Mä olen lihava ja kärsin siitä joka hetki
Painoa pitäis tiputtaa 20 kiloa ja en jaksa ryhtyä niin isoon urakkaan. Tänäänkin olen syönyt jo varmaan 2000 kcl. Lasagnea on mennyt iso vuoallinen ja dominokeksejä pari pötköä tv.n katselun lomassa. masentaa
Kommentit (9)
Mulla oli raskauden jälkeen sama fiilis.
Sanoin äidilleni, ettei huvita laihduttaa, koska olisin edelleen 6kk kuluttua lihava. Äiti sanoi, että jos aloita nyt, olet puolen vuoden kuluttua jo pitkällä tavoitteessasi.
Tein sen, pudotin 25kg. Kannatti :)
Tietysti jaksat ryhtyä urakkaan! Värvää tuttavapiiristä tsemppari jonka kanssa laadit strategian. En tiedä tilanteestasi tarkemmin mutta luulisin että jo liikkeelle lähteminen auttaa. Ainakin syömiselle jää vähemmän aikaa. Osta mansikoita ja mene puistoon kirjan kanssa, ota aurinkoa, kiertele kaupungilla, mene kirjastoon, ota kamera mukaan ja lähde järvelle soutelemaan tai mistä nyt ikinä innostutkaan. Askeleita kertyy ja mieli piristyy eikä dominokeksit ole käden ulottuvilla. Etsi tsemppiä vaikka blogeista. Osta tyylikäs blenderi ja lastaa marjoja pakastimeen, etsi aleista hienot lenkkivaatteet... Ja tosiaan jaa iso urakka pienempiin tavoitteisiin. Uskon että viisi kiloa painosta ja aktiivisempi, mielekäs arki piristää!
Pirteämpänä on jo helpompi asettaa seuraavia tavoitteita. Koita ajatelle, että mitä nopeammin urakan otat vastaan, sitä helpommalla pääset! Selvää on että pystyt! Ulkoista ruokaostokset miehelle/äidille/lapselle. Et ainakaan tule ostaneeksi kaupasta mitään ylimääräistä. Askartele jokin kaunis vihko johon kirjaat tavoitteesi ja tuntemuksiasi. Keksi ihan mitä vain, kunhan se motivoi sinua pääsemään päämäärääsi!
Se on varmaa, että 20 kiloa kevyempänä et kadu hetkeäkään. Etsi vaikka alkuun itsellesi joku 20 kg painava paino. Kanniskele sitä hetki ympäriinsä ja mieti kuinka paljon kevyempi olo on kun taakan saa laskea maahan. Kerro laihdutusprojektistasi mahdollisimman monelle ja rekrytoi vaikka pullavahti joka vahtii ettet ota ylimääräisiä kahvileipiä tai jälkiruokia. Käytä mielikuvitusta ja koita löytää iloinen ja positiivinen asenne urakkaan. Saatat löytää uusia harrastuksia, muut ihmiset voivat tukea sinua, ulkonäkösi paranee...
Ap. Varmaan projektin pitkäaikaisuus pelottaa. Niin kuin tos aijemmin sanottiin, niin olisin mäkin vielä joulunakin ylipainoinen, vaikka olisin tehnyt paljon puolivuotta.. Mut ei tämä voi jatkua, koska vihaan tätä tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:06"]
Painoa pitäis tiputtaa 20 kiloa ja en jaksa ryhtyä niin isoon urakkaan. Tänäänkin olen syönyt jo varmaan 2000 kcl. Lasagnea on mennyt iso vuoallinen ja dominokeksejä pari pötköä tv.n katselun lomassa. masentaa
[/quote]Oma vikasi kun syödä runttaat. Siirry kasvispitoiseen ruokavalioon ja liikuntaa, nty on hyvä uida järvessä tai meressä, kävele, hölökkää., ajele polkupyörällä se jos mikä kiinteyttää'.Kyllä läskit tippuu.
Älä ajattele, että pitää pudottaa niin paljon. Ota nyt tavoitteeksi, että pudotat heinäkuussa kilon. Jätä ne keksit sinne kauppaan ja kun mieli tekee keksejä, juo lasi vettä, pistä suuhun pastilli ja lähde pienelle kävelylle. Sitten kun olet pudottanut heinäkuussa kilon, ota elokuussa jo tavoitteeksi kaksi kiloa. Äläkä palkitse itseäsi ruualla kun onnistut. Laita aina se keksipaketin suuruinen summa johonkin säästölippaaseen kun niitä tekee mieli ja osta sitten rahoilla itsellesi jotain kivaa, ei ruokaa, kun olet päässyt vaikkapa 5 kg alaspäin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:31"]
Ap. Varmaan projektin pitkäaikaisuus pelottaa. Niin kuin tos aijemmin sanottiin, niin olisin mäkin vielä joulunakin ylipainoinen, vaikka olisin tehnyt paljon puolivuotta.. Mut ei tämä voi jatkua, koska vihaan tätä tilannetta.
[/quote]
Entä jos et sitten ajattelekaan painonpudotusta projektina vaan elämäsi tärkeimäpänä muutoksena kohti mielekkäämpää arkea. Ota aina välillä niitä pieneksi pilkottuja välitavoitteita ja seuraa edistymistä mutta älä tee kilogrammoista liian suurta mörköä. Jos sinusta tuntuu pelottavalta tavoitella kymmenen kilon pudotusta kuudessa kuukaudessa niin unohda se. Tärkeimpänä tavoitteenasi on lisätä omaa onnellisuuttasi ja tyytyväisyyttäsi koko loppuelämäksi. Ei laihduttaminen ole mikään kidutusprojekti vaan onnellisuusprojekti jonka myötä tulet huomaamaan että et enää ikinä halua edes palata vanhaan. Jos yhtäkkinen muutos tuntuu hurjalta niin hyväksy se että lähdet liikkeelle pienin askelin. Ison ja pitkäntähtäimen tavoitteiden sijaan aseta pieniä tavoitteita joihin pääset vaikka viikossa tai päivissä. Ota vaikka ensimmäiseksi tavoitteeksi että selätät makeanhimon viidesti. Kun viisi kertaa on täynnä niin pyydät mieheltäsi hartiahieronnan. Kun huomaat ettei herkkuja enää tee mieli, ota seuraava pieneksi pilkottu tavoite. Uskon että tavoitteisiin pääseminen tarjoaa onnistumisen riemua jonka turvin uskallat ottaa isompia tavoitteita.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:06"]
[/quote]
Kyllä on enempi kaloreja reilusti sitten. Jäätävä määrä, huh. Tsemppiä että keksisit jtn
Aloita nyt, niin jo parin kuukauden päästä olet paljon paremmissa lukemissa. Laihtumisesta ssa tsemppiä ja fiilis paranee. Anna mennä vaan! Itse aloitin vappuna ja nyt tähän mennessä on lähtenyt n. 20 kg, mutta mulla kyllä on mistä ammentaa :D
Jospa ajattelisit pudottavasi vain 5 kiloa. Siitäkin varmasti mieli piristyisi ja voisi vaikka löytyä lisäintoa laihdutuksen jatkamiseen.