Pitääkö vanhemman järjestää kouluikäiselle ohjelmaa?
Meillä on miehen kanssa kotona erimielisyys siitä, minkä verran 7-9-vuotiaille lapsillemme pitää järjestää kesän aikana tekemistä. Mies on sitä mieltä, että lapset viihdyttäköön itse itseään tai menköön kavereiden kanssa - minullekin tämä aika pitkälle sopisi jos se toimisi, mutta tosiasia on että kumpikaan ei osaa vielä itsenäisesti ylläpitää kaverisuhteita kesäloman aikana ja itsekseen viihtyminen tarkoittaa loputonta ruutuajan ronkumista, tolkutonta sotkemista, älytöntä riekkumista ja varsin runsasta (fyysiseksikin äityvää) riitelyä. Joten minä yritän päivittäin järjestää, että käytäisiin pyöräilemässä, puistossa, poimimassa piirakkamarjat, kävelyllä, eläinpuistossa, rannalla, retkellä, pihahommissa tms. Tai autan lapsia siinä että saavat kaveritreffit sovittua kun omatoimisesti se ei vielä toteudu (ja huonosti muutenkaan, kaikki kaverit tuntuu olevan reissussa). Siis jotain joka päivä mutta ei aamusta iltaan aikuisen johdolla. Toki lapsille jää myös paljon aikaa jolle joutuvat itse keksimään tekemisensä, mutta se sujuu rauhallisemmin kun homma ei ole pelkkää lasten omaehtoista sisällä vanumista.
Nyt sitten ongelma on se, että miehen mielestä lapset ovat levottomia/riitaisia koska heidät on totutettu siihen että aina on jotain ohjelmaa. Ja minä ärsyynnyn kun kaikki lasten kanssa tekeminen on minun vastuullani, mies istuu kotona puhelin kädessä viettämässä omaa aikaa ja on itsestään selvää, että jos lapsi haluaa rullaluistelemaan (tai mitä tahansa), se olen minä joka lähtee kaveriksi.
Eli kysymys on: olenko hemmottellut lapset pilalle kun tarjoan heille aikuisen aikaa ja yhteistä tekemistä päivittäin? Vai näinkö sen kuuluukin mennä, mutta mies vain jättää sen yksin minun vastuulleni?
Kommentit (15)
No osaako ne lapset tehdä muuta kuin kulkea aikuisen perässä ja tapella? Voisi olla aika oppia.
Jätä sun tyhmä, laiska, itsekäs mies, joka ei tiedä lasten kasvattamisesta mitään, niin ne lapsetkin rauhottuu.
Meillä lapsi alkoi itse sopimaan kaveritapaamisia kesällä ennen tokaluokkkaa. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vanhempien keksiä ohjelmaa ajankuluksi. Useita kavereita on kahden kilometrin säteellä, puhelimen kanssa ovat tapaamisia sopineet. Sisäleikit ei ole tämän jälkeen kiinnostaneet, ulkona ovat kesällä suurimman osan aikaa, illalla saa pelata.
Vierailija kirjoitti:
Kerhot ja leirit
Heinäkuussa? Ettei vaan vanhemmat itse joudu tekemään lastensa kanssa mitään edes lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhot ja leirit
Heinäkuussa? Ettei vaan vanhemmat itse joudu tekemään lastensa kanssa mitään edes lomalla?
Kyllä niitä on heinäkuussakin.
Kesäloma on 2,5 kuukautta. Kyllä siinä vanhempikin töitä paiskii vaikka lapsi tai lapset olisi jonkun tunnin leirillä tms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi alkoi itse sopimaan kaveritapaamisia kesällä ennen tokaluokkkaa. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vanhempien keksiä ohjelmaa ajankuluksi. Useita kavereita on kahden kilometrin säteellä, puhelimen kanssa ovat tapaamisia sopineet. Sisäleikit ei ole tämän jälkeen kiinnostaneet, ulkona ovat kesällä suurimman osan aikaa, illalla saa pelata.
Se varmaan auttaakin tosi paljon aloittajaa että teidän lapsi toimi noin 👍 Ap kuitenkin sanoi että hänen lapsensa eivät osaa vielä sopia näitä itsenäisesti ja kaveritkin on huonosti paikalla.
Hyvä että autat kaverikuvioissa! Vanhempien kanssa vietetty aika kuuluu koululaisenkin elämään, mutta kaverisuhteet siihen rinnalle.
Eikö siinä ole jo ohjelmaa, kun ottaa lapset mukaan kotitöihin? Hommat hoituvat porukalla nopeammin ja jää sitten enemmän yhteistä aikaa puuhata jotain kivaa. Bonuksena lapset oppivat pesemään pyykkiä, siivoamaan ja laittamaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhot ja leirit
Kesäloma on 2,5 kuukautta. Kyllä siinä vanhempikin töitä paiskii vaikka lapsi tai lapset olisi jonkun tunnin leirillä tms.
Harvalla paikkakunnalla on heinäkuussa. Vanhempi tuskin on lomalla sitä 2,5 kuukautta, että jos se lapsi pärjäilee leirillä/yksin 1,5kk niin ei liene kohtuutonta odottaa että vanhempi lomallaan pari tuntia päivästä lohkaisisi lapsille?
Tai ilmeisesti koko homman voi joidenkin mielestä ulkoistaa päivökotiin, kouluille, leireille ja harrastuksille.
No kyllä tuon ikäiset vielä aikuisten järkkäämää ohjelmaa tarvitsevat, koska eivät voi ihan joka paikkaan itsekseenkään vielä mennä ja kulkea. Alle 10 vee ei saa yleensä olla ilman vanhempaa esim huvittelupaikoissa.
Ja ihan yksinkertaisesti, pitäähän vanhempien viettää aikaa lastensa kanssa. Ei nyt aamusta iltaan enää tuossa iässä, mutta jotain yhteistä tekemistä pitää olla.
Mies on vain huono vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerhot ja leirit
Harvalla paikkakunnalla on heinäkuussa. Vanhempi tuskin on lomalla sitä 2,5 kuukautta, että jos se lapsi pärjäilee leirillä/yksin 1,5kk niin ei liene kohtuutonta odottaa että vanhempi lomallaan pari tuntia päivästä lohkaisisi lapsille?
Tai ilmeisesti koko homman voi joidenkin mielestä ulkoistaa päivökotiin, kouluille, leireille ja harrastuksille.
Mitä sinä sössötät?
Ja vaikka vanhemmat olisi eri aikaan lomalla, sumplisi työnsä kotoa käsin jne, kesässä on iso urakka.
Itse teen kotitoimistossa töitä ja kyllä ne leiritunnit on tarpeen, että saan edes muutaman tunnin tehdä keskittyneesti töitä ihan päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä ole jo ohjelmaa, kun ottaa lapset mukaan kotitöihin? Hommat hoituvat porukalla nopeammin ja jää sitten enemmän yhteistä aikaa puuhata jotain kivaa. Bonuksena lapset oppivat pesemään pyykkiä, siivoamaan ja laittamaan ruokaa.
Aloituksen pointti taisi olla pitääkö/saako/kuuluuko niiden kouluikäisten kanssa tehdä jotain kivaa, vai kuuluuko tuon ikäisten touhuta ilman vanhempia. Ei ajan riittävyys.
"Mitä teitte kesällä perheen kanssa?"
"Viikattiin pyykkiä ja imuroitiin."
En ole järjestänyt lapsilleni ohjelmaa ja hyvin he ovat keksineet sitä itse ilman beibisittaamistakin. Ap voisi nyt hieman antaa lasten opetella edes järjestämään itse ohjelmaa itselleen ja miettimään päiviinsä rytmiä. Voitte tehdä vaikka yhteisen suunnitelman joka ilta seuraavaksi päiväksi. Siitä se lähtee liikkeelle, pikkuhiljaa. Lapsille riittää työssä käyvän aikuisen kanssa olemiseksi hyvin iltatohinatkin, eli ruokaa voi laittaa yhdessä, miettiä tulevat ruuatkin valmiiksi toiveiden perusteella, syönti ja jutustelu, yhteinen pyöräily, kävely tai ihan mikä vain jne. Siinä se, lapset ovat siinä oikein hyviä, kun heille antaa mahdollisuuden. Jos ei anna, niin turha valittaa. Itselläni on kolme lasta.
Oho, tästähän syntyi keskustelua, hienoa!
Olemme siis koko perhe lomalla nyt, alkukesästä lapset olivat kerhotoiminnassa. Heinäkuussa täällä ei käsittääkseni ole mitään, ehkä jotain harrastusseurojen ja partion leirejä mutta ei mitään kaikille avoimia, niitä on vain juhannukseem asti ja ensi viikosta alkaen.
Viestiin 14, että ei se meidän "ohjelmakaan" mitään ihmeellistä aina ole, vaikka se pyöräily tai kävely tai kaupassa käynti porukalla, mutta sekin on miehen mielestä tarpeetonta. En voi olla miettimättä mitenkähän hyvin tuo tuntee lapsensa viiden vuoden päästä kun eivät tee mitään yhdessä.
Ap.
Sinä olet oikeassa, miehesi väärässä.