Ruokaa luonnon antimista, sain ruokalaskua 70% pienemmäksi
Kommentit (9)
Mikä on ruokalasku? Minä maksan ruuat kaupan kassalla, en laskulla.
Vierailija kirjoitti:
Marjoja ja sieniä ja tölkkejä
Tölkeistä saa toki rautaa mutta maistuvat pirun pahalta
Mitä sinä oikein keräät? Vai metsästätkö? Itse hortoilen koko kesän ja nyt marjastan ja sienestän, mutta ei ne mitenkään merkittävää säästöä tuo.
Ei mullekaan marjastaminen säästöä tuo. Jos ei ole itse poimittuja en myöskään sitten osta marjoja. Sienistä en voi syödä kun kantarellejä joten niitäkään ei tule ostettua.
Mua kiinnostaisi, että mitä sit oot syönyt aiemmin jos nyt syöt 70 prosenttisesti sieniä ja marjoja jne?
En nyt ihan usko tätä juttua, tuo vaatisi jo omistautumista.
Jos on viljelymahdollisuus, niin helposti säästää ruuassa. Metsästäjät ja kalastajat säästävät pitkän pennin.
Pelkästään marjastamalla, sienestämällä ja villivihanneksia keräämällä en usko, että ruokamenot voivat pienentyä 70%. Tietysti riippuu siitä, kuinka kalliita vihanneksia ja marjoja on aikaisemmin kaupasta ostanut ja kuinka iso niiden osuus on ruokakorista ollut. Jos on ostanut kaupan pakastettuja lakkoja ja karpaloita. tuoksuvalmuskaa, osterivinokasta ja kuivattuja herkkutatteja päivittäin, voi 70% säästä olla mahdollinen.
Itse marjastan, sienestän ja kerään villiyrttejä, joita myös hieman kuivaan tai pakastan talven varalle.
Näin on, kalat ja riista varsinkin pienentää kauppalaskua.
Vähemmän tarvitsee ostaa, kun on oma kasvimaa. Luonnontuotteitahan sielläkin kasvaa. Oikeasti marjat, sienet ja yrtit tuovat ruokiin enemmän laatua kuin määrää, eli eivät kovin paljon ruokalaskuun vaikuta. Eniten vaikuttavat riista ( kulut ovat harrastuskuluja) ja kala sekä oman maan perunat ja juurekset.
Marjoja ja sieniä ja tölkkejä