Alaikäisen lapsen/lasten äiti, saatko aikaa lepoon?
Minulla lapset 3v ja 7v.
Arkirutiinini on tyypillisesti tämä.
6.30 herätys, 2 minuutin meikkaus ja hiustenlaitto, hampaidenpesu , (aamupalaa ei ehdi!!), koiran lyhyt aamulenkitys, lasten ja mieheb herätys ja töihin lähtö pyörällä (4,5km)
Työpäivä.
16.00 Nuorimman haku päiväkodista.
16.30-17.30 Imurointi, pyykit koneeseen, ruuanlaitto, läksyjen tarkastus, tiskikoneen tyhjennys/täyttö...yms pikkuhommaa.
18.00-20.00 Mies isomman kanssa harrastuksissa (mies valmentaa molemmissa joukkuessa) ja minä pienemmän kanssa ulkoillaan ja koiran lenkitys hoituu samalla.
20.30 iltapalat, suihkutukset, nukutukset
21.00--> Vaatteet kuivausrumpuun ja lopuksi viikkaus ja kaappeihin, työni suunnittelua, lasten koulu- ja hoitoreppujen tarkistus ja vaatteiden laitto valmiiksi, kodin siivous. Pikkujumppa ja suihkuun ja nukkumaan.
Tuntuu että en enää osaa rentoutua, vaan nään kaiken mahdollisuutena toimia tehokkaasti. Jos olen pihalla, nypin vaikka rikkaruohoja koska miksi sitä vain olla öllöttäisi? Lisäksi olen kehittänyt tavoitteita, kuten että siivouspäivisin aina leivon ja siitä tulisi lapsille kiva muisto. Olen hyvin tarkka ruteeneista ja ihan hirvittävän kova piiskaamaan itseäni.
Olenko normaali vai epänormaali? Minä lepään ainoastaan öisin nukkueassa. Muuta lepoa en osaa ottaa.
Kommentit (18)
Lapset 11- ja 12-vuotiaita. Kyllä saan omaa aikaa. Elämä on hyvin erilaista kuin pienten lasten kanssa ja nyt tuntuu että vuodet ovat menneet tosi nopeasti.
Saan seuraavan kerran 15v päästä.
Pennut 3 ja 1v.
V.ttu kun meninkin ne pykäämään.
N22
Lapset 9-ja 11-v. Olen tänä kesänä ollut ensimmäistä kertaa yksin kotona yhteensä 3 yötä lasten ollessa isän kanssa mökillä tai mummolassa.
Ekaa kertaa 18 vuoteen. Esikoinen on 18 ja kaupungissa. Me rauhalliswn kuopuksen kanssa mökillä.
Lapset 9-ja 11-v. Olen tänä kesänä ollut ensimmäistä kertaa yksin kotona yhteensä 3 yötä lasten ollessa isän kanssa mökillä tai mummolassa.
Otsikossa olisi pitänyt olla, että alle kouluikäisiä lapsia. Nimittäin on aika eri asia, onko lapsi 3v vai 13v, ja 17v:kin on vielä alaikäinen.
Teillä eletään vielä pikkulapsivaihetta, jolloin kuopuksenne vaatii vielä aika paljon äidin huomiota. Mutta vuoden tai parin kuluttua on jo huomattavasti helpompaa.
Minulla 2 pientä lasta ja aikaa on. Lapset auttavat arjessa kykynsä mukaan. Meillä noin 1,5v asti harjoiteltu lasten kanssa oman huoneen siivoamista, eli leikki siivotaan ennen kuin aloitetaan uusi ja nyt lapset 2,5 ja 5v. Harvoin täytyy auttaa siivoamisessa. Robotti-imuri hoitaa lattiat joka toinen päivä ja joudun imuroimaan nurkkia ja sohvaa 2 viikon välein missä ei mene aikaa. Kaikki täyttävät omat asiansa koneeseen, toki lapsia autetaan ja 5v pyyhkii pöydän kun jompikumpi aikuisista pesee kattilat/pannut. 2v lapseni on todella kiinnostunut pyykkäämlsestä ja saa lajitella pyykit kun 5v harjoittelee kanssani vilkkaamista joka menee nykyään jo melkein paremmin kuin mieheltä. Toki lapsilla tulee riitoja ja on huonoja päiviä, mutta yleisesti arki sujuu ja saamme miehen kanssa vuorotellen irtiottoja ihan vaan tv:tä katsellen tai yhdessä jos isovanhemmat ottavat lapset yökylään.
Lapset 18, 15 ja 13. Enimmäkseen voisin maata sohvalla, lapset on joko treeneissä tai kavereiden kanssa. Toki ruokaa tehdään 2-3x pvä ja pyykkiä pestään 8 koneellista viikossa normi kotihommien lisäksi, mutta rentoahan tämä on.
Meillä ei ole koiraa, joten elämä on huomattavasti helpompaa. Aamulla ehdin syömään aamupalan perheen kanssa, sitten vien lapset hoitoon ja olen töissä noin 8-16. Mies hakee lapset hoidosta, minä teen ruuan ja sitten syödään. Imurointia ei joka päivä tarvita, koska täällä ei ole ketään kotona päivisin. Tiskikoneen täyttö ja tyhjennys tehdään lasten kanssa, pyykkiäkään ei pestä joka päivä. Päivällisen jälkeen toinen vanhemmista ulkoilee lasten kanssa eli tekee puutarhatöitä (minä) tai tekee töitä (mies). Toisella on vapaata sen aikaa.
Jos haluaa, voi mennä vaikka nukkumaan klo 18. Toinen vanhempi osaa kyllä hammaspesut jne. iltatoimet, lapsia meillä ei ole koskaan nukutettu.
Miksi sinun hommasi on mm. miehen herätys? Luulisi, että aikuinen osaa ihan itse herätä. Lisäksi luulisi, että se samainen aikuinen osaa myös tehdä kotitöitä.
Vastaus otsikon kysymykseen: Kyllä saan lepoa. Olen saanut aina, jopa vauva-aikana. Minulla on osallistuva mies.
No saahan sitä itsensä väsyksiin vaikka maton hapsuja harjaamalla. Oire jonkin asteisesta mielenterveysongelmasta tai neurologisesta häiriöstä, jos ei osaa levätä.
Ap:n mies ei tee muuta kuin harrastaa vanhemman lapsen kanssa. Käykö töissäkään?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies ei tee muuta kuin harrastaa vanhemman lapsen kanssa. Käykö töissäkään?
Minä saan tekstistä sen käsityksen että mies hoitaa aamut lasten kanssa, vie päiväkotiin jne. Ja pääsee ehkä vähän myöhemmin töistä kun menee aamulla myöhemmin?
Lapset 4v ja 8v. Olen saanut aina omaa aikaa viikottain, toisinaan jopa päivittäin.
Useimmiten öisin nukun. Aina ei kyllä onnistu. Kotona on tekemistä enemmän kun ehdin tehdä. Mies auttaa minkä ehtii.
T. Yksivuotiaan äiti
Saan aikaa lepoon kun otan sitä. Toki vaatii sen että en välitä pienestä epäjärjestyksestä ja toisaalta mieskin osaa pestä pyykkiä ja laittaa ruokaa.
Mulla on teinejä. Rentoa elämää.