Äippyli

Ystäväni on saamassa yksin lapsen ja hänellä on heikot verkostot ja mielenterveyden haasteita. Itsellänikin on lapsia joten mahdollisuudet auttaa ovat rajalliset. Mutta miten voisin parhaiten tukea häntä? Toki aion kysellä asiaa myös häneltä, mutta kertokaa te muut yh:t mitä olisitte kaivanneet raskaus-, vauva- ja pikkulapsiaikana. Paikkaa johon saa aina tulla kylään? Jotakuta joka tuo ruokaa tai tulee siivoamaan? Sitä että joku kyselee miten jaksat ja mitä lapselle kuuluu? Muuta, mitä..?

Kommentit (12)

Äippyli

Mietin myös että yrittäisin tarjota jotain säännöllistä. Esim että kerran kuussa voin luvata aina auttaa edes jotenkin. Kuvittelisin että tuollainen voisi olla hyvä henkireikä, että saa ainakin jonkun oman hetken säännöllisesti. Ap

Vierailija

Minä olin hyvin yksinäinen raskausaikana ja vauvan ekana vuonna. Eniten olisin kaivannut fyysistä seuraa ja sitä, että joku olisi aidosti kiinnostunut minusta, voinnistani ja vauvastani. Haaveilin siitä, että olisi joku, joka istuisi kanssani rauhassa sohvalla ja haluaisi tunnustella vauvan liikkeitä oikein ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yh-lla on rankkaa. Jos asutte lähekkäin voisit ehkä ”vahtia” vauvaa/taaperoa esim hiekkalaatikolla että äiti voi käydä yksin esim ruokakaupassa. Muistan kuinka se tuntui juhlalta koska eniten kaipasin omaa aikaa edes hetkeksi. Siivoominen yms hoitui hyvin omin voimin.

Vierailija

Itse kaipasin henkilöä joka rehellisesti olisi peilannut tekemisiäni. En saanut mistään kritiikkiä tai vahvistusta telemisilleni tai päätöksilleni. En tarkoita koko ajan, mutta joskus. Vierahkot ihmiset ovat niin varovaisia, ja kritisoivat takanapäin. Hymistelevät edessä.

Vierailija

Yksi ihanuus oli, jos pääsi valmiiseen pöytään. Tai joku pyysi piknikille, johon minun ei tarvinut kuin mennä. Siitä tuli kyllä paineita vastapalvelukselle, mutta kerralla teki ruokaa isommalle joukolle, kuin pienelle, eli vastapalvelus oli helppo.

Äippyli

Vierailija kirjoitti:
Itse kaipasin henkilöä joka rehellisesti olisi peilannut tekemisiäni. En saanut mistään kritiikkiä tai vahvistusta telemisilleni tai päätöksilleni. En tarkoita koko ajan, mutta joskus. Vierahkot ihmiset ovat niin varovaisia, ja kritisoivat takanapäin. Hymistelevät edessä.

Tätä minäkin mietin! Mutta pelkäisin kyllä että pilaisin välit ottamalla kantaa hänen äitiyteensä. Sitten en ainakaan voisi olla avuksi.

Vierailija

Olisiko mahdollista, että jatkaisit ystävänä kuten nytkin? Ystäväsi varmasti tuo sitten aikanaan esille mihin tarvitsee apua jne. ja voitko sitten auttaa vai kysyykö ystäväsi joltain muulta apua. Henkinen tuki ja keskusteluapu ei ole toisen äitiyteen puuttumista, jos ystäväsi haluaa pohtia valintojaan sinun kanssa. Harva ihminen haluaa mitään säälipaapomista ja pyytämätöntä apua/tukea.

Äippyli

Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista, että jatkaisit ystävänä kuten nytkin? Ystäväsi varmasti tuo sitten aikanaan esille mihin tarvitsee apua jne. ja voitko sitten auttaa vai kysyykö ystäväsi joltain muulta apua. Henkinen tuki ja keskusteluapu ei ole toisen äitiyteen puuttumista, jos ystäväsi haluaa pohtia valintojaan sinun kanssa. Harva ihminen haluaa mitään säälipaapomista ja pyytämätöntä apua/tukea.

Tuli vähän paha mieli kommentistasi. Eikö ole kiva että miettii miten voisi auttaa ystävää? Hän on siis jo etukäteen sanonut että toivoo apua, ehkä sen olisin voinut lisätä.

Vierailija

Ehkä voit päästää äidin joskus yksin kauppaan/ostoksille. Tai kampaajalle, lääkäriin tms. Eli vahdit pikkuista vähän aikaa. Hyvä ystävä on varmasti kullanarvoinen.

Vierailija

Jos hän on sanonut tarvitsevansa apua, niin sitä pitäisi olla tarjolla yhteiskunnan taholta. Kotipalvelua tms.että pääsee vähän huohahtamaan, tai hoitamaan asioita yksin. Tuki perheitä yms. Ehkä niihin on jonoa, mutta sieltä se apu ja ystävät jää ystäviksi. Se ei tarkoita, etteikö voisi auttaa pyydettäessä tai keksiä itse miten helpottaa toisen oloa. Eli voi olla tukiverkostossa ystävänä ja joku muu varsinaisena apuna.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat