Te, jotka olette opiskelleet toisenkin tutkinnon
Kauanko teillä siihen meni? Montako vuotta tutkintojen välissä oli, olitteko silloin esim. työelämässä? Saitteko tehtyä töitä opintojen ohella, ja oliko teillä mahdollisuus säilyttää työpaikkanne opintojen aikana, vai jouduitteko luopumaan siitä? Kuinka paljon saitte hyväksiluettua?
Tiedän, että tämä riippuu paljon opintoalasta, mutta kuulisin mielelläni erilaisia kokemuksia! Itse olen ollut työelämässä jo jonkin aikaa, mutta uuden alan opiskelu on alkanut kiinnostaa. Uskoisin, että vaikka toinen tutkinto olisi melko erilainen, on opiskelu ehkä hiukan sujuvampaa ja nopeampaa aiempien opintojen ansiosta.
Kommentit (11)
No itse sain fm-tutkinnosta tradenomiin vapaita opintoja ja vieraan kielen opintoja 15 op hyväksiluettua. Opiskelin töiden ohessa ns. monimuoto-opiskeluna. Olihan se välillä rankkaa, mutta kannatti.
Virkamiesruotsia, englantia tai äidinkieltä/viestintää en saanut hyväksiluettua yo-opinnoista.
Kaikki riippuu aloista, joita opiskelet/opiskelit.
Ei minun kokemukset sinua kuitenkaan kauheasti auta. ;)
Minulla tutkintojen välissä oli 15 vuotta työelämää, enkä olisi halunnutkaan mitään hyväksilukuja, vaan ainostaan opetella uusia asioita täysin eri alalta.
Pystyin jatkamaan työtä aikaisemmassa ammatissani, ja valmistuin töiden ohessa täysipäiväisen opiskelijan tavoiteaikataulussa.
Hain maisterihaussa, joten ei mitään hyväksilukuja. Sivuaineet mulla oli valmiiksi luettuna.
Mulla oli humanistinen FM ja välissä 20 vuotta. Sain kandin hyväksiluettua, aineopinnot piti täydentää. Jotain olin tehnyt avoimessa, sain ne mukaan. Sivuaine ja kieliopinnot sun muut sälä hyväksiluettiin. Valmistuin sosiaalityöstä kolmessa ja puolessa vuodessa koko ajan kokopäivätöissä samalla alalla ollen.
Vierailija kirjoitti:
Hain maisterihaussa, joten ei mitään hyväksilukuja. Sivuaineet mulla oli valmiiksi luettuna.
Mitä tuo maisteri haku käytännössä tarkoittaa? - Maistereille omat kiiniöpaika, jolain xx. alalta? - Opsikellaanko tuolloin suoraan m kokonaan uusi maisteri tutkino (= kandi ja sitten maisteri) tai näistä vain jompi kumpi, riippuen siitä riittääkö rahkee ja voimavarat? Onko opiskeluaikaa rajoitettu?
Sain humkandin paperit 80-luvun lopulla, olin muutaman vuoden töissä ja luin maisteriksi vajaassa vuodessa. Tuon pätkän rahoitin työttömyyskorvauksella. Sitten olin koulutustani vastaavassa työssä ja alan yrittäjänä parikymmentä vuotta. Tein samansuuntaiselta alalta perusopinnot avoimessa yliopistossa ja sain niiden opintopisteet vähennetyksi AMK-tutkinnosta, jonka sain valmiiksi äskettäin. Tämän pätkän rahoitin ensin yrittäjänä, ja koska työttömyyden koittaessa olin riittävän pitkällä, sain opiskella loput työmarkkinatuella.
Maisterintutkinnon ja avoimen yliopiston tuhdin paketin jälkeen AMK-opiskelu ei vaatinut aivoja, mutta aikaa siihen istuskeluun meni, vaikka kuinka sai tehdä etänä. Kun on nähnyt tarpeeksi opiskelu- ja työelämää, hahmottaa asiat hieman eri tavalla kuin ihan noviisina ja osaa siksi päästä haluttuihin tuloksiin vähemmällä vaivalla. Olisi kiva opiskella vaikka kandiksi joltain aivan uudelta alalta, mutta sellaiseen ei työmarkkinatuella niin vain saakaan lupaa. Ja kun ikää on riittävästi, ei maisterin papereilla ja upouudella AMK-tutkinnolla ole töihinkään asiaa.
Humanistinen FM minäkin (vm -99). Suoritin liiketalouden tutkinnon amk:ssa neljässä vuodessa monimuoto-opintoina (2019). Kieliopinnot sain hyväksiluettua yliopistotutkinnosta. Samoin avoimessa yliopistossa suorittamani perusopintokokonaisuus kelpasi suoraan osaksi amk-tutkintoa. Kävin töissä koko opiskeluajan enkä pitänyt sitä missään kohtaa rankkana. Uskon, että opiskelutaustasta ja elämänkokemuksesta oli hyötyä. Parikymppiset kurssikaverit tuntuivat joutuvan näkemään paljon enemmän vaivaa opintopisteidensä eteen. En tiedä, opinko mitään uutta, mutta tulipahan tutkinto suoritettua ja löysin uuden työpaikan.
Nosto