Sivut

Kommentit (801)

Vierailija

Lääkärin vastaanotolla on täysin fine puhua elintavoista, jos kyseessä normaali terveystakastus. Mutta oikeastihan lääkäri mainitsee ylipainon vaikka menis murtuneen varpaan takia vastaanotolle. Ku kaikki on painon syytä nykyään lääkärien mielestä.

Onneksi sentään ku jouduin päivystykseen todella pahan mahataudin takia niin ei mainittu painoa. Ainoastaan yksi lääkäri on mun elämän aikana maininnu ja se aiheuttanut traumat ja pelkotilat. Etenkin kun ei edes yritetä kysyä nätisit, vaan suoraan sanotaan ”laihduta!”. Eikä ees lääkäriä kiinnosta tietää miten elää ja miten vois auttaa laihdutuksen kanssa. Ja käynti ei liittynyt painoon liittyviin sairauksiin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä monet liiottelevat tuota liikunnan harrastamisen määrää. Joo saattavat käydä vaikka kolme kertaa viikossa tunnin jossain treeneissä, mutta se perusaktiivisuus puuttuu arjesta. Tai sit pidetään jotain 5 kilometrin kävelyä asfaltilla supersuorituksena, kun sen pitäis olla mielestäni kaikille (pois luetaan tietenkin sellaiset sairaudet, jotka estävät liikkumisen) ihan normaalia.

Monet, joilla on ongelmia painonhallinnan kanssa, eivät tunnusta ongelmaa itselleenkään. He "unohtavat" aterioita, esim. välipaloja, liioittelevat liikuntaansa ja vähättelevät syömisiään aterialla. Näin heille muodostuu kuva, että syövät kohtuullisesti, vaikka objektiivisesti mitattuna olisikin 2500 - 3000 kcal/päivä.

Toisaalta monille mielenterveysongelmista kärsiville tämä on tärkeä defenssi, sillä ihminen ei pysty käsittelemään kerrallaan rajatonta määrää ongelmia. Jotta siihen pitkäjänteistä suunnittelua vaativaan painonhallintaan jaksaa ryhtyä, on mielenterveys oltava oltava ainakin siedettävällä tasolla. Toisaalta liian kauan elämäntaparemonttia ei voi odottaa, koska sillä on niin suuret vaikutukset ihmiset psyykkisiin ja fyysiseen kokonaisterveydentilaan.

Toisaalta liikunta on varsin pieni osa painonhallintaa. Tärkeintä on vähentää energian saantia ruoasta, eli syödä vähemmän. 

Monille tosiasioiden tunnustaminen olisi viisauden alku, josta itse muutos sitten lähtisi. 

Että vielä valehtelijoitakin, sen lisäksi, että tyhmiä, laiskoja, saamattomia, itsekurittomia, yksinkertaisia ja mielenterveysongelmaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutama kilo ylimääräistä. Olen taistellut lihomista vastaan koko ikäni. Suvussamme on herkästi lihovia ihmisiä, jotka kaikki valveutuneita asian suhteen (1 ei ollut ja kuoli lihavuuteensa). Minä haluan, että minulle sanotaan, jos lihon enkä sitä itse heti huomaa. Oli esim. vaaka rikki tuossa pari kk, ja tuli heti pari kg lisää. Lääkärissä kävin muista syistä, ja lääkäri kirjoitti epikriisiin, että on tullut mulle vyötärölihavuutta. Se oli hyvä juttu ja herätys mulle laihduttamiseen. Kyllä lihavuuden huomioiminen kuuluu lääkärin työhön ja siitä pitää mainita. Lihavuus on niin monen sairauden suuri riskitekijä.

Voin vakuuttaa että lihavuus ei periydy suvussa. Lihavuus aiheutuu energian saannin ja kulutuksen epätasapainosta, eli syynä on liikaa energiaa ruuassa ja vähäinen liikunta, siihen ei geenit vaikuta mitä suuhusi laitat. Todennäköisesti kaikilla suvussasi on eri syy ylipainoon kuten unenpuute tai itsehillinnän puute.

Käy sitten vakuuttamassa tuo niille tutkijoille, jotka ovat todenneet, että tietynlaiset geenit altistavat lihavuudelle.

Geenien aktiivisuuteen pystyy ravinnolla vaikuttamaan. Joten geeneistä ei saada tekosyytä ylipainolle.

Niin, kaikki lihavuudelle altistavat tekijäthän ovat aina tekosyitä.

Geenit selittävät 40-70 % lihavuuden ilmentymisestä kaksostutkimusten mukaan. Useimmat tähän mennessä löydetyistä geeneistä liittyvät aivotoimintaan, eli sillä on todennäköisesti vaikutus siihen, miten paljon ihminen kykenee hillitsemään syömistään.

https://www.nature.com/articles/508S58a 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lääkäri ja sairastan ahmimishäiriötä. Olen nainen ja mittani ovat 170/95. Kamppailen jatkuvasti painoni kanssa. Minulla on kaikki tieto, miten tulisi syödä ja syönkin pääosin todella terveellisesti ja kävelen päivittäin 5-10 km. Ahmimiskohtaukset kuitenkin "nollaavat" tämän. Syyt ahmimiseen ovat täysin psyykkisiä: ahdistus, voimakas stressi, unettomuus... Näiden hoitaminen ei olekaan kovin helppoa. Monet mt-ongelmiin määrättävät lääkkeet lisäävät ruokahalua ja lihottavat entisestään. Itselleni paras ratkaisu olisi vähentää työntekoa ja minulle se on hyvän palkan ansiosta mahdollista. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä hyvässä tilanteessa. Summa summarum: lihavien syyllistäminen ei auta. Moni lihava on täysin tietoinen lihavuudestaan ja myös siitä, miten pitäisi syödä ja liikkua. Usein lihavuuden taustalla on muita ongelmia/sairauksia, jotka pitää ensin hoitaa, jotta laihtuminen olisi mahdollista.

Jaadijaadi, plaaplaaplaa. Tekosyitä toinen toisensa jälkeen.
MIKSI et sitten hae sitä apua vaan jatkat ahmimista? Ja selittämistä myös.
Tiedoksi vaan, lihava lääkäri on onneksi harvinainen näky, koska paradoksi. Myös usko ammattitaitoon katoaa samoin tein jos kaltaisesi vastaanotolle joutuu. Tieto ja toteutus ovat siinä niin vahvasa ristiriidassa. Mutta kuten sanoin, olet harvinainen ja taatusti kollegat kummastelevat. En muista koskaan edes nähneeni lihavaa lääkäriä ja työskentelin vuosia sairaalarakennuksessa hallintovirassa. :D

Ensiksi: viestisi on todella ilkeä, enkä oikein ymmärrä, mihin tuolla ilkeilyllä pyrit. Lääkäreitä löytyy kyllä kaikenkokoisia ja näköisiä eivätkä lääkärit ole mitään yli-ihmisiä, jotka eivät ikinä sairasta. Mistä päättelit, etten ole hakenut apua syömishäiriööni? Nimittäin olen. Painoni ei myöskään vähennä ammattitaitoani mitenkään. Huippu neurokirurgi Juha Hernesniemi on ylipainoinen. Et taida olla terveydenhuollon ammattilainen etkä todennäköisesti tiedä lihavuuden syistä ja hoidosta oikeasti mitään, kunhan ilkeilet ilmeisesti omaa kilpeä kiillottaaksesi.

Uskomatonta. Jopa lääkäri kehtaa selitellä lihavuuden syyksi muuta kuin liikaa ravinnonsaantia?! Aikamoista esimerkiksi nälkää näkevien halveksuntaa. Olivat "syyt" mitkä tahansa, jokaikisen paino putoaa kun ravintoa tulee kulutusta vähemmän. Jokaikisen.
Mutta toki kommenteista ja peukutuksista näkee ettei täällä mitkään pienipainoiset kirjoittele! :'D

Jaa no omat mitat on 156 senttiä ja 47 kiloa, että siellä normaalin alarajoilla ollaan. Että voi niitä lihavia ymmärtää muutkin kuin lihavat. Kunhan haluat loukata toisia ja olla inhottava. Ilmeisesti jotain tarvetta se sulle palvelee, kun koet tarpeelliseksi.

Normaalin alarajoilla et kyllä ole, vaan juuri tasan normaalipainossa. Itse olen 155cm pitkä ja 46kg painaessani olen hieman pyöreähkö, ja se näkyy voinnissa, kun nyt olen laiskotellut ja leiponut koko ajan kotona ollessani. Raskaaksi tullessani painoin 40kg ja se oli normaalipainon sisällä mutta alarajoilla.

Joko et osaa laskea BMI:tä (mitä et osaa, koska 40 on sulle alipainoa) tai sulla on syömishäiriö tai kehonkuvanhäiriö. 156-senttisellä eli itselläni 45 tarkoittaa painoindeksiä 18,5 (47 kiloa on 19 ja risat eli alarajoilla, kun normaalipainon skaala on 18,5-25), mikä on normaalipainon alaraja. Se oli itselläni sairaalassa asetettu ehdoton minimi, kun nostin painoa anorektikkona 34 kilosta. Että jos halusit leveillä laihuudellasi, pieleen meni. En kaipaa noita laiheliiniaikoja itse.

Vierailija

Lihomiselle altistaa myös epäsuotuista suoliston mikrobikanta. On tutkittu, että resistentti tärkkelys on hyvien suolistomikrobien ruokaa, ja sitä saa pavuista, herneistä, täysjyväviljoista (leipä kannattaa pakastaa), sekä täysjyväpastasta sekä perunasta jäähdytettynä. Jäähdytys tekee resistentin tärkkelyksen muotoon, jossa se kulkee ohutsuolen läpi imeytymättä ja paksusuolen mikrobit juhlivat kun saavat resistenttiä tärkkelystä. Kuumentaminen taas pilkkoo sen jolloin tärkkelys imeytyy jo ohutsuolessa —> hyötyä ei tule.

Aiheesta löytyy vaikka miten paljon tietoa ihan googlaamalla ja yleareenassa on Prisma-dokumentti, jossa myös tästä kerrottiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä monet liiottelevat tuota liikunnan harrastamisen määrää. Joo saattavat käydä vaikka kolme kertaa viikossa tunnin jossain treeneissä, mutta se perusaktiivisuus puuttuu arjesta. Tai sit pidetään jotain 5 kilometrin kävelyä asfaltilla supersuorituksena, kun sen pitäis olla mielestäni kaikille (pois luetaan tietenkin sellaiset sairaudet, jotka estävät liikkumisen) ihan normaalia.

Monet, joilla on ongelmia painonhallinnan kanssa, eivät tunnusta ongelmaa itselleenkään. He "unohtavat" aterioita, esim. välipaloja, liioittelevat liikuntaansa ja vähättelevät syömisiään aterialla. Näin heille muodostuu kuva, että syövät kohtuullisesti, vaikka objektiivisesti mitattuna olisikin 2500 - 3000 kcal/päivä.

Toisaalta monille mielenterveysongelmista kärsiville tämä on tärkeä defenssi, sillä ihminen ei pysty käsittelemään kerrallaan rajatonta määrää ongelmia. Jotta siihen pitkäjänteistä suunnittelua vaativaan painonhallintaan jaksaa ryhtyä, on mielenterveys oltava oltava ainakin siedettävällä tasolla. Toisaalta liian kauan elämäntaparemonttia ei voi odottaa, koska sillä on niin suuret vaikutukset ihmiset psyykkisiin ja fyysiseen kokonaisterveydentilaan.

Toisaalta liikunta on varsin pieni osa painonhallintaa. Tärkeintä on vähentää energian saantia ruoasta, eli syödä vähemmän. 

Monille tosiasioiden tunnustaminen olisi viisauden alku, josta itse muutos sitten lähtisi. 

Että vielä valehtelijoitakin, sen lisäksi, että tyhmiä, laiskoja, saamattomia, itsekurittomia, yksinkertaisia ja mielenterveysongelmaisia.

En sanoisi, että lihavat erityisesti olisi valehtelijoita, sillä suurin osa ihmisestä kertoo "valkoisia valheita". Mutta lihavat kertovat niitä erityisesti oman ruoankulutuksen suhteen. 

Tälle on tieteellinen näyttö.

https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-12-114

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Ja jos asia on mielestäsi noin yksinkertainen, mikä oma hot takesi on tähän lihomisongelmaan? Että 60% suomalaisista on vain laiskoja?

Tuskin kovinkaan moni lihoaa hallitsemattomasti jos treenaa 3-4 kertaa viikossa kuntosalia tms, juoksee säännöllisesti 10km lenkkejä ja tekee lisäksi fyysistä työtä. Etenkin jos työ on istumatyötä, pitäisi jokaisen työpäivän jälkeen liikkua hikiliikuntaa. Todellisuudessa moni taitaa painua sohvalle pötköttelemään työpäivänsä jälkeen. Viikonloppuna ravintolaan, vähän viiniä ja paljon ruokaa. Lopputulos on nähtävissä. Karua mutta totta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lääkärin vastaanotolla on täysin fine puhua elintavoista, jos kyseessä normaali terveystakastus. Mutta oikeastihan lääkäri mainitsee ylipainon vaikka menis murtuneen varpaan takia vastaanotolle. Ku kaikki on painon syytä nykyään lääkärien mielestä.

Onneksi sentään ku jouduin päivystykseen todella pahan mahataudin takia niin ei mainittu painoa. Ainoastaan yksi lääkäri on mun elämän aikana maininnu ja se aiheuttanut traumat ja pelkotilat. Etenkin kun ei edes yritetä kysyä nätisit, vaan suoraan sanotaan ”laihduta!”. Eikä ees lääkäriä kiinnosta tietää miten elää ja miten vois auttaa laihdutuksen kanssa. Ja käynti ei liittynyt painoon liittyviin sairauksiin!

Milloin lääkärissä käydään terveystarkastuksessa? En ole käynyt ikinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

työterveyslääkäri esimerkiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ylipaino vaikuttaa varpaisiinkin. Turhaa rasitusta. Jalat kannattelevat koko sitä valtavaa massaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Haukutaanko niissä nimenomaan hoikkuutta tai kauneutta, kuten lihavien ketjuissa haukutaan lihavuutta? 

Vai puhutko nyt esim. bloggaajista tai muista julkisuuden henkilöistä, jotka omalla käytöksellään, nettikirjoitteluillaan tai kommenteillaan saavat ihmisissä negatiivisia tunteita aikaan? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

työterveyslääkäri esimerkiksi.

Joo, en ole sielläkään käynyt terveystarkastuksessa koskaan. En varmasti ole ainut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi puhua ylipainon juurisyistä. Minulla se on koulukiusaaminen ja syön ahdistukseen yhä 20 vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen. Terapiasta ja lääkkeistä ei ole ollut apua. En ole ikinä onnistunut laihduttamisessa, vaikka olen yrittänyt. 

Terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole mitään käsitystä näistä asioista, terapiassa keskityttiin minun syyllistämiseen eikä annettu apua syömiseen ajavien impulssien hallintaan. 

En arvosta lihavuutta ihannoivaa positiivisuusliikettä. Niitä naisia katsellessa voin pahoin ja mietin, minkälainen ihmisraunio siellä sisällä oikein asuu. 

Kaksikymmentä vuotta olet jatkanut samalla raiteella. Et ole ajatellut hakea apua toisenlaista apua ahdistukseesi ja vaihtaa ruokavaliota? Ne tavat mitkä olet kokeillut eivät selvästi ole toimineet, mutta onhan maailmassa vaikka millaista hoitoa ja ruokavaliota, mitä kokeilla. Ehkä sinun pitäisi siirtyä jonkun muun maalaiseen ruokavalioon kokonaan ja terapian sijaan kokeilla kirkkoa, tai joogaa tai kylmävesihoitoa?

Niin, koska kaikkihan automaattisesti paranee hoidolla ja kun on ensin kiusattu, itsetunto murskattu ja sitten alkaa oireilla syömisen kanssa, niin on omaa syytä, ettei osaa hakea toisenlaista terapiaa. Kuinka sydämettömiä te ihmiset olettekaan.

Itseäni kiusattiin. Sain traumoja, enkä parane ehkä koskaan. Tiesitkö, että trauma muuttaa aivoja? Se herkistää aivot hälyttämään tilanteissa, joissa on joskus kokenut uhkaa (kuten tietyt sosiaaliset tilanteet), mikä aiheuttaa ahdistusta ja paniikkia. Mua on hoidettu 20 vuotta ja osaan elää asian kanssa, mutta se trauma ei häviä koskaan. Musta ei tullut ylipainoista; sen sijaan lähes laihdutin itseni hengiltä. Anoreksiastakaan ei kaikki toivu, sillä 10% kuolee. Nekään ei varmaan vaan osanneet hakea oikeanlaista terapiaa. Jestas sentään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on vaan se että sosiaalinen paine/häpäisy on tehokkain tapa muuttaa ihmisten käytöstä.

Aasiassa on ihan hyväksyttävää kysyä ylipainoisilta ihmisiltä "miksi et laihduta", jos on hissi ja portaat vierekkäin niin hissin edessä on kyltti "läskit valitsee hissin", äidit sanovat lapsille häpeävänsä näitä jos ovat ylipainoisia jne.

Siellä ei sitten yllätys yllätys paljon ylipainoisia olekaan juuri lainkaan vaan suurin osa on tosi hoikkia.

Mitä ihmettä? Olet varmasti tosi nuori kun et muista mutta Suomessa tavattiin noin kasvattaa lapsia ennen. Häpäisemällä ja nöyryyttämällä. Onneksi itsemurhaluvut ovat jo pienentyneet, kun on huomattu ettei niin saa tuloksia vaan hyvällä.pääsee yleensä parempiin tuloksin. .

Suomalaisten itsemurhien vähenemisen syyksi on ennen kaikkea selitetty uusia, hyviä sivuvaikutuksettomia lääkkeitä sekä sitä, että masennuspotilaat saadaan nopeammin hoidon piiriin.

Voi olla tietty asenneilmastokin on muuttunut, mutta Suomessa tehdään kuitenkin edelleen selvästi enemmän itsemurhia kuin länsimaissa keskimäärin.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/itsemurhien-ma...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutama kilo ylimääräistä. Olen taistellut lihomista vastaan koko ikäni. Suvussamme on herkästi lihovia ihmisiä, jotka kaikki valveutuneita asian suhteen (1 ei ollut ja kuoli lihavuuteensa). Minä haluan, että minulle sanotaan, jos lihon enkä sitä itse heti huomaa. Oli esim. vaaka rikki tuossa pari kk, ja tuli heti pari kg lisää. Lääkärissä kävin muista syistä, ja lääkäri kirjoitti epikriisiin, että on tullut mulle vyötärölihavuutta. Se oli hyvä juttu ja herätys mulle laihduttamiseen. Kyllä lihavuuden huomioiminen kuuluu lääkärin työhön ja siitä pitää mainita. Lihavuus on niin monen sairauden suuri riskitekijä.

Voin vakuuttaa että lihavuus ei periydy suvussa. Lihavuus aiheutuu energian saannin ja kulutuksen epätasapainosta, eli syynä on liikaa energiaa ruuassa ja vähäinen liikunta, siihen ei geenit vaikuta mitä suuhusi laitat. Todennäköisesti kaikilla suvussasi on eri syy ylipainoon kuten unenpuute tai itsehillinnän puute.

Käy sitten vakuuttamassa tuo niille tutkijoille, jotka ovat todenneet, että tietynlaiset geenit altistavat lihavuudelle.

Kyllä, monet asiat vaikuttavat ylipainoon, sitten pitää vain olla tarkempi ruokavaliossaan, kuin niiden, joilla on paremmat geenit.  Ei juuri kukaan hyvin harvinaisia tauteja lukuunottamatta ole lihava ilman, että syö liikaa kulutukseensa nähden. Ei ainakaan yli puolet kansasta. Noita tekosyitä kyllä riittää lihavuudelle. Iltiksenkin kommentoijista lähes kaikilla oli kilpirauhasongelma, jota ei ole suostuttu hoitamaan.

Elämä ei ole muutenkaan  reilua.

Vierailija

Nykyään näkee usein perheitä, joissa äiti painaa reilusti yli sata kiloa ja isä painaa vieläkin enemmän. Naisten yleisin vaatetus on venyvät ja paukkuvat legginsit ja jättitunika. Mies käyttää venyvää t-paitaa ja collegehousuja tai verkkareita. Perheessä on ylipainoiset lapset.

Nykyään on paljon lapsia, jotka eivät jaksa kävellä eivätkä ajaa polkupyörällä edes lyhyitä matkoja. Lapset viettävät tuntikausia pleikkarilla, älypuhelimella ja tietokoneella istuen ja syövät pikaruokaa, eineksiä, karkkia ja juovat limsaa ja energiajuomia. Vanhemmat ovat älypuhelimella, pelaavat tietokoneella ja katsovat televisiota. Kukaan perheessä ei harrasta liikuntaa eikä kulje kävellen tai polkupyörällä mihinkään. Lapset lintsaavat koulun liikuntatunneilta tekosyillä. Vanhemmat ovat usein työttömiä tai pitkäaikaistyöttömiä. Jos vanhemmat käyvät töissä, niin heillä on paljon sairauspoissaoloja töistä. Pitäisikö äitiys- ja lastenneuvolan ja koulun alkaa tehdä ylipainoisista perheistä lastensuojeluilmoituksia? 

Ahmimishäiriö voi alkaa jo lapsuudessa. Pieniä lapsia jätetään pitkiksi ajoiksi mummoloihin hoitoon. Mummot tuputtavat lapsille ruokaa korvikkeeksi, kun lapsella on ikävä vanhempia. Itkevä ja ikävöivä lapsi hiljennetään ja vaiennetaan ruoalla. Oikea ratkaisu on hakea lapset kotiin vanhempien luo ja lopettaa mummolaan kuskaaminen. Vanhemmat olkoot vanhempia - äidit äitejä ja isät isiä lapsilleen. Isovanhemmat eivät ole lapsen vanhempia. Tässä tapauksessa lihavuuden, ylipainon ja ahmimishäiriön syy on vanhemmissa.

Erityisen haitallista on lasten ja nuorten lihavuus. "Lasten ja nuorten lihavuus on muutaman viime vuosikymmenten aikana lisääntynyt. 2–16-vuotiaista pojista 23–27 % ja tytöistä 13–19 % on ylipainoisia."

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01033

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00443

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Geenien aktiivisuuteen pystyy ravinnolla vaikuttamaan. Joten geeneistä ei saada tekosyytä ylipainolle.

Lihavuuteen löydetyt yksittäiset geenilöydökset eivät ole kovin vankalla pohjalla, mutta yleisesti ottaen voidaan sanoa, että iso osa niistä liittyy aivotoimintaan. Eli todennäköisesti jotkut kykenevät kontrolloimaan ruokahaluaan paremmin kuin toiset.

Ne toiset joutuvat sitten käyttämään vieläkin enemmän tahdonvoimaa painonhallintaansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Geenit altistavat myös monelle muulle asialle mutta sitten pitää vain olla entistä tarkempi niiden asioiden suhteen. Geeniperimä ei tee kenestäkään lihavaa, kyllä siihen on lähes aina syynä liika energian saanti kulutukseen nähden.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat