Opettajat! Tiedättekö millaiset koronakäytännöt teillä tulee olemaan?
Opet! Tiedättekö millaiset koronakäytännöt teillä on? Miten valinnaisryhmät toimivat? Miten yhteiskäyttövälineiden puhdistus? Entä ruokailut ryhmiä sekoittamatta? Tuleeko porrastetut välitunnit tai kouluun saapumiset?
Kun etäopetukseen sitten jossain vaiheessa joudutaan (kun sairastuneita alkaa olla), onko kuntanne hommaamassa oppialille koneet ja netin? Entä miten se pakollisena jaettava valmistettu ruoka hoidetaan? Saatteko työpuhelimet? Miten pystytte hoitamaan pakollisen useamman kerran päivässä kontaktoinnin jokaiseen oppilaaseen?
Miettiävätkö opet vai kunnan virkamiehet teillä nämä ohjeistukset valmiiksi?
Näitä kysymyksiä mietin, kun luin OPH:n kesäkuun lopussa tulleita ohjeita.
Kommentit (47)
Opet eivät näitä mieti, vaan rehtori, sivistystoimenjohtaja ja kunnan kotonatiimi. En tiedä vielä ohjeita, saamme tietoa lähipäivinä.
Maskit olisi hyvä luokissa. Toivon niin.
Ei mitään hajua. Tänään tuli vasta lukkaritkin. Yksi pvä meillä on ennen lasten tuloa. Eiköhän se siinä selviä ( eli ei tehdä mitään kunnes tulee sairastuneita, on mun veikkaus).
Toivottavasti meidän kunnan sivistyslautakunta on hoksannut homman kuuluvan heille. Porukassa ei kyllä ole yhtään opettajaa. Rehtorimme (on sivistysjohtaja myös) on sairauslomalla, eikä kukaan taida näitä tosiaan suunnitella. Koronatiimiä ei meidän kunnassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hajua. Tänään tuli vasta lukkaritkin. Yksi pvä meillä on ennen lasten tuloa. Eiköhän se siinä selviä ( eli ei tehdä mitään kunnes tulee sairastuneita, on mun veikkaus).
Opettajien kokoontumisethan ovat yhä kiellettyjä. Miten meinaatte tuon päivän järjestää?
Ei hajuakaan :/ Reksiltä tulleena ohjeena toistaiseksi vain se kevään vikassa (etä-)opekokouksessa tieto, että aloitetaan lähiopetuksessa tavalliseen tapaan jos ei kuulu muuta.
Etäopetus hoituu hyvin, meillä työpuhelimet, oppilailla läppärit ja netit. Suoraan sanottuna itse toivon tuota etäopetuksen jatkumista, vaikka onkin hyvä, jos tavataan ensin kasvokkain jotta ehdin muutaman keväällä huolta herättäneen oppilaan kanssa jutella asiat kuntoon.
Ruoan jaosta en tiedä. Keväällä vissiin sai jostain hakea pari kertaa viikossa kouluruoat kotiin jos niin halusi tehdä.
Niitä kevään ohjeita olisi tarkoitus jatkaa. Ryhmät eivät saisi sekoittua jne.
Eli tavalliseen tapaan EI SAA jatkaa.
En tiedä vielä. Ei meille ole infottu mitään, mutta ottaen huomioon kunnan tilanteen, kun edes uusia värikyniä ei oppilaille irtoa, että koronatoimia ei ole.
Työskentelen n. 550 oppilaan alakoulussa ja ei mitään tietoa. Eikä ole vielä lukkareitakaan.
Työskentelen 0-2 joustavassa alkuopetustiimissä, ja ennakoin, ettei ainakaan tuota yhteistyötä voi nyt jatkaa. Saapa nähdä mitä muita toiminnan supistuksia on edessä.
Kevään malliin ei voida koko syksyä tai peräti vuotta mennä, sillä esim. englannin aineenopetusta, käsitöitä (kässän tiloissa) tai sisäliikuntaa ei voinut olla ollenkaan. Toivottavasti aineenopetusta voidaan nyt antaa, sillä muuten oppilaat ovat kyllä hyvin epätasavertaisessa asemassa. Esim. minä olen myös englannin aineenope mutta taas ihan avuton musiikissa, joten huonosti käy, jos minä opetan kaikki aineet. Naapuriluokassa tilanne voi olla taas päinvastoin.
Myöskään omat erilliset ruokailut & välkät eivät toimi pitkässä juoksussa, kun ulos pääsee vain kerran päivässä eikä opella ole yhtään taukoa, kun välkkä pitää valvoa itse.
Vuorottelu etä- ja lähiopetuksessa on myös aika mahdoton ajatus. Siis että yksi ope opettaa yhtä aikaa kotona ja koulussa olevia. Eihän oppitunnit ole enää mitään puhuvan pään esityksiä, joita voisi vain striimailla kotiin. Ne ovat yhdessä tekemistä ja sen kautta oppimista, ei sitä voi kotiin siirtää. Niinpä osa etenisi kotona, iso osa ei. Niinpä opella olisi koko ajan tavallaan kolme päällekkäistä hommaa: lähiopetus, etäopetus ja nonstop tukiopetus kotona jälkeen jääneille.
Niitä yhteisiä värikyniä saa käyttää vain, jos joku putsaa ne välillä....
OPH:n ohjeistuksessa esitetään, että kiertävät opettajat (esim. se enkku) opettavat vain sitä omaa vakkariryhmää livenä ja muut oppilaat ovat esim. ohjaajien valvonnassa omissa luokissaan.
Ja heille striimataan tuo enkun opetus sinne luokkiin.
Tässä voimassa olevat ohjeet kouluihin THL:n sivuilta:
https://minedu.fi/documents/1410845/22330894/Ohje+kouluille+ja+varhaisk…
Työskentelen isossa koulussa, lähes 600 oppilasta, ja vielä yläkoulussa, jossa nämä järjestelyt on hankalammat. Veikkaan, että oikeasti muutokset on kosmeettisia. Mitään isoa mullistusta ei pysty kuvittelemaan ja itse ajattelin jatkaa työtäni niin kuin ennenkin kunnes toisin määrätään. Näin tein keväälläkin. Tapasin oppilaita kasvotusten pienissä ryhmissä koko lähiopetuksen ajan. En vain pelkästään erityisen tuen, vaan tapasin kaikkia, jotka tarvi välillä lähineuvontaa. Ohjeistushan mahdollisti kaikkien tuen tarpeisten (eli kenen tahansa) tukemisen tukiopetuksella tai osa-aikaisella erityisopetuksella tarvittaessa, vaikka tätä ei monet kunnat ja koulut hoksanneet. Tällä tavoin pidimme nenut pinnalla niilläkin, jotka oli etukäteen paperilla ok, mutta paljastuivat kykenemättömäksi kantamaan vastuuta etäopetuksessa.
Ei yhtikäs mitään koronatoimia, paitsi keväältä on ehkä jäänyt käsidesipullot luokkiin.
Kaikki ihan niin kuin ennen koronaa, eli 1000 ihmistä saman katon alla, tungos käytävillä, paripulpetit ( eivät mahdu erilleen ) ja ruuat linjastosta jonottaen.
Aloitamme kahdella opettajien suunnittelupäivällä, eli 40 opettajaa samaan luokkahuoneeseen kahdeksi päiväksi. Huonolla tuurilla saadaan altistettua koko opettajakunta jo enne koulun alkua!
Terveisiä pk-seudulta
Kun yläkoulussa yksi oppilas sairastuu, joutuu saman tien pahimmillaan 6-7 opettajaa karanteeniin. Kun toiselta luokalta sairastuu oppilas, joutuvat loput opettajat. Pieni yläkoulu menee käytännössä etäopetukseen jos pari oppilasta sairastuu sopivasti sellaisena päivänä, jolloin eri oppiaineita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtikäs mitään koronatoimia, paitsi keväältä on ehkä jäänyt käsidesipullot luokkiin.
Kaikki ihan niin kuin ennen koronaa, eli 1000 ihmistä saman katon alla, tungos käytävillä, paripulpetit ( eivät mahdu erilleen ) ja ruuat linjastosta jonottaen.
Aloitamme kahdella opettajien suunnittelupäivällä, eli 40 opettajaa samaan luokkahuoneeseen kahdeksi päiväksi. Huonolla tuurilla saadaan altistettua koko opettajakunta jo enne koulun alkua!
Terveisiä pk-seudulta
Opettajien kokoontumiset ovat kiellettyjä!
Hyvin ristiriitaista, että keväällä kun kaikki muut olivat etätöissä, opettajat palasivat opettamaan oppilaita, mutta nyt kun isot yleisötilaisuudet sallitaan ja rajoituksia poistetaan, kouluilla eivät saa edes opettajat olla tekemisissä keskenään...
Rehtorit eivät voi antaa opettajille ohjeita ennen kuin saavat itse oman kuntansa ohjeet. Opetuksen järjestäjät eivät uskalla antaa ohjeita ennen kuin saavat OPH:n ja THL:n viimeisimmät ohjeet. Odotellaan siis rauhassa ohjeita ylemmiltä tahoilta.
Meidän rehtori on sairauslomalla, enkä tiedä suunnitteleeko tätä kukaan :(