näitä paikkoja ovat esim. terveyskeskukset, peruskoulut, päiväkodit, vanhusten laitokset yms. kunnalliset palvelut.

Vierailija
26/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä maskipakko on tulossa?

Kahden viikon päästä. Koska kaikki koronassa tapahtuu aina kahden viikon päästä.

Vierailija
27/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ruokakaupan kassalla olen nähnyt. Minä tilasin kangasmaskeja jotka on mukavia pitää.

Vierailija
28/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen ruokakaupan kassalla olen nähnyt. Minä tilasin kangasmaskeja jotka on mukavia pitää.

Minä en ole huomannut kassalla missään. Eihän siihen kassalle paljon mitään mahdukaan karamellien ja tupakan joukkoon.

Vierailija
29/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hajuakaan millaisia maskeja edes hankkisi, ideahan kai on, että antaisivat suojaakin eivätkä olisi vain jokin lirupala naamalla.

??!

Vierailija
30/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Yksi riittää, sitä voi käyttää aina kun liikkuu. Ei siitä muuta hyötyä ole kuin että täyttää lain kirjaimen. Tasan en osta tukkupakkausta maskeja ja vaihda tunnin välein. Sehän mahsaa 300€ kuukausitasolla.

Vierailija
31/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Yksi riittää, sitä voi käyttää aina kun liikkuu. Ei siitä muuta hyötyä ole kuin että täyttää lain kirjaimen. Tasan en osta tukkupakkausta maskeja ja vaihda tunnin välein. Sehän mahsaa 300€ kuukausitasolla.

Yksi riittää? Yhtälailla sitä kestomaskia pitää vaihtaa usein ja pestä joka käytön jälkeen 90 asteessa.

Vierailija
32/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikissa isoissa kaupoissa olen nähnyt kasvomaskeja, mutta ne suojaavat vain muita, ei itseä. harvemmissa kaupoissa olen nähnyt myös suojaimia 8ne siis suojaavat myös käyttäjäänsä). en viitsi tuhlata rahaa kasvomaskeihin, etenkin kun ovat kiinnassa tehtyjä, käytän sitten kaulahuivia, jos tulee pakko ja jos en ehdi saada henkilösuojainmaskeja.

Vierailija
33/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hajuakaan millaisia maskeja edes hankkisi, ideahan kai on, että antaisivat suojaakin eivätkä olisi vain jokin lirupala naamalla.

??!

Useita eri maskeja kokeilleena suosittelen parhaaksi osoittautunutta:

Ohuesta 3-kertaisesta polyesterikankaasta valmistettua kangasmaskia, jossa on joko kuminauhat korvan taakse tai narut. Parhaassa mallidsa on vielä kankaiden välissä ns aukko eli yksi sivu jätetty ompelematta niin, että jos haluaa, voi lisätä siihen jonkin extrasiodatusmateriaalin väliin.

Huonoin kangasmaski on ollut paksu puuvillakangas, jossa on kuminauha pään taakse, se on puristanut nenää. Kangas oli myös liian paksua ja haittasi hengittämistä.

Kertakäyttöiset tulevat epärealistisen kalliiksi, en suosittele. Suojaustehohan niillä on samaa luokkaa kangasmaskien kanssa, vaikka moni muuta luulee.

Ffp2 ja ffp3 suojaimet ovat toki suojaavampia, mutta törkeän kalliita ja niillä on vaikea hengittää. En suosittele.

Näillä ns kansanmaskeilla on tarkoitus estää omia pärskeitä leviämästä hengityksen mukana ilmaan. Kun kaikki käyttävät niitä, ilma on turvallisempaa kaikille ja virus ei leviä.

Lisäksi ne suojaavat myös käyttäjäänsä niin, että supdatravat väjintään osan viruksista pois, eli jäävät kankaaseen, kun muuten menisivät paljaalta naamalta hengitysteihin suoraan. On huomattu, että mitä pienemmän annoksen virusta saa, niin elimistö pystyy sitä paremmin torjumaan taudinaiheuttajan ja jos silti sairastuu, saa lievemmän taudin, eikä vakavinta versiota. Eli jo keväällä huomattiin, että altistuksen voimakkuus vaikuttaa taudin voimakkuuteen.

Vierailija
34/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee maskipakko, käykö huivi? Ihan turhaa maksaa jostain maskeista. Ovat niin typerän näköisiäkin. Ihan kuin käyttäjä haluaisi leikkiä kirurgia LOL

Ja siis en tee työmatkoja julkisilla.

Vierailija
35/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi riittää? Yhtälailla sitä kestomaskia pitää vaihtaa usein ja pestä joka käytön jälkeen 90 asteessa.

Kuka käy vahtimassa kuinka usein kansalaiset niitä pesee?

36/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen myös, että maskipakko on tulossa syksymmällä. Jos näin käy, toivoisin kyllä hallitukselta interventiota hintapolitiikkaan. Varsinkin kertakäyttömaskit tulevat tavalliselle ihmiselle saati koko perheelle aivan liian kalliiksi.

Vierailija
37/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käy vahtimassa kuinka usein kansalaiset niitä pesee?

Se ihan sama vartija, joka käy ihmisten kotona vahtimassa, etteivät he tahallaan hakkaa itseään polveen vasaralla tai viiltele itseään keittiöveitsillä.

Vierailija
38/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, käsinpesu kuumassa saippualla riittää, silitys vielä päälle. Itselläni on 4 kpl, ja vaihdan tarvittaessa. Ihan hengissä olen enkä ole koronaakaan saanut vaikka asuinmaassani oli välillä aika kuumottava tilanne.

Vierailija
39/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin Lidlistä.

Vierailija
40/86 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on marketista ja apteekista ostettavia kangasmaskeja (pestäviä) ja kertakäyttöisiä suusuojia apteekista kaupassa käyntiä varten. Siltä varalta kun alkaa näyttää, että tauti alkaa levitä (en asu pääkaupunkiseudulla). 

Medkit-nimisestä yrityksestä olen tilannut netin kautta hengityssuojaimia ffp2 ja ffp3 hengitysventtiilillä esim. pidempiä bussi- ja junamatkoja varten, jos tulee tarvetta.

Muutaman kerran olen bussissa istunut useamman tunnin venäläisten ympäröimänä. Niin olin tyytyväinen, että tuli otettua matkaan. Vaikka silloin sanottiin, ettei tautia ole Suomessa. Helsinki kuhisi silloin kesäkuussa turisteja, kuhisemisella tarkoitan sitä, että oletin, ettei täällä olisi ollut esimerkiks venäläisiä tai italialaisia, mutta kyllä niitä on varmaan ollut sitten koko kesän ajan. Ahdistavaa niille, jotka joutuvat siellä päivittäin matkustamaan joukkoliikenteessä, samoin ne kuskit säälittää. Ei taida olla vielä heillä suojaimia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän