IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.
Lähes kaikki näistä ovat bagatelleja. Ainoastaan tervellisen ruoan kohtuuton hinta on validi argumentti. Laihtumisvinkkejä kannattaa kysellä biokemisteiltä eikä lääkäreiltä, pt:ltä, vloggareilta tai muilta subjektiivista "tietoa" levittäviltä tahoilta. Biokemiassa on ihan selkeästi ilmaistu, että keho ei kuluta adipoosia, jos insuliinia eritetään haimasta samanaikaisesti. Kun antagonisti glukagonia eritetään, on laihtuminen fysiologisesti mahdollista.
Ennen olen tänne pitkiä viestejä pyytettömästi kirjoitellut insuliiniresistenssistä, metabolisesta oireyhymästä, pätkäpaastosta, ravintolisistä, rasvan tärkeydestä dieetissä, salilla käymisen jälkeen paastoamisen tärkeydestä ja muista laihtumisen kannalta oleellisista asioista, mutta ketään ei tunnu kiinnostavan alapeukuista päätellen. Haluan vieläkin auttaa, joten ehkä tällaiset lyhyemmät viestit toimivat siinä paremmin.
En kyllä saanut tästä viestistäsi juuri mitään tolkkua. Mitä siis haluat sanoa? Glukagonin on tarpeellinen, kuten myös insuliini. Kaikki häiriöt noiden kemiassa vaikuttaa elimistön toimintaan, mutta ennen kaikkea lihominen vaikuttaa noiden toimintaan. Insuliiniresistenssi ja 2. sokeritauti kehittyy jos elimet ovat kovilla liiallisen energian, sokerin ja rasvan vuoksi. Kannattaa pysyä hoikkana, niin ei tarvitse edes miettiä sokeriaineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöä itseään ei kiinnosta pitää itsestään huolta edes sen verran, että pysyisi normaalipainon/lievän ylipainon rajoissa, niin miksi julkisen terveydenhuollonkaan pitäisi kiinnostua lihavan terveysongelmista.
Miksi terveydenhoidossa annetaan apua tupakasta, nuuskasta, alkoholista ja huumeista eroon pääsemiseen? Niistähän pääsee helposti eroon, ei vain laita noista mitään ikinä elimistöönsä.
Tärkeä aihe, harmillisen pintapuolinen yhden mielipiteen artikkeli!
Lihavuus on valtava ongelma ja taustalla monissa sairauksissa.
Suurin osa lihavista tietää olevansa lihavia ja tietää, mistä se johtuu, ja mieluummin ei olisi lihava.
Kukaan ei olisi lihava, jos tämä ongelma ratkeaisi sillä, että lihaville ihmisille kerrottaisiin useammin tosiasia, jonka he jo tietävät.
Aiheesta pitää puhua, mutta olennaista on se, MITEN siitä puhutaan. Ihmisiä kunnioittavasti ja sen ymmärtäen, että epäterveellisen syömiskäyttäytymisen taustalla on joku syy, joka pitää ratkaista ensin. Aivan kuten vaikka alkoholisteillakin.
Kehopositiivisuuteen liittyen sanon vain, että kai te kaikki vastustajat ymmärrätte oikeasti sanovanne, että ihmisten ei tulisi rakastaa itseään niin kauan kuin he ovat lihavia. Siinähän se negatiivinen kehä on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nuo sun mainitsemat neuvot mt- ja paino-ongelmien hoitoon kertovat, ettet selvästikään tajua asiasta mitään. Terveisin edellinen
Seli seli. Tuntuu kuin lukisi alkoholistien käsikirjaa. Aina löytyy syy miksi juoda. Ja nyt näköjään aina löytyy syy miksi syödä.
Monella länsimaisella ihmisellä on myös suolistossaan candida albicansin liikakasvu. Ongelma, joka liittyy lihomisen noidankehään, mielitekoihin jne. Se pitää häätää, jos se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöä itseään ei kiinnosta pitää itsestään huolta edes sen verran, että pysyisi normaalipainon/lievän ylipainon rajoissa, niin miksi julkisen terveydenhuollonkaan pitäisi kiinnostua lihavan terveysongelmista.
Miksi terveydenhoidossa annetaan apua tupakasta, nuuskasta, alkoholista ja huumeista eroon pääsemiseen? Niistähän pääsee helposti eroon, ei vain laita noista mitään ikinä elimistöönsä.
Tietenkin haitta-aineista eroon pääseminen on yhteiskunnan kannalta arvokasta. Mutta kaikella rajansa.
Ei mielestäni alkon ylikäyttäjät ansaitse mitään maksan siirtoja tmv. Eikä narkkeja pidä hyysätä. Kaikki on omia valintoja. On oma valinta olla lihava/narkki/alkkis ja seuraukset pitää myös itse kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hektisen vuoden jälkeen huomasin keväällä yhtäkkiä että olin lihonut lähes 10 kiloa huomaamatta. Olen nyt laihtunut kesäkuun alusta lähtien jo 8 kg pelkästään sillä että olen laskenut kalorit 1000kcal/pvä ja rahaa on tosiaan mennyt paljon vähemmän kuin aiemmin, joten se siitä etteikö köyhä voi laihduttaa. Enkä tee mitään kevyttä toimistotyötä, mutta kyllä keho tottuu vähään energiamäärään. Jotenkin vaikea uskoa että jokaisella läskillä on joku harvinaistakin harvinaisempi endokrinologinen sairaus joka vaan estää laihtumisen. Suurimmalla osalla kyseessä on laiskuus ja itsekurin puute.
Ja tämä ”saan olla läski jos haluan” ei meidän yhteiskunnassa toimi. Me kaikki maksetaan kulut mitä ylipainosta aiheutuu, mieheni sisko on kirurgi ja hän kertoi kuinka hemmetin vaikeaa on nykyisin leikata lihavia ihmisiä kun välineet ei riitä ja kaiken rasvan seasta esimerkiksi vatsaonteloleikkaukset ovat todella haastavia. Puhumattakaan siitä että tutkitusti lihavilla on paljon enemmän komplikaatioita, jotka johtuvat nimenomaan siitä lihavuudesta.
Entäs tupakoitsijat ja alkoholistit?
Olen sitä mieltä että hekin ovat kuluerä yhteiskunnalle, samaten vaikkapa extreme-urheilijat. Sanoinko että hyväksyn jotenkin nämä? Minusta alkoholin ja tupakan hintaa saisi korottaa reilusti, tosin nikotiini on tutkitusti todella addiktoivaa ja alkoholismi on sairaus. Nämä kannattaa erottaa siitä lihavuudesta mitä suuri osa on, eli laiskuutta ja itsekurin puutetta. En kiellä etteikö pieni osa lihavista ihmisistä kärsi esimerkiksi syömishäiriöstä tai oikeista endokrinologisista sairauksista.
Minusta suurin osa lihavuudesta nimenomaan on itsekurin puutetta, joka ei kuitenkaan poissulje syömishäiriötä, päinvastoin. Sitähän se syömishäiriö nimenomaan on, ettei ihmisellä ole omaan syömiseensä kontrollia. Jostain syystä tästä "itsekurin puutteesta" on tullut kuitenkin verbaalinen lyömäase ymmärtämättömille idiooteille. Joo, ei ole itsekuria ei, sehän tässä on v*ttu ongelmakin. Luuletteko te älypäät oikeasti, ettei suurin osa ylipainoisista tajua tätä itse? Harmi vaan, kun sitä itsekuria ei myydä kaupan hyllyssä. "Hanki parempi itsekuri" on about yhtä viisas ja hyödyllinen neuvo kuin pelkkä "ole laiha". Jos ei tuon älykkäämpää antia ole niin ehkä voisi olla vain hiljaa. En minäkään huutele masentuneille, että ole nyt vaan onnellinen.
Ruoka ei kulkeudu kaupasta kotiisi eikä tunkeudu väkisin liiallisesti suuhusi. Osta vähemmän ja terveellisempää. Siinä mitään itsekurin kanssa ole tekemistä. 🙄
Riippuu todella paljon siitä, että missä kaupassa tekee tavallisesti ostoksensa. Suomen sisälläkin on eri maanosien välillä niin suuria eroja samojenkin ketjujen kauppojen tuotteissa, ettei aluksi edes ymmärtänyt asiaa.
Olin kerran Karjalassa ja pyörin kuin väkkärä kaupassa koska en löytänyt sieltä hedelmien ja maitorahkaa lisäksi mitään muuta sopivaa välipalasyötävää. Hedelmien ja vihannesten vähäinen määräkin kiinnitti huomiota.
Kaupoissa myydään mitä ihmiset ostaa. Voit olla varma, ettei kauppias ota hyllyille pullaa ja keksejä menemään vanhaksi, jos ne ei myy ja jos asiakkaat eivät osta hedelmiä ja vihanneksia ei se kauppias ota niitäkään mätänemään myymättöminä hyllyille.
Vierailija kirjoitti:
Jos edes pk-seudulla ei ole ateriapalvelua ravinnerikkaalle terveelliselle ruualle niin miten muu Suomi? Tuskin kovin kattavaa verkostoa.
Kun käyn autolla ostamassa terveellistä valmista ruokaa, menee matkoihin noin 20 min per suunta, parkkimaksu jne.
Kun tilaan kotiin vegaanin vitamiinipommiaamiaisen, itse aamiainen maksaa 20 e ja kuljetus 20 km päähän kehä kolmosen sisäpuolelle lähes 20 e. Saatavana vkonloppuisin, ei arkena.
Mitä jos kävisit kerran viikossa. Kyllä ne terveelliset ruuat sen viikon tai edes 5 päivää kestää, jos oikealla tavalla ne säilyttää. Oletan, että sinulla sekä pakastin, että jääkaappi. Onko syöminen ihan oikeasti muuttunut Suomessa tällaiseksi, mitä kirjoitat? Autolla haetaan kalliilla, kun itsekuri, jaksaminen ja ties mikä muu estää tekemästä itse terveellistä ruokaa?
Kannattaisiko siirtyä suoraan tuohon raakaruokaan? Raaka tomaatti, kinkkusiivu, mozzarella pallo, kuorittu porkkana, leipää, raakaa kukkakaalia ym. Siinä ei tarvitse kuin pestä ja laittaa lautaselle ja syödä. Ehkä laittaa vähän oliiviöljyä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Jos teillä on joku sairaus, joka syy lihavuuteen niin paljonko teitä on? Ja mikä sairaus?
En viitsi sanoa sen nimeä koska kärsin peräti kahdesta harvinaisesta sairaudesta. Huono tuuri geenilotossa ja olen monesti harmitellutkin sitä, ettei äitini tehnyt aikoinaan aborttia kun tuli raskaaksi.
Minulla on kuutta eri lääkettä jokapäiväisessä käytössä. Lääkäri totesi suoraan, että ovat sen sortin tropit käytössä ettei ole mitään toivoa laihtua. Pääasia, että pysyn tässä painossa.
En jaksa selittää ihmisille, jotka tarjoavat laihdutusvinkkejään, miksi minun on vaikeampaa laihtua kuin monen muun. Kun eivät edes lääkärit usko siihen niin se ei ole mahdollista tässä elämässä.
selkeää vihamielisyyttä lihavia kohtaan tässä ketjussa. Olen miettinyt mitä teidän henkistä väkivaltaa käyttävien psyyken pahoinvoinnin taustalla on. Mikä vaurio tullut lapsuudessa, että etsitte itsellenne uhrin, jotta voitte sillä saada psyykeeseenne hyvän olon?
Oletteko koskaan miettineet, että ihmiset voi hyväkyä ihan sellaisina kuin he ovat? Olla ystävällinen toiselle vie toista paljon enemmän eteenpäin kuin hyökkäys. ihmistä ei tarvitse potkia maahan saadakseen hänet laihtumaan. Hänet voi nostaa ylös ja hän alkaa laihtua. Mutta ymmärrän, että sadistit eivät kykene ymmärtämään tätä.
Nykyinen paras ystäväni on lihava ja hän kärsii lihavuudestaan. Ennenkuin me tapasimme hän kärsi myös yksinäisyydestä. Oli ollut koulukiusattu lihavuutensa takia ja oppinut uskomaan, ettei kukaan voi olla hänen ystävänsä, koska hän on lihava. Me tutustuimme työpaikalla ja otin hänet mukaan ystäväpiiriini, kutsuin hänet herkutteluillallisille (meillä oli tapana tehdä sellaisia teemoitettuja herkkuillallisia, johon kutsuimme aina jonkun asiantuntijan kertomaan kyseisen illanpääraaka-aineesta). Kutsuin hänet mukaan herkuttelemaan siitäkin huolimatta, että hän oli lihava, koska hänellä on oikeus syödä mitä haluaa ja päättää itse mihin haluaa ja voi osallistua ja mihin ei. Herkutteluiltamme kiertyvät aina yhden superaineen ympärille, viimeksi se oli mustikka. Teemme ja maistelemme kaikenlaisia hyviä ja herkullisia reseptejä, terveysruokia, koska olemmeterveyshulluja, niin myös uuusi ystävämme on. tiesinsenheti kun näin hänet töissä syömässä vesimelonia ja että miten hän aina ensin välipalapöydästä valitsi luonnon omia herkkuja ja oikein maiskutteli niitä alas. Tiesin, että hän sopeutuu erittäin hyvin joukkoomme.
uskalsin kutsua hänet mukaan siksikin että tiesin, ettei ystäväpiirissäni ole persoonallisuushäiriöisiä sadisteja, kiusaajia ja että kaikki hyväksyisivät hänet mukaan sellaisena kuin hän on ja että kukaanei näkisi häntä lihavana, vaan uutena ystävänä.
minusta on ihanaa nähdä, että ystäväni voi hyvin ihmisten seurassa, että hän ei pyytele anteeksi olemassaoloaan, vaan nauttii elämästään. ja hän on alkanut myös laihtua. emme tee sitiä numeroa, koska kukaan meistä ei tavoittele hänen laihduttamistaan. se on 100% hänen päätöksensä. me olemme vain hänen ystäviään ja ystävät ovat niitä, jotka hyväksyvät toisen juuri sellaisena kuin hän on.
olemalla hänen ystävänsä ja kutsumalla hänet mukaankaikkeen mitä yhdessä teemme, hän unohtaa olla se tyyppi, jota kaikkien on lupa haukkua ja kiusata. Viimeksi kävimme mustikkametsällä ja katselin kännykän sovelluksesta,että olimme kävelleet päivän aikana yli 20 kilometriä koiriemme kanssa tehden myös koko päivän ajan kyykkyä ja kumartelua, minä seuraan omaa liikuntaani, koska kuntoutan jalkaani auto-onnettomuudesta ja täytyy saada menetetty lihasmassa takaisin. Saimme mojovan saaliin mustikkaa, uusi ystävämme oli onnesta puikeana, että pitää ostaa uusi pakastin, johon saa kaiken ja ajatelkaa, että saan sitten koko talven nauttia supermarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edes pk-seudulla ei ole ateriapalvelua ravinnerikkaalle terveelliselle ruualle niin miten muu Suomi? Tuskin kovin kattavaa verkostoa.
Kun käyn autolla ostamassa terveellistä valmista ruokaa, menee matkoihin noin 20 min per suunta, parkkimaksu jne.
Kun tilaan kotiin vegaanin vitamiinipommiaamiaisen, itse aamiainen maksaa 20 e ja kuljetus 20 km päähän kehä kolmosen sisäpuolelle lähes 20 e. Saatavana vkonloppuisin, ei arkena.
Mitä jos kävisit kerran viikossa. Kyllä ne terveelliset ruuat sen viikon tai edes 5 päivää kestää, jos oikealla tavalla ne säilyttää. Oletan, että sinulla sekä pakastin, että jääkaappi. Onko syöminen ihan oikeasti muuttunut Suomessa tällaiseksi, mitä kirjoitat? Autolla haetaan kalliilla, kun itsekuri, jaksaminen ja ties mikä muu estää tekemästä itse terveellistä ruokaa?
Kannattaisiko siirtyä suoraan tuohon raakaruokaan? Raaka tomaatti, kinkkusiivu, mozzarella pallo, kuorittu porkkana, leipää, raakaa kukkakaalia ym. Siinä ei tarvitse kuin pestä ja laittaa lautaselle ja syödä. Ehkä laittaa vähän oliiviöljyä päälle.
En voi syödä säännöllisesti kinkkua, en koskaan mozzarellaa enkä juurikaan leipää. Kyllä, elämä on joillain joskus tosi stressaavaa. Jos elämäni olisi sellaista, että ehtisin rauhassa käydä kaupassa, pestä, pilkkoa, raastaa, pureskella ja liikkua niin laihtuisin ihan laihduttamattakin.
Olen maksanut jopa palkkaa pilkkomisesta, pesemisestä ja raastamisesta, mutta ruuanlaittajan löytäminen ei ole yhtä näppärää kuin siivoojan, joten en voi hyödyntää sellaista jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.
Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?
Laitapa linkkejä tuollaisiin ketjuihin, muuten en usko. En ole koskaan nähnyt täällä ketjua jossa haukuttaisiin kauniita ja hoikkia naisia.
kirjoita hakuun vaikkapa Sara Sieppi tai Maisa Torppa
Mutta Sara on pulska. Maisa laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko siirtyä suoraan tuohon raakaruokaan? Raaka tomaatti, kinkkusiivu, mozzarella pallo, kuorittu porkkana, leipää, raakaa kukkakaalia ym. Siinä ei tarvitse kuin pestä ja laittaa lautaselle ja syödä. Ehkä laittaa vähän oliiviöljyä päälle.En voi syödä säännöllisesti kinkkua, en koskaan mozzarellaa enkä juurikaan leipää. Kyllä, elämä on joillain joskus tosi stressaavaa. Jos elämäni olisi sellaista, että ehtisin rauhassa käydä kaupassa, pestä, pilkkoa, raastaa, pureskella ja liikkua niin laihtuisin ihan laihduttamattakin.
Olen maksanut jopa palkkaa pilkkomisesta, pesemisestä ja raastamisesta, mutta ruuanlaittajan löytäminen ei ole yhtä näppärää kuin siivoojan, joten en voi hyödyntää sellaista jatkuvasti.
En tiedä mitä voit syödä, mutta tuntuu tosiaan silti, että toisille kaikki terveellisesti ruuat ovat poissuljettu vaihtoehto. Ricotta, raejuusto ja mozzarella ei käy, mutta kaikki muut rasvaiset juustot kyllä. Kai nyt jotain sellaista mikä on terveellistä ja nopeaa on olemassa? Halkaise avokado? Syö banaani? Maustamaton jugurtti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutama kilo ylimääräistä. Olen taistellut lihomista vastaan koko ikäni. Suvussamme on herkästi lihovia ihmisiä, jotka kaikki valveutuneita asian suhteen (1 ei ollut ja kuoli lihavuuteensa). Minä haluan, että minulle sanotaan, jos lihon enkä sitä itse heti huomaa. Oli esim. vaaka rikki tuossa pari kk, ja tuli heti pari kg lisää. Lääkärissä kävin muista syistä, ja lääkäri kirjoitti epikriisiin, että on tullut mulle vyötärölihavuutta. Se oli hyvä juttu ja herätys mulle laihduttamiseen. Kyllä lihavuuden huomioiminen kuuluu lääkärin työhön ja siitä pitää mainita. Lihavuus on niin monen sairauden suuri riskitekijä.
Voin vakuuttaa että lihavuus ei periydy suvussa. Lihavuus aiheutuu energian saannin ja kulutuksen epätasapainosta, eli syynä on liikaa energiaa ruuassa ja vähäinen liikunta, siihen ei geenit vaikuta mitä suuhusi laitat. Todennäköisesti kaikilla suvussasi on eri syy ylipainoon kuten unenpuute tai itsehillinnän puute.
Perimä (perinnöllisyys) säätelee alttiutta lihomiseen, lihavuus voi johtua geenivirheestä, mikä kuitenkin on harvinaista. Geenivirheen ollessa kyseessä on kysymyksessä jo varhaislapsuudessa alkanut lihavuus.
(Lihavuus Suomessa)
Lihavuus voi olla lipödeemaa (sairaanhoitajapalvelu):
https://sairaanhoitopalveluleena.blogspot.com/2015/01/lihavuus-voi-olla…
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa painonnousua, laiskuutta ja väsymystä:
http://www.oireet.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminta.html
Niin kutsuttu vyötärölihavuuteen taipuvainen omenavartalotyyppi on periytyvä, ja altistaa metaboliselle oireyhtymälle. Kysypä vaikka lääkäriltäsi. Mimäkin olen kysynyt omaltani.
Yleisin syy lihavuuteen on totta kai liiallinen syöminen kalorinkulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalit ovat kalliita, samoin terveellinen ruoka. Oletteko ikinä katsoneet avokadon hintoja?
Olen laiha erittäin pienillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.
Tutkimusten mukaan liikunnan osuus laihtumisessa on pienempi kuin ravinnon. Ei tule kalliimmaksi syödä vähemmän. Eli tekosyitä kaikki! Tää paska mitä kaupassa myydään ihmisravinnoksi sisältää niin paljon kaikkea lisäaineita, että jo ne yksinään saavat lihomaan kun keho säilöö myrkkyjä läskiin. Joo ja on kokeiltu. Puhtaalla, hiilihydraatittomaalla ravinnolla putoaa paino kohtuullisen nopeasti ja nälkä häviää.
Minua ärsyttää ja kummastuttaa se, että ravitsemusterapeutin oletetaan olevan joku ihmeidentekijä. "Kun ravitsemusterapeutti kertoo sinulle oikeat ruokailutottumukset, niin sinä laihdut". - Ai, itse ei tarvitse tehdä mitään?
Olen ollut käytännöllisesti katsoen koko ikäni ylipainoinen. Minua on oltu koko ajan lähettämässä terapeutille ja olen siellä muutaman kerran käynytkin. Ei uskota kun sanon tietäväni asiat, kuten myös sen mikä syömisessäni on pielessä.
Tiedän olevani ylipainoinen, tiedän painoindeksini ja tiedän terveysriskit. Kuulemma vaa'alla käyminen laihduttaa. Käyn joka aamu vaa'alla vaan en ole laihtunut. Minut on lähetetty jopa psykologin puheille. Psykologi nosti kädet pystyyn ja sanoi, ettei tarvi tulla uudelleen.
Sairauslomalla on ollut viimeisen 10v aikana yhteensä kolme päivää, eikä ne olleet edes peräkkäisinä vuosina.
Nyt minulla on lääke, jonka sivuoireina pitäisi olla nälän tunteen ja makean himon väheneminen. En ole huomannut. Lisäksi sen pitäisi aiheuttaa pahoinvointia ja ripulia, jos syön liian suuria annoksia. En ole huomannut.
Ei minuun tepsi mikään. Erään lääkärin mukaan olen tilastopoikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalit ovat kalliita, samoin terveellinen ruoka. Oletteko ikinä katsoneet avokadon hintoja?
Tyypillisiä naurettavia tekosyitä. Juoksu tai voimistelu ei maksa mitään. Täysjyvävilja erittäin halpaa.
Mitä helvettiä??? Ei yhteiskunta ole maksanut minunkaan lenkkareita. Olen hoikka nainen ja maksan itse urheiluvälineeni ja syömäni terveelliset ruoat.
Vuosikaudet olen saanut kuulla puolitutuilta ja tuntemattomilta kommentteja alhaisesta painostani. Minulla ei koskaan ole ollut syömishäiriötä, mutta ihmiset kyselevät syömisiäni ja tökkivät sormella kylkiäni (kokeilevat tuntuuko kylkiluita, tämä oli luokkakavereistani hauskaa kouluvuosina). Tämä on ok, mutta pullukoiden painoa, elämäntapaa tai syömisiä EI saa kommentoida.
Olen lääkärin kanssa täysin sama mieltä. Lihavuus on terveydellinen riskitekijä. Suomessa on lihavia niin paljon, että jengillä on hämärtynyt miltä normaalipainoinen ihminen näyttää. Silti lihavuudesta ei saisi puhua lääkärissä (missä siitä nimenomaan pitäisi puhua!!)
Vierailija kirjoitti: