Voisitko luovuttaa munuaisen tuntemattomalle henkilölle?
Nykyään tällainen on mahdollista, että munuaisen voi luovuttaa omasta tahdostaan tuntemattomalle henkilölle anonyymisti. Olisitko sinä valmis tällaiseen? Miksi/Mikset? (Jos nyt mitään fyysisiä kriteerejä, kuten sairauksia ei oteta huomioon)
Itse en ehkä olisi valmis luovuttamaan munuaistani, jos se estäisi verenluovutuksen pysyvästi / siinä olisi riski pysyville haitoille.
Kommentit (10)
Verta voisin luovuttaa, en muuta. Tarvin kaikkia elimiäni,e i ole ylimääräisiä. Vertakaan en ole vielä kyllä koskaan luovuttanut
Luulen että tarvitsen molemmat munuaiseni itse, koska ne eivät nytkään toimi niin hyvin kuin pitäisi.
Kyllä siitä jotakin oleellista hyötyä suoraan itselle tai läheiselle pitäisi olla, että tuntemattomalle luovuttaisin munuaisen. Kuitenkin suurehko leikkaus, johon aina voi liittyä komplikaatioita ja pysyvää haittaakin.
Spermaa voisin luovutaa, mutta vain vaimolle luontaisella tavalla...jos olisi vaimo
En olisi. Ei se riskitöntä olisi, enkä olisi valmis riskeeraamaan kenenkään tuntemattoman vuoksi.
No tottakai, jos joku
evoluutiobiologi on kjerran on sanonut että ihminen pärjää yhdelläkin munuaisella ja kaksi munuaista on oikeastaan suunnitteluvirhe ihmisessä
Pidän munuaiseni tallessa sen varalta, että oma lapsi tarvitsee sitä.
En ottaisi tuntemattoman takia riskiä, jos vaikka se ainokainen mununaiseni sitten prakais.
En, koska en haluaisi ottaa riski, että joku "tärkeämpi" ihminen saattaisi sitä myöhemmin tarvita.
Ei ole kuin yksi jäljellä, joten en missään nimessä.