Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä diagnoosi ja mitä suosittelette tehtävän nyt?

Vierailija
04.07.2013 |

70-vuotias mies, jolla astma, copd, kardiomegalia ja diabetes. Nesteenpoistolääkkeet vaihdettu muutama viikko sitten. Elänyt viime ajat Suomen helteissä. Nyt kauttaaltaan kylmässä hiessä, lämpö 36,5 ja oksentaa. Nukkunut lähes koko päivän. Raajat aivan turvonneet.

Yritän siis saada puhuttua tätä henkilöä lähtemään sairaalaan, ambulanssia ei hänen mukaansa saa kutsua. Emme haluaisi odottaa siihen asti että hän on tajuton ja tuho on peruuttamaton... Miltä tämä teistä kuulostaa, palstan terveydenhoitoalan ammattilaiset?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs verensokeri mahtaa olla? Suolavajetta voipi olla tuossa taustalla, nesteenpoistolääkkeet ja hellemaltistaa. Soittaisin sen ambulanssin jokatapauksessa mittaavat ainakin saturaation ja ottavat sydänfilmin jne, jos sitten kieltäytyy heisän matkaan lähtenästä niin se on hänen asiansa. 

Vierailija
2/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Sokeriarvoja ei ole mitannut viime päivinä. Yritän saada puhutta tuohon että edes mitattaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä lupia kysyt sairaalta ja ilmeisesti sekavalta ihmiseltä? Ambulanssi paikalle ja sairaalaan, ja äkkiä. Sairaalassa viimeistään arvioivat, mistä on kysymys. Jossakin vaiheessa heikkokuntoisuutta arvostelukyky saattaa hämärtyä pahastikin, ja sitten tulee kieltoa, ettei ambulanssia paikalle. 

Saat vielä syytteen heitteille jätöstä, jos ette huolehdi miestä hoitoon. 

Vierailija
4/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tilaa nyt se ambulanssi! Suuttukoon sitten.

Vierailija
5/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti soitit sen ambulanssin. Helle ja nesteenpoistolääkkeen vaihtaminen ovat sekoittaneet neste- ja suolatasapainon, ja oksentaminen pahentaa sitä. Kys henkilö ei enää itse pysty arvioimaan omaa terveydentilaansa. Kehittymässä voi olla happo-emästasapainon vaikea häiriö ja keuhkopöhö.

Vierailija
6/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainkaan sekava. Sekin on nähty keuhkokuumeen aikana.

Ymmärrän kyllä että tätä on vaikea käsittää, mutta tällainen tilanne nyt on.

Vierailija
7/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi olla noin vaikeaa soittaa sinne HäKeen? Kyllä ne sieltä osaa arvioida tilanteen ja viimeistään ambun pojat sitten! Saat vielä syytteen heitteille jätöstä!

Onko kyse kotihoidosta vai omaisen huolesta??

Vierailija
8/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa kukaan kodinhoitaja täällä kyselisi...

Vierailija
9/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:59"]

Siis miten voi olla noin vaikeaa soittaa sinne HäKeen? Kyllä ne sieltä osaa arvioida tilanteen ja viimeistään ambun pojat sitten! Saat vielä syytteen heitteille jätöstä!

Onko kyse kotihoidosta vai omaisen huolesta??

[/quote]

Omaisen huolesta on kyse, jos se joltain saattoi ohi mennä. Henkilö ei ole holhouksenalainen eikä millään muullakaan tavalla kykenemätön omia asioitaan hoitamaan, ja yritin vain tätä kautta kysellä lisäperusteita joita hänelle esittää. Ei auttanut, ambulanssia ei saa kutsua...

ap

Vierailija
10/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti ambulanssi!

Vierailija
11/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko raajat viileät? miten hengittää, ahdistaako, vinkuuko/rohiseeko ja millä taajuudella? valittaako kipua esim rinnassa?

Vierailija
12/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä millaiset hautajaiset se haluaa.

Vierailija
13/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssi. Munuaiset menossa...

Vierailija
14/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

munuaiset menossako? pidän todennäkösempänä sydän insuffisienssia jos kerta on olemassa jo laajentunut pumppu. syd vt pahenee usein helteestä ja nestehukasta, kaliumit ja magnesiumit päässy valuu hien ja kusen mukana... tarkista rytmi ja tarkkaile hengitystä ja verenkierron merkkejä

Vierailija
15/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne munuaisetkin menee, jos kuivuu / sydämen pumppausvaje on riittävän paha ja jatkuu riittävän pitkään.

Sairaalaan tuollainen ihminen kertomasi perusteella kuuluu. Suosittelen toimimaan viimeistään nyt, kun aamulla voi olla sitten turhan myöhäistä.

t. av-lääkäri

Vierailija
16/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tätä yritin itsekin täysin maallikkona sanoa, että sydän ja munuaiset eivät enää jaksa. Ei auta, ambulanssia ei saa kutsua... Itse olen toisessa maassa joten mulla ei enää paljon muita mahdollisuuksia ole isääni auttaa.

Vierailija
17/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vielä. Joo on jo useampi vuosi kun viimeksi sairaalassa olen, mutta muistuu vain ne potilaat mieleen joilla munuaiset eivät toimineet kunnolla ja sydänpotilaita olivat alun perin. Jokainen raaja oli turvoksissa ja lopussa alkoivat ihan tikuttamaan vetä ihon läpi.

Vierailija
18/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sieltä häkeen ja kerro tilanne?

Vierailija
19/20 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ap. Oman isäsi ja itsesi vuoksi soita se ambulanssi! Nyt ei auta miettiä vihoja niskaan tms. vaan isäsi ja itsesi parasta. Soita se ambulanssi. Itse olen isoja asioita joutunut käymään sairaan äitini vuoksi ja joskus täytyy aikuisena lapsena miettiä mikä on oikein, vaikka se olisikin vastaan isän tahtoa. Isäsi on tyypillinen suomalainen mies joka hakee apua vasta kun on pakko.

Vierailija
20/20 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän nuo viestit joissa sanotaan, että mun pitäisi apua soittaa. Mutta äitini on siellä isäni luona ja häneltä nämä tiedot olen saanut... Elämä heillä yhdessä on vaikeaa jo nyt ja mahdottomaksi muuttuu jos menen täältä ambulanssia soittamaan. Toivottavasti meistä kukaan tällä palstalla ei enää tähän tilanteeseen joudu!

Kiitos kaikista asiantuntevista kommenteista. Toivottavasti sanoma menee perille ennen kuin on liian myöhäistä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän