Halpa jauheliharuoka?
Ruokabudjettimme on vedetty tiukille säästökuurin vuoksi. Kokkaan itselleni kasvisruokaa ja miehelleni liharuokaa. Kuulemma makaronilaatikkoa tulee jo korvista ulos, mitä muita halpoja jauheliharuokia tulee mieleen?
Mies on huono syömään perunaa, kiusausruoissa menee, mutta pelkästään keitettynä ei. Esimerkiksi pasta ja jauhelihakastike kyllä maistuu, mutta jostain syystä kastikeruoat tuntuu kalliilta. Jatkan jauhelihaa usein soijarouheella, mutta 400g jauhelihasta tehty kastike lisäkkeineen hupenee nopeammin kuin vaikka se makaronilaatikko. Kyse voi toki olla myös vain harhaluulostanikin.
Ideoita kehiin siis!
Kommentit (27)
Chili con carne eli käytännössä jatkat jauhekiha-tomaattikastiketta parilla purkilla papuja ja maustat paprikalla, chilillä, valkosipulilla. Riisin kaa tarjoillaan.
Jauhelihakeitto on toinen kiva, tosin keittoperunoita ei tähän aikaan vuodesta tahdo saada. Toki pakasteperunoita voi käyttää.
lasagnette ;) tai pasta bolognese, tai cannelonit. tärkeintä ei kai ole mitä ruoka sisältää, vaan että sen saa kuulostamaan hyvältä ja erilaiselta kuin eilen. tekee vaihteeksi tomaattipohjaisena jos normaalisti ei tee, maustaa jotenkin eri tavalla tms.
muita halpoja vaikkapa enchiladat, halvat tortillat vaan kehiin :)
Höpö höpö, ei niiden mitään tiettyjä perunoita tarvitse olla, itse ostan "tavallisia ruokaperunoita" uunien perunoiden kylkeen joka viikko tavallisesta k-kaupasta.
Höpö höpö, ei niiden mitään tiettyjä perunoita tarvitse olla, itse ostan "tavallisia ruokaperunoita" uunien perunoiden kylkeen joka viikko tavallisesta k-kaupasta.
varhaiskaali on nyt lähes ilmaista ja todela herkullista. tee siis kaalilaatikkoa! laita kaalin ja jauhelihan lisäksi ohrasuurimoita (tai riisiä), lihalientä ja siirappia. tee iso annos, sillä laatikko on parhaimmillaan vasta seuraavina päivinä.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Ehdottelin miehelle ruokia, ja nirsoilija julisti, ettei pidä mistään keitoista eikä esim. jauheliharisotosta. Chili con carne kuulemma kelpaa, sen laitoin ensi viikon ruokalistalle.
Ai niin ja itse tehdyt sämpylät eivät kuulemma kelpaa, koska eivät ole maultaan eikä rakenteeltaan kaupan sämpylöitä vastaavia. Enkö vain osaa leipoa vai johtuuko glukoosista tms?
Olen pitänyt itseäni nirsona, mutta halvaksi minun ruokavalioni ainakin tulee... Kaurapuuroa, esim. kasvissose/linssi/hernekeittoa - näistä herkuista miehelle ei kelpaa mikään!
Ap
Jos mies on noin nirso, lakkaa tekemästä sille ruokaa tai sitten sen ruuan on kelvattava, mitä pöydään on katettu. Ei kukaan aikuinen nainen katso tuollaista pelleilyä, että nainen tekee ruuan ja mies nirsoilee. Älä ap ala tuolle linjalle ihan oikeasti.
Kaalilaatikko kyllä maistuisi - minulle, sillä taas toiselta osapuolelta tuli vahva ei. Lasagnette ja pasta bolognese maistuvat varmasti, mutta loppuvat alta aikayksikön. Ilmeisesti ruoka ei saa olla liian herkullista, jottei sitä maun vuoksi santsattaisi liikaa :D
Enchiladas-resepteihin alan heti tutustua!
jos on noin idiootti aikuinen mies niin sitten saisi olla nälässä. jos ei kelpaa niin anna hänelle ruokabudjetti ja käske laittaa perheen ruoka. tai sitten laitat mitä mielesi tekee ja mies syö jos syö - veikkaan, että esim. kaalilaatikko alkaa maistua kun muuta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:51"]
Jos mies on noin nirso, lakkaa tekemästä sille ruokaa tai sitten sen ruuan on kelvattava, mitä pöydään on katettu. Ei kukaan aikuinen nainen katso tuollaista pelleilyä, että nainen tekee ruuan ja mies nirsoilee. Älä ap ala tuolle linjalle ihan oikeasti.
[/quote]
No sanopa muuta! Elämäntilanteestamme johtuen minä elätän meidät vähistä rahoistani ja mies on vailla tuloja. Ilmeisesti ei vain käsitä ruoan hintaa tai rahatilannetta, vaikka kuinka olen yrittänyt selventää. Eihän joka päivä voi syödä pitsaa, tortilloja tai muita (kalliita) "herkkuruokia".
Jos ruoka ei hänelle kelpaa, jättää syömättä. Minua ärsyttää, jos padallinen ihan hyvää ruokaa menee haaskuuseen, itse kun en lihaa syö. On ennemmin syömättä, ja sitten nälissään valittaa, ettei muka ole mitään syötävää... Nälkäänsä syö sitten leipää, eli sitäkin pitää olla koko ajan ostamassa, koska itsetehty ei käy eikä myöskään näkkileipä tai puurot. Samoin leivän päälle ei voi laittaa kasviksia tms. vaan aina on oltava juustoa JA makkaraa. Sentään nykyään melko vähällä nurinalla syö lauantaimakkaraa meetvurstin sijaan.
Jätänkö siis vain ruoatta ja suljen korvani vikinältä? Kauppaan se ei ainakaan mene, kun rahaa ei hänellä ole. Jos siis vain kokeilen, alkaako ruoka kelvata, kun tulee tarpeeksi nälkä...
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:56"]
jos on noin idiootti aikuinen mies niin sitten saisi olla nälässä. jos ei kelpaa niin anna hänelle ruokabudjetti ja käske laittaa perheen ruoka. tai sitten laitat mitä mielesi tekee ja mies syö jos syö - veikkaan, että esim. kaalilaatikko alkaa maistua kun muuta ei ole.
[/quote]
Äsken, kun kyselin näitä ruokia, mikä kelpaisi, tuli miehen suusta melko tyhjentävä kommentti: "Miten nuo kaikki kuulostaa joltain neljän euron ruoilta..." Eli nirsouden osasyy lienee myös asenneongelma. Nytkin valittaa nälkäänsä, vaikka pakastimessa on makaronilaatikkoa juuri tällaisten tilanteiden varalle...
Ap
Hei ap, oikeesti? Kyllä meilläkin mies joskus nurisee jostain nakkikeitosta mutta kummasti maistuu kun ei muutakaan ole :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 22:48"]
[/quote]
niinno, ylivuotiset perunat vaan tähän aikaan vuodesta ovat pahannmakuisia eivätkä sisällä sitäkään vähää vitamiineja kun tuote tavara, tai pakaste.
Ihan kokemuksella puhun tosiaan, itse muutin yhteen suht nirson miehen kanssa ja nyt, 4 vuotta myöhemmin mies on kaikkea muuta kuin nirso. Minä tein parin ensimäisen vuoden aikana hyvin selväksi, että jos minä ostan, kannan kotiin, suunnittelen ja teen valmiiksi joka päivä terveellistä kotiruokaa alusta alkaen, siitä ei valiteta. Jos jäi ruoka syömättä jääkaappiin, seurasi siitä kahden viikon tauko ruuanlaitossa.
Meillä valmiiksi maksetulle ja tehdylle ruualle ei nyrpistellä, sitä ei närpitä, eikä siitä valiteta. Ruokaa ei ole missään nimessä pakko syödä, herran on sitten hyvä tekee itse jos ei kelpaa. Kummasti on viimeiset 2v kelvannut ihan kaikki ja kiitosten kanssa.
T: 10
Kiitos rohkaisusta, tässä taloudessa lähteekin nyt tiukempi linja ja siedätyshoito. Heti ensi viikolla ainakin perunoita jonkun kera ja hernekeittoa nirsoilijan nenän eteen. Kasvisruokakaan ei vannoutuneelle lihansyöjälle tee pahaa silloin tällöin... Tosiaan olkoot sitten nälässä, jos ei kelpaa. Pysyypähän ruokalasku kurissa.
Ap
Mitä järkeä syödä jauhelihaa joka maksaa 8 euroa kilo (liha, huom läskin osuus 20%), kun kanan täyslihaa saa tiskiltä 10 € kilo
Juuri oikea linja ap! Koita pitää mielessä, että kysessä on kuitenkin aikuinen mies, ei mikään lapsi. Iso ihminen osaa tehdä ruokaa itsekin jos tarve vaatii ja niin kauan kuin se tulee valmiina, siitä ollaan kiitollisia. Onhan se jo noloakin, että iso mies valittaa pöydässä saadessaan lautasen eteensä kuin mikäkin uhmaikäinen...
"Beggars can't be choosers." Ihme valittaja. Söisi mitä saa, jos kerran itsellään ei ole varaa mihinkään.
Jos kuitenkin jaksat katsella tuollaista, niin kokeile vaikka näitä:
- itsetehty pizza
Ruskista jauhelihaa ja jaa se pakasterasioihin, yhdestä paketista riittää kahteen pellilliseen. Lisäksi tomaattia, tarjousjuustoa (raasta itse ja pakasta loput) ja sipulia.
- jauhelihapihvit
Laita sekaan soijarouhetta, korppujauhoja ja reilusti mausteita. Kokeile lisätä myös esim. ruskeita papuja ja kikherneita. Näiden lisäksi vaikka paahdettuja uunijuureksia.
- jauheliharisotto
Riittää moneksi päiväksi. Sekaan tuoreita tai pakastevihanneksia.
Keitot, lisäkkeeksi itse leivottua leipää, sämpylää jne jotta ateria on täyttävä??