Sivut

Kommentit (805)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun niihin parjattuihin, jotka lihoivat stressin ja masennuksen takia. Moni ei ko. ilmiöön usko, mutta ihan oikeasti masennus hidastaa myös aineenvaihdutaa.

Tuli 10kg parissa vuodessa, vaikka ihan samalla lailla kuin aiemminkin pyöräilin joka päivä töihin 10km, pelasin jalkapalloa ja tennistä useamman kerran viikossa, ja touhusin lasten kanssa ulkona. Mutta sisäisesti olin niin jumissa, että painoa alkoi karttua.

Itse uskon, että tämän tyyppinen lihominen on kuormittavien ympäristötekijöiden ja psykologisten ongelmien aiheuttamaa kehon ”varustautumista” huonoihin aikoihin. Länsimainen ravintovauraus on niin lyhyt ajanjakso ihmiskunnan historiassa, ettei meidän geenit ja hormonijärjestelmä yksinkertaisesti ole vielä mukaan siihen, että stressi ei aina indikoi tulevia nälkävuosia.

Olet täysin oikeassa. Lihavuus on usein seurausta mielenterveyden ongelmista. 

Toisaalta lihavuus itsessään myös pahentaa mielenterveyden ongelmia. 

Noidankehä on valmis.

Lihavuus johtuu edelleenkin vain siitä että syö enemmän kuin kuluttaa. Ei siitä mihinkään pääse. Mutta totta on että mielenterveyshäiriöt voivat tosiaan lihottaa ihan senkin takia että esim. masennuksesta ja ahdistuksesta kärsivät saattavat ns. syödä suruunsa. Vastaavasti eivät välttämättä syö yhtään enempää kuin ennenkään, mutta eivät mielialansa takia kykene liikkumaan ja kuluttamaan normaalisti. Totta myös on että stressi hidastaa aineenvaihduntaa, mutta ei sitä voi pitää yksinään syynä ylipainolle.

On olemassa geenivirheitä, ainakin 2 lajia, jotka tekevät tietä lihavuudelle. Lipödeema-sairaus kerryttää rasvaa, josta ei pääse edes laihduttamalla eroon. Prader Willin-syndroomaiset voivat syödä vain 1100 kaloria päivässä, lihovat silti muodottomiksi. Sitten on lievempiä, lihavuudelle altistavia tekijöitä, kuten kilpparihäiriöt. Useimmiten kyse tietenkin vain siitä, että ihminen syö liikaa kulutukseensa nähden.

Vierailija

Jokainen tietää minkälainen on terveellinen ja hyvä ruokavalio joka ei lihota. Jokainen ylipainoinen tietää miten paino laskee. Missä on se lääkäri, joka kertoo miten mieliteot ja nälän tunteet saadaan pois syömättä ylimääräistä. Joka tämän kysymyksen ratkaisee on tulevaisuuden miljonääri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eiköhän se ole päivänselvää, että painoa kertyy, jos syö liikaa kulutukseensa nähden. Kyllä jokainen ylipainoinen tämän tietää. Tuollaiset "syö vähemmän, liiku enemmän"-neuvot eivät auta ketään. Sen sijaan tulisi selvittää syyt ylensyönnin taustalla. Moni ylipainoinen kärsii syömishäiriöstä, joka on sairaus. Toki syömishäiriöitä voi hoitaa, mutta ne saattavat olla vaikeasti hoidettavia psyykkisiä sairauksia. Hyvin harvoin ylipaino johtuu tietämättömyydestä eri ruokien terveellisyydestä ja energiatiheydestä. Käytännössä toimiva lihavuuden hoitokeino olisi Nobelin arvoinen keksintö.

Vierailija

Fyysinen työ vähenee koko ajan, ja älylaitteet pitävät ihmiset lapsesta asti paikallaan. Samalla herkkuja saa ostettua naurettavan halvalla, usein saat vieläpä sitä halvemmalla mitä enemmän ostat. Tyyliin 5 suklaalevyä kympillä, 2 puolentoista litran limsaa yhden hinnalla jne. Tuoreet hedelmät ja vihannekset saisivat olla halvempia! 

Veikkaan kuitenkin, että herkkuja haluavat ostaisivat niitä hinnalla millä hyvänsä. Mieheni perhe on miestäni lukuunottamatta pahasti ylipainoinen. Mieheni siskon 6-vuotias poika söi yksin iltapalaksi pakastepitsan ja vielä karkkia päälle - ja se alkaa näkymään hänessä. Samalla miehen sisko ja tämän isä kauhistelivat, miten kallista limsa nykyään on. Iltapalalla minä ja lapseni olivat ainoita, jotka laittoivat tarjolla ollutta tomaattia leivilleen. Pidin suuni kiinni, tietenkin, mutta sääliksi käy näitä lapsia jotka totutetaan jo ihan pienenä syömään energiatiheää höttöä ja suosimaan ruokajuomana Jaffaa.

Lääkärin tehtävä on kertoa potilaalle, mitä voisi tehdä terveytensä edistämiseksi. Se pitää tietenkin tehdä asiallisesti ja potilaan sairaudet ottaa vakavasti, oli paino mitä hyvänsä. Mutta ylipainon kaltaista terveyshaittaa ei voi sivuuttaa hiljaisuudella vain siksi, ettei kenellekään tule paha mieli. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älkää huijatko itsenne!! Itselläni meni 10v kunnes kalloon meni se kylmä fakta että syö vähemmän ja laihdut. Pistin kaloriohjelman pyörimään ja oli järkytys paljonko todellisuudessa söin. Jännä juttu että nyt sitten laihduin 15kg pysyvästi ilman mitään poppakonsteja eikä diettejä.

Syön hyvin ja kaikkea mitä huvittaa ja olen hoikka. Ylipainoisena keksin kaikkee teorioita ja tekosyitä, silloin en halunnut hyväksyä se että söin liikaa koska olisin tullut surulliseksi.

Ikävää ettei muut tätä ymmärrä. Ylipaino on rumaa, vie energiat ja terveyden.

Tähän vielä lisään että minäkin rakastan ruokaa yli kaiken. Outoa on että nyt 15kg hoikempana leipoon useammin kun aikaisemmin. Kun tajusin että voin syödään kaiken kohtuudella ja ettei ahmiminen auttaa yhtään mihinkään, niin vapauduin jollain tavalla. Uskallan huoletta syödä koska löysin tasapainon. Jos syöt kaloripommin niin edellinen tai seuraava ateria voi olla kevyempi. Ei ole vaikeeta!

Surukin lähti pois kun nykyään ei tarvitse selitellä eikä ole turvotuksia. Olen energisempi, voin käyttää kivoja vaatteita ilman että löysät jäävät siihen kiinni.

Kaiken puolin elämä on parantunut!! Ennen kaikkea ruuan puolesta! Ahdistukset ja masennukset ovat poissa kun hoksasin että laihanakin voi tykätä ruuanlaitosta ja syömisestä!!

Hengenvaarallisesti lihava sarja on erinomainen. Siinä kylmästi Dr Now selittää että jos syö yli kulutuksen lihoo. Nää lihavat kokoajan selittelevät miten on nesteturvotusta ja kuinka ei syö mitään. Eivät tajua että ne syö 10 000 kcal päivässä.

Minä olin aikaisemmin sellainen,selittelin turvotuksella mun ylipainot. Söin usein jopa
2500-3000 ja ihmettelin miten nyt näin turvottaa. Nyt syön 1600-2100kcal ja paino pysyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää minkälainen on terveellinen ja hyvä ruokavalio joka ei lihota. Jokainen ylipainoinen tietää miten paino laskee. Missä on se lääkäri, joka kertoo miten mieliteot ja nälän tunteet saadaan pois syömättä ylimääräistä. Joka tämän kysymyksen ratkaisee on tulevaisuuden miljonääri.

Ja sitä ratkaisua odotellessa pitää vain oppia olemaan noudattamatta niitä kaikkia mielitekoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Fyysinen työ vähenee koko ajan, ja älylaitteet pitävät ihmiset lapsesta asti paikallaan. Samalla herkkuja saa ostettua naurettavan halvalla, usein saat vieläpä sitä halvemmalla mitä enemmän ostat. Tyyliin 5 suklaalevyä kympillä, 2 puolentoista litran limsaa yhden hinnalla jne. Tuoreet hedelmät ja vihannekset saisivat olla halvempia! 

Veikkaan kuitenkin, että herkkuja haluavat ostaisivat niitä hinnalla millä hyvänsä. Mieheni perhe on miestäni lukuunottamatta pahasti ylipainoinen. Mieheni siskon 6-vuotias poika söi yksin iltapalaksi pakastepitsan ja vielä karkkia päälle - ja se alkaa näkymään hänessä. Samalla miehen sisko ja tämän isä kauhistelivat, miten kallista limsa nykyään on. Iltapalalla minä ja lapseni olivat ainoita, jotka laittoivat tarjolla ollutta tomaattia leivilleen. Pidin suuni kiinni, tietenkin, mutta sääliksi käy näitä lapsia jotka totutetaan jo ihan pienenä syömään energiatiheää höttöä ja suosimaan ruokajuomana Jaffaa.

Lääkärin tehtävä on kertoa potilaalle, mitä voisi tehdä terveytensä edistämiseksi. Se pitää tietenkin tehdä asiallisesti ja potilaan sairaudet ottaa vakavasti, oli paino mitä hyvänsä. Mutta ylipainon kaltaista terveyshaittaa ei voi sivuuttaa hiljaisuudella vain siksi, ettei kenellekään tule paha mieli. 

Minulla on n 10kg ylipainoa ja 2t diabetes. Lääkärin kanssa olemme asiallisesti aiheesta keskustelleet ja se on ihan ok. Hän ei kuitenkaan jankuta itsestäänselvyyksiä jokaisella lääkärikäynnillä. Tosin käyn yksityislääkärillä kun en ollut tyytyväinen terkkarin vaihtuviin ja joskus tosi erikoisiinkin lääkäreihin, jotka eivät kaikki edes olleet tautiin perehtyneitä. Olen myös kuullut, että jos menee poistattamaan vaikka tikkua sormestaan niin alkaa jankutus ylipainosta joka ei liity millään tavalla asiaan. Jokainen varmaan tietää ylipainonsa muutenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutama kilo ylimääräistä. Olen taistellut lihomista vastaan koko ikäni. Suvussamme on herkästi lihovia ihmisiä, jotka kaikki valveutuneita asian suhteen (1 ei ollut ja kuoli lihavuuteensa). Minä haluan, että minulle sanotaan, jos lihon enkä sitä itse heti huomaa. Oli esim. vaaka rikki tuossa pari kk, ja tuli heti pari kg lisää. Lääkärissä kävin muista syistä, ja lääkäri kirjoitti epikriisiin, että on tullut mulle vyötärölihavuutta. Se oli hyvä juttu ja herätys mulle laihduttamiseen. Kyllä lihavuuden huomioiminen kuuluu lääkärin työhön ja siitä pitää mainita. Lihavuus on niin monen sairauden suuri riskitekijä.

Voin vakuuttaa että lihavuus ei periydy suvussa. Lihavuus aiheutuu energian saannin ja kulutuksen epätasapainosta, eli syynä on liikaa energiaa ruuassa ja vähäinen liikunta, siihen ei geenit vaikuta mitä suuhusi laitat. Todennäköisesti kaikilla suvussasi on eri syy ylipainoon kuten unenpuute tai itsehillinnän puute.

Vierailija

Kiloni ovat tulleet juomalla, ei syömällä. Tästä paheesta en luovu, elämä on muutenkin niin tylsää paskaa että nautiskelen lyhyen elämäni loppuun saakka. En jää kitumaan vihannekseksi dementiaosastolle kolmeksikymmeneksi vuodeksi yhteiskunnan kulueräksi.

Vierailija

Ihmiset luulevat oman ylipainon johtuvan kilpirauhasvaivoista? Ja he ovat pettyneitä kun kilpirauhasesta ei kokeissa löydy vikaa? Tjaa. Tuohon on helppo ratkaisu! Ennen tuota koetta sinun täytyy syödä jotain mikä väliaikaisesti häiritsee kilpirauhastasi tosi paljon. Syö siis jodipilleri tms. Sitten kokeiden mukaan kilpirauhasessasi on vikaa. Jee! Ei tarvitse pettyä. Tulee hyvä tunne kun koe todistaa oman ennakkoarvailun todeksi. Siis ihan tosi, tuntuu hyvältä kun koe todistaa että MINÄ olin oikeassa.

Sitten myöskään ei tarvitse tuntua pahalta että on ylipainoinen. On todistanut ettei sille itse mitään mahda. Jos lääkärit joskus keksivät kuinka sen kilpirauhasvaivan saa korjattua niin sitten laihtuu. Sitten joskus ehkä toivottavasti, olisihan se hienoa. Mutta ruokavaliota ei tarvitse muuttaa, se on hyvä uutinen.

Ei tarvitse enää koskaan kuunnella ihmisiä jotka sanovat että kannattaisi laihduttaa. Eivät he mistään mitään tiedä, ovat niin tietävinään, ovat niin olevinaan. Hah! Heitä saa halveksia. Ovatpas ylimielisiä kun luulevat tietävänsä kaiken. MINÄ tiedän paremmin kuin he!

--

Valitettavasti olen elämäni aikana tuntenut lukemattomia ihmisiä joiden aivot ja tunteet toimivat tuollaisella logiikalla.

Vierailija

Minun mielestä pitäisi puhua ylipainon juurisyistä. Minulla se on koulukiusaaminen ja syön ahdistukseen yhä 20 vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen. Terapiasta ja lääkkeistä ei ole ollut apua. En ole ikinä onnistunut laihduttamisessa, vaikka olen yrittänyt. 

Terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole mitään käsitystä näistä asioista, terapiassa keskityttiin minun syyllistämiseen eikä annettu apua syömiseen ajavien impulssien hallintaan. 

En arvosta lihavuutta ihannoivaa positiivisuusliikettä. Niitä naisia katsellessa voin pahoin ja mietin, minkälainen ihmisraunio siellä sisällä oikein asuu. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minulla on n 10kg ylipainoa ja 2t diabetes. Lääkärin kanssa olemme asiallisesti aiheesta keskustelleet ja se on ihan ok. Hän ei kuitenkaan jankuta itsestäänselvyyksiä jokaisella lääkärikäynnillä. Tosin käyn yksityislääkärillä kun en ollut tyytyväinen terkkarin vaihtuviin ja joskus tosi erikoisiinkin lääkäreihin, jotka eivät kaikki edes olleet tautiin perehtyneitä. Olen myös kuullut, että jos menee poistattamaan vaikka tikkua sormestaan niin alkaa jankutus ylipainosta joka ei liity millään tavalla asiaan. Jokainen varmaan tietää ylipainonsa muutenkin.

Eihän kukaan mene lääkäriin hakemaan kommentteja ylipainosta, siksi lääkäri ottaa asian puheeksi silloin kun potilas on vastaanotolla vaikka sen tikun takia.

Vierailija

Siitä on saanut puhua iät ja ajat. Ei voi olla kuitenkaan niin että joka kerta kun ylipainoa omaava menee lääkäriin, alkaa huomauttelu. Internetin tiedot auttavat varmasti ihmisiä hahmottamaan mikä on vikana ja mikä hoikentaa, mutta ylipainon syitä on muitakin kuin ne perinteiset. Ja pikkukauppojen valikoiman pitäisi olla monipuolisempi, terveellinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan jaksaa murehtia toisten kiloja? Eikö oma painonhallinta riitä?

Ylipainon aiheuttamien sairauksien kulut katetaan yhteisestä pussista.

Niin katetaan kaikkien muidenkin sairauksien ja vaivojen kulut.
Pitäisikö tässä pistää eri maksut sen mukaan mikä on itseaiheutettua?
Läskit, juopot ja narkit maksakoon itse omat lääkärikulunsa.
Juoksijat voivat itse hoitaa jalkaongelmansa omilla rahoillaan. Sali-Maket hoitavat itse revähdyksensä ja muut. Miksi menivät? Pysyisivät kotonansa.
Ja niin edelleen. Me maksetaan ihan kaikesta mitä terveysasemilla hoidetaan.

Jos joku yrittää pitää itsestään huolta ja selvitä, häntä on järkevä tukea. Jos joku taas aiheuttaa omalla välinpitämättömyydellään omat ongelmansa, häntä ei pidä tukea siinä.

Olen samaa mieltä. Kaikki, jotka eivät pysty todistamaan että tapaturma tai sairaus on ihan täysin itsestä riippumatonta, maksavat itse hoitonsa. Säästyy valtiolta pitkä penni.

Vierailija

Täällä taitaa olla aikamoisia valaita kun jokaiseen järkevään kommentiin tulee alapeukutuksia. Seuraan täällä "popparit kädessä" kuinka epätoivoisesti selitellään " no kun mun ei tarvi, koska X sano niin, tykkään ahmia jnejnejne...

Ihminen on niin taitava huijaa itsensä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siitä on saanut puhua iät ja ajat. Ei voi olla kuitenkaan niin että joka kerta kun ylipainoa omaava menee lääkäriin, alkaa huomauttelu. Internetin tiedot auttavat varmasti ihmisiä hahmottamaan mikä on vikana ja mikä hoikentaa, mutta ylipainon syitä on muitakin kuin ne perinteiset. Ja pikkukauppojen valikoiman pitäisi olla monipuolisempi, terveellinen.

En ole kyllä ikinä nähnyt pikkukauppaa, missä olisi epäterveellinen valikoima. Toki siellä on karkkeja ja sipsejä ym. Mutta itse jokainen päättää, ottaako niitä vai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pitäisi puhua ylipainon juurisyistä. Minulla se on koulukiusaaminen ja syön ahdistukseen yhä 20 vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen. Terapiasta ja lääkkeistä ei ole ollut apua. En ole ikinä onnistunut laihduttamisessa, vaikka olen yrittänyt. 

Terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole mitään käsitystä näistä asioista, terapiassa keskityttiin minun syyllistämiseen eikä annettu apua syömiseen ajavien impulssien hallintaan. 

En arvosta lihavuutta ihannoivaa positiivisuusliikettä. Niitä naisia katsellessa voin pahoin ja mietin, minkälainen ihmisraunio siellä sisällä oikein asuu. 

Luulen kyllä, että monella syy on arkipäiväisempi. Itse aloin lihoa, kun ostin auton ja söin enemmän. Syöminen on mukavaa ja helppoa, siksi tein sitä liikaa. Se on kivaa, ei mikään keino selviytyä traumoista. Sitten kun vaatteet alkoivat kiristää, piti alkaa miettiä korjausliikettä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalit ovat kalliita, samoin terveellinen ruoka. Oletteko ikinä katsoneet avokadon hintoja?

Ennen vanhaan ihmiset olivat parempikuntoisia ja hoikempia vaikka eivät käyneet puntteja nostelemassa. Syötiinkö täällä ennen paljonkin avokadoja?

Maailma on muuttunut. Suomi oli ennen maatalousvaltainen maa. Maataloustyö taas on hyvin fyysistä työtä, varsinkin silloin ennen. Myös autoja oli vähemmän, käveltiin ja pyöräiltiin paljon enemmän. Nykyään työt on kevyitä toimistötöitä. Ennen ei myöskään kaupat ollut täynnä sokeri- ja rasvaherkkuja, kaupasta löytyi vain peruselintarvikkeita. Eikä sitä perusruokaakaan ollut määrättömästi, monissa perheissä ruuan määrää säännösteltiin. Ei esim. leipää voinut koko ajan puputtaa, koska sitä leivottiin pari kertaa vuodessa ja sen määrän oli riitettävä seuraavaan leipomiskertaan.

Vierailija

Mitä te jeesustelijat oikein saatte kirjoittamalla tällaisiin ketjuihin lihavia halveksuvia viestejä? Ihmettelen vaan. Teillä menee varmaan itsellänne todella huonosti, koska onnelliset ihmiset eivät tällaista dissausta harrasta. Voimia teille, toivottavasti tilanne muuttuu paremmaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan mene lääkäriin hakemaan kommentteja ylipainosta, siksi lääkäri ottaa asian puheeksi silloin kun potilas on vastaanotolla vaikka sen tikun takia.

Jatkuvasta jankkaamisesta ei ole mitään hyötyä, päinvastoin se saa potilaan ärsyyntymään ja viesti ei mene perille. Tuossa tilanteessa lääkäri vois ehdottaa potilaalle uuden ajan varaamista läskikeskustelua varten ja hoitaa sillä kertaa vain sen tikun pois sormesta. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat