Outo haluni tiputtaa jotakin korkealta
Aluksi tässä näin voin kertoa, että itselläni ei ole korkeanpaikan kammoa. Korkeat paikat on mulle ok juttu ja tunnen oloni turvalliseksi.
Tosiaan olen nyt noin vuoden tarkkaillut outoa mielihaluani, joka on esim. oman puhelimen tiputtaminen korkealta paikalta (esim. sillat, rappukäytävän kaiteet ja laivankannet). Eli kyse ei ole siitä, kuinka haluan vain tiputtaa pikkukiven veteen ja kuunnella, kun se uppoaa. Haluan nimenomaan tiputtaa jotain, jolla on arvoa minulle. Yleensä se on taskussani tai pahimmassa tapauksessa kädessäni oleva puhelin. En ole varma, mistä tämä johtuu, mutta uskon sen olevan melko yleistä. Ehkä pelkään, että vahingossa pudotan puhelimeni sinne.
En nyt onneksi ainakaan tähän mennessä ole vielä tiputtanut mitään, mutta yritän välttää paikkojani, joissa aivoni vain yksinkertaisesti käskevät minua tiputtamaan jotakin tai jopa hyppäämään... En siis ole itsetuhoinen. Olen lukenut tuosta halusta hypätä, mutta se on minulle harvinaisempaa eikä kovin kuvastanut minun "ongelmaa".
Tosiaan uskon, että varmasti monella muulla voi olla samankaltainen mielihalu, joten kysyn vähän että, onko tälle nimeä. Koska minua kiinnostaisi. Olisi myös mielenkiinoista lukea muiden samankaltaisia kokemuksia, joten niitä voi jättää tähän kanssa. Kiitos!
Kommentit (7)
Kuuntele Björkin biisi Hyperballad, kertoo susta 😊
Itse ainakin pelkään, että tiputan jostain itselle tärkeää (esim. auton yms. avaimet matkalla) jonnekin josta en saa niitä pois. Tuota mieleni ei ole kuitenkaan käsitellyt halulla tiputtaa niitä esim. Sillalta järveen/jokeen.
Itsellä tulee kuitenkin välillä halu/fantasia esim ajaa täysillä moottoritien kaiteeseen, kalliioon ja muita IM fantasioita. Kaverini sanoi, että tuo on ihan normaalia fantasiointia. Tietääpähän että täältä pääse tarvittaessa pois.
Seuraavaa tulee mieleen, pelkäät niin paljon putoamista itseasiassa tai otteen menettämistä elämässä että käsittelet sitä pudottelemalla itsellesi tärkeitä asioita tai ainakin kuvittelemalla pudottavasi niitä.
Luulisin siis että pelkäät hallinnan menetystä ja otteen menettämistä elämässä ja harjoittelet sen hallitsemista tekemällä sitä aktiivisesti itse.
Jossain tiede julkaisussa oli joskus aiheesta artikkeli.
Muistan koska ajattelen itsekin joskus miltähän tuntuisi... - ajatuksia.
Kuitenkin, artikkelin mukaan nämä ajatukset tarkoittavat että en koskaan moista tekisi. Ne ovat aivan normaaleja.