Jatkuva flunssakierre..Onko sikapiikki voinut heikentää vastustuskykyä?
Olen ollut aina terve, lapsena ei ollut edes korvatulehdusta koskaan. Olen harrastanut koko ikäni liikuntaa ja syönyt terveellisesti. Sikainfluenssarokotteen jälkeen vastustuskykyni romahti lähes kertalaakista. Sain piikistä 39 asteen kuumeen, mikä ilmeisesti oli normaalia, kun 10 prossalle tuli näitä oireita. Harkitsin pitkään, otanko rokotetta vai en, mutta terveydenhoitaja onnistui ansiokkaasti pelottelemaan sikainfluenssalla. Kun hänen oma tyttärensä oli sairastunut siihen ja oli joutunut sairaalaan. Eli otin piikin.
Toivuttuani piikin oireista olen ollut selvästi useammin kipeä kuin aiemmin. Ennen minulla ei ollut edes vuosittaista kausiflunssaa. Nyt olen sairastanut flunssaa viimeisen vuoden aikana 7 kertaa, joista kaksi todella rankkoja yli viikon kuumeputkia. Edelleen elämäntapani ovat samat kuin ennen, vaikka liikuntaa en ole toipilasajoista johtuen voinut harrastaa yhtä säännöllisesti kuin normaalisti (2-3 kertaa viikossa max, eli ei liikaa).
Olen kysynyt lääkäreiltä sikapiikin vaikutuksista, mutta he ovat lähinnä sanoneet, ettei se mahdotonta ole, mutta eivät ole kuulleet muilta vastaavaa. Lisäksi uusi piirre piikin jälkeen on, että minulla turpoaa imusolmukkeet nykyisin todella herkästi etenkin sairauden lähestyessä. Aiemmin näin ei käynyt, vaikka olisinkin ollut flunssassa. Alan olla jo huolestunut, sillä en voi elää täysin normaalisti tämän takia, ja lomat menevät piloille.. jos jossain tilassa on sairastunut ihminen, 90% varmuudella saan taudin, vaikka pysyisin kaukana. Vastustuskykyni on siis täysin romahtanut. Mitä voin tehdä, ja onko kohtalotovereita? Olen koko viime vuoden syönyt paljon inkivääriä, valkosipulia ym..eipä näytä auttavan.
Kommentit (14)
Jotenkin se piikki sekoittaa ihmisen omat puolustusmekanismit. Olenkin miettinyt, auttavatko mitkään tropit ennaltaehkäisyyn ylipäätään, jos kropassa on ns ylimääräiset aineet vaikuttamassa. Mutta eikö sikapiikkirokotteen vaikuttavat aineet pitäisi poistua elimistöstä jossain ajassa?
Arvasin, etten ole yksin asian kanssa..tuntuu että nykyään kaikki ovat jatkuvasti kipeitä.. :(
Niin tai sitten et vain pidä käsihygieniasta huolta.
No kyllä pidän, töissäkin käytän päivittäin käsidesiä, kun olen jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisissä. Ja vältän menoa paikkoihin, joissa on flunssaisia ihmisiä. Harva kuitenkaan ennalta ilmoittaa tai jää flunssan takia kotiin. Raivostuttaa tällainen, eivät silloin yhtään välitä siitä, että tartuttavat muita. Vaikka itsellä olisi kuinka lievät oireet.
Itse en vastaavassa tilanteessa osaisi epäillä influenssarokotusta vaan epäilisin ennemmin esim. kosteusvaurioita, jotka helposti pahentavat ja/tai pidentävät flunssia.
Unohda inkiväärit ja valkosipulit, osta sinkkiä. Ota sinkki c-vitamiinin kera (imeytyy paremmin). On muuten tutkittu juttu.
Oletko joutunut olemaan antibioottikuurilla? Ne sekoittavat vastustuskyvyn aika pitkäksi aikaa... Ja toinen juttu on, että onko sinulta testattu, että onko kyseessä tosiaan normiflunssa vaiko jokin muu tauti, josta tulee flunssan oireet.
Ja jos kyse on normiflunssasta, niin käsidesi ei muuten auta sen suhteen. Kyseiset virukset eivät siihen kuole, niiden poistamiseen käsistä tarvitaan kunnon hinkkaus saippualla ja lämpimällä vedellä. (Monta muuta pöpöä se kyllä tappaa, joten parempi kuin ei mitään.)
En ole kertaakaan ottanut antbioottia, sillä lepo on kuitenkin paras ratkaisu kokonaisuuden kannalta. Elimistöni ei kestä yhtään antibiootteja, toki ottaisin jos olisi pakko. Ei ole kumma kyllä tähän asti tullut poskiontelontulehdusta..kopkop.
Olemme muuttaneet kerran tämän kierteen aikana, ja oireet aivan samat asunnosta ja sen iästä riippumatta. Joten en usko homejuttuunkaan.
Ainakin CRP on mitattu reilu puoli vuotta sitten, jolloin se oli normaali.
Käsidesin lisäksi pesen toki kädet monta kertaa päivässä saippualla, mutta sen kyllä myönnän, että töissä helposti hieroo silmiä tms vahingossa ennen kuin ehtii pestä kädet... :(
Ehkä sitten täytyy testata tuota c-vitamiinia ja sinkkiä. Syön vain niin paljon kasviksia ja hedelmiä, etten ole kokenut tarvitsevani ravintolisiä. Verenkuvassa ei ole ollut mitään puutoksia..vaikka noita ei varmaan näe siinä.
Homeopatiaa olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona, mutta siitä on vaikea saada ns puolueetonta tietoa..tuntuu että se mielletään melkein noituudeksi.. Jos jollain on hyvää sanottavaa homeopatiasta niin kernaasti kuulen!
Mä havahduin keväällä siihen ettei minulla ollut ollut flunssaa sitten syyskuun vaikka muu perhe ja lapset sairasteli ihan normaalin 2-3 flunssaa/ puoli vuotta. Aloin miettiä asiaa ja suunnilleen samoihin aikoihin vaihdoin aamupalalle maustamattoman jugurtin, jonka makeutin eukalyptushunajalla ( ehkä 1tlk/ aamu) Olen jatkanut samaa aamupalaa eikä ole flunssia näkynyt. Varmaan kohta iskee mutta aika hyvin jos tulee vain kerran vuodessa tuon eukalyptushunajan säännöllisen nauttimisen johdosta. Suosittelen kokeilemaan!
Ja itsekin otin sikapiikin + tod.näk sairastin ainakin jonkinasteisena viikon sisällä piikistä sillä influenssan oireet oli silloin selvät ja tauti johti keuhkoputkentulehdukseen.
Meidän perhe on sikapiikin ottamisen jälkeen sairastanut huomattavasti vähemmän kuin ennen, kiitos ahkeramman käsien pesun. Sinuna ap miettisin että olenko sairastumassa johonkin muuhun tautiin jonka puhkeaminen ajoittui sikatautiajankohtaan ja nyt diagnosointi viivästyy siksi että sulla on jotain sikapiikkikuvitelmia. Sikapiikki kun ei pysty estämään ihmisiä sairastumasta, ja aina sitten jollain osuu ajallisesti yhteen. Jos sulla on jotain imusolmukeoireita, niin minä ainakin menisin kyllä lääkäriin ottamaan selvää että mimkä vikana.
Maitohappobakteerit parantavat vastustuskykyä. Oletko stressaantunut tai ylirasittunut, treenaatko 5-7 kertaa viikossa? Nämä ovat 100 kertaa todennäköisempiä syitä kuin joku rokote.
Kai syöt runsaasti d-vitamiinia? Nekin arvot voi mitata, yllättävää kuinka paljon sitä pitää vetää, jotta missään tuntuisi. Lääkärireissua suosittelen joka tapauksessa.
Kiitos vastauksista. Olinkin huolissani ensin tämän imusolmukeasian kanssa. Mutta lääkäri kuittasi sen sillä, että sehän on täysin normaalia että ne flunssan aikaan paisuvat. Että enemmänkin on kummallista, etteivät ne ole koskaan aiemmin reagoineet. Sama lääkäri tosin totesi, että on ollut muutama potilas, jotka ovat raportoineet imusolmukkeiden turvotuksesta sikapiikin jälkeen. Että näitä tapauksia on tultu tutkimaan mahdollisina kasvaimina, vaikka ovat olleet vain normaaleja imusolmukkeita.. tiedä sitten, mutta kyllä jotenkin tuntuu, etten ole ns. omassa ruumiissani..siinä totutussa. Kuitenkaan mitkään arvot eivät heitä, niin ei asiaa ole tutkittu enempää.
Treenaan 2-3pvää viikossa maltillisesti ja teen suht fyysistä työtä. Kuitenkin pidän aina huolen palautumisesta. Viimeisen vuoden aikana olen ehkä vain kerran viikossa keskimäärin treenannut, tai alle sen koska on pitänyt aina odottaa kunnolla tervehtymistä.
Maitoa juon päivittäin ainakin pari lasia ja vihanneksia paljon..kyllä vaan aikamoinen pilleriarsenaali tulee, jos kaikkia ehdotettuja alan kokeilla. Minäkin syön inkiväärihunajaa joka päivä..luin netistä Antivir-rohdoksesta jota saa luontaistuotekaupasta. Siinä jotain oliivinlehtiuutetta.. Mutta kiitos kaikille, soitan taas tänään lääkärille..eivät vain tunnu ottavan kovin vakavasti tällaista.
Meillä sikapiikki aiheutti pitkäaikaissairauden, jonka kanssa eletään loppuelämä. Toisella lapsella kummallisia oireita sen jälkeen ja puhkas mm. migreenin. Joten en yhtään ihmettelisi, vaikka olisi huonontanut myös tuon vastustuskyvynkin! Kun olisin tämän tiennyt, niin en todellakaan olisi sitä ottanut!!
Minulla on täysin sama kokemus. Ennen piikkiä säästyin kaikilta flunssilta. Sen ottamisen jälkeen olen sairastunut aina, kun on joku pöpö liikkeellä. Ja yleensä vielä kovimmin koko perheessä :(