Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvussani on akateemisesti kouluttautuneita viidessä sukupolvessa

Vierailija
01.08.2020 |

Onko kuinka tavallista vai ihan normia?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole kaikki suvussasi viidessä polvessa akateemisia. Viidennessä polvessa on jo 32 henkilöä, eipä ole mikään ihme jos joku siitä porukasta on akateeminen. Tuskin edes isovanhemmistasi kaikki on akateemisia.

Ne 32 on pelkästään kaikki esi-isät ja esiäidit viisi polvea taaksepäin olevassa sukupolvessa. Esivanhempien määrä kun tuplaantuu joka polvessa. Jos lasketaan vielä näiden suvutkin mukaan eli sisarukset ja näiden puolisot ym. On joukko jo valtava.

Mitä te nyt sekoilette tuon kanssa? Ap sanoi että SUVUSSANI on akateemisia, ei että SUKUNI on akateemisia kolmessa polvessa. Kielioppi?

Siis viidessä, mutta ei kaikki kuitenkaan.

Vierailija
22/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole kaikki suvussasi viidessä polvessa akateemisia. Viidennessä polvessa on jo 32 henkilöä, eipä ole mikään ihme jos joku siitä porukasta on akateeminen. Tuskin edes isovanhemmistasi kaikki on akateemisia.

Ne 32 on pelkästään kaikki esi-isät ja esiäidit viisi polvea taaksepäin olevassa sukupolvessa. Esivanhempien määrä kun tuplaantuu joka polvessa. Jos lasketaan vielä näiden suvutkin mukaan eli sisarukset ja näiden puolisot ym. On joukko jo valtava.

Mitä te nyt sekoilette tuon kanssa? Ap sanoi että SUVUSSANI on akateemisia, ei että SUKUNI on akateemisia kolmessa polvessa. Kielioppi?

Jos ei tarvitse olla suoria esivanhempia vaan riittää että on suvussa, niin minulla on varmasti paljon pidemmällekin kuin viidessä polvessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvun ekat akateemiset on 1500-luvulta...

Meidän suvun akateemiset on 1200-luvulta jo.

Vierailija
24/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 1800-luvun puolivälistä alkaen kaikki olleet akateemisia. Pitäisikö sillä muka ylpeillä?

Joka ikinen isovanhempi 1850-luvulta alkaen? Yksikään ei nainut maanviljelijää tai kouluttamatonta puolisoa?

Vierailija
25/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisen vanhemman puolelta pappissukua joten eikö se tarkoita että suku on akateemista ammoisista ajoista? Suvussa on kyllä muitakin ammatteja.

Vierailija
26/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 1800-luvun puolivälistä alkaen kaikki olleet akateemisia. Pitäisikö sillä muka ylpeillä?

Joka ikinen isovanhempi 1850-luvulta alkaen? Yksikään ei nainut maanviljelijää tai kouluttamatonta puolisoa?

Sinänsä outoa kun 1800-luvulla naiset opiskeli hyvin harvoin yliopistossa...

Vierailija
27/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suvun ekat akateemiset on 1500-luvulta...

Meidän suvun akateemiset on 1200-luvulta jo.

https://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=890396

Mille ajalle tuo sijoittuu?

Kannattaisi lukea, kun sen saa ihan pikkuhiluilla:-)

Vierailija
28/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin olevani sukuni ensimmäinen ylioppilas, mutta sukututkimus paljasti, että esi-isäni on opiskellut jo 1500-luvulla Saksassa yliopistossa. Esivanhempia on paljon kun mennään 1500-luvulle saakka, ja luulenpa, että melkein kaikilla suomalaisilla löytyy älykkäitä esivanhempia. Älykkyyttä ja neuvokkuutta on tarvittu, jotta on selvitty nälkävuosista, isosta vihasta, kulkutaudeista ym. Ne vähemmän älykkäät ja onnekkaat ovat kuolleet ennen kuin ovat päässeet sukua jatkamaan.

Vierailija
29/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin olevani sukuni ensimmäinen ylioppilas, mutta sukututkimus paljasti, että esi-isäni on opiskellut jo 1500-luvulla Saksassa yliopistossa. Esivanhempia on paljon kun mennään 1500-luvulle saakka, ja luulenpa, että melkein kaikilla suomalaisilla löytyy älykkäitä esivanhempia. Älykkyyttä ja neuvokkuutta on tarvittu, jotta on selvitty nälkävuosista, isosta vihasta, kulkutaudeista ym. Ne vähemmän älykkäät ja onnekkaat ovat kuolleet ennen kuin ovat päässeet sukua jatkamaan.

Eikös samalla perusteella kaikki maailman ihmiset ole älykästä sukua?

Vierailija
30/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harvinaista. Omissa suvuissani äidin puolelta eno oli ensimmäinen yo, isän puolelta siskoni. Suvut tilallisia eli sinänsä sivistystä ja koulutusta arvostavia alkiolaisia porvareita jo monessa polvessa. Viiden sukupolven takaa ollaan kyllä pääosin saamelaisia. Minä ja siskoni olemme molemmat akateemisia, toinen jo tohtori ja toinen kirjoittaa väitöskirjaa.

Vierailija
31/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoäitini oli sukuni ensimmäinen ylioppilas vuonna 1928. Hän valmistui kauppakorkeakoulusta pari vuotta myöhemmin. Siitä lähtien on minun sukuhaarani akateemista. Voi olla, että minun lapseni katkaisevat ketjun.

Vierailija
32/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On harvinaista. Omissa suvuissani äidin puolelta eno oli ensimmäinen yo, isän puolelta siskoni. Suvut tilallisia eli sinänsä sivistystä ja koulutusta arvostavia alkiolaisia porvareita jo monessa polvessa. Viiden sukupolven takaa ollaan kyllä pääosin saamelaisia. Minä ja siskoni olemme molemmat akateemisia, toinen jo tohtori ja toinen kirjoittaa väitöskirjaa.

En usko että on kovin harvinaista. Esimerkiksi papin ammatti kulki ennen vahvasti suvuttain ja siinä voi olla paljon sukupolvia, joissa on pappeja esi-isinä. T. Se, jolla suvussa pappeja

Vierailija
33/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole. Etenkin naisia oli häviävän vähän yliopistossa, ei ole mahdollista että kaikki esiäitisi olivat akateemisia.

Vierailija
34/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se harvinaista. Viisi sukupolvea vie hyvin tuonne 1800-luvun puolelle ja siihen aikaan akateemisesti koulutettuja oli todella vähän. Olette ns. vanhaa sivistyssukua.

Vertailuksi vanhempani (40-luvulla syntyneet) ovat akateemisesti koulutettuja, mutta heidän vanhempansa kävivät 4-5 -vuotisen kansakoulun ja heidän isovanhemmistaan joku ei edes osannut lukea. Puhutaan siis jostain 1870-1880 -luvulla syntyneistä. Ja siltikin oltaisiin vasta neljännessä polvessa minusta katsoen.

Vierailija
35/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole. Etenkin naisia oli häviävän vähän yliopistossa, ei ole mahdollista että kaikki esiäitisi olivat akateemisia.

Ihmettelen muuten tätä. Ensimmäinen naismaisteri Suomessa oli Emma Åström ja sekin valmistui maisteriksi vasta 1882. Veikkaan, että yliopistosta valmistuneet naiset on 1800-luvun puolella laskettavissa kahden käden sormilla tai maksimissaan sormilla ja varpailla yhteensä.

Vierailija
36/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh ei todellakaan kaikki ole akateemisesti kouluttautuneita kaikissa viidessä polvessa, en edes tiedä kaikkien koulutusta. Itse olen ja omat sisarukseni, äitini on, äitini äiti ja isä sekä äidin isän sisarukset ovat, isoisoisäni on sekä isoisoisoisäni ja hänen kaksi veljeään. Nuo nyt ainakin, en tunne osaa suvusta juuri lainkaan.

En edes ajatellut että tässä olisi mitään ihmeellistä eikä sukuni ole millään tavalla hieno tai erityinen, tuli vaan mieleen, kun tuttavani sanoi olevansa sukunsa ensimmäinen ylioppilas, että voiko olla niin.

Ap

Vierailija
37/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ns. lähisuvun ensimmäinen yliopistosta valmistunut eli vanhempani ja heidän sisaruksensa eivät ole akateemisia eivätkä myöskään isovanhempani tai heidän vanhempansa. Mutta mummini sisko on opiskellut yliopistossa, ei vain koskaan valmistunut. Ja lisäksi äidilläni on yliopistosta valmistuneita serkkuja. Koko suvun puolesta en siis tosiaankaan ole ensimmäinen.

Isän puolen suvusta voin kuitenkin sanoa, että neljässä polvessa ei ole muita akateemisia kuin minä (sukuun on kyllä naitu sellainen). Väitän, että isän puolen suvusta mennään hyvin pitkälle ilman akateemisia suorituksia, koska isoisoisoäitini (johon suvun jäljet päättyvät) oli piika ja isoisoisovanhempani toiselta puolelta (isoäitini puolelta) olivat torppareita. Todennäköisesti ei ollut lukutaitoakaan kuin lukukinkereillä ulkoa pajatettua tukkapöllyn pelossa. Eli isän suku on hyvin vahvasti maaseudun köyhälistöä.

Äidin puolelta mennään sitten maanviljelijäsukuun, jossa koulutusta arvostettiin ja vanhin pojista valmistui aina agronomiksi (opistotasolla). Sitä kautta löytyy sitten jopa 1500-luvulta asti joku esi-isä, joka oli ruotsalainen pappi. Toisin sanoen koulutettua väkeä löytyy kyllä etäisissä sukulaisissa mutta suorassa linjassa ei: äidin vanhemmat eivät olleet ylioppilaita eikä olleet äidin isovanhemmatkaan tai heidän vanhempansa. Opistotason koulutusta sen sijaan löytyi sitten ihan tyttäriltäkin 1900-luvun alussa. 1800-luvun puolelta tuskin. Silti tämänkin suvun ensimmäinen ylioppilas oli 40-luvulla ylioppilastutkinnon suorittanut isotätini, jonka yliopisto-opinnot jäivät kesken.

Vierailija
38/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ap, ettet sinä kuitenkaan ole akateeminen tai muutenkaan kovin paljon lukenut, jos kyselet tällaista asiaa?

Vierailija
39/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorinkin lapsista aloittaa kk päästä yliopiston - on myös viidennessä polvessa akateemisen koulutuksen ainskin aloittanut

Vierailija
40/40 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes ajatellut että tässä olisi mitään ihmeellistä eikä sukuni ole millään tavalla hieno tai erityinen, tuli vaan mieleen, kun tuttavani sanoi olevansa sukunsa ensimmäinen ylioppilas, että voiko olla niin.

Ap

Tajuatko ollenkaan kuinka pitkään Suomi oli maatalousvaltainen, köyhä maa? Ihan kuin et olisi peruskouluakaan käynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi