Tiedätkö morsianta, joka olisi urputtanut häälahjasta tähän tyyliin?
Kommentit (17)
Ohhoh! Aika pissis ...eivät varmaan oo kavereita enää. Luulen kyllä että täältäkin löytyy monia jotka ajattelee noin, mutta useimmat varmaan jättävät sanomatta sentään.
Jos olisin ollut ko. viestin saaja, olisin todennut takaisin "mutta ette saa kutsua häihimme".
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:41"]
Ohhoh! Aika pissis ...eivät varmaan oo kavereita enää. Luulen kyllä että täältäkin löytyy monia jotka ajattelee noin, mutta useimmat varmaan jättävät sanomatta sentään.
[/quote]
Juu. Sitä kutsutaan hyviksi käytöstavoiksi.
No onhan tuo häälahjasumma aika surkea aikuisilta. Häät ovat varmaan olleet tiedossa hyvän aikaa, ihan varmasti olisi voinut säästää vähän enemmän. Monella muullakin on varmasti lainaa ja työttömyyttä mutta silti on voinut antaa enemmän. Tokikin on pöljää mennä laukomaan se päin naamaa, mutta tulipa sitten asia kerralla selväksi. Useimmitenhan se on juuri noin, että ne jotka antavat itse vähiten, kiukuttelevat eniten siitä kun heille itselleen ei anneta kunnon lahjaa.
Me oltiin kerran häissä joissa oli niin paskat tarjoilut ja häät oli muutenkin paskat ja sulhanen käyttäytyi ihan daijusti että otin häälahjarahat takaisin. Onneksi en pistänyt minnekään tilille vaan oli lahjakortti kuoressa ja sen otin sitten vaivihkaa mukaan kun lähdettiin kotiin. Mitään ei ole perästä kuulunut ja luulenpa että tuskin edes huomasivat että lahja puuttui kun kerran kiitoskortinkin lähettivät.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:43"]
Jos olisin ollut ko. viestin saaja, olisin todennut takaisin "mutta ette saa kutsua häihimme".
[/quote]
Näin olisin varmaan minäkin tehnyt.
Omissa häissäni 10 hengen porukka (eli viisi pariskuntaa) antoivat yhteisen lahjan, joka oli 100 euroa eli kymppi per pää (omat vanhempani olivat yksi näistä pariskunnista).
Okei, en ollut lahjojen perään mutta kyllä vähän laittoi ihmetyttämään moinen mutta eipä tullut mieleen, että olisin asiasta edes vihjaissut. Minä itse en olisi kuuna päivänä kehdannut antaa noin pientä lahjaa.
No johan tälläkin palstalla aina arvostellaan liian pieniä tai halpoja lahjoja. Lahja on lahja, ei vastine cateringista, joka taas on hääparin lahja vieraille.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:58"]
No johan tälläkin palstalla aina arvostellaan liian pieniä tai halpoja lahjoja. Lahja on lahja, ei vastine cateringista, joka taas on hääparin lahja vieraille.
[/quote]
Minä olen joskus kysynytkin, että miksei ne joiden mielestä häälahjan tulee kattaa tarjolut, laita kutsukorttiin suoraan rehellistä viestiä että illalliskortti häihin on sen ja sen verran..muuta lahjaa ei tarvita - ai niin, sitten kuitenkin oltaisiin vailla sitä muuta lahjaa lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:58"]
[/quote]
Minä olen joskus kysynytkin, että miksei ne joiden mielestä häälahjan tulee kattaa tarjolut, laita kutsukorttiin suoraan rehellistä viestiä että illalliskortti häihin on sen ja sen verran..muuta lahjaa ei tarvita - ai niin, sitten kuitenkin oltaisiin vailla sitä muuta lahjaa lisäksi.
[/quote]
Samaa mieltä. Nuupot tulkoot kirkkoon ilmaiseksi, mutta jos haluavat juhlatilaisuuteen syömään ja juomaan, niin maksavat tietyn hinnan illalliskortista. Lahjan antavat sitten jos haluavat antaa. Ei tarvitsisi kenenkään mussuttaa tarjoilujen tai lahjan hinnasta.
mun serkku valitti ja parkui siitä, kun eivät saaneet asuntoa (!!!) häälahjaksi, kun kuulemma "kaikki saavat nykyisin asunnon lahjaksi", en tajua miten noin epärealistinen voi ihminen olla kun ottaa huomioon sekä omiensa että appivanhempiensa rahatilanteen ja koko tilanteen ylipäätään, vielä ihan aikuinen ihminen eikä mikään teinimorsian
Olen asunut Amerikassa ja minimi summa siellä on aina ollut 100 usd. Vst sama kuin meillä joku antaisi 20 euroa.
häät ovat tiedossa pitkään, ei ole rahaa on niin av-mamma juttu.
Suomalaiset urputtaa vaan kotona keskenään eikä viesti tule koskaan perille lahjan antajalle. Ameriikassa kaikki heitetään naamalle.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 15:47"]
No onhan tuo häälahjasumma aika surkea aikuisilta. Häät ovat varmaan olleet tiedossa hyvän aikaa, ihan varmasti olisi voinut säästää vähän enemmän. Monella muullakin on varmasti lainaa ja työttömyyttä mutta silti on voinut antaa enemmän.
[/quote]
Useimmille meistä (6 ei ilmeisesti lukeudu tähän joukkoon) häiden perimmäinen tarkoitus on juhlia sukulaisten ja ystävien kanssa tuona ainutlaatuisena päivänä. Raha ja lahjat ovat toissijaisia ja häitä järjestettäessä on jo varmaankin tiedossa se, että ne maksavat. Pienet häät, pienemmät kulut, isot häät, suurempi rahanmeno. Jos siis haluaa upottaa häihinsä kymmeniä tuhansia, pitää ymmärtää se, että ne todellakin jäävät viimekädessä itselle maksettaviksi.
Oikeesti, kuka alkaisi säästämään häälahjaa varten?
Miksi toisten pitäisi kustantaa se, jos hääpari on suuruudenhullu?
Mä olen todennut että afrikkalaisilla on hyvä tapa, vaikka se aluksi ihmetyttikin:
Häät ovat tapahtuma, johon kaikki ovat tervetulleita kun maksavat. Yleensä hinta on n. 25-30€/henkilö, ja sillä pääsee häihin oli sitten morsiamen äiti tai täysin tuntematon ohikulkija. (pitää siis kuitenkin maksaa ja ilmoittaa etukäteen, mutta ei tarvitse tuntea ketään koko suvusta ja voi silti tulla). Tämän lisäksi voi halutessaan osaa jotain lahjaa, osa ostaa osa ei, eikä kukaan kiinnitä huomiota siihen kuka tuo lahjan ja kuka ei tuo, ja millä hinnalla lahjat on ostettu. ne jätetään ilman nimeä nurkkaan, joten kukaan ei edes tiedä keneltä ovat.
Moriammen tyhmyyttä. ei kertonut vieraille etukäteen tarjoiluiden hintaa.