Mitä esimiehenä tekisit tällaiselle alaiselle?
- Työntekijänä on keskivertoa tuottoisampi ja työn jälki on hyvää, mutta häntäkin parempaa tulosta tekeviä on noin 10-20% työntekijöistä eli ei ihan sitä ns. ylintä huippua ole kuitenkaan työpanoksen suhteen.
- Puhuu paljon pahaa muista ja myrkyttää muita työkavereita inhoamiaan henkilöitä vastaan.
- Heittäytyy hankalaksi niitä työkavereita kohtaan, jotka eivät ole samaa mieltä hänen kanssaan asioista ja/tai eivät tunnusta hänen paremmuuttaan ja/tai puuttuvat hänen tekemisiinsä, joissa puututtavaa välillä olisikin.
- Esimieheltä vaatii paljon huomiota, ottaa yhteyttä monta kertaa viikossa (välillä monta kertaa päivässä!) erilaisista asioita, jotka hänen mielestään ovat väärin ja puolustaa kiivaasti kantaansa. Tietää kuitenkin vain pienen osan asioista, joten usein hänen kantansa ei esimiehen kannalta katsoen ole oikea. Takertuu myös herkästi työkavereiden tekemisiin ja kantelee niistä ja pyytää puuttumaan niihin. Sanattomasti vaatii esimieheltä kiitosta "avustaan" ja on loukkaantunut, jos kiitosta ja erityisasemaa ei tule.
Kommentit (14)
Esimiehenä tuolainen peli pitäisi lopettaa ja nostaa kissa pöydälle
a) muista kantelu ei ole korrektia -> toistaa että asia ei hänelle kuulu eikä hän ole työnjohtaja
b) kiittäminen tasapuolisesti ei ketään sen enempää tai kiittäminen tiiminä
c) kiinnittää henkilön itsensä huomio omiin pahoihin puheisiinsa joka kerta. Aina kun sanoo jotain pahaa toisesta pyytää perustelmaan näkemystä ja astumaan kyseisen henkilön saappaisiin
d) kysyä onko henkilöllä niin paha olla että pitää muita musta maalata? mahdollisesti ohjata työterveyden pakeille
e) järjestää koko työyhteisölle tilaisuus jossa tätä asiaa puretaan rakentavasti
Keskustelu tulee pitää asiallisena.
Ilkeä alainen myrkyttää koko työyhteisön ja kiusattujen työntekijöiden työteho kärsii.
No ensinnä ottaisin selvää onko hänen puheissaan perää. Kuuntelisin mitä sanottavaa hänellä on ja sitten selittäisin miksi hän on väärässä.
Hän kuulostaa turhauruneelta.
Minä kuuntelisin häntä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 23:37"]
Itse käytin aikanaan sellaista tavoitekeskustelumallia, jossa kumpikin osapuoli täytti lomakkeen etukäteen; työntekijä arvioi kouluarvosanoin esimiehen ja esimies työntekijän. Sitten kohdat käytiin yhdessä läpi ja pohdittiin, miksi eri kohdissa on eri arvosanoja.
Näin keskustelu säilyi asiallisena.
[/quote]
Tää on ilmeisesti se saksalaisten tekemä malli, vai? Olen itse käyttänyt samaa ja todellakin tämä tapa pitää keskustelun nimenomaan asiakysymyksissä ilman että ne henkilöityvät. Henkilöityminen tapahtuu väistämättä, jos esimies ottaa työntekijän arkikielisesti ns. puhutteluun ja sen jälkeen tilannetta on todella vaikea selvittää. Suhtaudun aika varauksella henkilöstökonsulttien eteeni marssittamiin valmiisiin ongelmanratkaisusapluunoihin, mutta tuo mainittu todellakin toimii. Suosittelen ap:lle, mutta mikä hemmetti sen nimi oli??? Kuka muistaisi? Mulla on vain suomennettu versio wordina siitä ja sekin työpaikalla, ja nyt olen lomilla kotona. Haren, Hanen-jotakin ja toinen nimi perässä?
t. esimies myös
Tekisin selväksi, että muiden mustamaalaminen saa loppua.
heh, ap on Palsta Mamman pomo :=))
otan osaa
kuulostaa NARISTILTA työyhteisössä,antaisin kirjallisen huomautuksen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:27"]
heh, ap on Palsta Mamman pomo :=))
otan osaa
[/quote]
Ei ole mahdollista. Tämän palstan mukaan av-mammat eivät tee tavisduunareitten hommia, vaan ovat itse isoja pomoja jotka tienaavat tuhansia euroja kuussa ja saavat itse valita, käyvätkö työpaikalla vai eivät.... Sitten samaan hengenvetoon kysellään että jos lapsilisän maksupäivä on se-ja-se, niin onkohan raha tilillä heti kello 00.01
Kiinnittäisin tuohon käytökseen huomiota yksittäisissä tilanteissa. Kehottaisin keskittymään omaan tekemiseen, jos kantelee turhasta ja kysyisin, onko yhteyden ottaminen todellakin välttämätöntä pikkuasioiden tiimoilta. Tee selväksi, että sinulla on tärkeämpääkin tekemistä kuin kuunnella jatkuvaa valitusta. Hän on alainen ja tekee niin kuin on määrätty.
Savustat hänet vähitellen ulos. Näin meillä on tehty ihan vain sellaisillekin työntekijöille, jotka eivät pomoa ole miellyttäneet. Palkkaa uudet tulokkaat tarpeeksi nuoria ja kilttejä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 23:40"]
Ilkeä alainen myrkyttää koko työyhteisön ja kiusattujen työntekijöiden työteho kärsii.
[/quote]
Juuri näin. Meillä vastaavanlainen on esimies. Tässä onneksi sellainen tilanne, että työntekijästä pääsee aina helpommin eroon kuin kettumaisesta pomosta.
Itse käytin aikanaan sellaista tavoitekeskustelumallia, jossa kumpikin osapuoli täytti lomakkeen etukäteen; työntekijä arvioi kouluarvosanoin esimiehen ja esimies työntekijän. Sitten kohdat käytiin yhdessä läpi ja pohdittiin, miksi eri kohdissa on eri arvosanoja.
Näin keskustelu säilyi asiallisena.