Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni ei halua ripille.

Vierailija
07.07.2013 |

Minulla on kaksi lasta, poika 16 ja tytär 14 v.

Kumpaakaan lastani ei ole kastettu. Olen ateisti ja agnostikko, ja exäni aikanaan tyytyi tähän ratkaisuun.

Viime kesänä allekirjoitin pitkin hampain suostumukseni siihen, että esikoinen, poikani voidaan kastaa. Siis ikää hänellä tuolloin 15 v. Piti käydä kasteella, jotta pääsee rippikouluun. Poika halusi rippikouluun ensisijaisesti siitä syystä, että saa rahalahjoja. Just joo, otti päähän, mutta kirjoitin suostumuksen.

Nyt tyttäreni miettii jo ensi kesää, hän ei halua rippikouluun/leirille, mutta exäni äiti, eli uskovainen ex-anoppi painostaa häntä jatkuvasti tästä asiasta. Siihen jo vielä siis koko vuosi aikaa.

Ehdotin tyttärelleni Prometheus -leiriä. Hän jäi miettimään asiaa.

Ottaa päähän se, että ex-anoppi painostaa tytärtäni koko ajan tuosta riparista.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on ainakin elämänarvot kohdillaan, kun rahan takia halusi liittyä kirkkoon. Etkö keskustellut hänen kanssaan asian moraalisesta puolesta? Sano mummolle, että asia ei kuulu hänelle.

Vierailija
2/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on täysin tyttäresi päätettävissä. Jokaisen pitää kunnioittaa sitä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, mummon mielipiteellä ei ole väliä. Riparini jälkeen mietin, että en pakota lapsiani sellaiselle jos eivät välttämättä sinne itse hingu. Aivopesuahan se oli, aamusta iltaan.

Vierailija
4/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

riparinhan voi käydä ilman kastetta, silloin ei vain saa ehtoollisoikeutta ja ei saa toimia kummina tai mennä kirkossa naimisiin, mutta juhlat voi pitää ja eihän sinne kirkkoon ketään ole pakko kutsua katsomaan toimitusta nii mistä kukaan tietää että joiko se siellä viiniä vai ei :D ripari oli minulle iso asia ja tykkäsin siellä olla mutta ei sinne ketään kannata pakottaa, mutta tiedän useita (mm. kummityttöni) joka on käynyt riparin siksi että kaveritkin meni ja että saisi rahaa eli ei se väärin minun mielestäni ole. kirkosta voi myös erota helposti eroakirkosta.fi sivuston kautta vaikka heti konfirmaation jälkeen jos haluaa :D

Vierailija
5/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin rippileirin jälkeen valmis eroamaan kirkosta... Meni tosin 10v siihen päälle, että sain aikaiseksi.

Jos poikasi halusi riparille rahalahjojen toivossa, niin eipä tuossa taida olla suurta pelkoa että uskoon tulisi.

Mummolle sanoisin, ettei pidä painostaa herkässä iässä olevaa lasta, vaan antaa tämän miettiä omaa maailmankatsomustaan. Ja kunniotettava sitten lapsen omaa näkemystä, oli se kumpi tahansa tai isoveljen jäljissä maallinen mammona:-D

Vierailija
6/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Ai riparin voi käydä ilman kastetta? Kyllä minulle sanottiin, että pojan pitää käydä ensin kasteella. Muutoin hän ei olisi päässyt rippikouluun?

Onko mulle siis valehdeltu?

Vierailija
7/7 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7, leirille pitäisi kyllä päästä, vaikkei olisi kastettu/kuuluisi kirkkoon. Konfirmaatioon ei voi osallistua, ellei kasteta ennen sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi