Mitä kotitöitä miehesi tekee?
Osallistuuko miehenne teillä kotitöihin? Oletko piika, joka hoitaa pyykit, imuroinnin, ruoanlaiton, astiat jne? Itse olin edellisessä suhteessa tuollainen "piika", mutta nyt uudessa parisuhteessa hämmentää, kun ei itse tarvitsekaan tehdä kaikkea! Jos tulen töistä kotiin ja miehellä on ollut etä- tai vapaapäivä, niin joskus kirjaimellisesti kaikki on tehty, pois lukien ikkunoiden ja lattioiden pesu. Jopa kissojen hiekkalaatikot ja vessanpytty on puhdistettu. Hämmentävää aluksi, mutta ihanaa, kun siihen tottui. 🥰
Kommentit (34)
Samoja mitä minäkin, pyytämättä :)
Käytännössä mieheni tekee melkein kaikki muut hommat paitsi ruuanlaiton, joka on minun tehtäväni. Tiedän kyllä että olen saanut kultakimpaleen, ja arvostan hänen panostaan valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä mieheni tekee melkein kaikki muut hommat paitsi ruuanlaiton, joka on minun tehtäväni. Tiedän kyllä että olen saanut kultakimpaleen, ja arvostan hänen panostaan valtavasti.
Hienoa!
Huolehtii tiskit, imuroi (keskilattiat), käy kaupasta päivittäistavarat, leikkaa kesällä ruohon ja tekee talvella lumityöt. Muut hommat jää mulle. Muuten olis ok, mutta minä töissä, mies työttömänä kotona...
Pyykit, tiskit, imurointi yms. arkiset kotityöt menee aika tasan, se tekee joka ehtii.
Ikkunoiden ja lattioiden pesua ei ole tainnut mies koskaan tehdä, vastaavasti minun ei tarvitse koskaan putsata hajulukkoja eikä lattiakaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Huolehtii tiskit, imuroi (keskilattiat), käy kaupasta päivittäistavarat, leikkaa kesällä ruohon ja tekee talvella lumityöt. Muut hommat jää mulle. Muuten olis ok, mutta minä töissä, mies työttömänä kotona...
Keskilattiat?
Tekee ruokaa, käy kaupassa ja ajaa ruohon/lumet lingolla. Tyhjentää astianpesukoneesta aterimet. Pesee ikkunat. Laittaa pyykkinsä paikoilleen ja ronttaa kierrätykseen muovit, metallit, lasit ym.
Vierailija kirjoitti:
Pyykit, tiskit, imurointi yms. arkiset kotityöt menee aika tasan, se tekee joka ehtii.
Ikkunoiden ja lattioiden pesua ei ole tainnut mies koskaan tehdä, vastaavasti minun ei tarvitse koskaan putsata hajulukkoja eikä lattiakaivoja.
Mun mies ei ole eläessään edes pessyt vessaa saati sitten koskenut hajulukkoihin tai lattiakaivoihin. Kuulemma hienohipiää oksettaa moiset paskahommat. Sujuvasti paskoo kyllä rantuja pönttöön.
Hyvin harvoin laittaa astiat koneeseen tai tyhjentää pesukoneen. Ehkä kerran vuodessa pesee vessan.
Meillä mies tekee kaikki kotityöt, eli ruuat kolmesti päivässä (lapselle vielä erikseen), imuroi, täyttää ja tyhjää astianpesukoneen, pyyhkii pinnat ja tamppaa matot. Vaihtaa lakanat, pesee vessan, luuttuaa lattiat jne. Oikeastaan ainoa mitä minä teen on pyykinpesu, koska tykkään siitä.
N36/M49
Siivoaa, ja tekee sen niin koneellisestu kuin pystyy. On ostanut robotti-imurin joka myös moppaa, ikkunapesurin, höyryputsaimen... Pääasia tuntuu olevan, että on kaikki mahdolliset vehkeet. Juu, tulee kyllä siistiä, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskilattiat?
Niin. Sohvien, tuolien ja sänkyjen alustoihin ei ”ylety”, ja seinävieretkin jää aika vähälle huomiolle.
Itse olen mies ja teen lähes kaikkea prioriteettijärjestyksen yläpäästä. Eniten tietysti tiskikoneen täyttöä, tyhjennystä, kaupassakäyntiä (onko kotityö?), ruuanlaittoa, pyykinpesua, imurointia, vessanpesua. Kylppärin ja lattioiden pesua harvemmin, mutta niitäkin ehkä useammin kuin vaimo.
Ikkunoita en muista pesseeni. Raja taitaa mennä siinä :-) mutta vaimo tuntuu pitävän ikkunoiden pesemisestä. Ja lasten vaatteita en myöskään ole ostanut (rahoittanut toki). Olen lukenut täältä, että se on varsin inhottava kotityö, jonka moni mies tästä syystä sysää vaimolleen. Guilty as charged.
Arkisin tekee ruoat, käy aina kaupassa. Minä hoidan aina pyykit, lakanat, vessat. Muuten tehdään yhdessä, minä järjestelen paikkoja, mies tarttuu imuriin, minä pyyhin pölyt ja mies moppaa lattiat. Kummatkin tarttuu ruohonleikkurin ja lumikolaan. Lasten lääkärikäynti jne hoitaa se jonka työ antaa periksi.
Mulla on kanssa reipas mies. Se laittaa useammin ruokaa, mutta mä käyn kaupassa. Siivotaan molemmat, tiskataan ja pestään pyykkejä. Riippuu kummalla on enemmän energiaa.
Keväällä tekee polttopuut ja ottaa lapset töihin mukaan. Minä teen kaikki kotityöt ja pihahommat.
Siivotaan kerran viikkoon yhdessä (vessanpesu, imurointi + luuttuaminen, pölyjen pyyhintä, lakanoiden vaihto jne.)
Muut kotityöt menee aikalailla myös tasan, se tekee, joka ehtii. Ainoastaan pyykkihuolto on kokonaan mun vastuulla omasta tahdostani.
Onpas paljon unelmamiehiä mammoilla.
Vierailija kirjoitti:
Onpas paljon unelmamiehiä mammoilla.
En katselisi ilkeää tai alistavaa miestä tippaakaan.
Vie roskat, käy kaupassa, tekee ruuat, pyykkää, hoitaa lasta, hoitaa ne vähät miesten työt mitä kerrostalossa on.