”Skaala liikkuu kopiopaperinvalkoisen, hiekanbeigen ja lämpimän sementinharmaan välillä”. Suomisisustuksen suurimpia trendejä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006588601.html
”Joku uskalsi revitellä kirkkaankeltaisella.”
Voi plääh ja tylsyys. Tätähän kyllä joka ikinen sisustusblogikin nyt kuvastaa. No, onneksi omaan kotiin voi laittaa mitä tykkää ja maalia+tapettia myydään jos jonkinlaista. Mutta onko noi messutalot aina oltava samanlaisia sisustukseltaan?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Harmonia kirjoitti:
Minusta valkoinen, harmaa ja beige ovat rauhoittavia värejä. En halua kotini olevan kuin Tikkurilan värikartta. Jos haluan väriä, sitä saa matoilla, verhoilla ja huonekaluilla.
Moni on kanssani samaa mieltä. Muutenhan tehtäsiiin erilaisia asuntoja.
Väriä saa kotiinsa tosiaan muullakin tavoin kuin seinäpintojen väritystä vaihtamalla.
Vaikka kodissa olisi värejä, ei lopputuloksen tarvitse olla kirjava eikä räikeä.
Moni on minunkin kanssani samaa mieltä.
Just tuollaisia kohteita olisi kiva nähdä, missä on käytetty värejä muissakin kohdin kuin sohvatyynyissä ja silti pidetty kokonaisuus rauhallisena ja ei-retrona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule koskaan ymmärtämään, miksi näin harmaassa ja ajoittain masentavassakin maassa ihmiset eivät halua edes sisustaa värikkäästi.
Täällä pelätään persoonallisuutta ja uskotaan, että vaisut värit ovat tyylikkäitä.
Tokihan ne sitä voivat ollakin mutta peruspirkon ja -petterin Ikea-kalusteista koottu koti ei muutu valjuista väreistä yhtään hienommaksi.
Samoja värejä myy myös design-putiikit, joten en sinuna kauheasti pätisi.
Design-putiikeissakin on värikkäitä tuotteita - ei tosin Suomessa, missä putiikkeihin otetaan myyntiin skandinaaveille mieluisia ja parhaiten kaupaksi käyviä neutraalin värisiä tuotteita. Se on ihan ok mutta yritä nyt ymmärtää, että muunkinlaista designia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Räväkkää on kirjoitti:
Onko ihminen, joka sisustaa räväköillä väreillä muutenkin räväkkä persoona?
En minä ainakaan. Hiljainen ja aika syrjäänvetäytyvä. Pukeudunkin tosi mitäänsanomattomasti etten liikaa kiinnittäisi huomiota :D
Haluat kuitenkin sisustaa voimakkailla väreillä? Mikäpä sinua estää?
Mun kotia on monet sanoneet mauttomaksi, koska siellä on niin paljon värejä ja eri tyylejäkin sotkettu. No, ei se mua haittaa, koska itse siitä tykkään. Onneksi saa jokainen sisustaa miten tykkää. Mun kodin pitää olla sellainen, että joka "nurkan takana" on jotain mielenkiintoista; tauluja, viherkasveja, patsaita, valaisimia, itämaisia mattoja, värikkäitä räsymattoja...mitään kovin kirkkaita värejä sen suosi, mutta löytyy kyllä kaikki värit. Piha on samaa sarjaa ja mun vaatteet kans.
Räväkkää on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räväkkää on kirjoitti:
Onko ihminen, joka sisustaa räväköillä väreillä muutenkin räväkkä persoona?
En minä ainakaan. Hiljainen ja aika syrjäänvetäytyvä. Pukeudunkin tosi mitäänsanomattomasti etten liikaa kiinnittäisi huomiota :D
Haluat kuitenkin sisustaa voimakkailla väreillä? Mikäpä sinua estää?
?
Niinhän minä sisustankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- ja 80-lukujen värikylläisyys seinissä, huonekaluissa yms riittää mulle. Nyt kotona valkoista mustaa harmaata ja vaaleata puuta.
Sama. Katselin lapsuuteni retrovärejä ja pierunkirjavia ”rohkeita ja räväköitä” elukkakuoseja. Mulle riitti. Vieläkin lähentelen psykoosia jos jossakin törmään.
Breaking news: Turvallisten neutraalien ja pierunkirjavien retrovärien lisäksi on olemassa muitakin väriratkaisuja.
Laitapas kuvalinkki johonkin värikkääseen, mutta neutraaliin sisustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule koskaan ymmärtämään, miksi näin harmaassa ja ajoittain masentavassakin maassa ihmiset eivät halua edes sisustaa värikkäästi.
Täällä pelätään persoonallisuutta ja uskotaan, että vaisut värit ovat tyylikkäitä.
Tokihan ne sitä voivat ollakin mutta peruspirkon ja -petterin Ikea-kalusteista koottu koti ei muutu valjuista väreistä yhtään hienommaksi.
Design-putiikeissakin on värikkäitä tuotteita - ei tosin Suomessa, missä putiikkeihin otetaan myyntiin skandinaaveille mieluisia ja parhaiten kaupaksi käyviä neutraalin värisiä tuotteita. Se on ihan ok mutta yritä nyt ymmärtää, että muunkinlaista designia on olemassa.
Väitinkö jotain muuta?
Me remontointiin silloin kun kaiken piti olla kokovalkoista, tehtiin oman maun mukaan ja meillä onkin paljon harmaata ja vaaleaa puuta... Mikäs nyt onkaan muodissa?
Risto Rohkea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin sopii oikein hyvin.
Vaatteissakin suosin tuollaisia neutraaleja värejä. En vaan halua mitään värikästä.
Kyse on paremminkin siitä, etteivät ihmiset uskalla käyttää sellaista värimaailmaa, mihin he oikeasti tuntevat vetoa.
Näin tulisi paremmin myös sinun kaltaisten ihmisten maku esiin paremminkin oikeana makuna eikä vain turvallisena ratkaisuna, jota on jokaisella.
Miten niin eivät uskalla? Kyllä minä uskaltaisin maalata seinäni vaikka myrkynvihreällä, jos haluaisin. Tämä on minun kotini ja täällä käy harvoin vieraita. En vain halua.
Sinulta näkyy menneen edellisen viestini pointti ohi.
Kertaanpa sen vielä: Toivon, että ihmiset uskaltaisivat noudattaa omaa makuaan, olipa se sitten mitä väriä tahansa.
Olisi mukavaa nähdä enemmän värejä sisustuksessa. Myynnissä ja esillä saisi olla muitakin kuin neutraaleja värivaihtoehtoja.
Ääripäät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- ja 80-lukujen värikylläisyys seinissä, huonekaluissa yms riittää mulle. Nyt kotona valkoista mustaa harmaata ja vaaleata puuta.
Sama. Katselin lapsuuteni retrovärejä ja pierunkirjavia ”rohkeita ja räväköitä” elukkakuoseja. Mulle riitti. Vieläkin lähentelen psykoosia jos jossakin törmään.
Breaking news: Turvallisten neutraalien ja pierunkirjavien retrovärien lisäksi on olemassa muitakin väriratkaisuja.
Laitapas kuvalinkki johonkin värikkääseen, mutta neutraaliin sisustukseen.
Värikäs ja värillinen ovat kaksi eri asiaa.
Vaikka sinulle on neutraalit värit mieluinen vaihtoehto, niin meille kaikille ei ole. Me kaikki emme tavoittele neutraalia kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmonia kirjoitti:
Minusta valkoinen, harmaa ja beige ovat rauhoittavia värejä. En halua kotini olevan kuin Tikkurilan värikartta. Jos haluan väriä, sitä saa matoilla, verhoilla ja huonekaluilla.
Moni on kanssani samaa mieltä. Muutenhan tehtäsiiin erilaisia asuntoja.
Väriä saa kotiinsa tosiaan muullakin tavoin kuin seinäpintojen väritystä vaihtamalla.
Vaikka kodissa olisi värejä, ei lopputuloksen tarvitse olla kirjava eikä räikeä.
Moni on minunkin kanssani samaa mieltä.
Just tuollaisia kohteita olisi kiva nähdä, missä on käytetty värejä muissakin kohdin kuin sohvatyynyissä ja silti pidetty kokonaisuus rauhallisena ja ei-retrona. Ap
Esim. koko seinän peittävä kirjahylly kirjoineen on aika värikäs, taulut seinillä tuo väriä (itse ihmettelen niitä, joilla ei ole yhtään mitään seinillä, tosi valjun näköistä), matot ja verhot tuovat kodikkuutta.Ja tietysti ne sohvatyynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Design ei tarkoita vain Artekin tuotteita.
Värikäs sisustaminen kannattaa jättää niille, joilla on värisilmää ja hyvää makua. Nämä tyypit saavat paljon paheksutusta Ikean sisustuksestakin maukkaita kokonaisuuksia. Suuri yleisö voisi vaan ajautua hirveään sekameteliin käyttämällä värjeä, jotka eivät soinnu toisiinsa. Vaalealla sisustavat ovat neutraain ystäviä tai sitten epävarmoja osaamisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Me remontointiin silloin kun kaiken piti olla kokovalkoista, tehtiin oman maun mukaan ja meillä onkin paljon harmaata ja vaaleaa puuta... Mikäs nyt onkaan muodissa?
Paperinvalkoinen, hiekanbeessi ja sementinharmaa, näemmä.
Eli hienosti vielä surffaat sisustusmuodin harjalla.
Ainoa mielenkiintoinen tuossa jutussa oli tuo Ikean ja Skanskan konsepti; helposti koottavia elementtejä, vähän niinkuin parakit, mutta hinta järkytti. Luulisi, että halvalla tehdyn saisi myytyäkin halvalla?
Vierailija kirjoitti:
Risto Rohkea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteissakin suosin tuollaisia neutraaleja värejä. En vaan halua mitään värikästä.
Kyse on paremminkin siitä, etteivät ihmiset uskalla käyttää sellaista värimaailmaa, mihin he oikeasti tuntevat vetoa.
Näin tulisi paremmin myös sinun kaltaisten ihmisten maku esiin paremminkin oikeana makuna eikä vain turvallisena ratkaisuna, jota on jokaisella.
Miten niin eivät uskalla? Kyllä minä uskaltaisin maalata seinäni vaikka myrkynvihreällä, jos haluaisin. Tämä on minun kotini ja täällä käy harvoin vieraita. En vain halua.
Olisi mukavaa nähdä enemmän värejä sisustuksessa. Myynnissä ja esillä saisi olla muitakin kuin neutraaleja värivaihtoehtoja.
Minusta on harmillista, ettei marketeista löydy muita kuin harmaita päiväpeittoja. Ei ole varaa ostaa mitään sisustusputiikki- tai mittatilaustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Värikäs sisustaminen kannattaa jättää niille, joilla on värisilmää ja hyvää makua. Nämä tyypit saavat paljon paheksutusta Ikean sisustuksestakin maukkaita kokonaisuuksia. Suuri yleisö voisi vaan ajautua hirveään sekameteliin käyttämällä värjeä, jotka eivät soinnu toisiinsa. Vaalealla sisustavat ovat neutraain ystäviä tai sitten epävarmoja osaamisestaan.
Sisustaminen kuuluu jokaiselle, sillä jokainen meistä asuu kodissaan.
En ymmärrä, miksi et sallisi ihmisten sisustaa oman makunsa mukaisesti, vaikka se sinun mielestäsi olisi värien sekameteliä. Sisusta sinä omalla tavallasi ja anna muiden tehdä omallaan.
Yksi viihtyy värittömyydessä, toinen värikkäämmässä.
Vierailija kirjoitti:
Risto Rohkea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta näkyy menneen edellisen viestini pointti ohi.
Kertaanpa sen vielä: Toivon, että ihmiset uskaltaisivat noudattaa omaa makuaan, olipa se sitten mitä väriä tahansa.
Mikä saa sinut uskomaan, että ihmisten maku olisi nykyistä värikkäämpi? Sekö, että sinä itse pidät sellaisesta? Myynnissä kyllä on värikkäitä maaleja, tapetteja ja huonekaluja. Etenkin, koska kiinalaiset pitävät kirkkaista väreistä sisustuksessa. Siksihän se liikkeen tarjoussohva usein on kirkkaan sininen, keltainen tai punainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risto Rohkea kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on harmillista, ettei marketeista löydy muita kuin harmaita päiväpeittoja. Ei ole varaa ostaa mitään sisustusputiikki- tai mittatilaustuotteita.
Onneksi on nettikauppoja. Sieltä vaan tutkimaan vaihtoehtoja ja etsimään omaan makuusi parhaiten sopivaa vaihtoehtoa!